Volgend weekend hebben wij een feestje bij familie thuis. Zij hebben twee jonge labradors (een van iets meer dan een jaar geloof ik en de ander wat jonger). Ik ken de hinden zelf nog niet, maar ik hoor er altijd vrolijke verhalen over. Volgens mij is het een enthousiast en een beetje druk stel samen. Nu hebben zij dus volgende week een stuk of 10 gasten over de vloer, voor een deel -bijna- vreemden voor de honden. Eén van die gasten is mijn peuterzoon van bijna 3. Hij is het enige kind. En hij is helaas door een eerdere (voor hem vervelende) ervaring vrij bang voor honden. Ik heb dus een paar vraagjes hoe we dit het beste aan kunnen pakken. Vooral de binnenkomst vind ik belangrijk. Richting de honden wil ik gewoon gelijk mijn zoon hoger in de rangorde plaatsen dan zij. Maar zijn eigen gedrag zal hier waarschijnlijk niet aan bijdragen. Overigens weet ik dat de honden een stevige baas hebben, die ze zonder pardon in de bijkeuken zet als blijkt dat het niet gaat. Dus het is geen ramp als het niet zou gaan. Maar ik wil eigenlijk het liefst dat dit niet nodig is. Zowel voor de honden (het is tenslotte 'hun' huis) als voor mijn zoon. Ik vind het wel een mooie gelegenheid om zijn angst weer wat verder te verkleinen door een goede ervaring! Onze zoon is nu ongeveer een jaar geleden erg geschrokken van een hond die hard op hem af rende om te spelen. En ons mannetje is geen held, maar heeft wel een ijzersterk geheugen. Het is dus tijden dikke paniek geweest als hij een hond zag. Hij klom echt langs onze benen omhoog als hij een hond op minder dan 5 meter afstand zag. Inmiddels hebben we hem zo ver dat hij gewoon bij ons blijft lopen (aan de hand) als we een hond zien. Hij loopt dan naast ons aan de kant waar de hond niet loopt. En zolang de hond hem negeert gaat dat wel goed. Sterker nog: we hebben een paar goede en lieve hondenbazen in de buurt die hun hond laten zitten of liggen. Dan durft onze zoon zelfs wel in de buurt te komen en bij een enkele hond verzamelt hij genoeg moed om, half achter mij verscholen, met één vinger te aaien. Maar als een hond echt zijn kant op komt, is hij toch weer bang. Zeker als dit met veel enthousiasme gebeurt. En voor dat laatste ben ik dus wel een beetje bang, aangezien het toch twee vrij jonge en vrolijke honden zijn. Die zijn waarschijnlijk door de dolle met zoveel bezoek. Nu heb ik altijd geleerd dat het in ieder geval goed is om bij binnenkomst de honden even te negeren. Niet gelijk de honden aanhalen, maar eerst uitgebreid de andere volwassenen te begroeten. En daarmee aangeven dat jij dus belangrijker bent dan zij. Dat wil ik onze zoon dus ook laten doen. En aangezien hij het enige kind is, zal hij vast ook de nodige aandacht krijgen van de aanwezige volwassenen. Ik weet alleen nog niet of het verstandig is om hem zelf naar binnen te laten lopen, of dat we hem toch even optillen (dus al voor de honden in beeld komen) zodat hij niet te erg schrikt. Zou dat in de ogen van de honden nog uitmaken wat rangorde betreft?
Ik zou je zoontje niet optillen...dan geef je je zoontje zijn angstbevestiging : zie je wel het zijn enge honden papa/mama tilt mij daarom... Misschien is het leuk om samen met hem proberen een koekje te geven of even te spelen met een balletje. Ik zou er niet heel 'druk' over gaan nadenken nu omdat je niet kunt voorspellen hoe de honden zullen doen.
