Jael of Jaël

Discussie in 'Babynamen' gestart door Mirte94, 6 sep 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mirte94

Mirte94 Niet meer actief

Ha allemaal!

Eerder een namentopic geopend vanwege twijfel tussen 2 namen. We hebben gekozen voor Lize, maar nu is de naam Jael/Jaël voorbij gekomen en die vind ik unieker en wat stoerder. We zijn er nog niet uit, maar hoe zouden jullie het schrijven?
    De uitspraak die we dan zouden willen is Ja-el. Dus geen dubbel e.
    Ik heb het liefst zonder de puntjes op de e, maar ik weet niet hoe mensen het dan uit gaan spreken...

Ben benieuwd naar jullie reactie!

2. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.559
    3.888
    113
    Vrouw
    Gewoon Jael, ik vind de uitspraak zo ook wel duidelijk en ik vind puntjes of streepjes op namen vooral ingewikkeld haha. Moet je altijd weer zoeken met typen waar die te vinden zijn.

Mirte94 vindt dit leuk.
  3. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.561
    1.863
    113
    Vrouw
    Mee eens. Leuke naam hoor!

Mirte94 vindt dit leuk.
  4. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.003
    14.667
    113
    Vrouw
    Gewoon zonder. Voor mij is de uitspraak zonder al duidelijk en heeft die puntjes dus niet nodig.

Mooie naam hoor!

Mirte94 vindt dit leuk.
  5. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.695
    4.304
    113
    noord holland
    Ik denk dat in Nederland de naam wel als Ja-el wordt uitgesproken. Misschien dat vanuit Engels/Amerikaans het eerder 'Jeel' wordt. En mensen die nogal vanuit het oud-Hollands denken (ouderen) maken er misschien 'Jaal' van.
    Dit hoeft dus zeker geen probleem te zijn, we wonen immers in Nederland en niet veel mensen denken 'oud-Hollands'. Ik bedoel het meer als, accepteer in dat geval gewoon dat het soms verkeerd uitgesproken gaat worden.
    Bij de schrijfwijze Jaël is het taaltechnisch natuurlijk wel direct duidelijk en kan het eigenlijk niet verkeerd uitgesproken worden (oké je hebt natuurlijk overal mensen voor :roflmao:).
    Ik zou dus doen waar je zelf blij van wordt :).
    En accepteren dat waarschijnlijk bij de ene versie het eens mis kan gaan met de uitspraak. Maar dan verbeter je het gewoon.
    Ik vind beide schrijfwijzen mooi. Yael vind ik zelfs nog mooier ♡.

NiekeKris en Mirte94 vinden dit leuk.
  6. Mell1105

Mell1105 Fanatiek lid

20 jul 2019
    4.782
    273
    83
    Vrouw
    Jael

Mirte94 vindt dit leuk.
  7. BigBabyWens

BigBabyWens Actief lid

5 sep 2024
    186
    64
    28
    Vrouw
    Ik zou Jael uitspreken als Dja-el. Op z’n Engels dus, maar wel de a-e die je wilt geloof ik! Puntjes niet nodig wat mij betreft.

Jael Lize / Lize Jael: mooi! stoer! lief!

(Is het trouwens wel Lieze? Zo lees ik het namelijk.)

Mirte94 vindt dit leuk.
  8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Jael is voor mij heel
    Jaël kan voor mij nog steeds ja el zoals bij een huis vol
    Uitsprak djaël mooier

Mirte94 vindt dit leuk.
  9. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.865
    5.104
    113
    Jael. Maar ook ik spreek hem wel uit als dja-el

Mirte94 vindt dit leuk.
  10. Mirte94

Mirte94 Niet meer actief

Aii, ik vind de uitspraak Dja-el dus helemaal niks... ik had ook niet bedacht dat mensen dat zouden doen, dus blij dat ik het weet zodat we het mee kunnen nemen in de overweging!

Ik vind zelf Yael ook heel leuk, maar haar officiële naam zal een vernoeming zijn die wel met een J is... dus voelt niet helemaal logisch om er een Y van te maken.

En het is of Lize, of Jael. Geen combi (al vind ik dat wel leuk) aangezien dit allebei variaties zijn op de namen van oma!

