Hier was de controle ook prima.. Maar ik en ook de vk denken toch wel dat ik mijn tijd niet uit ga zitten.. Ik heb nu zelf de datum op 21 december gezet in mijn hoofd.. Dan ben ik ruim 37 weken en dat was een prima datum volgens mijn VK. Ben ook bang dat ik het langer niet ga volhouden.. Heb het al behoorlijk zwaar, ben 20 kilo bijgekomen ondertussen, mijn bekken is al erg verweekt en mijn rug vind het ook allemaal al niet leuk meer.. Heb gelukkig zo een afspraak met de fysio.. Doordat ik nu al zo zwaar ben heeft de VK al aangegeven dat ze me eigenlijk niet over tijd zou willen laten lopen en bij 40 weken sowieso wil voorstellen om in te leiden.. Kleine ligt prima op schema, dus voor haar is het niet nodig.. Misschien leuk om een lijstje te maken met een vermoeden van bevallingsdatum? Dus wanneer denk je zelf te gaan bevallen? Wat zegt je gevoel?
@ankje: gaat het vandaag beter met het brandend maagzuur? Ik had er gisteren ook voor het eerst echt lang last van, de hele dag dat vieze stekende gevoel in mijn borstkas/keel...! @mamanama: bedankt voor uitleg kraamverband, ik vroeg me al af wat de meerwaarde was boven gewoon (maxi) maandverband. Wel vroeg ik me af of het wat waard is zonder vleugels, want maandverband zonder vleugels werkt bij mij dus echt niet (ik gebruik overigens altijd tampons). Gisteren op eerste zwangerschapscursus geweest, was erg interessant. Was een tolk aanwezig voor mijn man, maar dat schoot niet op, omdat ze de helft niet vertaalde en wat ze vertaalde, was erg slecht Engels (je kan van tevoren toch wel even opzoeken wat weeen in het Engels zijn?!?). In elk geval hebben we afgesproken dat we het vanaf nu zonder tolk doen, ik vertaal wel (overigens dacht ik dat de cursus in het Engels zou zijn, want tolk heeft mijns inziens ook geen meerwaarde boven dat ik vertaal). In elk geval: gesproken over wanneer je naar het ziekenhuis moet, wat er dan precies gaat gebeuren in welke volgorde, heeft uitgelegd wanneer er wat gemonitord wordt, wanneer tot keizersnede besloten wordt, hoe ruggenprik werkt (mocht ik dat willen) etc. etc. Blijkt dat ziekenhuis in praktisch alles voorziet, ik krijg zelfs een nachthemd van daar en zulke wegwerpslipjes voor na de bevalling. Nu moet je weten dat je hier in Hongarije normaal ALLES zelf mee naar het ziekenhuis moet nemen: handdoeken, zeep, soms zelfs lakens. En dan maar hopen dat het niet gejat wordt. Dit is een priveziekenhuis, dus godzijdank gaat het daar anders. Ook kon de VK daar me inlichten over de artsen die daar werken, ik ben afgelopen week immers voor het laatst bij mijn eigen gyn geweest (staatsarts) en ga vanaf nu over naar het priveziekenhuis. Wilde iemand die niet snel ingreep etc (beetje zoals in NL), en het was fijn daarover advies te krijgen. Over twee weken gaan we op bezoek in het ziekenhuis zelf (hebben we zelf ook al bezocht van de zomer om te kijken), wordt alles op de verloskamer uitgelegd. Bovendien krijgen we lessen babyverzorging, haha! Ben erg benieuwd! Overigens blijf je hier standaard 4 dagen in het ziekenhuis na een bevalling (daar staat tegenover dat er hier geen kraamhulp is). Gelukkig kennen ze in dit ziekenhuis op de kraamafdeling ook geen rondes (bijv. wassen, bedden opmaken), om de nieuwe familie niet te storen (man mag bij ons op de kamer blijven slapen voor alle 4 dagen, staat extra bed). Je mag bellen wanneer je wilt om bijv. bedden te verschonen of hulp bij de baby. En de ziekenkamers zijn bijna hotelkamers. Jammer dat de bevalling pijnlijk zal zijn, anders zou ik er bijna zin in krijgen Meiden, vrijdag alweer vandaag!! Lekker weekend dadelijk!
Goedemorgen, Net terug van de echo en de placenta ligt voldoende hoog om normaal te kunnen bevallen! Joehoe!! Bmm is nog 4 cm en kindje ligt (vooralsnog) met hoofdje beneden. Ben helemaal blij. Ik ga straks even lekker lunchen met mijn vriend in de stad, koop ik wellicht nog wat leuks voor de baby . Kleine man is op het kdv kan dus rustig aan doen. Hoe is het met Anke?
