Hallo allemaal, Krijg echt een kunstkop van dat consultatiebureau zeg. Ben er net geweest, krijg ik allerlei adviezen waar ik gewoon haast boos van werd. Ik moest haar maar niet meer als 500 cc borstvoeding geven danwel 4 tot 6 keer per dag aan de borst hebben. De 8 tot 12 keer die ze nu drinkt is veel te veel... Verder moet ze brood, groente- en fruithapjes, yoghurt, kwark enzovoorts. "Ja de borstvoeding moet nu echt de bijvoeding zijn hoor", zei ze. Komt ze vervolgens met een heel schema aan voor kinderen die flesvoeding krijgen, met weet ik veel hoeveel dingen die ze nu zou MOETEN eten. Ik word er zo moe van he, elke keer is er wel weer wat. Ze blijven borstvoeding en flesvoeding als hetzelfde zien, terwijl dit naar mijn mening absoluut niet met elkaar te vergelijken is. (De pest is dat mijn familie helemaal op dezelfde lijn als het cb zit; ik ben dan ook de enige die zo lang borstvoeding geeft in de familie, of überhaupt langer voed dan 3 maanden.) Ik word er gewoon zo moe en boos van, die onwetendheid van mensen die je goed zouden moeten adviseren. Wat zijn jullie ervaringen met het consultatiebureau en familie wat betreft borstvoeding (na 6 maanden)? Groetjes!
Diepe zucht voor je CB Vreselijk irritant. Laatste keer dat ik naar het CB ging was ik op een andere dag dus had ik een andere verpleegkundige. Zij was heel erg te spreken over de borstvoeding en over rapley. Dat was een verademing in vergelijking met de andere keren. Ze zijn niet echt negatief maar alle adviezen zijn idd gebaseerd op kunstvoeding. Helaas zit zij alleen op de dagen dat ik werk. Mijn familie vindt het niet raar ofzo dat ik nu nog borstvoeding geef. Soms wordt er weleens gesuggereerd dat iets van de borstvoeding zou kunnen komen of dat hij misschien pyamapapje of andere dingen ook wel lekker zou vinden. Vooral als zijn poep anders is of hij slaapt niet door. Trek me d'r maar niet te veel van aan. Deed ik in het begin wel hoor maar nu niet meer. En hun hebben zich er ook maar bij neergelegd geloof ik. Mijn moeder zegt dat als ze toen wist wat ze nu wist ze veel langer borstvoeding had gegeven. Ze is bij mij met drie maanden gestopt omdat ze blauw water had. Mijn zusje heeft ze wel zeven en halve maand borstvoeding gegeven. En mijn oma is helemaal een schat, elke keer als ik haar spreek vraagt ze: Geef je nog steeds de tiet . Goedzo meid, gezond voor Sven en lekker goedkoop. Ik wilde dat meer mensen zo simpel dachten als mijn oma.
Oh ik ben vandaag ook geweest. En niets dan lof eigenlijk. Er mocht wel een fles af als ik dat zou willen, maar het hoefde zeker niet. Hij was qua gewicht licht, maar dat is met bv normaal zei ze. Ik mocht yoghurt geven maar dat hoefde niet, hij kreeg al voldoende gekolfde melk. Dus een beetje het omgekeerde als bij jou... Mijn familie laat zich er verder niet over uit, ze zijn al gewend aan mij en mijn kolf haha.
Hier zijn ze ook heel positief over borstvoeding. Espen komt nog 7 keer per dag en dat vinden ze heel normaala ( bij flesvoeding zou al 5x moeten zijn). Hij groeit goed hij heeft het blijkbaar nodig zeggen ze dan. ( ze hopen wel voor me dat hij door gaat slapen )
Nou fijn dat jullie wel fijne ervaringen hebben, het kan dus ook anders. Idd word er als er iets is met m'n dochter vaak gezegd dat het aan de borstvoeding zou liggen. Mijn vader zei zelfs een tijd terug dat als ik geen borstvoeding zou geven ze vast niet zo prikkelgevoelig zou zijn als ze nu is, zucht.. En als het aan m'n schoonmoeder zou liggen zou ze al koffie, Martini en weet ik het nog al meer geproefd hebben. Als dat een keer gebeurd kom ik er nooit meer, en dat weet ze.
hmm... had het al es gezegd in een ander topic maar heb het gevraagd vorige keer bij mijn CB. Ik vond dat de voedselintroductie volgens hun boekje wel erg snel ging en dat was de arts eigenlijk wel met me eens en ze zei dat zolang ie met 9 maanden een beetje andere dingen at (dus hapjes en brood) dat het dan wel goed was. Daar kan ik wel mee leven, kunnen we het rustig aan doen. En nog steeds krijg ik van niemand negatieve reacties op de bv hoor. Was afgelopen weekend ook weer zo blij dat we nog aan de bv zijn. We waren ziek maar Jo heel snel weer beter en ik denk dan toch dat dat te maken heeft met de bv.
o, wat familie betreft: mijn oom vroeg vorige week toen Jo een flesje bv kreeg of hij speciale babymelk kreeg ja, zei ik, moedermelk! Hij zei er niks op. In mijn familie is dat normaal.
ach, paprika: elk huisje heeft zijn kruisje hoor! je weet gelukkig wat je wilt dus doe dat lekker en probeer het zoveel mogelijk te negeren en goed uit te leggen waarom jij het zo doet.