ik zou hem optillen. Dan zit ie gelijk hoger in rangorde. Als je een hondje zelf hebt dan moet je dat niet doen omdat honden onder elkaar de rangorde moeten bepalen en als je dan je hondje optilt dan stel je hem meteen boven de ander. Maar bij een kind is het natuurlijk anders. En je beschermt je kind ermee want gegarandeerd dat de honden enthousiast zullen zijn als jullie binnen komen en dus misschien wel gaan springen en maf doen. Dus je kind even beschermen, veilig gevoel geven maar niet betuttelen. Zelf zo luchtig mogelijk erover doen en geen aandacht aan besteden dat je kindje wat bang is. Doen alsof de honden normaalste zaak van de wereld zijn maar wel erkennen dat je zoontje bang is. Dan als alles wat rustiger is en de honden zijn rustiger dan samen met je zoontje en met hun baasje erbij kennis maken. Misschien een koekje geven aan de honden ( als ze het rustig kunnen aanpakken ) Het baasje kan de honden rustig laten zitten of liggen en dan laten aaien. Niet over de kop maar onder de kop, in de hals, op de borst. En misschien idee 1 voor 1 de honden laten kennis maken. Dus niet beide tegelijk. Belangrijkste is om niks te forseren. Niet bij je zoontje en niet bij de honden. En zelf zo rustig mogelijk blijven Succes!
Aangezien het jonge honden zijn zullen ze wel degelijk vrolijk op je kindje afkomen. Ik denk dat je inderdaad wat koekjes moet meenemen, het baasje moet vragen of hij de honden bij zich kan houden op het moment dat jullie binnen komen en dan samen met je kindje naar ze toe moet gaan om ze een koekje te geven. Ik ben van mening dat je hierbij wel wat hulp moet hebben van het baasje! Ook ik ben van mening dat je zoontje optillen niet goed is, ik denk dat je daarmee nogal snel de angst van jou zoontje mee beantwoord.
Hoi De kleine van mijn zus was ook erg bang voor honden. Mijn zus tilde hem even op tot de enthousiasme van de hond afnam. En ging vervolgens samen aaien. Ik heb mijn neefje daarna gezegd als je het hondje aait gaat hij weg en niet gaan rennen (heel belangrijk) Als de hond enthousiast is moet je hem negeren als hij rustig is kun je hem aanhalen als beloning. Na 15 min stond hij stil met zijn armpjes omhoog en zei hij hondje aaien gaat ie weg. En na een half uur nog wel angst maar wist hij wat ie moest doen. Hij was ook 3 toen ik het hem leerde nu bijna 4 en hij speelt zelfs met de hond. Hij had precies dezelfde ervaring als je zoontje. Succes en hoop voor je dat het mee valt.
Ik zou juist wel optillen. Niet als bevestiging voor de angst maar het is gegarandeerd dat de honden wild zullen zijn als mensen binnen komen. Dus voordat je de honden onder controle hebt heeft zoontje al een poot in zn gezicht of een snuit. En dat is meteen wel erg confronterend. Ik zou je zoontje iig ook wel even vertellen vantevoren dat er honden zullen zijn. Dat je hem gaat optillen. Dat ie niet bang hoeft te zijn en samen dingen verzinnen wat leuk kan zijn om met de honden te doen. Je legt uit dat als jullie binnen komen dat je hem even optilt, niet omdat ie bang hoeft te zijn maar omdat de hondjes zo blij zullen zijn hem te zien dat ze dan wat te druk zullen zijn voor hem.
Ik zou hem ook optillen, beter als toeven als de honden wel enthousiast zijn in idd hoger in rang, zorg wel dat je nog je goed kan afschermen omdat dolle labs ook wel eens kunnen gaan opspringen. Verder bel even de gastheer en leg het probleem voor, hoe je dit het beste kan aanpakken, want hij kent ntuurlijkl de honden het beste
Maar is het niet juist handiger dat niet te benoemen en hem vanuit de auto te tillen en pas neer te zetten als de honden rustig zijn? Dan koppelt hij het minder aan de honden.
