Mag werkgever dit doen/suggereren?

Discussie in 'De lounge' gestart door Paardenbloem, 2 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Vage titel, excuses alvast:o:

Ik heb me een paar weken geleden volledig ziekgemeld vanwege vooral heel veel lichamelijke klachten bij elkaar. Ook mentaal gaat het niet goed (met name door de langdurige onverklaarbare lichamelijke klachten.)
    Ik sta al ingepland bij de bedrijfsarts.
    Nu zie ik net een mail van het werk met de suggestie om nog eens te heroverwegen of het aantal uren wat ik in een vast contract heb, wel bij mij past. Anders willen ze die wel voor me verlagen.
    Ik krijg het gevoel hierbij dat dit vooral een trucje is waarbij zij voordeliger uit zijn wanneer ik langere tijd ziek blijf.
    Mogen ze dit überhaupt suggereren voordat ik bij een bedrijfsarts geweest ben?
    Ik heb overigens gereageerd dat ik gewoon mijn uren wil behouden omdat ik die prima kan werken wanneer ik gezond ben.
    Ik heb er een beetje een naar gevoel aan overgehouden en wil dit op de een of andere manier ook aankaarten.
    Wat zouden jullie doen?

2. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.501
    13.794
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik snap je nare gevoel.
    Ik zou sowieso je eerste reactie even laten bekoelen en pas later eventueel het gesprek hierover aangaan.

Verder denk ik dat het los staat of je nou wel of niet bij de BA loopt of ze dit wel mogen suggereren.
    Ik vermoed dat ze het altijd mogen suggereren.
    Of het netjes is.. dat is een ander verhaal... :rolleyes:

Sterkte met de hele situatie.

Whoopy, GossipGirlxoxo en Paardenbloem vinden dit leuk.
  3. Paardenbloem

Dankjewel!
    Klopt, ik wil ook even een paar dagen wachten voordat ik hier eventueel verder op in ga hoor.

Nou wat ik zelf raar vind, is dat ze dus nog helemaal geen ‘beoordeling’ van mijn klachten en mijn inzetbaarheid (of gebrek daaraan) hebben gehad door de bedrijfsarts, dan is het toch heel voorbarig om maar te suggereren dat mijn contract uren gewoon wat te hoog voor me zijn? Dat is het verband wat ik bedoel.

4. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.047
    17.015
    113
    Misschien een gekke vraag, maar werk je in flexibele uren?

Los daarvan vind ik dit niet zo gek en gaan er bij mij persoonlijk niet direct alarmbellen af. Soms is het nu eenmaal de verstandigste keus om een stap terug qua uren te doen.
    Om diverse redenen kan iemand (tijdelijk of permanent) niet meer in staat zijn de huidige uren te behalen. Kan ook juist uit goed werkgeversschap (= met jou en jouw maximale belastbaarheid meedenken) komen om een voorstel als dit te doen.
    Denk goed na wat je wil. “Nee” of “ik wil eerst het oordeel van de bedrijfsarts afwachten” is natuurlijk ook een antwoord...

rums, Spectre en Paardenbloem vinden dit leuk.
  5. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Maar als je medisch je uren niet kunt werken dan lever je toch niet vrijwillig contracturen en salaris in? Als je door medische redenen minder kunt werken dan word je voor die uren ziekgemeld en krijg je die wel (deels) doorbetaald en als het echt niet meer gaat dan compenseert het UWV je na 2 jaar (niet zeker, redenaties van UWV kunnen heel vaag zijn). Maar niet als je vrijwillig nu al uren in gaat leveren. Dus gewoon afwachten wat de bedrijfsarts gaat zeggen en vooral niks nu daarover beslissen!

Whoopy, GossipGirlxoxo, highenergy en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Paardenbloem

Ja dat is dus wat ik bedoel.
    Ik kan de uren als ik gezond ben gewoon werken. Ik wil dat ook graag en ik kan het salaris ook goed gebruiken!
    Daarom heb ik het gevoel dat me een oor aangenaaid wordt als ik nu teken voor minder uren, mochten mijn klachten nog langer aanhouden.

@Sado: Nee ik werk een vast aantal uren.

7. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.501
    13.794
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ja ik snap je volkomen hoor.

Misschien hebben zij een ander beeld van jou/jouw functioneren dan jij zelf hebt?
    Hoe lang is het geleden dat je een functioneringsgesprek hebt gehad?

Paardenbloem vindt dit leuk.
  8. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.047
    17.015
    113
    Goed om te weten. Met ingang van de WAB móet je werkgever je nl een urenvoorstel doen bij een flexibel dienstverband. Maar dit is bij jou dus niet aan de orde.

Ik zou je adviseren het gesprek met je werkgever aan te gaan en nu vooral niets te accorderen.
    Je doet hier de aanname dat het vanuit kwade bedoelingen is (“een oor aannaaien”) terwijl dit wellicht helemaal niet de insteek is en je je dus nu onnodig druk zou maken :)
    Snap je onderbuikgevoel wel, maar daarom is het gesprek aangaan zo belangrijk, denk ik.

