Hier een stukje zoals beschreven staat op het net: Wanneer gaat het verlof in en hoe lang duurt het verlof? De periode van verlof duurt minimaal zestien weken. Het verlof begint vier tot zes weken voor de vermoedelijke datum van bevalling, in beginsel ter keuze van de medewerkster (art 3:1 WAZ). Het kind komt zes weken te vroeg, of nog eerder Vindt de bevalling eerder dan zes weken voor de uitgerekende datum plaats, dan worden de zestien weken in acht genomen vanaf de werkelijke bevalling. Het kind komt te vroeg, maar binnen 6 weken voor de uitgerekende datum In dit geval is het zwangerschapsverlof in beginsel gelijk aan de periode zoals vooraf was afgesproken. Het verlof eindigt op de geplande datum, dat is bijvoorbeeld 10 weken na de uitgerekende datum, wanneer zij zes weken voor die tijd met verlof is gegaan. Het kind komt te laat, dus na de uitgerekende datum Vindt de bevalling later plaats dan de vermoedelijke datum, dan wordt de periode van zwangerschapsverlof verlengd. Bij de periode van 16 weken, komt de periode dat het kind te laat is. Oftewel, door de late bevalling wordt de verlofperiode van na de bevalling niet korter.
Als je de vaccinatie neemt, is je baby dan wel of niet beschermd na de geboorte? Daar lees/hoor ik nogal tegenstrijdige dingen over....
ise: hier zegt de huisarts van wel. Ook staat dat in de folder die ik heb gekregen van de vk. Dus daarom heb ik wel gekozen voor de vaccinatie.
Heey meiden, Is het dan zo dat ik vanaf nu, week 31 tot week 34 in de ziektewet zit en vanaf week 34 officieel mijn verlof ingaat? Sorry hoor ben echt een muts. Maar wil alles goed geregeld hebben....erg he! Vaccinatie: ik blijf het een eng iets vinden, omdat er nog zoveel onduidelijkheid over bestaat. En dan met name over de lange termijn effecten op je ongeboren kind. Je kindje is wel bescherm die eerste maanden na de vaccinatie. xx
@ise en arleentje26 ja bij mij werd dat ook verteld dat ze dan beschermd zijn. daarom vindt ik het ook een hele goede reden. je zal net zien dat de verspreiding sneller gaat als verwacht. De dokter die ik had zei het net even wat grover van als je je nu laat inenten s je baby beschermd als je baby er is en zo klein is kan het wel eens te laat zijn ivm met het afweersysteem van de baby. vandaar dat het me maar beter lijkt als het alvast beschermd is. Maar net wat iemand wil natuurlijk. Verlof ik hoef daarna niet meer terug te komen. dus ik heb het maar zo uitgerekend dat ik op me laatste contractdag en dan 16 weken naar voren en bij ons hoorde ik dat als je verlof heb je ook nog vakantie dagen opbouwd dus die heb ik er ook nog voor geplakt met wat vrije dagen dus is ga 9 dec me laatste dag tegemoet.
nikkie: ja dat klopt. Maar als je eerder bevalt in week 31tm 34 dan gaat dan meteen je verlof in en heb je nog 16 weken.
vakantie: we willen volgende jaar de laatste 2 weken van juli naar frankrijk op vakantie. We willen graag in een stacaravan op een camping. We zouden graag verzekerd zijn van mooi weer en aan een meer zitten. Heeft iemand van jullie een tip? Of idee in welke richting we het beste kunnen gaan zoeken?
