Jaja, we hebben weer spruw.

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door merah, 8 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #1 merah, 8 mei 2013
    Laatst bewerkt: 8 mei 2013
    Onze oudste dochter heeft de eerste maanden van haar leven aan de antibiotica gezeten. Spruw was dan ook bijna onvermijdelijk.
    Door een late diagnose (nee hoor mevrouw, alles ziet er prima uit) zat niet alleen mijn dochter met de gebakken peren, maar ook ik.
    De spruw was mijn borsten ingeslagen en ik heb echt vreselijke pijnen gehad. Werd er compleet gek van.
    Uiteindelijk bij een lactatiekundige gekomen (omdat men volhield dat het vast tepelkloven waren en ik op het punt stond om te stoppen met borstvoeding), die het probleem zo zag: Spruw.

Via een kinderarts heb ik toen Fluconazol voorgeschreven gekregen. De huisarts wilde dit niet, omdat het middel nogal omstreden is vanwege het feit dat het ook in de moedermelk komt. De lactatiekundige adviseerde voor onze dochter Dactarin orale gel, maar ook dat middel bleek omstreden, helaas.

Nu een dik jaar verder, heeft ook onze tweede dochter (nu drie weken oud) spruw. Ik zag het al in de kraamweek, maar de kraamzorg hield vol dat het een melktong was. Inmiddels zit onze dochter aan de Nystatine, nu een week, maar het lijkt niet te werken. Sterker nog, ik heb het idee dat het erger wordt.

Ook mijn borsten doen weer zeer en ik vrees dan ook dat het bij mij ook weer naar binnen geslagen is.

Welke opties zijn er nog, nu de nystatine niet aan lijkt te slaan en de overige middelen (die ik ken) geen optie lijken, omdat een huisarts ze niet voor wil schrijven? Ik zag een ander topic over hardnekkige spruw, maar mijn dochter is dus nog maar drie weken...

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Jeetje wat een pech, weer spruw!
    Jij weet inmiddels wel of het spruw is of niet.

Het is belangrijk om jullie beide te behandelen. (drinkt je oudste ook nog aan de borst? Dan moet ook zij behandeld worden)
    Je kids met Nystatine en jij met Daktarin zalf.
    Jullie beide i.v.m. het elkaar blijven aan steken anders.

Blijf je langdurig last houden dan adviseer ik je toch om weer een Fluconazolkuur te nemen.
    Overleg het met de kinderarts met wie je toen der tijd contact hebt gehad.

Succes!

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina