Hallo allemaal, De meesten van ons weten wel dat je foliumzuur moet slikken als je zwanger wilt worden en net bent, maar lees alsjeblieft ook even het volgende. Omdat spontaan zwanger worden er voor ons niet in lijkt te zitten (cyclusstoornis) en ik bloed heb laten onderzoeken bij de gynaecoloog, ben ik er nu achter dat ik naast cyclusproblemen ook niet voldoende antistoffen tegen rode hond (rubella) heb! Dit kan ernstige afwijkingen veroorzaken bij je kindje als je zwanger bent! Ik ben (gelukkig...dit klinkt wel heel vreemd uit mijn mond ) nog niet zwanger en laat me nu weer inenten. Daarna mag ik 3 maanden niet zwanger raken omdat de inenting ook weer gevaarlijk is voor een mogelijk vruchtje. Ik laat dit jullie weten omdat veel meiden die zwanger willen worden hier niet meteen bij stil staan en hier ook niet standaard op getest wordt, zeker niet als je de MMM (nog) niet in hoeft. Je moet ook niet automatisch denken: oh maar ik ben vroeger ingeent hier tegen (de zogenaamde BMR-prik) want ook IK heb deze destijds gehad en TOCH heb ik nu te weinig antistoffen... Dus meiden...een gewaarschuwd mens telt voor 2! Doe er je voordeel mee. Liefs, Dreamer Edit moderator: titel aangepast. S.v.p. niet allemaal hoofdletters gebruiken, dat komt zo schreeuwerig over.
oei gelukkig maar dat ze er achter zijn gekomen dreamer! kan je dat dan gewoon bij de huisarts testen? een bloedonderzoek zeker? denk dat ik dat dan ook maar ff laat checken..
Hoi Madelon, Ja ik denk dat je via de huisarts ook wel een bloedonderzoek kunt laten doen. Het komt dus voor en dan denk ik: je zou maar net diegene zijn bij wie het het geval is! Ik zie trouwens dat jij ook lange cycli hebt! Frusti he! Ach ja als je maar een eisprong hebt, dat is het voornaamste denk ik. Maar je geduld wordt wel op de proef gesteld met zoveel 'wachtdagen.' Succes met zwanger worden he! Ik hoop dat het snel raak is! Groetjes, Dreamer
Maar dat wordt toch standaard gecheckt bij het bloedonderzoek wat je krijgt als je naar de vk gaat? Bij mijn eerste kreeg ik een standaard bloedtest waar ze kijken naar onder andere je bloedgroep, of je hiv hebt en volgens mij ook die antistoffen tegen rode hond! Stond ook op mijn zwangerschapskaart! Maar dat is drie jaar geleden, doen ze dat nu niet meer misschien?
Ja dat doen ze wel, maar op dat moment ben jij al zwanger De ts bedoeld vantevoren. In mijn boekje van de gyn staat dat je 2 maanden niet zwanger mag worden, dat scheelt toch weer een maand! Balen dat je nu een verplichte stop hebt meis Maar je weet wel zeker dat je daardoor alles doet voor een gezond kindje!
Tja... tuurlijk zou het goed zijn om het allemaal te weten natuurlijk, maar ik denk dat onze huisartsen ons allemaal al aan zien komen, niet? Ik geloof niet dat je zomaar zo'n test krijgt zonder aanwijsbare reden, wel? Succes! Josien
Als jij geen rode hond hebt gehad kan jij absoluut wel bij de dokter terecht hiermee hoor! Ze hebben liever dat je vantevoren komt voor een simpel bloedtestje en een eventuele injectie, dan dat je een ongezond kindje krijgt waarvoor ze alle zorg moeten dragen. Klinkt cru, maar is wel zo. En ik denk dat je dat als aanstaande moeder toch ook liever hebt. Bij iedereen die bij de gyn terecht komt wordt erop getest, dus als je al bij de gyn loopt hoef je je geen zorgen te maken.