@Nikkie: Zo seg, dat is idd schrikken. Gelukkig is je koorts over en heb je geen voorweeën meer. Laat die kleintjes nog maar even zitten hé @Chevenne: Wat goed dat het gesprek zo vlot is gegaan, en dat ze je begrijpen en willen verder helpen. @Jada: Wat fijn dat je van je collega kleertjes hebt gekregen! Die maatjes 50 en 56 zijn altijd nog zo nieuw vind ik, als je die krijgt. Die kunnen ze helemaal niet lang dragen. @Nedjla: Welkom hier! Gefeliciteerd met je zoontje. Wie weet komt hij wel een beetje vroeger, of als hij lekker zit, wat later. Maakt niet uit hé, klets maar gezellig mee @Kwek: Lol een tube siliconen. Gelukkig heeft hij die niet nodig gehad haha stel je voor ... @Woops: Wat heb jij ee heerlijke baas en collega's seg. Zo begripvol. Echt goed. Dit verlost je van een hele hoop gezever en gezaag. @Suzanne: Schrikken is dat seg! Gelukkig ben je op zo'n momenten slim genoeg om een collega te bellen. Ik zie mezelf nog in staat om te denken, aah gaat wel over en daar lig ik dan @Striemen: Hier ook nog geen in zicht. Maar kroep niet te hard. tKan ineens snel gaan. @Woops: Gevulde kikkers???!! Wat zijn dat?? Toch niet letterlijk? @Essie: Heb je je echo al gehad? Zo niet, veel plezier vandaag!! Gisterenavond was wel gezellig ... tot we begonnen over het bellen naar de grootouders na de geboorte. Ik had gezegd dat we eerst naar mijn vriend zijn grootouders zouden bellen, omdat zij het verst weg wonen en dus langer moeten rijden. Kreeg me daar een weerwind! Dat kon wel niet want zij zijn de grootouders. Mijn schoonmoeder wil dat we bellen zodra ik naar het ziekenhuis ga. Ze wil er speciaal een dag vakantie voor nemen om dan in het ziekenhuis te zijn. Ik zei, ja en als het dan 24 uren duurt? Vond ze niet erg, was spijtig voor haar zei ze. Ik was een beetje van mijn melk, en het drong allemaal nog niet zo goed door. Maar vannacht begon ik er natuurlijk over te piekeren. Ze denkt wss dat ze dan bij in de kamer mag terwijl ik weeën heb, en dat ze meteen na de bevalling haar kleinzoon mag vasthouden. Mss wel mee in de bevallingskamer aanwezig zijn .... Ooh nee, ik mag er niet aan denken. Ik wil echt niiiieeeeeeemand anders dan mijn vriend aan mijn bed hebben als ik weeën heb, en ik wil eerst rustig terug zijn op de kamer voor ik het bezoek laat komen. Ik wil zelfs mijn eigen moeder er niet bij, laat staan mijn schoonmoeder. Maar ooh jee, hoe moet ik haar dat nu weer gaan vertellen ... ik weet nu al dat ze wss kwaad zal zijn. Ik krijg dus echt gewoon zenuwen als ik daaraan denk. kHeb er gewoon slecht van geslapen *Zucht*
Hillie: wat een nachtmerrie lijkt mij dat, dat straks je schoonmoeder aan het bed hebt staan terwijl je nog aan het bevallen bent of net bevallen bent. In beide gevallen lijkt het mij dat je toch eerst samen met je vriend kennis wilt maken met de baby. Alle grootouders komen later aan bod lijkt mij. Gruwel... Kan je vriend het niet zelf aan zijn ouders aangeven dat dat niet helemaal de bedoeling is? Dat jullie ècht pas bellen als de baby is geboren? Het is toch ook jullie keuze of je belt als de weeën beginnen of als de baby reeds geboren is? Ik ga er helemaal vanuit dat wij pas onze ouders bellen als de baby er is en niet eerder. Tenzij ik ineens zware behoefte aan mijn mammie heb...
Djuke die olie heb ik wel van gehoord,maar ik heb het geduld niet om het te masseren en in te smeren daar,tis zon rotplek en anders moet man het doen maar dat wil ie toch niet. Nikkie nee hoor je begint niet eerder met werken vanaf je ingangsdatum waarop normaal je verlof in zou gaan heb je gewoon 16 weken zw.verlof dus als je kindje eerder komt geld dat nog steeds,dat was ook een vraag die ik aan het uwv heb gesteld. Vanaf week 34 gaat dus jou verlof in niet eerder en niet later. Goeie tip van die washandjes woops,het lijk me zowieso wel een prettig gevoel belliebeer@ ook welkom hier,leuk dat je toch probeert wat mee te kletsen hier! En als je het niet bijhoud is ook niet erg hoor heeft iedereen wel eens hier,je hoeft ook niet atijd op iedereen te reageren toch? Essie, ik heb iets gelezen over kramp in je been wat zou helpen maar weet zo gauw even niet meer wat,als het me te binnen schiet dan meld ik t even Hilli,meis dan bel je toch gewoon je schoonmoeder als de kleine geboren is dan weet je zeker dat ze niet in je kamer zal staan als je aan t bevallen bent en je even rustig op adem kan komen als de kleine er net is. Ik zou het zelf wel zeggen tegen haar hoor en ik zou het heel vreemd vinden als ze daar geen begrip voor kan hebben,maar dan nog zijn de touwtjes in jullie handen en hoef je haar pas te bellen als jij eraan toe bent,ze is niet helderziend dus ze kan er onmogelijk staan als jullie haar niet van te voren hebben gebeld. En dit is absoluut jullie beslissing om te nemen en niet die van je schoonmoeder,dus als ze kwaad wordt moet ze dat maar lekker zijn,het is jouw kindje dus jij beslist.
