Jaloezie, hoe kom je er vanaf?

Discussie in 'De lounge' gestart door Anne1985, 26 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Bah, ik vind het zo'n rotgevoel! Ik ben zelden jaloers.. eigenlijk nooit. Maar er is een iemand op wie ik al sinds ik haar ken jaloers ben :( Voor mijn gevoel heeft ze alles wat ik had willen hebben, alles gaat haar voor de wind, ze ziet er leuk uit en nog veel meer waar ik nu niet over uit zal wijden. Het vervelende is dat ze schoonfamilie is dus ik regelmatig met haar te maken heb. Afstand nemen lukt dus niet.

Ik ben echt gelukkig en trots op wat ik heb en bereikt heb, al heb ik daar mijn hele leven voor moeten knokken. Maar als ik haar zie ben ik altijd zo onzeker.. over mijn uiterlijk, over hoe ik mijn dochter opvoed enz enz. Ik ben gewoon jaloers en dat wil ik niet!!! Het is echt een verschrikkelijk rotgevoel en ik kom er maar niet vanaf. Het gevolg is dat ik altijd een rotgevoel heb als ik haar gezien heb, soms gaat dat best ver, slaap ik slecht en ben ik chagrijnig.. echt vervelend!! Bah!! Ik wil er echt vanaf! Gewoon genoeg zelfvertrouwen hebben om blij te zijn met wie ik ben en wat ik heb..

Wie herkent dit? Hoe ga je hier mee om?

Alle tips/ervaringen zijn welkom want dit is echt niet leuk meer.

2. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Het is inderdaad heel moeilijk. Maar in plaats van een antwoord heb ik een vraag voor je. Hoe zeker weet jij dat ze het allemaal zo fantastisch heeft? Mensen doen zich vaak beter/gelukkiger voor dan ze daadwerkelijk zijn. En misschien is ze juist ook jaloers op jou omdat jij (ik noem maar iets) dingen hebt bereikt door er hard voor te werken.

3. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Ik weet het eigenlijk niet. Misschien dat je eens bij jezelf zou moeten gaan kijken waar dat gevoel vandaan komt.
    Of je proberen te bedenken om je met haar zou willen ruilen, misschien dat het zo is dat als je je ervan bewust bent dat je voor geen goud zou willen ruilen dat je er minder last van hebt.
    Of je zegt tegen haar, "luister ik ben jaloers op je, vertel mij eens over alle vervelende dingen in je leven.." ;)

4. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Daar zeg je wel iets goeds Devy.
    Mijn man zegt dat ook heel vaak tegen mij.
    Nu ben ik eigenlijk nooit snel jaloers, maar als ik de moeite zie wat ik en nog andere natuurlijk moeten doen voor een kindje, en anderen lukt het of het niks is, dan heb ik dat ook vaker van waarom wij niet.
    Maar zoals je al zei mensen doen zich vaak gelukkiger voor dan dat ze zijn.
    Probeer dat voor je te houden.
    De rest kan ik je niet echt een tip geven.

5. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Dat is waar Devy. Ik weet wel dat als ze problemen heeft er altijd een hele groep mensen klaar staat om haar te helpen (financieel, oppas enz enz) Ik heb vrijwel geen contact meer met mijn eigen familie en een moeilijke jeugd gehad. Voor mijn gevoel moeten wij (ik en mijn man) altijd overal voor vechten en voor haar wordt alles geregeld. Ik weet dat dit waarschijnlijk geen reeele gedachte is maar ja.. hoe kom je er vanaf!

6. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Wat ik dan doe is eigenlijk niet heel erg aardig maar ik stel me dan iets negatiefs voor. Bijvoorbeeld dat iemand een hele grote steenpuist op haar kont heeft waar ze maar niet vanaf komt. En als ik me de gigantische pijnscheut voorstel als ze dan gaat zitten moet ik en proberen om mijn lach in te houden (ik weet het, evil gewoon) en voel ik me gelijk een stuk beter.

7. mariska72

mariska72 Fanatiek lid

25 apr 2006
    2.179
    0
    0
    Ergens in t noorden
    Ik herken wel iets in je verhaal..ik heb een zo'n schoonzus die altijd haar best wil doen tegen over onze schoonouders. Ik keek altijd heel erg tegen haar op. Zij liep inmiddels al een jaar of 7 in de schoonfamilie toen ik erbij kwam. Zij hadden al een kindje en een eigen huis. Terwijl ik net alles (eigen huis en spullen) achter had gelaten voor mijn grote liefde. We hadden bijna geen geld en woonde in een duplexwoning. Zij deed haar best om de ideale schoondochter uit te hangen....ik zag dat niet en dacht dat ze zo was...in een gesprek die ik op een gegeven moment met mijn schoonmoeder had liet zij duidelijk blijken dat ze flauw was van het toneel spelen van mijn schoonzusje en dat ze blij was dat ik mezelf ben..Duss....wees jezelf!!!! Blijf wie je bent en speel geen toneel!!! Er is geen reden tot die rot gevoelens..bedenk dat zulke mensen vaak bij de eerste tegenslag uit hun rol vallen!!

