Verstandskies laten trekken , wie?

Discussie in 'De lounge' gestart door Blaak, 29 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blaak

Blaak Niet meer actief

Hallo!

Ik heb dus net te horen gekregen dat ik een verstandskies moet laten trekken. (In het ziekenhuis).
    Nu ben ik als de dood voor naalden enzo, weet niet wat ik moet verwachten, het lijkt me zooooo eng en pijnlijk!

Wie heeft er verstandskiezen laten trekken en wat vonden jullie ervan?

Nu ben ik dus misschien zwanger (volgende week NOD, testdag). Wat nou als ik inderdaad zwanger ben ? Hebben ze daar dan speciale verdoving voor ofzo of ga je dan onder narcose ofzo?

HELP ! Een zenuwachtende meid :rolleyes:

2. Moesje1

Moesje1 Niet meer actief

ik heb mijn verstandkies bij de tandarts laten trekken... achteraf niet zo'n goed idee geweest..

mijn kies wilde er niet uit en hij bleef maar rukken en hij brokkelde af... echt een soort horror verhaal

maar het verdoven doet iig geen pijn ;)

maar als je naar het ziekenhuis gaat is het veel beter.. hebben ook alle juiste middelen.. het is wel een irritant geluid als ze je kies aan het trekken zijn.. maar dat is het enige.. doet geen pijn

volgens mij maakt het voor de verdoving niet uit als je zwanger bent.. alleen voor de foto's :S

haha khoop dat ik je niet nog zenuwachtiger heb gemaakt ;)

3. Nala

Nala Fanatiek lid

29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    Volgens mij moet je het even aangeven als je inderdaad zwanger blijkt te zijn, maar het kan wel geloof ik.

Ik ben zelf ook echt een mietje voor naalden, maar als je het mij vraagt, heb ik liever dat ze mijn tanden en kiezen eruit trekken dan dat ze gaan boren. In mijn ogen valt het allemaal wel mee dus. Ja, je gaat er met zweterige handjes heen, maar als die verdoving eenmaal zit, dan is de rest echt peanuts. Gewoon je ogen dicht houden en vragen of je mag knijpen in de hand van de assistente.

Succes!

4. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    hier zijn ze alle 4 eruit! eerst de ene kant dat ging super ik had nergens geen last van. alleen bij de andere kant(dit was 2 weken later) hadden ze mijn wang meegehecht en de rest niet goed gehecht ik bleef maar bloeden. ik ben de tweede keer echt een week ziek geweest ervan bah!

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoi,
    Wanneer heb je de afspraak? En waarom moet je kies eruit? Heb je er echt last van? Ontstekingen? Of is het 'gewoon' dat ie scheef groeit/je hem niet goed schoon kan houden en er daardoor cariës ontstaan? Waarom moet je naar het ziekenhuis en doet je tandarts het niet zelf?

Wat je kan verwachten? Je gaat naar de kaakchirurg in het ziekenhuis (neem ik aan), je meld je 'aanwezig' en gaat in de wachtkamer zitten, je word geroepen en gaat mee. Je gaat in de stoel zitten, mond open, dan krijg je waarschijnlijk 2 prikjes, deze vallen echt mee hoor, alleen de smaak van evt wat gemorste anesthesie vloeistof is erg vies. Er word even gewacht, ondertussen wat gepraat, als de verdoving werkt krijg je een groene steriele doek over je hoofd heen, dit word soms als naar gevonden, maar ogen dichtdoen en je ziet die doek niet. Dan kijken ze nog even of de verdoving werkt, als dit zo is, dan gaan ze wrikken/draaien en trekken (met een hevel of met een extractie tang), dit kan soms best hard zijn/lijken, maar je voelt het niet en komt helemaal goed, je kan wel een krakend geluid horen. Wanneer de kies geëxtraheerd is word er meestal even gehecht (met oplosbaar hechtdraad) en dan mag je weer overeind. Rustig aan opstaan, en even rustig aan doen. Misschien dat je iemand mee kan nemen die je naar huis brengt, das wel zo veilig, sommige zijn na een extractie echt helemaal niet lekker (spanning, stress, adrenaline, ect). Beter het zekere voor het onzekere ;).

Je krijgt een lijstje mee met dingen die je beter kan laten (oa, roken, drinken, spoelen, bukken, zwaar tillen) en dingen die je kan doen (oa, extra kussen onder je hoofd, pijnstillers nemen). Het kan zijn dat je een recept krijgt voor een spoelvloeistof en voor pijnstillers (meestal ibuprofen 600 bruis).