Lastig hoor, en sneu voor je zoontje dat hij zo geschrokken is... Maar, je hebt het hier over 2 honden, 1 van een jaar en 1 wat jonger, de angst van je zoon en rangorde. Jouw zoontje staat natuurlijk in principe hoger in rangorde dan de honden, maar zijn gedrag (angst) werkt hier niet aan mee. Ik vraag me af of je je voor 1 dag zo druk moet maken om die rangorde. Persoonlijk zou ik hem niet als eerste binnen laten gaan en afwachten wat er gebeurt, want je kent zijn angst en het zijn 2 jonge honden, en hoe goed opgevoed ook, die zijn enthousiast en vrolijk en zullen misschien om hem heen springen en een knuffel willen. Als het goed gaat en de honden blijven op afstand heb je winst, maar de kans is groter dat ze toch op een onvoorzien moment tegen hem opspringen. Ik zou hem lekker op de arm nemen, laat hem eerst maar rustig wennen aan het feit dat er 2 honden zijn, laat hem even kijken, ga eerst de gasten begroeten, vervolgens ga je op de bank of stoel zitten en laat je de honden naar jullie toekomen. 1 Voordeel is dat hij dan hoger zit en jij bepaalt hoever de honden komen. Het gaat nu niet zozeer om het aanpakken van zijn angst, daar is dit niet het goede moment voor denk ik, maar meer hoe je dit feestje zo soepel mogelijk kan laten verlopen. Hem iig goed voorbereiden en wat afspraken maken. Als je er nu wekelijks over de vloer komt of daar echt voor een paar dagen bent zou ik het misschien anders aanpakken, maar ik zou niet voor 1 dag proberen om de rangorde te bepalen terwijl er zoveel angst speelt, brengt alleen maar onrust voor jezelf en je ventje!
Van de ene kant snap ik dat wel maar van de andere kant moet je ook de angsten van een ander en zeker van een kind serieus nemen. Ik heb in mijn bijkeuken altijd veel spinnen (ook al maak ik er dagelijks schoon, weet niet hoe het komt) maar als er vriendinnen komen die daar bang voor zijn dan zeg ik ze ook wel dat ze daar absoluut niet kunnen/mogen komen. Dat betekent toch niet dat ik bevestig dat spinnen enge diertjes zijn, neem enkel hun angsten serieus. Niks is erger dan aan je lot worden overgelaten als je doodsbang bent (zeg ik uit ervaring want ik heb zelf wel een aantal angsten). Bovendien kunnen zulke honden best hoog springen, dus lijkt mij logisch om een kind dan op te tillen.
@Aapie: Daarom wil ik hem sowieso al optillen voor de honden in beeld zijn, zodat hij het optillen niet linkt aan de honden. We dragen hem wel vaker een kort stukje. @Mamzie; Ik vroeg me dat inderdaad af, of letterlijk 'hoger' zijn in de ogen van een hond ook iets zegt over de plaats in de rangorde. Maa als dat zo is, ga ik dat zeker doen. @koekjes geven: Dat gaat hem niet worden. Misschien vanaf een meter of vijf een koekje richting de hind smijten. Maar know way dat mijn kleine held op sokken vrijwillig zijn hand in de buurt van een hondenbek brengt. Sterker nog, ALS hij een hind al aanraakt, is dat altijd achter op de rug, zo ver mogelijk bij de kop vandaan. Ik zal hem inderdaad wel uitleggen dat als hij gaat rennen, dat de honden dat dan erg leuk vinden en met hem willen gaan spelen en naar hem toe komen. Onze zoon kazelf namelijk ook best druk zijn in zo'n situatie met veel mensen om hem heen en dan rondjes gaan rennen. De baasjes zijn trouwens mijn oom en tante. We komen er niet vaak thuis, o.a. vanwege de afstand. En als we elkaar zien, was dat meestal bij mijn oma thuis. (Maar die wordt nu wat te oud.) Maar het contact is verder goed hoor, dus ik zal ze vooraf ook wel even bellen om te vragen of ze de honden in ieder geval een beetje kort houden in het begin. Maar ik wil liever ook niet dat er te 'panisch' wordt gedaan. Want volgens mij voelen zowel de honden als onze zoon dat prima aan en dan wordt het misschien helemaal zo beladen en spannend allemaal.