8. johana79

johana79 Fanatiek lid

22 aug 2006
    4.311
    0
    36
    beslismedewerker
    overijssel
    probeer niet te kijken naar wat je niet hebt..maar te zien wat je wel hebt. vaak lijkt het gras bij anderen groener maar valt dat in werkelijkheid erg tegen.
    Ik weet nog (erg lang geleden inmiddels wel een jaar of 16) dat ik tegen een vriendin zei dat ik best jaloers was op hoe zij alles regelde en in het leven stond. Bleek dat die vriendin ook hartstikke jaloers was omdat ze vond dat ik het zo goed voor elkaar had...wat ik wil zeggen..het LIJKT soms allemaal zo mooi bij een ander dat je gewoon vergeet te kijken naar jezelf ;)

9. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    zo zou ik niets eens willen leven jij wel? als zij nou echt een probleem heeft en geen familie of iets die haar zouden helpen, zou ze het dan wel kunnen op lossen? volgens mij kan ze dat niet.
    en jullie kind(eren) worden nu ook veel sterker op gevoed, in het leven moet je vechten en wees blij dat jij dat je kinderen zo mee kan geven.
    vaak zijn meiden zo als haar helemaal niet zo zeker en diep ongelukkig.

ik weet helemaal hoe je je voelt heb het in het verleden ook veel gehad en als het punt je bij het paaltje kwam bleek de ander het allemaal helemaal niet zo mooi voor elkaar tehebben als ik.

succes

10. Koekeloerie

Koekeloerie Niet meer actief

Dit was ook het eerste wat door mijn gedachte ging.
    Het gras lijkt altijd groener bij de buren.
    Je bent haar niet. Jij bent jij. Je hebt vast een hele lijst met succes verhalen en gelukprijzingen. Je bent gezond (toch:() een man, kind etc. Misschien dat je het gevoel dat je krijgt bij het zien van haar niet helemaal op z'n plaats is. Misschien dat het helpt door veel met haar te praten. Wie weet merk je wel iets op dat je heel erg tegenvalt.

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.268
    6.174
    113
    Het kan toch ook dat die persoon wel gelukkig is en er leuk uitziet en ook nog een fijne achterban heeft?
    Ik heb ook een heel fijn 'vangnet', dat wil niet zeggen dat ik niet goed in staat ben mijn eigen zaakjes op te lossen.

Niet vervelend bedoeld hoor Anne, maar misschien ligt het gevoel echt wel bij jou. Ik kan me ook best voorstellen dat het je steekt, omdat jij negatieve ervaringen hebt vanuit je jeugd en met je familie. Maar ik ben het niet eens met de reacties van: het zal wel aan die ander liggen. En ze kan vast zelf geen problemen oplossen. Het kan toch dat die ander het gewoon voor elkaar heeft? Daar kan zij toch ook 'niks aan doen'?

Probeer alsjeblieft je op jezelf te richten, kijk naar wat je allemaal hebt bereikt en wat voor een prachtig gezin je hebt. Wees daar trots op! Het is zoals je zelf zegt echt een kwestie van zelfvertrouwen, als je dat kan opbouwen verdwijnt dat jaloerse gevoel echt. Ik weet niet echt hoe hoog het zit, maar misschien kan je er met (professioneel?) iemand over praten?

12. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.036
    1.857
    113
    Provincie Groningen
    Meid...niet alles is zoals het lijkt.
    Ik heb sinds een jaar weer contact met een oude schoolvriendin.
    Toen ik voor het eerst bij haar thuis kwam, werd ik eerlijk gezegt ook een beetje jaloers.
    Een prachtig 2 onder 1 kap huis, helemaal opgeknapt en heel mooi ingericht.
    Maar nu ik haar weer wat beter ken, blijkt dat ze heel veel dingen van ouders/schoonouders hebben gekregen.
    Ze allebei moeten werken omdat ze de hypotheek anders niet kunnen betalen en ze houden geen geld over om te sparen.

En achteraf blijkt dat zij een beetje jaloers op mij is, omdat ik niet hoef te werken en lekker thuis kan zijn bij mijn dochter.
    Zij had dit ook zo graag gewild.

13. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Oh herkenbaar!
    En soms is het niet eens alleen je eigen gevoel, maar laten mensen je het ook echt voelen!

Mijn schoonzus ben ik soms ook wel jaloers op , niet op wat zij heeft bereikt maar ze is slank, na 2 kinderen nog geen buikje , heeft een fantastisch mooie huid!
    Alles wat ik niet heb! Daar heb ik soms behoorlijk veel moeite mee.

Mijn schoonmoeder zegt/ doet altijd of ergert ze haar blauw aan mijn schoonzus, ''ze moet meer eten''''heeft een vreselijk karakter''.Het gaat altijd over haar! Ze is dan zo blij met mij want ik blijf mezelf, en heb tenminste gevoel voor de medemens.
    Maar owee als schoonzus binnen komt wandelen, dan weet de HELE familie niet hoe ze moeten slijmen!!! Niet normaal, het druipt er van af!¿En zodra ze de deur uit is gaat het weer aan!
    Heb het er helemaal mee gehad!..! Vind ik echt schijnheilig, hou je dan stil of vertel haar hoe het zit! Ik doe gewoon oppervlakkig tegen mijn schoonzus, want vriendinnen zullen wij zeker nooit worden.Maar ga zeker niet bij haar slijmen..Snap niet dat een mens zo in elkaar kan zitten.

Bij sommige mensen ligt de wereld aan hun voeten!
    Als ik ook zie hoe brutaal/dominant bepaalde mensen zijn (waaronder zij), en ze krijgen alles voor elkaar ook nog. Mensen durven geen weerstand te bieden.
    En ik die meestal vriendelijk, bescheiden ben en heeeel gevoelig krijg altijd alles te horen! En tegen mij is er geen enkele grens , ze denken alles maar te kunnen zeggen!

En het heeft natuurlijk vooral te maken met je zelfvertrouwen...
    Ik ben best wel minderwaardig, dus dan bekijk je de dingen ook snel te negatief...
    Als ik mij wat lekkerder voel en weer wat mooier, sta ik ook heel anders tegen over deze dingen.
    Maar op de momenten dat ik zwak ben kan ik mij er ercht vreselijk aan ergeren!

14. Writer

Writer Niet meer actief

nee jaloers gevoelen heb ik niet op de manier
    er was een buuf vroeger ze probeerde me duidelijk jaloers te maken , elke keer over geld en over welke merken ze allemaal gekocht heeft , allen bij de merk noemen;) nou echt werd nooit jaloers vond juist sneu dat ze op de manier mensen jaloers wil maken ,dan is er vast iets mis met je denk ik dan , en dat bleek later ook ,nu nog als haar tegen kom begint ze meteen over hoe geweldig ze heeft , ik moet beetje omlachen meer niet:D

ben welles jaloers op iemands uiterlijk:)als hele mooie vrouw zien , of iemand die geen moeite doet voor afslanken dan wil ik ook ,maar ik zit er dan niet mee ofzo gewon even gevoel van mmmm dat wil ik ook

horselover , ik heb wel zelfde probleem ,schoonmoeder geeft andere schoondochter wel meer respect en kan niet tegen haar uitvallen , omdat ze gewoon beetje afstandelijk was vanaf begin , zo respect elkaar maar verder niet zo leuke contacten ofzo ,ze gaat niet vaak heen , ze groet ze vriendelijk maar verder geen familie gesprekken ,,ze verder leuke mens , ik heb redelijk wat betere contact met haar , maar schoonma probeert me altijd jaloers te maken ,dan begint ze over , ilona is zo leuk ,ze is zo slim ze is zo lief , terwijl ilona eens per maand haar even belt , ze is helemaal niet hecht met ze ,maar op de manier probeert mij jaloers te maken gewoon hahah echt belachelijk want ik weet hoe het zit

en omdat ik lief was en altijd met haar kletste ,mag ze nu alles tegen mij zeggen .ze kwetst mij , ze doet alles , maar verwacht dat ik ook dan nooit boos mag worden want ik ben haar schoondochter , en moet haar gewoon respecteren 8)mmm tja nou ik ben nu wel anders tegen haar , wil niet meer lief zijn, was ik maar vanaf begin afstandelijk dan kon ze mij niet kwetsen ,of had ik vanaf begin grote mond geven dan had ze misschien mij op afstand gehouden en verder elkaar in waarde laten , maar ja spijt ,ik weet nu als je lief bent en ze als fam wilt beschouwen dan lopen ze over je heen hellas

maar on-topic , ben niet jaloers op iemands geluk . ben tevreden met wat ik heb;)

Deel Deze Pagina