Goede morgen, Heb tot 4 uur nog gezien, :x daarna in slaap gevallen gelukkig. Ga zo werken (2 uurtjes) en vannavond gaan we met de collega`s uit eten. Dus vanmiddag even plat. Iedereen een fijne dag.
lynd,ik vind het altijd leuk en interresant om te lezen hoe je de verschillen tussen nederland en hongarije beschrijft,zo te lezen mag je dus idd erg blij zijn dat je in dat priveziekenhuis gaat bevallen,maar moet je daar dan zelf heel veel voor betalen? Kraamverband, poeh zag ze ook in het pakket wat een dingen joh! Zal ik ook wel aan moeten wennen,ik gebruik altijd tampons,vond inlegkruisjes al zo gek. Ise fijn dat je zo'n goede echo hebt gehad! Woops vervelend dat je zo slecht slaapt,heb je al geprbeerd een warme kruik mee naar bed te nemen en voor je gaat slapen een glas warme melk(evt.met honing?)nemen. suus,wat naar dat je het nu al zo zwaar hebt met de zwangerschap,lijkt me echt vervelend en dan moet je nog zo'n end,mogen ze je eigenlijk ook een stuk vroeger al inleiden?? waaneeer bevallen; vind ik echt lastig ,nou laat ik gewoon wat zeggen........10 december vind ik wel een leuke datum Belle fijn dat je winkel probleem is opgelost,dus shop ze vandaag!
Kraamverband: het is zelfs zo dat je vaak in de je kraamweek nog kraamverband bij moet halen omdat het niet voldoende is wat er in je pakket zit. Mocht je aan minder verband toe zijn gebruik dan bv kotex die zwart met rode pakken. Want daar zit geen plastic toplaag op dat mag je namelijk de eerste tijd niet gebruiken ivm broeien en kans op infecties.
dank je wel voor de tip marleentje!Ik heb het meteen even in mijn agenda geschreven. Geloven jullie trouwens in volle maan bevallingen,het schijnt dat met volle maan er meer bevaliingen plaatsvinden...
sjees: ja dat klopt wel met volle maan zijn er meer bevallingen. Bij ons gaan er met volle maan ook meer kraamverzorgende de wacht in omdat er gewoon meer bevallingen zijn. Dus het klopt wel.
Vind het wel apart hoor,nou t zal mij benieuwen... Voor de gein even een link hier met de maanstanden voor dit jaar Volle en Nieuwe Maan in 2009
Ik weet niet waarom, maar ik denk dat ik 3 januari ga bevallen Maar aan de andere kant heb ik helemaal niet het gevoel dat ze eerder komt, maar goed, die datum kwam in mij op... we zullen zien! Mijn moeder is er heilig van overtuigd dat baby's met volle maan worden geboren. Toen mijn nichtje werd geboren was het met volle maan en mijn moeder had de avond vantevoren gezegd: vannacht komt ze want het is volle maan... meer toeval dan wijsheid? Zelf heb ik geen idee. En nu ga ik shoppen! En duimen dat alles okay met het kindje van mijn zus want die heeft nu 20 wk echo! XXX
Intake kraamzorg deze heb ik ook al gehad. 2 weken terug. Alles was nog wel duidelijk van Zoë. Striae Ik heb ook last van striae. Zit van mijn bovenbenen tot mijn navel helemaal onder. En dan ook nog een keer op mijn (.)(.). Van deze zwangerschap heb ik nog niks. Maja, heb ook nog niet echt een super grote buik. Zal wel weer op het laatste moment komen. Woops Ik dans met je 29 weken dans mee Hier Heb vanacht echt zo slecht geslapen, elk uur werd ik wakker. Niet fijn. Ook heb ik wel eens een benauwd gevoel als ik dan wakker word. Dat blijft ook, maakt niet uit hoe ik liggen ga. Voor de rest gaat het z'n gangetje
intake kraamzorg: krijgen we hier rond 35 weken zwangerschap. Maar denk niet dta ik hem krijg omdat ik zelf daar als kraamverzorgende werk en zelf daar de intakes haha. striae: helaas lijk ik op het moment wel een zebra heel mijn buik staat vol verder nergens hab ik al vanaf een week of 19.
Ik heb heerlijk geslapen. Zowaar in 1 keer doorgeslapen! Heb met een voedingskussen geslapen en met mij eigen kussen. Ook drink ik ranja, dat helpt ook een beetje. Maar o wat deed dat zeer zeg! Ik heb wel eens last van opkomend maagzuur, maar dit deed echt heel erg zeer. Gelukkig is het nu weg en blijft het weg. Met mijn moppie gaat het al iets beter. Hij heeft niet meer van die waterige ogen en krijgt ook iets meer kleur. Hij heeft nog wel koorts. Mijn broertje haalt mij straks op en dan gaan we even boodschappen doen, want heb nu helemaal niks meer in huis. Ik zelf merk dat ik ook de griep ga krijgen, nu gaat het nog wel een beetje. Dus nu nog maar even spullen in huis halen. Rebbel: Thx! Ik ga gravicon en rennies in huis halen voor het geval dat het terug komt. Dat adviseerde de huisartsenpost ook. Suusefruus: Spannend voor je zeg! Wel erg fijn dat je met je kindje alles lekker gaat. Nu de bevalling nog he? Mecha: Heb je fotos even bekeken op je hyves. Ze zijn echt heel erg mooi zeg! Je kunt het goed zien op de fotos. Ise: Met mij is het goed hoor! Thx!
Hee wat grappig, het is op 31 december volle maan + maansverduistering. Mijn kindje moet echt even wachten tot januari met komen, dat is financieel veel voordeliger voor ons... @sjees: ja, het kost nogal wat zo'n bevalling in priveziekenhuis. Omgerekend zeker 1.700 euro. In het staatsziekenhuis zou het 'gratis' zijn, tussen aanhalingstekens omdat je er eigenlijk niet onderuit komt om de arts een flink bedrag te geven (rond de 500 euro) en ook nog eens envelopjes met geld aan alle verpleegsters te geven. Als je dat niet doet, heb je grote kans dat ze je slechter behandelen. :x Echt middeleeuws, maar helaas is het niet zo. Ook daarom heb ik geen zin om naar het staatsziekenhuis te gaan, dat ik me daar zorgen lig te maken of de nieuwe nachtzuster ook al wel een envelopje heeft gehad etc... Wat ons in staat stelt in het priveziekenhuis te gaan is het feit dat mijn schoonouders hebben aangeboden het voor ons te betalen. Dat scheelt heel veel, natuurlijk. Wel is het zo dat ik nu dus al voor controles naar het ziekenhuis overga (later is niet 'gepast') en die controles ook zo'n 80 euro per stuk kosten, dus ook wij zullen in de buidel moeten tasten. Maar goed, alles beter dan in een staatsziekenhuis. Overigens heb ik net gehoord dat een van mijn mannelijke collega's (van rond de 50) er twee gezinnen tegelijkertijd op na houdt... Geen 'ex-gezin' en een nieuw gezin, nee, 2 vrouwen (natuurlijk met de 2e niet officieel getrouwd), 2 huizen, en bij alletwee de vrouwen een kind. Helft van de week woont hij bij de ene, andere helft bij de andere. Ongeloofelijk. Dacht dat zoiets alleen voorkwam bij de mormonen in Utah. Vind het zo sneu voor de vrouwen, dat ze blijkbaar zo weinig eigenwaarde hebben dat ze deze situatie accepteren....
jeetje lynd dat is zeker middeleeuws, wat dat betreft mogen we toch blij zijn dat het wat dat betreft een stuk beter geregeld is in nederland. Maar hebben jullie daar dan ook niet zoiets als een zorgverzekering? Nou ja wat een zot verhaal van die collega en je hebt helemaal gelijk dat pik je toch gewoon niet als vrouw zijnde? Maar mag dat dan eigenlijk wel daar?
Ankje,fijn dat je zo goed hebt geslapen, en nu maar gauw die gaviscon halen en hopen dat de ergste pijn weg blijft. En even lekker veel fruit halen en gezonde drankjes,goedemorgen drinkontbijt en van die actimel dingen om je weerstand hoog te houden.