mee eens. Niet teveel aandacht aan besteden bij binnenkomst. Honden volledig negeren tot ze rustig zijn. Daarna inderdaad met je zoontje de honden een koekje oid geven. Als hij het te eng vind geef jij het koekje en vooral erg anthousiast zijn alsof het het leukste in de wereld is Maar die angst kun je verder weinig aan doen in zo'n korte tijd. Daar zijn weken voor nodig. Jij kunt er verder weinig aan doen om je zoontje hoger in rangorde te laten zijn want de honden zullen ws niet al te best naar je luisteren. Daar zal de baas een rol in moeten spelen. Dat is namelijk de leider in de ogen van de honden. Dat je hem optilt zal voor de honden (zeker labradors) niet betekenen dat hij hoger in rang is.
idd optillen maakt hem niet automatisch hoger in rang. Heeft wel een voordeel. Dat zie je wel bij kleine hondjes die worden opgetild. Bij honden onder elkaar is het normaal dat de ranghogere over je heen staat, boven je torend, terwijl de ranglager op zn rug ligt en dus onder de ranghogere is. Maar het is het gedrag wat een persoon ( of hond ) ranghogere maakt, niet de grootte. want een pekineesje kan ranghogere zijn van een Deense Dog bijvoorbeeld. Maar dan zie je ook dat als de kleine hond zich laat gelden dat de grote hond zich dan probeert zich zo klein mogelijk te maken. Daarom is het vaak goed om vreemde honden niet over de kop te aaien, niet recht star in de ogen te kijken en niet over hem heen buigen. Als de hond wat dominant is dan kan ie het als een teken van dominantie zien. Een ranghogeren gaat altijd over een ranglagere staan. En angstige honden kunnen ervan schrikken als je meteen over de kop aait. Ik zeg ook altijd tegen kinderen van : vragen aan het baasje om de hond te mogen aaien en dan vragen aan de hond of je hem mag aaien. en dan niet met woorden maar eerst je hand beetje uitsteken om hem te laten snuffelen, als ie snuffelt en hij komt blij naar je toe dan is het goed en dan zo laag mogelijk aaien. Wil ie niet snuffelen ( of wel ) en hij draait weg of loopt achteruit dan niet aaien. De hond kan ook zn dag niet hebben of geen zin hebben in ge aai die dag. Dan kan de baas zeggen dat het goed is maar de hond moet ook willen.
Tja wat wij hier doen, ook 2 enthousiaste honden ondanks dat ze al oud zijn, als er veel mensen of kinderen komen die ze eng vinden gaan ze eerst even in de keuken dus apart en zodra de visite er dan even is laat ik gewoon de deur open, de honden hebben dan al gehoord en geroken wie er zijn, de echte hondenvriendjes zoals opa zijn al even hallo komen zeggen en dan lopen de honden gewoon rustig naar een plekje toe om te gaan liggen en hebben amper aandacht voor de rest, tuurlijk komen ze in de loop van de middag bij bijna iedereen wel even langs lopen maar niet zo druk en enthousiast als bij binnenkomst. Als een kindje het dan nog eng vind leggen we altijd uit dat de hond niks doet en aaien hem even en vertellen de hond dan dat hij door moet lopen en niet bij het kindje mag, na 10x langs lopen wil een kindje dan vaak wel aaien. Is het kind echt panisch is het jammer voor de honden maar zitten ze gewoon een middagje in de keuken en buiten of in de gang. Persoonlijk ben ik niet van het optillen van kinderen want je bevestigd daarmee dat het eng is waardoor het contact juist nog moeilijker gaat, wat ik dan wel deed was op de hurken met je kindje tussen je benen staan dat jij de enthousiaste hond wat af kunt houden terwijl je wle aait, maar ik denk dat als jij goed overlegt met de baasjes er echt wel een oplossing is. Kijk ik ben heel makkelijk als hier volwassen familie komt die niet van houden houd (lees schoonfamilie) hebben ze dikke vette pech de honden horen bij ons gezin en liggen er bij, en met bah ik vind honden vies heb ik niks te maken dan komen ze maar niet . Maar als kinderen bang zijn dan zoek je een oplossing en probeer je het goed te laten verlopen.
