Nou, ik heb de jaarrekening binnen. Ik betaalde €150 per maand en moet nu €236 bijbetalen. Ik zie het maar als compensatie van de afgelopen jaren, toen kreeg ik behoorlijk wat terug. Een fijne logica om er een positieve draai aan te geven
Ja geen idee eigenlijk! Wonen gewoon gunstig (tussenwoning, tuin op het ZZW, blijft lang warm, goed geïsoleerd) en verbruiken kennelijk weinig (hebben geen bad, douchen niet dagelijks, hebben enkel 's avonds de nodige lampen aan) etc. Zonnepanelen hebben we wel (4 jaar nu) maar ook alle jaren vóór we ze hadden, betaalden we ieder jaar steeds minder.
Wij kregen in juli de jaarafrekening: dat jaar waren we met 5 personen, kleine tussenwoning. Ik ben altijd thuis. Stroom:1730kwh Gas:729m3 We betalen 103€ per maand en kregen in juli nog over de €400 terug. Eind juli kregen wij ons vierde kindje dus ik verwacht volgend jaar wel een iets hogere afrekening.
Wij hebben vandaag de jaarnota gehad. Stroom: 3462 Gas: 1355 Ons nieuwe termijnbedrag is 176 euro. Wij wonen in een tussenwoning uit 1996. Redelijk geisoleerd. We zijn met 4 personen. Op 2 dagen is er bijna de hele dag niemand thuis. Op 5 dagen is er op grotere delen van de dag minimaal 1 persoon thuis. We hebben geen droger. Wel staat bijna de gehele dag de televisie aan (op radiozender) en worden er dagelijks minimaal 2 telefoons opgeladen (soms ook 2 extra werktelefoons en 1 of 2 laptops). Mijn man heeft er nog wel een handje van om zijn opladers in het stopcontact te laten. Ik trek ze er altijd uit als ik dat zie maar soms zitten ze er dus een hele dag in. Ik zet overdag vaak een raampje open beneden of de deur op een kiertje voor de frisse lucht zodat het afkoelt in huis. Ik vergeet dan nog weleens de verwarming uit te zetten waardoor die ineens aanslaat als het teveel is afgekoeld.
Stroom : 4441 (daar schrok ik van xD) Gas : 1473 2 volwassenen en 1 kind in een standaard rijtjeshuis, tussenwoning. Nu moet ik wel zeggen dat er dagelijks 2 tv's en 2 consoles draaien... Staan standaard in de standby. Ik werk halve dagen en mijn vriend is sinds kort thuis dus dan draait de tv en console de hele dag xD! Dus wel te verklaren.
Hier ff gechecked. Afgelopen jaar 2450 kwh aan stroom verbruikt en 894 m3 aan gas. We hebben ca 3000 kwh teruggeleverd met de zonnepanelen. Dus uiteindelijk hebben we meer stroom opgewekt dan verbruikt Wij zijn met zijn 5-en en hebben een tussenwoning met boven overal enkelglas. Veel apparatuur (4 tv's/4 bluerayspelers / Nas/ PS4/ 3 laptops / camera's etc, wat heel veel aanstaat). Wasmachine/droger staan 1 dag per week aan (soms tussendoor als er bijv iemand ziek is). PS4 staat veel aan (tienerzoon die bijna elke dag om 13 uur al thuis is).
Wij hebben een klein rijtjeshuis, overal tocht het dus slecht warm te krijgen. We hebben een droger die dagelijks wel aanstaat, vaatwasser, terrariums en een aquarium We betalen 187 per maand. En denk dat ik nog wel bij moet gaan betalen.
Hier zijn we met een 4 persoons huishouden. 2 onder 1 kap. Woning is zo een 120m2. ons geschatte verbruike is: 1229 m3 2525 kwh ons maandelijkse tarief is €175 Elke jaar zette ze hem weer omlaag als we weer een hoop terug krijgen. Maar betaal nu liever te veel dan achteraf bij betalen. Hebben sinds vorige week 2 aircos erbij. Dus dat is ook nog even afwachten. Van de zomer hebben we ook zo een bubbelbad in de tuin. Dit jaar amper aan gehad maar komend jaar de bedoeling dat het meer is. Tv staat hier de de halve dag aan met de kids. Van de winter ook veel de verwarming aan. Maar pak ook snel een dekentje als het niet echt nodig is.
Wij hebben een best hoog verbruik als ik het zo lees. Nog geen jaarrekening gehad maar het geschat verbruik is: 4700 kWh stroom en 1922 gas. Nu zitten we daar wel iets onder qua daadwerkelijk verbruik tot nu toe. Maandbedrag was tot nu toe €252 maar contract is afgelopen en gaan nu naar €220 pm Hebben een 4 persoons huishouden. Vrijstaand huis van 220m2 ongeveer aan woonoppervlak.
Dan heb je waarschijnlijk meer/langer gedoucht of de verwarming hoger gehad. Maar is de prijs van gas sowieso niet verhoogd in Nederland? Zoiets las ik namelijk, maar weet het niet meer zeker.