NiekeKris vindt dit leuk.
  11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.994
    113
    Of je wel of geen trema gebruikt, een zooitje wordt er toch wel voor je gemaakt. Of zs vergeten hem wanneer hij nodig is, of ze zetten hem omdat ze denken dat hij erbij hoort. Dat hebben we met de oudste ook (meiden variatie op Gabriël) plus alle hollandse/duitse variaties ervan qua uitspraak.

De jongste heeft de aardsengel met de R en ook zonder trema en dat geeft dan weer geen problemen...

Dat is alleen de eerste jaren irritant totdat ze hun eigen naam gaan schrijven.

In de modernere kringen zal de uitspraak wel goed gaan verwacht ik.

Mirte94 vindt dit leuk.
  12. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.272
    17.147
    113
    Weet ook niet of veel mensen dat doen? Voor mij is het gewoon Joël met een a en dat is met een j tenzij anders aangegeven.
    Maar mij stoort het net zo goed als ze bij Jonathan er dj- van maken (rest ook op zn Engels dan). Ik ben Nederlander, ik wil Nederlandse uitspraak :p

Mirte94 en Zxcvb vinden dit leuk.
  13. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.695
    4.304
    113
    noord holland
    Grappig Joël lees ik dan weer als Djo-wel. Jonathan en Jael lees ik gewoon met de j.
    Wat dat betreft is t ook maar net waar je al bekend mee bent bij het horen of lezen van een naam. Ik ken een Joëlle en een Joey en die worden dan weer met een dj- uitgesproken waardoor ik blijkbaar bij Joël dezelfde connectie maak.
    De Jonathan en Jael (Yael) die ik ken worden met een j- uitgesproken.

Mirte94 vindt dit leuk.
  14. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.272
    17.147
    113
    Ja hier dus bekend met joël en joëlle en Jona/Jonathan allemaal met j- en geen dj-.

Ben aan het denken maar volgens mij ken ik geen een (persoon, wel namen) J- die als Dj- wordt uitgesproken.

Mirte94 vindt dit leuk.
  15. BigBabyWens

BigBabyWens Actief lid

5 sep 2024
    186
    64
    28
    Vrouw
    Haha ik denk dat je wel risico hebt met zo’n naam dat mensen het Engels/Amerikaans uitspreken, want bekende naam daar, maar als je ze verbetert dan komt het daarna gewoon goed toch ;)

Mirte94 vindt dit leuk.
  16. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    Dan ben ik wel benieuwd of de mensen die Jael uitspreken met DJ of ze dat ook zouden doen als het geschreven is als Yael?

@TS, ik kan me niet voorstellen dat veel mensen Jeel of Jaal zouden zeggen.
    Misschien idd wel Dja-el, ongeacht of het met een e of ë wordt geschreven.

Mirte94 vindt dit leuk.
  17. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Bij Jael maak ik er Ja-El van en wacht ik even of het dja-el moet worden of niet. Dus voor mij is het allebei mogelijk.

Bij Yael maak ik er ja-el van er verwacht ik geen dja-el.

De neiging om er jaal/jeel/djeel van te maken heb ik niet. En de puntjes erop vind ik ook niet mooi. Gewoon Jael en eerder de vraag of het ja of dja is.

Mirte94 vindt dit leuk.
  18. Shalom

Shalom Niet meer actief

Jaël zou ik schrijven.

Maar Jael zou ik ook als jaa-èl uitspreken zeker als het zo geïntroduceerd wordt door ouders. Misschien enige twijfel op schrift over andere mogelijkheden.

Bij Jaël zou ik geen twijfel hebben om het uit te spreken als jaa-èl.

Mirte94 vindt dit leuk.
  19. zegenwens

zegenwens VIP lid

28 sep 2021
    5.009
    4.986
    113
    Vrouw
    Ik zou zelf voor Jaël gaan, gewoon omdat het zo gespeld wordt in de Nederlandse bijbel. Maar Jael zou ik hetzelfde uitspreken (ja-el). Mooie naam!

Mirte94 vindt dit leuk.
  20. BigBabyWens

BigBabyWens Actief lid

5 sep 2024
    186
    64
    28
    Vrouw
    Voor mij maakt wel of geen puntjes geen verschil. Allebei a-e en geen ae of ee ofzo!

Jael spreek ik uit als Jaa-el of Djaa-el. Yael zou ik eerder uitspreken als Jaa-el, geen Djaa-el!

Deel Deze Pagina