Onze lieve Bram is inmiddels alweer 19 maanden! Hij eet gelukkig (bijna) alles, alleen hij wil niet gelijktijdig met ons eten. Hij krijgt voor ons te eten en dan eet hij nog een paar hapjes mee als wij daarna gaan eten. Gelijktijdig is een echte strijd en eet hij dus gewoon niet. Wie heeft er tips hoe we dit kunnen aanpakken? Of wie herkent dit?
Hoezo wil hij niet gelijk met jullie eten? Jullie bepalen toch hoe laat er gegeten wordt, niet je dreumes? Ik vind samen aan tafel eten heel belangrijk voor goede tafelmanieren, sociale normen etc. Misschien heeft hij eerder al erg honger? Dan zou ik hem een cracotte ofzo geven, en verder de echte maaltijd gewoon met jullie samen.
Ik vraag me ook af hoezo hij niet met jullie mee wilt eten, hoe wordt het een strijd? Wij hebben eigenlijk altijd ( Vanaf een maand of 6 dus, als ze wakker waren rond etenstijd ) met ons mee laten eten.
Wat bedoel je met 'hij wilt niet'? Eten jullie niet gewoon te laat dan? Onze dochter at vroeger ook alleen. Ze at 's middags warm bij de onthaalmoeder, en we kwamen pas om 18u thuis. Te laat om nog warm eten te maken, en ze had sowieso enkel een boterham nodig, dus at zij alleen en wij later. Dat was eigenlijk nooit een probleem voor haar, ze at flink en ik dronk meestal een tas soep met haar. Nu is ze drie en gaat ze naar school, dus moet ze 's avonds warm eten. Dat is wat meer puzzelen, maar nu eet er dus wel netjes warm met ons mee. En ook dat lukt wel. Dus ik zou me er niet druk in maken, gaandeweg komt dat samen eten wel.
Ben benieuwd waarom dat je niet tegelijk kunt eten.beslist hij dat of zit je in de knoei met werktijden? Hoe laat eet hij/ je gemiddeld maakt het makkelijker voor tips
We eten gewoon op tijd. Hij vertikt gewoon te eten op het moment dat we samen aan tafel zitten. Dan wordt ie erg gefrustreerd, en dan wil hij niet meer eten. Terwijl wanneer hij eerst eet er niks aan de hand is. Het is echt geen onwil van onze kant maar goed, heb ook graag dat hij goed eet.
Gewoon erbij neerleggen dat het nu zo gaat, er komt vanzelf een moment dat het verandert en hij wel tegelijk met jullie gaat eten😃
Ik begrijp je. Zit met hetzelfde probleem. We komen laat thuis (ik om 18u en mijn vriend om 19.45u) en onze zoon heeft dus altijd alleen gegeten. Hij vind eten niet interessant en eerst eet hij een paar happen zelf maar daarna wil hij niet meer en moeten we hem met de lepel/vork voeren. Nu proberen we sinds een tijdje samen te eten maar het lukt ook niet. Ik eet dan met hem en oma om 18u maar hij wil het ook niet. Hij speelt met zijn eten, wil niet zelf eten dan. Ik krijg er wel een paar happen in maar dat is het ook. Ook in het weekend wil hij niet samen eten. Ik blijf gewoon verder proberen. Dan maar een tijdje 's avonds minder eten, hij zal het wel gewoon worden. Ben bewust dat het een fout van ons is om hem dit gewoon gemaakt te hebben maar het is nu zo.
En als je het een paar dagen achter elkaar probeert? Omdat je aangeeft dat hij bij het ontbijt en middageten wel samen wil eten, slaat het toch eigenlijk nergens op? Ik snap goed dat je wil dat hij goed eet maar van een paar keer wat minder krijgt hij niks en het lijkt me toch wel wenselijk dat je gewoon met elkaar aan tafel kunt zitten. (Tenzij dit niet kan ivm werk ofzo)
Maar gaan jullie dan in het weekend ook nooit uit eten of bij oma eten of überhaupt samen eten? Wat lastig zeg, maar als het ernaar uit ziet dat papa ook straks als de kleine op school zit, niet om een normale tijd thuis is om te eten, dan hoeft het misschien ook niet te veranderen? Of tussen de middag warm eten.
Laat gaan, het is toch prima zo. Hij eet van tevoren en nog een paar hapjes als jullie met z'n allen zitten, dat is al heel wat. Hij krijgt het samen aan tafel dus wel mee, en het gaat vanzelf beter als hij ouder wordt. Er wordt naar mijn idee altijd zo gedramd met dat samen eten, het is natuurlijk ook belangrijk en zeker iets om naar toe te werken, maar met veel kinderen is het op deze leeftijd nog geen doen.
Mijn eerste reactie was inderdaad ook van hoezo wil hij niet met jullie eten? Maar begrijp inderdaad ook dat je dan liever hebt dat hij eerst zelf eet, zodat hij tenminste wat binnen krijgt. Dus inderdaad een lastige... Echter krijgt hij de tafelmanieren etc. wel mee als hij gewoon met jullie aan tafel zit, dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Er komt waarschijnlijk vanzelf een moment dat het wel lukt en hij gewoon tegelijk met jullie mee eet. Als dit voor jullie nu goed werkt, dan is dat toch prima. Wat je wellicht ook kunt proberen is om het om te draaien. Dat hij eerst met jullie mee eet en als hij dan te weinig heeft gegeten dat je daarna hem zelf laat eten, als de rest al van tafel is. Welicht dat hij dan toch steeds meer hapjes tegelijk met jullie gaat doen en hij uiteindelijk niet zelf meer hoeft te eten.
Dit dacht ik ook. Hier is vriendlief vaak pas rond half zeven thuis, dat is echt te laat. Kleine man eet dan alleen of met mij als ik ook vroeger wil eten, dat wisselt wel eens ivm wat we eten. Het ene is makkelijker warm te houden, dan het andere . Er komt bij ons vanzelf wel een tijd dat het gelijktijdig kan allemaal. Je kunt het nog een paar keer proberen en als het niks wordt, dan doe je het weer apart. Probeer je het over een paar weken weer een keer. Ze ontwikkelen zo snel op deze leeftijd.