Wat betreft de anesthesievloeistof en eventuele zwangerschap, tja lastig. Eigenlijk word er als het niet echt nodig is het liefst de eerste 13 weken van de zwangerschap geen verdoving gegeven. Als het echt nodig is, dan word het wel gedaan. Maar die 13 weken is gewoon om de kleine kans op 'bijwerkingen' nog kleiner te maken. Maarja aangezien je natuurlijk iedere maand zwanger zou kunnen zijn vind ik het lastig te zeggen wat je het beste kan doen.

Ik wil je in ieder geval sterkte en succes wensen!
    Liefs, Hanneke!

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik zelf heb ze alle 4 'gewoon' bij de tandarts laten extraheren. Ik heb het in 4x laten doen, ben een schijterd ;):oops:! De eerste boven, geen last gehad. De tweede boven, geen last gehad. De eerste onder wel wat last gehad, hechting zat te strak bij mn wang dus eruit laten halen en geen last meer gehad later. De tweede onder ook helemaal geen last van gehad. Ook geen pijnstillers oid hoeven te gebruiken.

7. Blaak

Blaak Niet meer actief

Hoii bedankt voor de snelle reacties al.

Mijn verstandskies doet zeer, kan er niet mee eten, poetsen, erg vervelend dus.
    De tandarts had ook iets over zenuwen ofzo.

Maar krijg je maar 2 prikken? Ik dacht wel een stuk of 6?

Als ik zwanger blijk te zijn (volgende week maak ik dus pas ook een afspraak hoor als ik het weet), dan moet ik tog wel verdoving kriijgen lijkt me.. Ook heb ik begrepen dat er fotos moet worden gemaakt, maar dat mag toch helemaal niet dan?

8. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Oke, ik snap je tandarts ;)! Het is ivm die zenuwen die in de buurt van de wortels lopen verstandiger om de kaakchirurg dit even te laten doen. En natuurlijk is het ongemak dat je hebt van de kies voor jou niet fijn! Verder heb je ze voor je kauwfunctie niet nodig dus daarin mis je ze ook niet ;)!

En extractie zonder verdoving doen we niet meer hoor ;)! Dus ja als je weet dat je niet zwanger bent kan het echt gewoon. Verdoving voor 1 kies is echt maar 2 prikjes (tenzij er mis geprikt word of bijverdoofd/opnieuw verdoofd moet worden ;))

Foto's mag wel, je kunt dan even de loodschort/loodplaat vragen, gewoon voor de zekerheid. Maar je weet dan dat je niet zwanger bent dus het hoeft eigenlijk niet.

(tenminste eigenlijk hoop je wel zwanger te zijn, dus dan wel die loodschort en liever even wachten tot je de 13 weken voorbij bent, vraag evt even hoe jouw tandarts/de kaakchirurg erover denkt ;))

Liefs!

9. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    ik kreeg wel een stuk of zes prikjes.

10. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Jij in ieder geval 4 omdat je boven en onder tegelijk liet doen ;).

11. Blaak

Blaak Niet meer actief

Hmm, ja bedankt voor je antwoord bolbuikie ;) Ik zal morgen even bellen naar het ziekenhuis en even navragen voor de zekerheid, dan weet ik nog meer. Wel erg bedankt voor de reacties, nu weet ik dat het ook niet zoveel kan voorstellen hihihihi

Groetjes,Mandy

12. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    ja 1 kant tegelijk maar ik kreeg zowel aan de binnenkant van de kies als buitenkant prikjes.

13. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    hoi hoi

nou ik heb ook mijn verstandskiezen eruit laten trekken (is soms ook wel te merken ook haha) en ik ben eeeeeeeeeeecht een ongelooflijk schijtbak als het gaat om tandartsen ben er ook écht bang voor ik ga altijd standaard naar het ziekenhuis voor het geval ik ineens een paniek of angstaanval krijg :oops: en ik zweet me eigen echt rot in die stoel, vervolgens ga ik heeeeel erg proberen te ontwijken en heb ik zelfs een keer een tandarts gebeten :rolleyes: :oops:

maar puntje bij paaltje valt het eigenlijk best mee en ben ik gewoon voor niets zo bang de prikjes vallen ook mee en het trekken voel je niet :rolleyes: maar alleen het idee tandarts :cry: :cry: :cry:

succes groetjes nathalie ;)

14. Blaak

Blaak Niet meer actief

Maar mag het eigenlijk wel in de eerste drie maanden zwangerschap? Ik bedoel, ik ben dan net 5 weken zwanger ofzo wanneer ik het moet laten doen. En wachten tot de 13e week, nou ik barst van de pijn dus tja..

