Arbeidsongeschiktsheidsverzekering. Wie heeft er verstand van?

Discussie in 'De lounge' gestart door Treez, 3 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Treez

Treez Niet meer actief

Ik heb een vraag over de AOV voor zelfstandigen. Ik kom er namelijk niet uit. Het verhaal is als volgt. In mijn familie komt een erfelijke hartziekte voor. Mijn moeder heeft de aandoening (en het gen) en daardoor heb ik kans op 50% dat ik het gen ook heb. Ik kom in aanmerking voor uitgebreid cardiologisch- en genetisch onderzoek. De verwijsbrief ligt inmiddels al maanden in de kast te verstoffen. Ik twijfel om meerdere redenen om nu onderzoek te doen. Eén reden is omdat het het mijn droom qua werk behoorlijk in de war gooit. Ik ben namelijk bezig om voor mezelf te beginnen. Ik heb nu een kleine ZZP-klus naast mijn baan in loondienst, maar dit kan worden uitgebreid en daarnaast wil ik een eigen praktijk starten. Echter ga ik ooit een betaalbare AOV krijgen als ik dit gen heb? Of maakt het al niks meer uit, omdat mijn moeder het gen heeft? Vragen ze sowieso naar familiegegevens? Ik las ergens dat je tot ongeveer 24000 per jaar kan verzekeren zonder dat ze naar medische gegevens vragen? En hoe zit het met een WAO uitkering. Is dat alleen voor mensen in loondienst? En alle andere uitkeringen die er bestaan, is dat ook alleen voor mensen in loondienst?

Ik heb één maatschappij proberen te bellen met mijn vragen, maar ze wilde me niet verder helpen. Dat willen ze pas doen als ik concreet wat wil ga afsluiten en ook aan dat advies zitten weer allerlei kosten.

Ik twijfel heel erg of ik mij wil laten onderzoeken en wil graag alle voor- en nadelen op een rijtje hebben. Dit is voor mij wel een belangrijk punt. Ik zie door de bomen het bos niet meer met alles wat ik op internet vind. Wie kan mij verder helpen?

2. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Mocht je het gen hebben is er dan een preventieve behandeling ervoor?
    Bijv bij borstkankergen kan je ervoor kiezen om je borsten preventief te verwijderen.

Wat betreft AOV voor zzp'ers, ik heb geen idee. (ik ben al arbeidsongeschikt en ontvang een WIA uitkering, maar kan/mag daarnaast wel een bedrijfje hebben)

Wat ik wel adviseer: wil je nog een huis kopen? Doe dat voordat je enkel je bedrijfje hebt.
    Helaas krijgen zzp'ers moeilijker een hypotheek, al gaat het nu al een stuk makkelijker.

3. Treez

Treez Niet meer actief

Nee er is helaas geen preventieve behandeling voor. Het is ook niet te genezen. Anders was de keuze makkelijker geweest. Wel is het behandelbaar in de zin dat er medicatie is om de gevolgen enigszins te beperken. Twee weken geleden is er echter weer een familielid aan overleden ondanks een donorhart. Een ander familielid wordt momenteel al twee weken in coma gehouden vanwege dezelfde ziekte. Bij veel mensen in mijn familie lijkt behandeling weinig te doen.
    Aan de ene kant denk ik zodra ik symptomen krijg ben ik er vroeg genoeg bij om mij alsnog te laten behandelen. Aan de andere kant geeft onderzoek wel duidelijkheid en word ik jaarlijks helemaal gecontroleerd, zodat ik er nog vroeger bij ben.

Wat betreft hypotheek. We hebben gelukkig een fijn huis, waarin we oud kunnen worden. Dat is een zorg minder.

Ik ben nu bezig om heel rationeel een plussen en minnenrijtje te maken om wel /niet te onderzoeken. Ik hoop dat dit mij gaat helpen bij mijn beslissing. Ik kom er namelijk niet uit en de afgelopen maanden heb ik gewoon mijn kop in het zand gestoken.

4. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    Ik begrijp niet zo goed wat je exact wil weten. Zolang niet bekend is dat je het gen defect hebt, hoef je natuurlijk niet te zeggen dat je een genetische afwijking hebt. Als het kan om een aov af te sluiten zonder medische vragen zou ik dat doen. Altijd beter dan achteraf gezeur dat je mss iets niet hebt gemeld, al is dat wel lastig te bewijzen voor de verzekeraar. Als je nu ZZP'er bent betaal je waarschijnlijk geen WIA premie en ben je niet verzekerd voor een WIA uitkering dus krijg je bij arbeidsongeschiktheid of langdurige ziekte niets. Je werkt ook deels in loondienst schrijf je. Daarover wordt wel WIA premie ingehouden. Stel je werkt 2 dagen in loondienst dan kun je bij arbeidsongeschikt voor het salaris van die 2 dagen maximaal 70-75% WIA uitkering krijgen afhankelijk van je restverdiencapaciteit.
    Het is in jou geval mss wel handig om een verzekering af te sluiten al is het voor maximaal Euro 24.000. Als je een verzekering op het oog hebt, kun je me pb'en en kan ik met je meedenken als je dat wilt.