hoi dames sorry voor de stilte deze week maar k ben heel veel op pad dus heel weinig achter de pc. als ik thuis ben ben ik meestal zo gesloopt dat ik gewoon niet meer de puf kan vinden om nog achter de pc te gaan zitten . maar ik ben nog niet begonnen ik ben nu bezig met werklui te verzamelen en spullen uit te zoeken, gister bij ikea een keuken in elkaar gefabriceerd ben best trots over het eindresultaat kost me ongeveer 4000 euro dus is ook een aannemelijk bedrag dacht ik zo nja ik moet zoveel bijlezen maar lees: ben net wakker dus ik ga ik denk tegen de avond of begin avond maar ff bijlezen als er niks op tv is ben nu best dromerig ik hoop dat alles goed gaat met iedereen want ik heb echt 2 pagina's gelezen en toen hadden me ogen alweer zoiets van moeee... ben bij 1006 dus heb nog wat te gaan hihi knuffies voor iedereen
mecha fijn te horen dat wel alles goed met je gaat. Het is zeker vermoeiend alles regelen voor een nieuw huisje maar ook wel erg leuk toch? Waaneer ga je erin dat je denkt? Moet er veel gebeuren? Nou heel veel sterkte met alles.
Marleentje, kijk eens op www.vakantiefrankrijk.nl. Het is wellicht niet helemaal wat je zoekt, maar dit schoot me te binnen. Het zijn (goed bekend staande) mensen uit mijn woonplaats.
@Sjees: Ja kheb al voor mezelf besloten dat ik echt niet wil dat ze er al staat. Maar kga het wel effe op voorhand zeggen, dat we ze pas verwachten na ons telefoontje. kWil niet dat er daar een scène gemaakt wordt. @Belle: Mijn vriend durft zoiets niet zeggen tegen zijn moeder denk ik. Een echt watje is hij, als het over haar gaat... @Mecha: Foto's, foto's! Haha, doe maar rustig aan hoor Kan er wel inkomen dat je helemaal gesloopt bent als je 's avonds thuis komt.
@ Hilli: heb dit weekend ook tegen mijn schoonouders gezegd dat ze pas mogen komen als we tijd voor onszelf hebben gehad. Ze mogen wel weten dat de kleine er is, maar ik wil in geen geval volk op de gang hebben zitten wachten terwijl ik zit te puffen en zweten!! @ Mecha: alsnog gefeliciteerd met je huis! @ krampen: magnesium helpt. Zuivel drinken en bananen eten! @ nieuwe dames: hartelijk welkom!! Vriendlief en ik zijn aan het uitkijken om nog een laatste keer met z'n 2 weg te gaan. Waarschijnlijk gaan we het eerste weekend van december voor 3 dagen naar Parijs!
Kwek, leuk Parijs!! Hilli zoals al eerder gezegd, het is toch echt jullie keus. Als het klopt wat je denkt (want je weet het volgens mij niet zeker toch?) dan vind ik dit echt een belachelijke actie van haar:x. Ze kan er op z'n minst achter komen hoe jullie het allemaal voor je zien, en dan evt. vrágen of het mag (nee dus)! Hier houden we ze wel op de hoogte, maar komen ze ook gewoon pas als de kleine er is. We hebben het hier trouwens niet eens over gehad! En dat hoeft ook niet, weet ik. ISe/Belliebeer/Marleen alle respect voor jullie keus, alleen, wat ik al eerder aangaf; gevolgen op lange termijn zijn onbekend, dus kunnen ze wel heel mooi zeggen dat de kleine 'beschermd' is, maar stel dat later blijkt dat je toch beter geen vaccinaties had kunnen laten doen (Softenon, DES....:x:x:x) Ankje al wat gehoord Mecha succes en vooral ook plezier met alles voor je stulpje!! Sjees hoe is het thuis??? Echo heb ik straks om 21.00. We gaan eerst bij m'n oma eten, die woont er vlakbij. Vanavond zien jullie me niet meer verschijnen hier denk ik, moet morgen weer veel te vroeg op school zijn..... Fijne avond allemaal!
hilli,dat lijkt me idd het meest verstandige,ik zou het ook gewoon zeggen hoor maar dacht als je dat echt niet durft dan pas na de bevalling bellen,maar dit is absoluut het beste om het gewoon te vertellen aan ze,succes. kwek@ dat is het! Magnesium helpt tegen krampen,ik kon er gewoon niet meer opkomen
@Essie: kBen er bijna 100% zeker van hoor, want ze wilde gewoon vakantie nemen zodat ze bij alles bij kon zijn Ik ga er niet vanuit dat zij verwacht dat ze dan uren in de wachtzaal moet gaan zitten. Zo is ze niet Veel plezier met je echo! En tot morgen Geniet ervan hé
Hilli (ben er nog heel ff) ik zou dan maar tactisch brengen dat dat dus totaal niet de bedoeling is. En inderdaad, als ze raar/boos reageert (dat ik echt helemaal het toppunt zou vinden) dan is dat haar probleem. Ze moet respect hebben voor jullie!! Succes!!