In mijn dochters kamer hangt een hele vervelende zure geur. Vandaag iemand over de vloer gehad die dacht aan een nest van een steenmarter net onder de dakpannen. Mijn man gaat vanmiddag even op het dak kijken. Iemand wel eens een steenmarter nest in of rond het huis gehad? En rook dat zuur? Het ruikt echt heel bijzonder, we hebben al vanalles uitgesloten van een probleem met de cv ketel, riool, leidingen, muizen etc. Het is ook geen putlucht, geen zwavellucht en we hebben ook geen vliegen in huis of iets van muizenkeutels. Dus ik hoop nu dat het een marter nest is en dat we hem kunnen verjagen (beschermde diersoort). iemand herkenning in dit verhaal?
Geen ervaring mee, maar ik hoop niet voor je dat het een martersnest is want dan mag je helemaal niks doen. Ook niet verjagen, want een martersnest mag je niet verstoren.
Heb je 's nachts al iets gehoord? Normaal gezien maken die beesten zo'n herrie dat je er 's nachts van wakker wordt. Geurhinder hadden wij niet, maar de beesten beten wel onze pas aangebrachte isolatie stuk. Wij gebben ze kunnen verjagen met veel lawaai overdag te maken (op zolder) en mottenballen te hangen (kennen jullie dat in Nederland?). Daarna de opening langs waar ze binnen kwamen goed afgesloten met gaas. Voorlopig niet terug gehad op zolder. Al worden kippen en konijnen in de buurt met de regelmaat van de klok dood gebeten! Na 3 keer zo'n drama worden onze konijnen nu vanaf valavond tot zonsopgang in een hok gezet. Ook de leidingen van onze wagen (die 2 weken buiten stond omwille van verbouwingen) waren doorgebeten en de isloatie onder de mototkap! Grrr, rotbeesten, maar wel efficiënt tegen muizen!
Deze vond ik nog wel interessant (maar wel Belgisch) http://steenmarter.be/984/ http://www.zoogdierenwerkgroep.be/hinder/overlast/steenmarter
Wat vervelend dat jullie er zo’n last van hebben gehad! Gelukkig geen geurhinder.. ja, mottenballen kennen we hier wel. Bedankt voor de tip! We hebben in huis geen lawaai gehoord gelukkig. Maar wel eens een soort gekrabbel op het dak en een keer een soort lawaai wat leek alsof 2 dieren met elkaar in gevecht waren. Kunnen ook katten geweest zijn.. Onze auto is tot nu toe nog gespaard gebleven gelukkig. Bedankt voor de tips, mijn man gaat vanmiddag op zoek of we vragen iemand van zo’n speciaal bedrijf om langs te komen. Ben benieuwd.
Wij hadden er ook 1 kregen we door omdat er een stuk isolatie uit het dak was gekomen. Wij hebben nu zo'n apparaatje speciaal voor steenmarters hangen wat elektronische tonen uitstuurt. Niet met sensor zoals die van katten maar een die dat continue doet maar wel steeds andere toonhoogtes. Ik was er huiverig voor want van die katten dingen werd ik echt gek. Van deze niet. En de steenmarter hebben we niet meer terug gezien.
Hoi, Ik ken mensen die onder de motorkap vaatwasblokjes hangen aan touwtjes. Dan gaan ze niet aan de auto knagen. Wie weet helpt dat ook in de dakgoot?