Echo bekkenbodem

Discussion in 'Na de bevalling' started by Devero, Sep 17, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Devero

Devero Actief lid

Dec 5, 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Heeft iemand van jullie ervaring met een 3D echo van de bekkenbodem?

Ik moet binnenkort naar het ziekenhuis om te controleren hoe alles hersteld is na de bevalling en een (sub)totaal ruptuur. De gynaecoloog heeft gezegd dat het om een inwendige echo gaat, maar op de site van het EMC staat dat bij deze echo de transducer tussen de schaamlippen wordt geplaatst. Bij inwendig denk ik echter meer aan 'in de vagina'.

Iemand enig idee hoe zo'n echo in zijn werk gaat?

2. dolfijn83

dolfijn83 Actief lid

Aug 22, 2011
    276
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik kan je hier niet meer informatie over gegeven.
    maar het enigste wat ik kan zeggen is dat ik in hetzelfde schuitje zit.
    morgen heb ik dat onderzoek dus ik ben heel benieuwd.
    enigste wat ik weet is dat je maandverband mee moet nemen.

3. Devero

Devero Actief lid

Dec 5, 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Ter info voor mensen die ook een dergelijk onderzoek moeten ondergaan en op zoek zijn naar informatie/ervaringen:

Ik heb het onderzoek inmiddels achter de rug en de transducer wordt inderdaad uitwendig geplaatst, wat voldoende is om inwendige beelden te krijgen. Niks boeiends dus en niks om tegenop te zien na een ruptuur (wat ik wel deed bij gebrek aan informatie, vandaar dat ik mijn ervaring nog even deel voor de mensen die nog na mij komen ;))

4. Loekiej

Loekiej Lid

Apr 23, 2011
    38
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi,

Ik ben wel erg benieuwd hoe het onderzoek zal gaan, wat gaan ze precies controleren> Littekens, spierspanning, innervatie?
    Ik krijg, denk ik, hetzelfde onderzoek bij het EMC, maar vooral omdat ik weinig controle/kracht heb in de bbspieren, en had geen totaalruptuur. Bij mij is de vraag; is er een spier kapot of zenuw.
    Is het onderzoek standaard bij tr?

Succes iig

5. Devero

Devero Actief lid

Dec 5, 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    #6 Devero, Oct 23, 2011
    Last edited: Oct 23, 2011
    Ik weet niet of het na een TR standaard is eigenlijk, al kan ik me wel voorstellen dat dit zo is.

Het onderzoek gaat precies zoals in de folder staat omschreven (zie link). De arts heeft bij mij nog even naar het litteken gekeken en inwendig gevoeld naar het functioneren van de bekkenbodemspier (door mij te laten aanspannen en ontspannen). De echo is vooral kijken in rusttoestand, afgewisseld met korte 'oefeningen' in de vorm van zo goed mogelijk aanspannen en persen. Aan hand daarvan kunnen ze controleren of de spieren in orde zijn en de werking optimaal of niet.

6. Loekiej

Loekiej Lid

Apr 23, 2011
    38
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Devero:Was alles goed?

7. Devero

Devero Actief lid

Dec 5, 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Zow...beetje late reactie zie ik! Ja, alles was goed...thanks! Echo viel reuze mee en ben wel doorverwezen naar bekkenfysio, maar das vooral om aan te sterken. Geen blijvende schade zo te zien dus dat is fijn!

Share This Page