Lastig zeg, Wij hebben zelf een jonge labrador. Ze is heel lief voor kinderen maar het begint idd vaak met er hard op af te rennen, daar schrikken kinderen van. Vervolgens geeft ze likjes, ze doet niets vervelends maar het kan wel eng overkomen op een kind! Ik geloof zelf niet zo in het hoger in rang plaatsen, zeker niet bij een jonge labrador, geloof niet echt dat dat effect zal hebben. Wat ik zou doen is de honden toch apart houden, totdat je zoontje daar binnen is en wat gewend is, en dan rustig onder begeleiding de honden erbij. Als er bij ons iemand binnenkomt springt de hond op en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Als we haar in de tuin doen bijvoorbeeld en bezoek komt binnen en we laten de hond er daarna pas bij, is ze veel rustiger en springt e niet, haar enthousiasme wordt dan iets verdeeld zegmaar. Ik snap dat een koekje geven heel eng is voor je zoontje, misschien het later op de dag wel laten doen als hij durft? Is wel een goede om hem te laten wennen ook aan de hond, gewoon op platte hand geven, hondje zal dan echt niks doen en dan heeft je zoontje toch een soort succes ervaring
Mijn dochter staat hoger in rang omdat het mijn dochter is. Maar vreemde kinderen staan echt niet automatisch hoger in rang hoor... dit kan je ook niet van een hond verwachten. Zo werkt t nou eenmaal niet. Wel hoort de hond zich te gedragen zoals de roedel leider wil (het baasje) en zou ik zo normaal mogelijk doen en samen met het baasje plan van aanpak bespreken.
Ik zou sowieso dat hele rangorde verhaal loslaten, het maakt eigenlijk niks uit wie er hoger of lager in rang staat. Zo vaak zie je ze toch niet. Ook zou ik gewoon overleggen met je oom en tante of ze de honden eerst even apart willen houden, ze worden vanzelf rustiger en daarna pas je zoontje kennis laten maken. Wil het niet, hup, honden weer terug. Dan probeer je het een half uurtje later weer. Loopt vast wel los. Oom en tante weten ervan af en houden er rekening mee, zij handelen op dat moment wel op een manier wat nodig is.
Blijf bij je zoontje staan... overheersend en rustig naar die honden toe.. Jouw zoontje is nou eenmaal niet hoger in de roedel maar hoort wel bij jou. Jij bent wel hoger in rang en dat moet je dan ook laten merken. Til je zoontje niet op.. dat merken die honden en ook je zoontje krijgt er de verkeerde indruk van en kan misschien wel bang blijven voor de rest van zijn leven. Kleine hondjes horen ook niet opgetild worden.. das meer paniek van de baas dan van de hond zelf.
Lastig. Als je besluit je zoontje op te tillen, kun je beter hem opgetild mee naar binnen nemen. Draag hem dan ook "naar voren" en probeer hem niet half achter je rug te verbergen voor de honden. Bij binnenkomst de honden negeren. Niet aaien, kijken of roepen. Ze mogen je best besnuffelen, dat is normaal. Je komt immers binnen op hun terrein. Gedraag je zelf zo neutraal mogelijk, dat merkt je zoontje ook. Hoe minder aandacht je eraan schenkt, hoe minder gestresst het is voor je zoontje en de honden. Labradors zijn over het algemeen hele enthousiaste honden. Mijn ouders hebben er ook 1 en die negeer ik ook bij binnenkomst, omdat hij zo enorm druk springt. Dat gedrag beloon ik dan niet door hem bijv. aan te halen of gedag te zeggen, maar door te lopen. Laat je zoontje op jouw schoot rustig wennen aan de honden. Hij is angstig en zal daarom ook veiligheid bij jou zoeken. Daar is niks mis mee. Vergeet niet dat een labrador in de ogen van een 3-jarige lijkt op een enorm groot dier. Zoals bij ons een paard. Zo'n hond staat even hoog op z'n poten. Rangorde heb je niet in 1 ogenblik bepaald trouwens.