Dacht dat wij veel verbruikten maar dit jaar dus 275 euro terug. Maandbedrag van 190 euro. Vorig jaar ong 1800 kuub gas verbruikt en nu 1500 snap er niks van... Man zit al heel lang gedeeltelijk in ziektewet dus verwarming overdag wel aan. Hebben een vrijstaande jaren 70 woning (105 m2) die redelijk geïsoleerd is. Wel sinds april een nieuwe cv ketel maar had gelezen dat dat eigenlijk toch niet zoveel uitmaakt?
Hier 2500kwh voor 2 volwassen en 2 kinderen, geen gas dus we koken ook elektrisch. Dit jaar hoger dan vorig jaar, ik denk dat onze koelkast overuren heeft gedraaid - die bleek defect, mogelijk al maanden voor wij het doorhadden... 3800kwh teruglevering, dus we betalen €0 per maand en krijgen geld toe
Het is een hete zomer geweest. Misschien heb je ventilators aan gehad? De koelkast en vriezer hebben daarom misschien meer stroom gebruikt? Meer gewassen dan eerder? Vriezer eens ontdooien kan schelen in verbruik. Een slimme thermostaat kan je meer inzicht geven in gasverbruik van de verwarming.
Ik kan de extra stroom wel verklaren. Door de hete zomer had ik de ventilator veel aan. Gas is nog steeds een raadsel. Nieuw jaar, nieuwe kansen zullen we maar zeggen..
Op basis van juni 2018-19 is ons geschat maandbedrag 125. Maar die winter hadden we een newborn dus hebben we het lekker warm gehouden. Pc staat bijna altijd aan. Tv staat vaak aan. We hebben het vaak niet snel genoeg door dat de kinderen door het huis heen lichtjes hebben aangezet. De droger gebruik ik voor alles dat niet vergaat erin. En dat jaar hadden we onze oude koelkast nog. Die hebben we vervangen voor een veel grotere koelkast maar toch heeft het stroomverbruik sinds die maand een aardige dip gekregen. Voor een 110m2 woning vind ik het toch best netjes. Vooral gas is duur, dat proberen we zo min mogelijk te gebruiken. Hebben we wat warm water nodig dan gebruiken we de waterkoker of de magnetron. We laten geen liters erdoorheen lopen wachtende op een beetje warm water.
Ik kan op dit moment alleen het maand verbruik zien. Dit was afgelopen maand 305kwh. Het maand bedrag wat wij betalen is €96, dit is meer dan de werkelijke kosten. Vorig jaar was het verbruik op de jaar nota ongeveer 4500kwh.(andere leverancier). Ik weet het gemiddelde maandbedrag niet meer. We begonnen met €120, dit verlaagde ik in de loop van dat contractjaar. We kregen ruim €300 terug. Edit: Wij hebben geen gas aansluiting, geen zonnepanelen wel een warmtepomp systeem. Tussenwoning uit 2015, 138m2 en 4 persoonshuishouden.
Krijgen pas eind van het kaar de eindafrekening, maar geef wel regelmatig de tussenstanden door. Geschat verbruik nu: - stroom 1700 kwh per jaar - gas 1077 kuub per jaar. Wij zijn veel thuis en vriend vindt koken erg leuk, dus dat dat ook veel. We wonen met zijn drietjes, twee volwassenen en 1 kind Edit: vriend doucht iedere dag ivm sporten. En we wonen in een appartement met 2 slaapkamers. Onze slaapkamer en de badkamer zijn erg slecht geïsoleerd, de rest kunststof kozijnen en dubbel glas.
Ik woon in een kleine rijtjeswoning uit 1965 wel overal HR++ glas sinds vorig jaar en ook aanvullend dak geisoloeerd. verwarming middels radiatoren met goed onderhouden ketel uit 2008. Het huis is 99 m2 met 3 slaapkamers. Ons huidig verbruik is 3200 kwh stroom en 1300 m3 gas. Voorheen 3600 kwh en 1597 m3 gas. We gebruiken nu zoveel mogelijk de eco stand op aparaten en hebben overal ledlampen geplaatst. Hebben nu wel een oude wasmachine en droger met 4 draaien per week en 2 hele oude vrieskasten in de schuur. We koken op inductie. Nu gaan wij volgend jaar verhuizen naar een hoekwoning van 135 m2 en 6 kamers. De overwaarde hebben we in een bouwdepot gestopt en we gaan de woning verduurzamen. Vloerverwarming boven en beneden wel op bestaande ketel uit 2016. Vloer begane grond isoleren incl kruipruimte bodemisolatie. Spouwmuur isolatie. Beneden worden de laatste 2 ramen vervangen voor HR++ en boven komen nieuwe kunststof kozijnen met triple glas. verder kopen we een nieuwe wasmachine en droger en een nieuwe koelvries combi in de nieuwe inpandige berging. De keuken is pas 3 jaar oud die in het huis zit. Tot slot komen er nog 16 zonnepanelen op ons huis. Ik hoop met deze aanpassingen drastisch naar beneden te gaan. Op zolder wil ik in de toekomst een airco zowel voor verwarming als voor koeling. En de radiator in de badkamer wil ik vervangen voor een elektrische. Verder laten we de hele verwarmingsinstallatie nog waterzijdig inregelen voor optimaal rendement. Ik hoop van 160 euro per maand naar onder de 100 te gaan.