Ervaringen met GUO?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Assepoester, 7 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Assepoester

Assepoester Bekend lid

24 jul 2006
    927
    0
    16
    Leeuwarden
    Iedereen kent de 20-weken echo, oftewe SEO.Als ze daar wat op vinden of als er sprake is van bepaalde erfelijke aandoeningen, krijg je een GUO (geavanceerd ultrasonisch onderzoek).
    Heb al lopen zoeken, maar hier op het forum er niets over gevonden.
    Omdat mijn zusje is overleden aan een levensbedreigende nierziekte, krijgen wij meteen al een GUO aangeboden, 17 juli staat deze op onze kalender.
    Nu wil ik graag ervaringen horen van dames die misschien beide wel hebben meegemaakt en mij bijv. het verschil kunnen uitleggen. Ik heb namelijk door een fout bij mijn eerste kindje gewoon de SEO gekregen ipv de GUO, dus weet wel hoe die gaat. Met andere woorde: ik ben heel nieuwsgierig wat ik bij deze echo kan verwachten.

2. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

is dat die uitgebreidere echo onder begeleiding van een gyn?

die heb ik met 21 weken gehad, omdat ze bij de SEO meende iets te hebben gezien.

ik vond de uitgebreide echo heel prettig, werd gedaan door een gyn dus, hij was heel aardig. hij liet binnen 10 minuten zien dat alles oke was en nam toen nog een half uur de tijd om ons uitgebreid naar het kindje te laten kijken.

verder geen verschil met een gewone echo, alle organen werden heel goed nagekeken en de stroming van het hartje en de navelstreng werden bekeken.

3. misstiana

misstiana Fanatiek lid

13 mrt 2008
    1.565
    0
    0
    Hallo,

Ik wist niet eens dat ik GUO heb gehad bij de eerste. he het gisteren toevallig gevraagd. Het verschil is dat het langer duurt en er uitgebreider gekeken wordt. De duur is 45 minuten.
    En je komt er alleen voor in aanmerking als je een indicatie hebt. Bij de tweede kwam ik daar toevallig achter.
    Ik ben blij dat alles zo goed nagekeken wordt.

4. Assepoester

Assepoester Bekend lid

24 jul 2006
    927
    0
    16
    Leeuwarden
    Dank jullie wel. Had er her en der wel wat over gelezen, maar wilde vooral weten hoe het ervaren werd. Ik ben vooral een beetje bang voor het principe 'zoekt en gij zult vinden'. Maar het verschil tussen SEO en GUO valt dus best mee, ik ga er maar gewoon van uit dat er niets aan de hand zal zijn.

5. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    hopelijk is alles goed meid ;)

6. Assepoester

Assepoester Bekend lid

24 jul 2006
    927
    0
    16
    Leeuwarden
    Zal vast wel, dank je wel. Ik denk dat het gewoon meer voor de zekerheid is.
    En jij krijgt er ook 1 zie ik, succes ermee!

7. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Hallo wij hebben met de 20-weken echo ook een GUO gehad ivm geestelijke en lichamelijke handicapte schoonzusje. De GUO vindt altijd plaats in een ziekenhuis en wordt gedaan door een gynaecoloog en is op medische indicatie. Een SEO kan ook plaatsvinden bij een 'gewoon' echobureau.

8. jip80

jip80 Bekend lid

7 feb 2009
    860
    0
    0
    noorden van het land
    ik had met mijn 2 dochters ook gewoon een SEO,

bij ons zijn er iets meer dan 1 aandoening, nl iemand met onderontwikkelde armen, een open ruggetje en een siamese tweeling.
    maar toen was een SEO voldoende, inmiddels ben ik verhuisd en nu krijgen we ook een GUO (volgende week) puur omdat ze hier iets anders werken dan in het midden van het land.
    ik hecht er niet al te veel waarde aan, wat mij betreft was een SEO ook voldoende geweest,
    alleen fijn dat we zo uitgebreid kunnen kijken

9. Assepoester

Assepoester Bekend lid

24 jul 2006
    927
    0
    16
    Leeuwarden
    Raar is dat dan he, dat er zo verschillend mee wordt omgegaan. Ik ga er ook gewoon van uit dat er niets aan de hand is, alleen voor de zekerheid, dus inderdaad wat extra lang kunnen kijken. Er gaat bij ons ook nog een vriendin mee die radiologie studeert, en voor haar was het een extra bonus om dan bij een GUO te kunnen zijn.

10. Najet

Najet Actief lid

21 dec 2005
    363
    1
    0
    Den Haag
    Hi Assepoester,

Ik kreeg vandaag na een echo ook te horen dat ik naar een GUO moest?!!

Dit omdat ze een bobbel bij ons hummetje zag onder de navel. De gyn vond dat we maar nog een echo moetsen doen om zeker te weten wat die bobbel nu is( ze kon zelf geen uitspraak doen?!?!?!?). Aan de ene kant ben ik bang ( wat zal het zijn) en aan de andere kant maakt het mij niet veel uit zo'n bobbel als ons kindje maar verder gezond is.

We moeten er denk ik maar gewoon vanuit gaan dat het niets is.

Liefs Najet

11. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Wij kregen ook een GUO nadat de 20 weken echo meneer een hartafwijking gezien had. De GUO werd met niet betere apparatuur gedaan. Idd alleen uitgebreider en door een kindercardioloog samen met een gynaecoloog

Deel Deze Pagina