Doen waar jij je goed bij voelt! dat CB doet alles uit een boekje en niet zoals jij vanuit je moeder gevoel. En BV mag je op verzoek geven want een kind kan er nooit teveel van krijgen. En zolang je kindje gezond is zie ik het probleem niet.
ik kom net van het CB vandaan en daar kreeg een ander vrouwtje ook de tip om bij te voeden met de fles. Het kindje groeide wel, maar hield niet over, had ik opgevangen! Ik bedoel, als een kind groeit, is het toch goed. Misschien wat vaker aanleggen etc., maar ze kreeg gelijk als advies: bijvoeden met flesvoeding!
Hmm. Vervelend joh, maar laat het je juist sterken door JUIST langer met de bv door te gaan. Volg absoluut je eigen weg, die weet je als mama het beste zelf te bewandelen, want jij kent je kindje het beste. Er zijn periodes dat ze heel vaak aan de borst wil en over een tijdje zal dat vanzelf minderen. Met bv is het ook dat ze de ene keer heel weinig drinkt en de andere keer juist veel. Je kunt echt niet zeggen hoeveel ze drinkt! En verder: melk blijft het eerste jaar de hoofdvoeding hoor, alles erbij is BIJvoeding. Mick krijgt ook de ene dag iets van 5 keer de borst, de andere dag kan het veel vaker zijn. En hij krijgt een fruit en groentehapje, puur omdat ik het zelf wil en hij het wil. Laat je niet sturen, daar hou je alleen maar een rotgevoel aan over. En de info die ze je hebben gegeven slaat werkelijk nergens op. Gr. Emma
Ja weet je wat het is, het is niet dat ik aan mijzelf ga twijfelen. Het is vooral dat ze me echt het gevoel gaf alsof ik het allemaal niet goed (genoeg) doe. Je had dat gezicht van der moeten zien toen ik zei dat we bijna niets prakken maar dat ze gewoon stukken groente en fruit krijgt, der ogen plopten haast uit der kassen! En ze gaf er zo'n diepe zucht bij, zo van: "kindje, kindje, kindje toch...." Snap je wat ik bedoel? Ik weet echt wel dat wat ik doe gewoon werkt voor m'n meisje, maar als het niet volgens het lijstje is is het wat hun betreft al fout. En ik moet dan zo m'n best doen om niet uit m'n slof te schieten, ik kan een hoop hebben maar kom niet met domme opmerkingen over hoe ik mijn dochter opvoed! Maar daar zal elke moeder wel last van hebben denk ik .
Bij mij durven ze geloof ik niet zo goed te zeggen hoe ik het moet doen. Ik zeg namelijk hoe ik het doe en ik zeg hoe ik het wil en wat mijn plan is. Zolang Mick goed groeit (hij zit nog steeds ver boven alle gemiddelden...) hebben zij niets te melden. Ik stel wel eens een vraag, maar ik merk dat mijn kennis eigenlijk veel hoger is dan dat van hen. Aan hun antwoorden heb ik dus helaas niets. Raar maar waar. Het zou zo niet moeten zijn, maar de informatie haal ik niet meer bij het cb, maar zoek ik zelf op. Het cb zou eens moeten stoppen met het onzeker maken van zoveel mama's.
hier ook nooit problemen gehad met het CB. Kreeg toen juist te horen, kijk dit is pas een wolk van een baby. Ik heb Zefanja 11 mnd BV gegeven, toen wilde hij zelf niet meer. HIj wilde ook vaak drinken. Lekker naar je eigen gevoel luistern hoor, maar ik vind het zeker kwalijk dat ze bij jullie CB, er zo raar op reageren.
Hier ook een fijn CB. Ze vinden het super dat ik nog BV geef, motiveren mij zelfs, en toen ik laatst begon over bijvoeding begon de wijkverpleegkundige zelf over Rapley! Groetjes Firella
De cb arts van mijn vond het fantastisch dat ik Rapley ging doen ze hadden ook wat artikelen van Stefan Kleintjes liggen. De verpleegkundige had er nog nooit van gehoord maar toen ik het in het kort uitlegde zei ze dat ik het vooral moest doen en dat ze benieuwd was hoe het zou gaan dus dat ik dat wel even moest vertellen. Ook wel een keer een invalarts gehad die zei dat ik de tijd tussen de voedingen wel kon rekken enz. Daar dus mooi niet naar geluisterd.
Goh... En die van ging er prat op dat ik ze nu toch echt maar diksap en vruchtensap moest gaan geven in plaats van borstvoeding en groente en fruit maar eerst met de staafmixer moest pureren. Wat een verschil toch he!
ja, wat een verschil! maar zo zie je maar, je hoeft echt niet naar ze te luisteren! (maar dat wist je al...) o, en even off-topic: jouw meisje was toch zo dol op snijbonen? Jo moet ze niet
Nee hoor Geke, ik vertrouw op mijzelf hoor! Ben niet voor niets al bijna een jaar bezig om me in van alles te verdiepen, heb soms haast het idee dat ik meer weet van borstvoeding en bijvoeding dan zij haha! En ze is idd dol op snijbonen, broccoli gaat er ook goed in maar bimi (broccoli met lange steel) moet ze weer niet! Mandarijnen zijn op het moment favoriet.