9. Paardenbloem

Dat heb ik nog nooit gehad. Wil niet teveel in detail treden ivm herkenbaarheid.
    Overigens wel altijd veel positieve feedback van directe collega’s en leidinggevende dus dat zou me echt heel erg verbazen.

10. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Misschien zie je het zelf niet meer goed omdat je ziek bent maar het kan natuurlijk ook gewoon goed bedoeld zijn vanuit de werkgever.

Paardenbloem en Sado vinden dit leuk.
  11. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.047
    17.015
    113
    Dit is indd wat ik bedoelde :)

12. Paardenbloem

Haha ja het staat er wat heftig uitgedrukt maar ik bedoel meer dat er nu een voor hen gunstige constructie wordt bedacht waardoor ik later geld misloop bijvoorbeeld.

De reden dat ik zo op mijn hoede ben, is dat er ook vaak van personeel gevraagd wordt om diensten bij ziekte (griep etc.) te ruilen i.p.v. ziekmelden, anders kost het de organisatie teveel. En koffie en theepauzes worden ook niet doorbetaald omdat het te duur is etc.

Sado vindt dit leuk.
  13. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Zo lang je ziek bent moet je sowieso niks tekenen of in toestemmen. Als ze erover door blijven gaan zeg je dat je eerst beter wil worden.

14. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.047
    17.015
    113
    Tja, ik ga hier ook niet in detail op in wegens herkenbaarheid, maar dit wordt in mijn branche ook als “gewoon” gezien.
    En toch probeer ik ook mee te denken aan permanente oplossingen bij bijv. langdurig of frequent verzuim van mijn medewerkers.

Pauzes niet doorbetalen betekent natuurlijk niet dat je werkgever niet op andere vlakken met je meedenken kan :)

Nogmaals: ik zou niet direct akkoord gaan, maar gewoon het gesprek aangaan zodat je weet wat de insteek is en vanuit daar een beslissing kan nemen.

15. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.496
    8.417
    113
    M.a.w. jij bent de baas/leidinggevende en staat hier toch echt anders in. Niks ten nadele van jou hoor :) maar in situatie van TS zouden bij mij wel alarmbellen gaan rinkelen, zeker i.c.m. het ruilen bij ziekte e.d.

@Paardenbloem Zeker niet mee akkoord gaan, want zoals al eerder genoemd krijg je bij vrijwillig inleveren van uren sowieso geen aanvulling krijgt zoals @missle al noemde.
    Dit vind ik ook een erg vanuit de werkgever gepostte opmerking.

En dat laatste vetgedrukte ook niet antwoorden, dan geef je ze gewoonweg een voorzet in het geval de bedrijfsarts vindt dat je minder moet werken :eek: mocht de bedrijfsarts dat vinden, dan kijk je dan verder hoe dat opgelost kan worden en dat is niet zomaar 'ga maar minder werken'

Whoopy, Ysabella, Sado en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.047
    17.015
    113
    Los van dat ik een leidinggevende functie heb, ben ik toch óók een werknemer? Ik ben ook langdurig ziek geweest, 2 jaar geleden, en ken het verhaal dus ook van die kant :)

De bedrijfsarts zal in eerste instantie niet adviseren om je minder te laten werken. Doorgaans is hervatten in eigen taken én uren de insteek.

17. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.496
    8.417
    113
    Dat kon ik zo 123 niet opmaken uit je post :) maar vind echt uit wat TS schrijft dat er wel rap naar deze oplossing wordt gestuurd terwijl ze nog niet eens bij de bedrijfsarts is geweest.

Paardenbloem en Sado vinden dit leuk.
  18. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.047
    17.015
    113
    Ja, kan ook zeker wèl iets minder leuks achter zitten, hoor!
    Vandaar mijn advies: ga het gesprek aan:)

19. Paardenbloem

Klopt, maar de 2 dingen die ik noem over ruilen en pauzes zijn kleine voorbeelden van een hele waslijst aan dingen die voorkomen, waardoor ik toch op z’n zachtst gezegd het idee heb dat mijn werkgever geneigd is meestal het economische perspectief een heel stuk hogere prioriteit te geven dan het welzijn van medewerkers.

Ik waardeer trouwens alle meningen/invalshoeken hoor.

Whoopy, Ysabella en Sado vinden dit leuk.
  20. Paardenbloem

Ik snap je hoor.
    En het gesprek aangaan, is ook zeker een goed idee. Alleen kan ik dat er momenteel eigenlijk helemaal niet bij hebben, m’n hoofd zit flink vol met de (lichamelijke) sores die ik al heb. Vandaar dat dit een beetje als een koude douche voelt, die ik er net niet bij kan gebruiken.
    Ik hoop maar dat het gesprek bij de bedrijfsarts goed verloopt, dat volgt deze week nog gelukkig.

Sado vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina