Over het voeden... Ik voed ook niet op schema. Hij komt vanzelf wel. Ben bang als ik op schema ga voeden dat hij te veel krijgt en wij dan in dezelfde situatie komen als Jenz. Lijkt mij doodeng. Jayden komt op de dag om de 3 uur. In de nacht om de 4 uur normaal gesproken. Alleen afgelopen nacht dus niet. Gisteravond om 22:00 uur laatste voeding. Hoopte dat hij dan om 2 uur kwam, zoals altijd. Maar not! Afgelopen nacht om 4 uur! Dus 6 uur er tussen. Ben zelfs wezen kijken of hij nog ademde. Nu weer 3.5 uur er tussen en geen teken dat hij binnenkort komt. Nadeel: ik heb geen kolf... En heb mega last van mijn borsten nu! Ze waren vannacht leeggedronken, beide zelfs. Omdat ik de druk eraf wou halen na 6 uur niet voeden. Maar ze zijn na 3 uur weer vol. Heb ik ze dan niet goed genoeg leeg laten drinken? In ieder geval, ik wil een kolf. Maar die dingen zijn zo duur. Ga vandaag op marktplaats kijken. Laat Jayden maar snel komen... Even de druk en pijn eraf.
Ik kreeg net de schrik die iedere ouder heeft. Ik ging bij Jayden kijken. Lag hij op zijn buik! Gelukkig wel zijn hoofd gedraaid richting muur. Laken en deken zaten niet vast. Schrok me rot. Snel uit zijn bed gehaald en gelukkig, hij ademt.
@sweet: hihi herkenbaar. hier lag mevrouw vannacht ook opeens op haar buik! heb haar toen maar weer gauw terug gelegd op haar zij @voeden: ik denk dat het hier allemaal wel goed gaat! morgen wordt ze gewogen dan weten we het. als ze nu nog niet veel is aangekomen vergeleken met donderdag wil ik gaan kolven zodat ik weet wat ze binnen krijgt. heb het idee dat ik redelijk wat melk heb maar dat valt misschien toch wel tegen.... hier zit er meestal 2,5/3 uur tussen de voedingen, soms zit er weleens 4 of 5 uur tussen dan heeft ze vaak heel goed gedronken daarvoor of meerdere keren achter elkaar. ons meisje is wel een beetje verkouden, ze had al een paar daagjes af en toe een kuchje en nu zit haar neusje een beetje vol. dus als ze niest is het hier snottebellen vegen hihi. zolang het niet erger wordt als dit is het prima
@voeden: Roosmarijn krijgt op verzoek, maar ik houd wel in de gaten dat de tussenperiode niet langer dan 4 uur duurt overdag. Meestal komt ze uit zichzelf om de 3 uur. De nachten zijn elke keer weer afwachten, de ene keer komt ze netjes iedere drie uur, de andere keer (afgelopen nacht) wil ze elke twee uur wel drinken. Ik ben ook best onzeker over wat ze binnenkrijgt: soms is ze voldaan na drie keer zuigen, en soms drinkt ze beide borsten leeg en wil ze nog 30 cc KV uit de fles. Vanacht heeft ze twee keer een beetje overgegeven: misschien teveel gehad, of toch misselijk? Ik weet het niet ...
Draaien jullie kindjes al op hun buik?! Wat een bewegelijke typjes hihi! Die van ons ligt altijd in een "ik geef mij over" houding of met zijn knuistjes stevig om de deken geklemd. Maar wel altijd op zijn rug dus. Valt mij mee dat hij in bed zo rustig is. Hij is eigenlijk alleen maar druk als hij honger heeft. Van wie zou hij dat nou hebben......?! @Maartje: Diede heeft net ook overgegeven. Ik had hem op mijn schouder voor een boertje en toen kwam er een hele golf in mijn gezicht! Maar daarna dronk hij toch zijn flesje leeg en nu slaapt hij. De wasmachine draait hier echt overuren! Maar ik vind het ook moeilijk met voeden. Als Diede niet meer hoeft probeer ik het een paar keer maar ga hem niet dwingen. Dus soms drinkt hij 50 cc en soms lust hij wel 150 cc! Maar volgens mij is dat heel normaal.
Hey meiden, leuk om alles te lezen over jullie kleintjes. Ik ben nog niet zover, of eigenlijk, ik wel, maar de kleine nog niet. Vandaag 1 dag overtijd, we wachten nog (zo geduldig mogelijk) wel af, maar duurt wel lang hoor zo. Volgens mij zijn de meiden van dit forum die begin januari uitgerekend waren allemaal op tijd en de rest is overtijd, dus hebben ff een soort van geboorteloze periode. Ik hoop snel met nieuws te komen! Over borstvoeding heb ik zelf weinig ervaring, maar ik lees dat het belangrijk is dat de kleine de eerste (ongeveer 6) weken minstens 8 tot 12 voedingen per etmaal moet hebben, zodat je eigen productie op gang komt voor de rest van de borstvoedingsperiode. Wel bijzonder dat veel zorgverleners bijvoeding blijven adviseren, volgens mij kun je beter de eerste borst nog een keertje geven, want je borsten zijn nooit helemaal leeg, maken tijdens het voeden al weer nieuwe melk aan. Er werd in dat boek geadviseerd om om overdag maximaal 4 uur tussen voedingen te laten en 's nachts max 6 uur. En als je productie niet helemaal goed is, komt je baby vanzelf vaker volgens mij, ook 'snachts. Ben wel benieuwd hoe het is om BV te geven hoor, lijkt me bijzonder, maar ook wel zwaar. HEb echt respect voor de moeders die er mee bezig zijn, go girls! (ook respect voor de rest natuurlijk... maar had me vooral ingelezen op BV dus lijkt me erg zwaar). hopelijk tot snel!
als je kindje tevreden is na de voeding en goeie plasluiers heeft, mag je er vanuit gaan dat hij of zij genoeg krijgt. moosey, dan zou ik lekker op verzoek voeden en in je achterhoofd houden dat hij meer zuigbehoefte heeft omdat hij er minder hard voor hoeft te werken. bij twijfel zou ik kijken of hij ook tevreden is met een speentje of pink. maartje, een mondje melk teruggeven is heel normaal voor baby's. en hier is het ook wel eens iets meer geweest als hij teveel gedronken had. kan me wel voorstellen dat je rekening houdt met dat ze nog last heeft van de chemo. wij zijn weer thuis! geen heen en weer gerace meer. niet meer afhankelijk van verpleegkundigen. lekker onze eigen spullen. eindelijk na 2 wkn zh! nu is de schoonmaakster er nog. zo lekker met zijn tweetjes in een schoon huis
leggen jullie je kindje op zijn zij? volgens onze kraamhulp is het advies tegenwoordig op hun rug. iniminie, ik kreeg het advies om bij te voeden omdat zware kindjes vaak hun bloedsuiker nog niet op peil kunnen houden. hij had idd genoeg aan mijn bv en ik kreeg de bijvoeding er niet in.
Lijst Januari Mama's Geboren Ikkedus - 11 december - Hannah (3100gr/51cm) - 36w5d Wen1975 - 14 december - Jenz (3340gr/50cm) - 37w5d Cyntje78 - 15 december - Lars (1710gr/??cm) - 36w0d Lauwie - 22 december - Jort Valentijn (4460gr/54cm) - 39w3d Mimi83 - 23 december - Shannon Kate (2455gr/45cm) - 35w3d Goofychick - 23 december - Toine (3620gr/51cm) - 39w2d Elif - 29 december - Seyhan (2850gr/47,5cm) - 36w2d Subke - 29 december - Yari (4350gr/55cm) - 39w2d Melmel - 29december - Robin (3145gr/50cm) - 39w3d Maartje85 - 30 december - Roosmarijn Hanna (2925gr/52cm) - 37w6d 3dewonder - 31 december - Luka (3770gr/52cm) - 39w4d Charpi - 01 januari - Riana Alexia (4160gr/??cm) - 38w3d Youngmom - 02 januari - Vigo (3120gr/51cm), Bent (2885gr/50cm) en Nika (2105gr/46cm) - 37w5d Naomi23 - 02 januari - Isabel (2980gr/50cm) - 39w5d Moosey - 04 januari - Diede Hylke (5460gr-60cm) - 40w1d JuJu - 04 januari - Siem (3760gr/51cm) - 40w1d IrisB - 04 januari- Sinne (3475gr/51cm) - 39w6d Peps - 5 januari - Kaja 3280gr/49 cm) 38w3d Danjay - 05 januari- Madou (4030 gr/54 cm) - 39w6d Muppet1604 06 januari - Tess (4010gr/54 cm) - 39w4d Sweetchocolate 08 januari - Jayden (4190gr/52cm) - 40w0d Brademarie 08 januari - Thijs (3815gr/52cm) - 40w2d Leeuw86 - 08 januari - Rilana (2900gr/48cm) - 39w3d Jlover1988- 11 januari - Gabryéla (?/?) - 38w3d Miracle1990 - 11 januari - Gwendoline Ophilia (3130gr/48cm) - 38w5d Linnielin - 12 januari - Joucke (?/?)- 40w6d Vlinder - 14 januari - Syl Stevano (?gr/?cm) - 38w5d Meiden: 13 Jongens: 16 Uitgerekend Emme 11 januari jongen Linnepinn 11 januari verrassing Ink1313 12 januari - verrassing Juudje81 13 januari - verrassing Moppie1981 - 15 januari - verrassing Iniminie84 - 16 januari - meisje Marije21 22 januari - verrassing Melis83 24 januari jongen balleke - 26 januari - jongen Grace79 - 28 januari - verrassing === Volgens mij was dit de meest recente lijst. Ben zelf weinig aanwezig geweest door drukte met verbouwing, maar wilde even melden dat ook ik nog niet bevallen ben. De lijst wordt wel steeds kleiner
