niet immuun voor rubella - weet er iemand meer over?

Discussion in 'Zwangerschap' started by geeke, Mar 10, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. geeke

geeke Lid

Aug 14, 2006
    50
    0
    0
    Belgisch Limburg
    Hallo allemaal

heb gisteren de uitslag gekregen van m'n uitgebreide bloedonderzoek.
    Alles was heel goed in orde (HCG goed gestegen gelukkig)
    behalve 2 dingen:
    * niet immuun voor toxoplasmose (maar dat hoor je wel meer en dacht ik al wel)
    MAAR VOORAL:
    * niet immuun voor rubella (rode hond): hier moet je waarde minstens 20 zijn om beschermd te zijn en ik had maar 5 !! :(

De dokter vroeg meteen welk beroep ik doe (ik geef les in het lager onderwijs) ... ze zei er dadelijk bij dat ik dit donderdag met m'n gynaecoloog heel goed moest bespreken!

Is er iemand die weet waarop je moet letten als je hiervoor niet immuun bent (toxoplasmose weet k wel allemaal ;) ) en of het kwaad kan om in het lager onderwijs te staan. (Ik heb nog geen vaste klas, moet nog steeds interims doen en weet dus nooit op voorhand waar ik terecht zal komen ...) Heb toch wel beetje bang nu ...

Hopelijk krijg ik wat tips en/of reacties
    Groetjes

2. reneewittens

reneewittens Actief lid

Dec 9, 2006
    310
    0
    0
    Lerares Nederlands
    Veghel
    Wordt zo'n bloedonderzoek sowieso altijd gedaan? Ook in Nederland? Ik sta zelf namelijk ook voor de klas. In het middelbaar onderwijs, dat wel. Scheelt misschien wel wat betreft het risico voor rode hond. Maar toch, ik heb wel 8 klassen en zie dagelijks gemiddeld zo'n 200 leerlingen.

3. wendy1611

wendy1611 Fanatiek lid

May 14, 2006
    2,463
    0
    0
    Het bepalen van de rubella antistoffen wordt vrijwel standaard gedaan. Hier ligt de titer (waarde) grens op 15, soms wordt 10 gehanteerd. Waneer je waarde lager is dan die ondergrens is het belangrijk dat je alle contacten met rode hond vermijd omdat het virus in de eerste 20 weken van je zwangerschap erg schadelijk kan zijn.

Vrouwen die na 1964 zijn geboren zijn standaard gevaccineerd voor rode hond, jouw antistoffen zouden dan ook voldoende beschermend moeten zijn voor de baby.

Gelukkig komt rode hond niet veel meer voor, over het algemeen alleen in de zogeheten bible belt waar men om religieuze redenen hun kinderen niet laat vaccineren.

Scholen hebben sowieso meldingsplicht als het gaat om rode hond, maar gezien de incubatietijd kan je al besmet zijn voordat de ziekte zich uit. Dit hoeft ook niet gepaard te gaan met vlekjes, sommige zijn alleen verkouden..

Dit zijn de feiten zoals ze bij mij bekend zijn, ik werd hier zelf 2 weken terug mee geconfronteerd toen mijn bloedonderzoek aantoonde dat ik in contact ben geweest met rode hond. Gelukkig bleek dit niet het geval en was het een atypische reactie van mijn lichaam op de zwangerschap..

Hoop dat je gyn je donderdag nog meer tips kan geven..

4. rastagirl

rastagirl Fanatiek lid

Dec 15, 2006
    1,156
    0
    0
    ik mag pas bloedondeerzoeken met 12 weken?

5. missgroovy

missgroovy Niet meer actief

Op rubella word altijd getest en bloedonderzoek word zowiezo altijd gedaan.

Ik had net belachelijk veel afweerstoffen tegen rubella. Ik werk al 7 jaar in de zorg en kom met heel veel ziektes in aanraking, ben in al die jaren zelf nog nooit ziek geweest omdat ik dus een mega goede afweer heb.

Rode hond is volgens mij gevaarlijk voor t kindje als je t krijgt en je hebt zelf nietgenoeg antistoffen, omdat je kindje dan via jou niet goed beschermd is. Maar zeker weten hoe dat zit weet ik ook niet precies maar dat zal de gyn je wel kunnen zeggen.

6. geeke

geeke Lid

Aug 14, 2006
    50
    0
    0
    Belgisch Limburg
    Alvast bedankt meiden voor jullie reacties! :D

Zijn er nog meer tips of weetjes hierover :(: :(:

Share This Page