@sjees: er is hier gewoon een standaardverzekering, die ook in principe heel veel dekt (in elk geval alle basisvoorzieningen, zolang je naar staatsartsen gaat). Wel is het zo dat de toestand bij vele staatsziekenhuizen en klinieken (bijv. waar ik tot nu toe heen ging naar de gyn) erg slecht is, en dus bestaan er veel priveartsen naast die buiten de ziektekostenverzekering vallen, waar je gewoon handje-contantje moet betalen. Dat met die envelopjes ('dank-geld' genoemd, haha!) is een informeel systeem voor staatsartsen: de artsen krijgen hier heel weinig betaald (lees: volgens dezelfde tabel als ik), en verwachten daarom geld voor hun behandelingen. Je wordt vaak beter behandeld als je afentoe een envelopje geeft. Mijn gyn heb ik ook elke 2e of 3e keer zo'n 12-16 euro gegeven, uit zekerheid. Voor bevallingen zijn er daarnaast inofficiele 'standaard tarieven': mag natuurlijk helemaal niet, maar de arts zegt van tevoren voor hoeveel hij de bevalling doet. Je betaalt pas achteraf, dus in principe kan je ook weigeren, maar dan moet je niet OOIT nog naar die arts terugwillen. K*tsysteem, dus. Nee, natuurlijk mag je ook hier niet met twee vrouwen trouwen, met de tweede is hij dus ook niet officieel getrouwd. Maar niemand houdt je bij de wet tegen om wel nog met een ander samen te wonen (of, in de mindere vorm, er een minnares op na te houden). Het is echt bizar!
Dank je wel voor al die uitleg! Het gaat een beetje hetzelfde daar als in Slowakije,daar wonen vrienden van ons en gaat het een beetje hetzelfde eraan toe. Daar moet je eigenlijk iedereen wat exrtra geld toestoppen om iets voor elkaar te krijgen,aannemers,winkeleigenaren,advokaten,rechters,noem het allemaal maar op. Die vriend van ons heeft aardig wat land daar en laat nu ook een huis voor zichzelf bouwen en ook eentje voor ons en andere visite,en hij heeft al zo vaak gevraagd of we daar bij hem komen wonen, maar ik vind dat een beetje eng,omdat ik niet echt de taal spreek en alles zo anders gaat daar....wat heeft jou doen besluiten daar in hongarije te gaan wonen eigenlijk?
Zo ben er weer! Mijn broertje heeft met mij boodschappen gedaan bij de C1000 en de Lidl. Erg lief van hem hoor! Mijn mannetje heeft weer verhoging. 38,6. Maar ik heb weer lekkere sapjes en fruit in huis gehaald dus kan alleen maar beter gaan.
Jee, wel rustig hier zeg, vandaag! Zit alweer thuis, lekker weekend! Heb net als gisteren verschrikkelijke last van brandend maagzuur, ik word er gek van. @sjees: je hoeft hier niet iedereen geld toe te stoppen, maar de corruptie is hier wel veel wijder verbreid dan in NL. Nu is NL ook een van de minst corrupte landen ter wereld, dus het is logisch dat alles hier zo lijkt. Over Slowakije weet ik niet veel, wel dat de economie veel beter is dan de Hongaarse. Ook hebben ze net een wet ingevoerd die het mensen verbiedt om de taal van minderheden te spreken in gebieden waar minder dan 20% van die minderheid woont. Omdat de Tsjechische taal hierop een uitzondering vormt en er verder niet zoveel minderheden zijn, komt het er concreet kop neer, dat in heel veel gebieden waar veel Hongaren wonen (Hongarije moest na WOI een groot deel van zijn land afstaan, o.a. aan Slowakije), een arts bijv. geen Hongaars mag praten met zijn Hongaarse patient, op straffe van max. 5000 euro (!) boete. Ook bijv. grafstenen enzo moeten 'in de taal van het land' worden omgezet, dus als jij in het Hongaars 'hier rust mijn lieve moeder' hebt gebeiteld (ookal was dat 50 jaar geleden), dan moet je nou een nieuwe neerzetten. Echt te gek voor woorden, en onconstitutioneel. Het is afwachten tot iemand ermee naar het Europese Hof van Justitie gaat. In elk geval: nee, ik weet niet veel van Slowakije, maar deze middel-Europese landen verschillen op bepaalde punten niet veel van elkaar. Op het platteland wonen is in deze contreien heerlijk (als je niet hoeft te werken, want werk vindt je daar niet), zeker in de zomer. Taal kan je altijd leren, natuurlijk, maar het voorzieningenniveau is niet gelijk aan NL en je moet rekenen op meer bureaucratie. Ik ben in Hongarije gaan wonen omdat ik half Hongaarse ben, en wilde mijn roots van deze kant eens ontdekken. We zijn voor een relatief korte tijd gekomen, max. paar jaar, gewoon, om hier eens gewoond te hebben. Zou hier in deze omstandigheden niet tot het einde van mijn leven willen wonen! Als culturele ervaring is het natuurlijk wel veel waard. Zie het ook wel zitten om als ik met pensioen ben een zomerhuisje op het Hongaarse platteland te hebben, maar dat is nog wel erg ver weg... @ankje: fijn dat je broer je kon helpen. Lekker weekboodschappen gedaan?