5. Trirani

Trirani Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.292
    1.129
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    Hi Treez,

Mijn man is vorig jaar samen met de andere partner, hun eigen bedrijf begonnen met inmiddels een flink groeiende hoeveelheid klanten en personeel. Ik werk zelf als zzp'er, en het was dus tijd dat wij onze verzekeringszaken goed gingen inrichten.

Wij hebben onze verzekeringen ondergebracht bij een verzekeringskantoor en bij het afsluiten van de arbeidsongeschiktheidsverzekering, uitbreiding levensverzekering en andere verzekeringen i.v.m. (ziekte/arbeidsongeschiktheid bij) personeel en bij eventuele juridische problematiek met klanten etc.

We hebben, zelfs zonder bijzondere gezondheidsklachten, veel gehad aan het advies van onze verzekeringsadviseur. De meer voordelige polissen en berekeningen van wat je nu eigenlijk nodig hebt (en wat niet), waren zinvol. Ja, het kost wat, maar er wordt je ook werk en zorgen uit handen genomen en bespaart op langere termijn ook geld. We hebben een vaste prijsafspraak gemaakt voor de advisering en afsluiting van de polissen.

Ik adviseer je, zeker met jouw bijzondere omstandigheid betreffende een mogelijke erfelijke hartziekte, om wèl professioneel advies op te zoeken. Onafhankelijk van één verzekeraar die logischerwijze hun eigen polissen willen verkopen. Dit ook vóórdat je weet of je erfelijk belast bent.

Mijn man heeft een lichamelijk onderzoek gehad en we hebben beide dezelfde vragenlijsten ingevuld, waarbij erfelijke belasting ook -mild- ter sprake kwam. Sowieso wordt er open gevraagd of er nog verdere gezondheidszaken dienen vermeld te worden. Daar valt jouw mogelijke erfelijke belasting onder.

Ik wens je verder veel sterkte met de keuze omtrent het wel of niet willen weten of je erfelijk belast bent en met het verlies van dierbaren. En ook veel plezier en succes met de opzet van een eigen bedrijf!

6. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.048
    2.186
    113
    Brabant
    Hoi Treez,

Ik zie je onderschrift: twee kinderen!! Wauw!!

Over je vraag:
    Onlangs heb ik dezelf onderzoeken gehad, alleen met onbekende kansen. (Zijn wij familie?:))
    De klinisch geneticus gaf heel duidelijk uitleg. Als we nog hypotheek wilde of zakelijke dingen, moesten we het wel heel zeker weten.
    In dat geval mochten we er ook voor kiezen om alleen cardiologisch onderzoek te doen (in ons geval een ecg en een echo) en dan te weten dat he

7. Treez

Treez Niet meer actief

Bedankt @Minigirl

Mijn grootste twijfel zit nu in het wel / niet laten onderzoeken of ik het gen heb en wat daarvan de invloed is op het afsluiten van een AOV als ik het nu laat onderzoeken. Feit is dat mijn moeder het gen heeft en ik daardoor 50% kans dat ik het ook heb. Vragen ze naar familiegegevens? Zo ja dan kan ik mij nu net zo goed laten onderzoeken (als ik de andere nadelen van onderzoek even niet mee reken), want dan heeft het sowieso al invloed op mijn AOV. Of wacht ik twee jaar met onderzoek, omdat ik tzt volledig zelfstandig ben en al een verzekering heb kunnen afsluiten. Of redeneer ik nu heel vreemd?

Je laten verzekeren tot ongeveer 24.000 heeft betrekking op de vragengrens (zoals ik het heb begrepen dan) https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitkeringen_&_sociale_zekerheid/aov-ondernemers/artikelen/914/arbeidsongeschiktheidsverzekering-en-gezondheidsverklaring.htm . Wat ik hieruit begrijp, kan ik mij dan tot dit bedrag laten verzekeren als ik het gen heb, zonder dat de ziekte zich heeft geopenbaard? Ik probeer te berekenen wat voor financiële consequenties het heeft als ik dit bedrag verdien. Wat houd ik daar netto per maand aan over? Het is namelijk bruto veel minder dan wat ik nu verdien, maar ik zal dan ook veel minder belasting betalen. Zijn daar rekentabellen voor om het nettobedrag uit te rekenen? Als wij het hier mee redden, dan maakt het de keus wat makkelijker.