15. Blaak

Blaak Niet meer actief

Hahaha mamaatjevan5, gelukkig ik ben niet de enigste! Erg bedankt voor je antwoord , dat geeft weer wat moed, hahaha alleen maak ik me zorgen over de prille zwangerschap dan. uhmmm..

16. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Idd binnen en buiten kant klopt, maar wij doen meestal 2 prikjes per kwadrant ;). Met die prikjes verdoof je of de hele linkse kant boven, of de hele rechtse kant boven, of de hele linkse kant onder, of de hele rechtse kant onder ;). Soms kunnen 3 prikjes nodig zijn, maar dat ligt dus aan de tandarts en hoe de verdoving pakt.

17. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Mocht je zwanger zijn dan zou ik zeggen, even overleggen met je tandarts en de kaakchirurg dus. Het mag wel, maar sommige doen het (liever) niet en willen dat je wacht en pijnstillers gebruikt zolang het niet ontstoken is tenminste. Onstekingen wil je al helemaal niet natuurlijk met een wondertje in je buik!

18. Blaak

Blaak Niet meer actief

Hey bolbuikie werk je als tandarts haha dat je zoveel weet ;) wel erg bedankt voor je info hoor, nu ben ik wat minder bang. Alleen tja, als ik echt zwanger blijkt te zijn, die kies moet er ook uit want ik heb er erg last van. Dat moet ik nog even navragen hoe het wat. Ik lees ook dat het wel kan, fotos maken en verdoving, maar ook lees ik dat dat weer niet kan enzo. Met name de eerste drie maanden, maar ik kan toch niet 3 maanden wachten? Hmm..

19. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Nope geen tandarts ;)! Ik ben zijn/haar gevreesde assistentje ;)!

Klopt, foto's mag wel aangezien de straling eigenlijk helemaal niet daar komt ;)! Word heel geconcentreerd op je gezicht gericht, maar ik zou zeggen zekere voor het onzekere!

En verdoving, tja dat ligt dus aan de instelling van je kaakchirurg (en misschien zelfs de regels die hem/haar opgelegd zijn door het ziekenhuis waar hij werkt, weet niet hoe het daar met de contracten loopt ;)). De grens ligt idd op de 13 weken (3 maanden), en tja ligt er dus aan hoe 'ernstig' je tandarts/de kaakchirurg de zaak vind of je zult moeten wachten of dat je meteen gehopen word. Kan ik je verder echt geen duidelijkheid over geven, sorry! En je hoeft geen 13 weken meer te wachten, nog maar 8 dan ;)! Das toch weer iets minder ;)!

20. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    Ik snap uberhaupt niet dat als je zon last van je verstandskies hebben ze je daarmee laten lopen? Ik heb tot 2x toe zo verschrikkelijk last gehad van mijn verstandskies, en 1x is deze er in het weekend uitgehaald en de andere keer ben ik door de tandarts doorgestuurd omdat ie niet goed zou liggen en ben ik de volgende dag in het ziekenhuis geholpen. maar echt niet zo dat ik er nog eens een week mee zou moeten blijven lopen hoor.

De 3e verstandskies zou worden getrokken bij de tandarts en toen was ik inderdaad zwanger (mocht tussendoor komen) en raar maar waar de volgende dag toen hij wel tijd zou hebben om hem eruit te halen had ik ineens nergens geen last meer van (snachts al niet meer) en heb ik uiteindelijk de afspraak smorgens afgebeld ik was nog geen week bevallen en ik stierf het weer af van de pijn en toen is hij er nog diezelfde dag uitgegaan. maak je er in ieder geval niet al te druk om ook mocht je zwanger zijn als ie er uit moet moet ie eruit heel simpel en je hoeft echt niet bang te zijn dat je je kindje daardoor zou kunnen verliezen hoor, ze krijgen daar maar minimaal van binnen (verdoving) dat wordt oa gefilterd in jouw bloed en ook nog eens dmv de navelstreng dus wat er bij de kleine terecht zou komen is zo minimaal dat het geen reden zou zijn om ook nog eens 3 maanden pijn te moeten lijden ;)

Deel Deze Pagina