wat voor rechten heb je als je zwanger bent?

Discussion in 'De lounge' started by Loltsje82, Mar 27, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Loltsje82

Loltsje82 Fanatiek lid

Oct 20, 2006
    3,624
    0
    0
    zorgcoordinator
    Friesland
    Hallo allemaal!

Misschien kunnen jullie me helpen. Ik heb namelijk een vraagje. Weten jullie waar ik aan informatie kan komen waar staat wat voor rechten en plichten zwangere vrouwen hebben. Ik heb al eens ergens gelezen dat ze je bijvoorbeeld niet kunnen verplichten om te bukken na de zesde maand ofzo.
    Ik zit namelijk in een situatie op mijn werk (werk met verstandelijk gehandicapten) dat we een client hebben die echt MEGA-zwaar is en ook nog halfzijdig verlamd. En ik doe hem ongeveer 2 keer per 4 weken ('s ochtends dan he) en daar krijg ik na de tijd echt last van mijn rug van. Dus ik wil en kan hem eigenlijk niet meer doen. Nu zoek ik naar een oplossing zonder mij ziek te melden natuurlijk, want het gaat echt om 2 keer een half uur per 4 weken dat ik gewoon even hulp nodig heb.
    Ik kan dit wel aangeven bij mijn leidinggevende, maar ik wil graag weten wat voor rechten je hebt als zwangere vrouw. Kunnen ze mij verplichten om die client (130 kg! en halfzijdig verlamd dus) te wassen/douchen/aankleden etc?

Wie kan me helpen?
    Alvast bedankt!
    Groetjes Miep

2. Loltsje82

Loltsje82 Fanatiek lid

Oct 20, 2006
    3,624
    0
    0
    zorgcoordinator
    Friesland
    Even voor de duidelijkheid: Het gaat dus om 2 keer per 4 weken een half uurtje waar ik moeite mee heb. En ik werk dan alleen, dus is er geen collega die me kan helpen.

3. Tamar

Tamar Fanatiek lid

Nov 11, 2005
    1,738
    0
    0
    Ik weet niet of het ergens officieel staat geschreven, maar hte lijkt me niet meer dan normaal dat je dit niet meer alleen doet!
    Misschien werk je wel alleen, maar kan er dan niet iemand van een "andere woning oid" je even helpen.
    Ik werk ook in de zorg, gelukkig bieden mijn collega's zelf aan om de zware kinderen te tillen. Bij ons liggen ze vaak ook op de grond!

Ik zou het in ieder geval met je leidinggevende overleggen.

Succes!

4. Loltsje82

Loltsje82 Fanatiek lid

Oct 20, 2006
    3,624
    0
    0
    zorgcoordinator
    Friesland
    Wanneer het nodig is kunnen we altijd een beroep doen op de buren, maar net als ik dan aan het werk bent, werkt bij de buren ook iemand die zwanger is (net iets korter dan mij) en ook zij heeft al wat rugklachten. Dus ik kan haar niet vragen....

Ik ga het in ieder geval met mijn leidinggevende overleggen (we hebben net sinds een paar weken een nieuw hoofd, dat is minder want zij weet natuurlijk niks van deze situatie af, zij kent die bewoner ook niet).

Zij zal wel denken wat een aansteller die 'Miep', maar zij kent me natuurlijk nog niet en weet niet dat ik me in al die jaren nog nooit ziek heb gemeld. Dus zo'n aansteller ben ik niet! Maar dit kan gewoon niet meer, die client is gewoon niet te doen! Ook als je niet zwanger bent moet je hem gewoon niet te vaak doen!
    Ik zou graag willen dat ik ergens op papier heb staan wat je rechten zijn als zwangere. Dan kun je op je strepen gaan staan he.

Het is eigenlijk ook zo dat mijn collega's nu denken dat ik een robot ben, want ik ben nooit ziek, dus hoe zou ik deze client dan nu niet kunnen doen nu ik zwanger ben. 'Miep' is toch van steen en kan alles aan, zo denken ze volgens mij.
    Klinkt misschien wat egoistisch van mij, maar ik merk dat het zo wel is! Wanneer ik aangeef dat ik na aan dienst van 8 uren en een (door clienten georganiseerd feest wat daarna nog gehouden wordt) ik de clienten niet meer op bed kan brengen om 1 uur 's nachts. (omdat ik steeds al zo moe ben en dus al 8 uren heb gewerkt en ook nog naar een 'feest' moest) Omdat ik de volgende dag ook weer moet werken. Dan kijken ze me vreemd aan....

Groetjes Miep

5. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

hier staat veel info
    http://www.arbo-advies.nl/zwangerschap.htm

Fysiek zwaar werk
    Tijdens de zwangerschap mag u niet verplicht worden om zwaar lichamelijk werk te doen, zoals zwaar tillen, trekken, duwen of dragen. Zeker in de laatste drie maanden voor de bevalling is het beter om dit zware werk zoveel mogelijk te beperken. Twijfelt u, overleg dan met de (bedrijfs)arts. In de laatste drie maanden van de zwangerschap mag u ook niet verplicht worden om vaker dan één keer per uur te bukken, te hurken of te knielen.

Tillen
    Wat mag wel en wat niet?

Tijdens hele zwangerschap: bukken, hurken, knielen zoveel mogelijk voorkomen
    Laatste drie maanden zwangerschap: bukken, hurken, knielen en staande voetpedalen bedienen - dagelijks niet meer dan eenmaal per uur
    Tijdens zwangerschap en tot drie maanden na bevalling: handmatig tillen van gewichten zoveel mogelijk beperken.
    Is tillen toch nodig, dan moet het in één handeling te tillen gewicht minder zijn dan tien kilo.
    Vanaf de twintigste week van de zwangerschap mag niet vaker dan tien keer per dag niet meer dan vijf kilo worden getild.
    Vanaf de dertigste zwangerschapsweek mag niet vaker dan vijf keer per dag niet meer dan vijf kilo worden getild.

6. Loltsje82

Loltsje82 Fanatiek lid

Oct 20, 2006
    3,624
    0
    0
    zorgcoordinator
    Friesland
    En dan is het ook nog zo dat ik 5 dagen moet werken (8 uren per dag), dan 1 dag vrij ben en weer 5 dagen moet. En dat feest valt net aan het begin van dat eerste rijtje van 5 diensten (na dat feest moet ik dan nog eens 4 diensten werken, dan 1 vrij en weer 5 werken).
    (En dat terwijl ik maar 28 uren werk.....)
    Is het dan zoooo raar dat ik ervoor bedank dat ik snachts om 1 uur die clienten nog op bed moet brengen nadat ik al 8 uren gewerkt heb? Terwijl anderen bij ons maar 16, 18 of 20 uren werken....

(Sorry hoor, maar moet het allemaal even van me afschrijven.)

7. Loltsje82

Loltsje82 Fanatiek lid

Oct 20, 2006
    3,624
    0
    0
    zorgcoordinator
    Friesland
    Bedankt Angel Eyes!
    Ik zal het vanavond even grondig doornemen! Haha, ik moet nu gaan.... naar het werk.

Wanneer jullie meer info hebben, GRAAG!

Groetjes Miep

8. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

lieverd ik zou even contact opnemen met je arboarts die kan je precies vertellen wat wel en niet meer hoeft in jouw situatie. die kan dan ook je leidinggevende adviseren.

kijk een leidinggevende weet misschien veel maar hoeft niet alles te weten.

nee ik vind hjet niet raar dat je dat niet meer wilt doen.

succes ermee~! en gewoon bellen voor jouw bestwil en die van je kindje

9. crisje

crisje Fanatiek lid

Aug 5, 2006
    2,974
    1
    0
    brabant
    Een zwangere mag helemaal geen nachtdiensten draaien/ of kan niet verplicht worden deze te doen.
    Heb ik gelezen in de cao zorg, weet niet meer precies hoe t zat.
    k zal kijken of ik die nog kan vinden.

Kan het natuurlijk niet meer vinden, ik weet wel dat ik het op deze site tegen kwam http://www.abvakabofnv.nl/
    En anders kun je gewoon even bellen naar je cao

10. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

Dec 5, 2006
    2,143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Je kan de CAO erop naslaan. Daar staat het in. Ze kunnen je niet verplichten tot zwaar lichamelijk werk, maar ook niet tot het werken van onregelmatige diensten en nacht/ slaapdiensten. Ze zijn verplicht je aangepast werk te bieden of in ieder geval de taken die je niet kan doen over te nemen.
    Ik werk zelf ook in de vg. Zit al vanaf week 6 thuis ivm overmatig braken. Als ik weer ga werken zal het, zeker voorlopig, aangepast werk zijn.
    Lees ff de CAO (is ook op google te vinden) en ga dan het gesprek aan met je leidinggevende.
    Succes!

11. Loltsje82

Loltsje82 Fanatiek lid

Oct 20, 2006
    3,624
    0
    0
    zorgcoordinator
    Friesland
    Het gaat niet om nachtdiensten hoor, heb alleen vroege en late diensten. Maar bedankt in ieder geval!

12. Loltsje82

Loltsje82 Fanatiek lid

Oct 20, 2006
    3,624
    0
    0
    zorgcoordinator
    Friesland
    Moet nu echt gaan!
    Bedankt meiden!

Groetjes Miep

13. Fleur1

Fleur1 VIP lid

Apr 14, 2006
    5,068
    0
    36
    Je bent het niet meer verplicht om hem te wassen enzo.

Pas e wel op met detol en heel veel medicatie? wat mega slecht is om daar als zwangere mee om te gaan.

Je kunt er de arbo volgens mij voor bellen die kunnen het je allemaal duideliljk vertellen

14. Fleur1

Fleur1 VIP lid

Apr 14, 2006
    5,068
    0
    36
    Ik hop dat het niet nodig is. Maar als je een keizersnede hebt gehad dan word er ook ter strengste af gereaden om voor de 3e maand te werken en vooral agressie word ter strengste afgeraden,.

15. Loltsje82

Loltsje82 Fanatiek lid

Oct 20, 2006
    3,624
    0
    0
    zorgcoordinator
    Friesland
    Is Dettol slecht? Als je het inademt? Of als je er met je handen aan zit? En medicatie dan? Ik heb gehoord dat je ook stoffen via de huid opneemt, is dat zo?

Groetjes Miep

Share This Page