Bedankt voor je informatie over de WIA. Helemaal duidelijk :thumup:. Voor nu is het goed geregeld, omdat ik nog 26 uur in loondienst werk. We houden dan voldoende over om van te kunnen leven. Het wordt pas een probleem als ik volledig voor mezelf ga werken. Deze stap durf ik nu te zetten vanwege dat stomme genonderzoek.

Qua verzekering dacht ik aan movir. Ik ken ze van de reclame, maar heb geen idee of ze goed zijn of niet.

8. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.048
    2.186
    113
    Brabant
    Zo. Phonecrash..

Anyway. Zoals het overkwam zouden we in dat geval(geen gen onderzoek en een potentieel goede uitslag van tcardiologisch onderzoek) geen problemen krijgen met verzekeringen etc. Dus dat impliceert dat ze niet vragen naar familiegegevens. En volgens mij mag dat ook niet.

Succes met je overwegingen!

9. Treez

Treez Niet meer actief

@Trirani hele brutale vraag, maar wat ben je ongeveer kwijt voor zo advies? Ik ga hier denk ik toch even over nadenken.

10. Treez

Treez Niet meer actief

Het is echt een geweldig wonder die twee kinderen van ons. Ik ben er nog elke dag dankbaar voor. Met dank aan jouw progesteron :p!

Wie weet inderdaad familie! Ik geloof dat onze hele familie momenteel wordt onderzocht. Het gaat steeds verder, zodra iemand positief is getest, worden de kinderen getest enz. Het is een soort sneeuwbaleffect.

Ik heb er nog helemaal niet over nagedacht dat ik ook zou kunnen vragen naar enkel cardiologisch onderzoek. Ik vind dit echt een geniale tip! Heb ik in ieder geval geruststelling dat ik de ziekte nu niet heb en kan ik later alsnog het genonderzoek doen. Mocht ik de ziekte wel in een beginfase hebben, dan ga ik sowieso niet voor mezelf beginnen. Lijkt mij dat ik dan wel iets anders aan mijn hoofd heb. Ik ga zeker naar deze optie vragen!

Ik heb voor volgende week en afspraak bij de huisarts staan om er ook nog even over door te praten. Ik ga dit op mijn lijstje zetten!

11. Trirani

Trirani Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.292
    1.129
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    Ik check het vanavond even met/bij man! Het is van zijn privérekening afgegaan en weet het niet meer uit mijn hoofd.

12. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.048
    2.186
    113
    Brabant
    :)

Onze kg kwam er zelf mee. Stel dat wij (broers/zussen) positief waren konden we onze kinderen op deze manier bv ook elk jaar laten testen zonder genetisch onderzoek voor hun.

Wij zijn echter gezond verklaard. Bij ons is ook de hele familie aangeschreven. Maar omdat mijn vader overleden is, hadden wij zelf de keuze.
    In ons geval ging het om een gen afwijking wat cardiomyopathie verzaakt.
    Nogmaals sterkte!

13. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    Het is misschien per verzekeraar verschillend maar meestal vragen ze naar of jij genetische afwijkingen hebt of onderzoek naar hebt laten doen. Ik heb bijv. ook een genetische afwijking en laat mijn kind niet onderzoeken omdat ik haar daar niet mee wil belasten voor als zij ooit wil verzekeren of een hypotheek met overlijdens risico verzekering wil afsluiten. Mijn arts zei dat het gevraagd wordt of je een genetisch onderzoek hebt laten doen. Ik heb het onderzoek (andere gen defect dan in jouw familie) nadat ik al een aov had en ik ben nu ook arbeidsongeschikt. 24.000 is laag maar je krijgt mogelijk ook wia over de uren dat je in loondienst was voor arbeidsongeschiktheid.
    Op de website Raet kun je bruto uitkering naar netto berekenen. Je krijgt minder fiscale voordeeltjes dan werkenden waardoor je vaak minder overhoudt van netto uitkering. Stel dat 24.0000 euro 2.000 bruto per maand zo zijn (en dan geen vakantietoeslag ofzo) dan zou je uitkomen of ca 1316 netto: https://www.raet.nl/bruto-netto-salaris-berekenen .
    Het is best wel ingewikkeld. Ik ben fiscalist en vond het zelf destijds ook lastig.

14. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Vaak wordt er gevraagd naar erfelijke ziektes in de familie. Dus dat zal je moeten invullen. Dikke kans dat je dan een mediache keuring moet ondergaan voordat de verzekeraar je accepteert/ beperkingen oplegd/ afwijst.
    Kom het vaak tegen dat je dan bijvoorbeeld wel geaccepteert wordt maar dan er dan een clausule wordt toegepast dat er geen dekking is voor arbeidsongeschiktheid verband houdend met deze aandoening.
    Wat wel interessant is voor je is de vrijwillige voortzetting werknemersverzekeringen. Dan betaal je premie aan het UWV en blijf je onder de regeling WIA vallen. Dit zal je binnen 13 weken nadat je je dienstverband stopzet moeten regelen. Hiervoor geldt geen medische keuring.

15. Treez

Treez Niet meer actief

Ik wil jullie allemaal even bedankten voor de informatie. Ik heb hier zeker wat aan. Even samengevat ga ik het volgende doen:

- ik ga vragen om enkel cardiologisch onderzoek ipv genonderzoek. Genonderzoek eventueel later.
    - wat betreft verzekering misschien toch advies inwinnen bij een onafhankelijk tussenpersoon.
    - AOV, eventueel de max. 24000 of inderdaad vrijwillige voortzetting werknemersverzekering zodat ik recht hou op WIA. Afhankelijk van wat voor ons het beste uitkomt. Ik heb in ieder geval opties en dat is een fijn idee. Met een WIA of een kleine AOV als aanvulling op het loon van mijn man kunnen we rondkomen. Dat is een prettig gevoel.

@taliaa het gaat hier ook om erfelijke cardiomyopathie (DCM). Het verloop in onze familie is zeer wisselend. Van dodelijk tot prima mee te leven. Dat eerste lijkt momenteel nogal de boventoon te voeren, maar mijn oma is er daarentegen 89 jaar mee geworden. Daar teken ik direct voor!

16. beebj

beebj Niet meer actief

Heb je geen financieel adviseur die je hierin kan helpen alles uitzoeken enz.? Wij wel namelijk en kostte me niets:) M’n man is zelfstandige en is aangesloten bij een broodfonds! Voor ons de goedkoopste oplossing prijs / kwaliteit gezien. Arbeidsongeschiktheid verzekering is erg prijzig. Een goede optie (die wij hadden voordat we bij het broodfonds zaten), is enkel je vaste lasten te laten dekken bij arbeidongeschiktheid. Maar m’n man is wel 100% gezond,

17. Treez

Treez Niet meer actief

Ik heb net even gekeken naar wat een broodfonds is. Ik zie echter dat dit gaat om een uitkering voor enkel de eerste twee jaar. Klopt toch? Voor mij is dat minder interessant, omdat deze hartaandoening niet te genezen is. Mocht ik ziek worden, dan heb ik een verzekering nodig tot mijn AOW-leeftijd.

18. Melief

Melief Niet meer actief

Ik heb geen ervaring met jouw aandoening en toelating. Wel wil ik je aanraden om goed te voorwaarden na te (laten) kijken.
    Ik werd na de zwangerschap ziek en bleek een progressieve bindweefselaandoening te hebben. Hierdoor kan ik met geen mogelijkheid mijn (lichamelijk zware) werk nog doen. Alleen de administratie van de zaak. Ik heb stapels verslagen van klinisch genetica, revalidatie, fysio en ga zo maar door die aangeven dat dit echt zo is.
    Van mijn verzekering mag ik echter alleen beoordeeld worden door bedrijfsartsen die allen nog nooit van dit ziektebeeld gehoord hebben. Wij zitten echt in een gigantisch gevecht met een advocaat aan onze kant maar komen geen steek verder... maar ondertussen wel torenhoge personeelskosten.

19. Treez

Treez Niet meer actief

@Melief wat heftig zeg. Heel veel sterkte en ik hoop van harte dat het goed komt bij jullie. Ellende zeg. Denk je goed verzekerd te zijn en dan krijg je dit :(. Ik zal in ieder geval goed naar de voorwaarden kijken.

20. beebj

beebj Niet meer actief

Dat klopt inderdaad @Treez . Vandaar dat dat voor mn man goed is, kan hij zich bv omscholen in die tijd tot iets wat hij nog wél kan doen mocht hij arbeidongeschikt zijn voor zijn vak (rij-instructeur). Met een (ongeneeselijke) ziekte kan ik me voorstellen dat je voor safer wilt kiezen! AOW hebben wij overigens niets voor geregeld, dus echt spreken over een AOW-leeftijd doen wij niet. Sparen er zelf vokr middels een spaarrekening en hopen in de toekomst een huis te kopen dat zal dienen als “pensioen”.

Deel Deze Pagina