op zich heeft het niet zoveel zin om te weten hoeveel bv je kindje krijgt... het gaat om de voedzaamheid van de melk..... sommige kindjes drinken weinig maar krijgen een heel geconcentreerde melk van mama, andere krijgen veel vocht maar minder voedzaam..... Kijk naar of je kindjes tevreden zijn en naar de groei..... en laat je vooral niet te snel opnaaien door cb of kraam etc dat je kindje te weinig groeit.... want ook daar verschillen kinderen in.... de een groeit als kool en de ander gaat heel langzaam...goede plasluiers zijn ook een goede indicatie....bv geven maakt veel moeders in het begin onzeker.... want in de eerste 3 maand huilt een baby gewoon best veel, sommigen ook niet..... je hebt de regeldagen en de sprongetjes....en de zuigbehoefte..... dan geeft de kleine steeds het gevoel te weinig te krijgen.... maar hebben dan mamahonger of passen de bv produktie aan... dat hoort er allemaal bij.... niet te snel denken dat het aan bv ligt.... dan heb je ook nog het klusteren.... dat gebeurt vaak 's avonds vooral bij bv kindjes dan komen ze ook heel vaak, en dat heeft als doel een buffertje voor de nacht aan te leggen..... dan slaapt de kleine er langer op door, is het voorbereidende werk naar doorslapen.... Bv geven is de eerst periode best zwaar en onzeker.... hebben bijna alle moeders hoor.... maar als het eenmaal goed op gang is wordt het steeds makkelijker en uiteindelijk echt makkelijker dan een fles.... vond ik ten minste...maar je moet wel eerst die eerste weken door.... heel veel s6 mama's en bijna mama's..... **** breek weer uit*****
@lauwie: ja Isabel ligt op haar zij. de kraamhulp heeft haar vanaf het begin op haar zij gelegd en dat bevalt ons ook wel! ze slaapt dan ook beter als op haar rug. overdag ligt ze meestal wel op haar rug omdat ze dan meestal in de box ligt. ligt ze in bed of in de wagen dan ligt ze op haar zij. ik vind het ook wel een fijn idee dat mocht ze wat terug geven dan loopt het er gelijk uit en blijft het niet in haar mondje zitten.
Poeh heej, de lijst wordt idd steeds kleiner! Ik mag vanmiddag weer voor de APK naar de gyn, eerst een CTG, dan controle en strippen. Het begint nu wel een beetje zwaar te worden. Vooral emotioneel, ik merk dat ik net een rollercoaster aan emoties ben. Kan er niet zo heel goed mee omgaan. Hele zwangerschap geen last van gehad en nu jank ik om het minste of geringste, daardoor veel hoofdpijn en slaap vreselijk slecht. Klaag, klaag hahahaha! Heb ook een paar daagjes ergens last van KLeine man was gisteren ineens flink ziek, hij heeft de hele morgen liggen slapen, gelukkig is hij nooit vervelend als hij ziek is. Hij gaat liggen en doet zijn oogjes dicht. Vannacht is hij flink aan het spoken geweest, hij had het zo benauwd. Kreeg bijna geen lucht en was daarvan (begrijpelijk) van in paniek, waardoor het ademhalen nog moeilijker werd. Gelukkig luisterde hij goed naar ons en werd hij snel rustig, anders kan het wel eens overgaan in hyperventileren oid. Vanmorgen maar thuis gehouden van school, maar vanmiddag mag hij wel weer lekker naar school toe, want er zit genoeg leven in Vanmiddag is hij bij opa en oma en zijn nichtje en neefje komen ook, dus dikke pret. Oma gaat pannekoeken bakken en ze brengen hem 's-avonds weer thuis, mits de bevalling niet inzet dan blijft hij lekker bij opa en oma slapen. Opa is al een week alcoholvrij voor het geval dat hahahahaha! Hij drinkt altijd een biertje bij het eten. Ga zo eens ff de krant lezen en dan denk ik maar eens een wasje opvouwen en de wasmachine vullen. Trouwens heerlijk voor de meiden die terug zijn uit het ziekenhuis met hun kinders! Ga lekker genieten meiden! Onzekere meiden over BV, iemand schreef het al, maar de BV zou zichzelf moeten regelen, kind zou eigenlijk niet teveel of te weinig moeten krijgen, eerste weken zoveel mogelijk aanleggen bij vraag dan zou het zich moeten afstemmen. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. Respect voor de meiden die fanatiek kolven om hun kindjes toch bv te geven! Ik vind dat een verschrikking, vind het knap van jullie dat je die enorme extra inspanning doet! hopelijk kan ik snel goed nieuws komen brengen, want het is nu toch wel erg stil aan het geboortefront hoor
Na een paar dagen mogen ze niet meer op hun zij liggen. Dit verhoogt de kans op wiegendood, juist omdat ze dan al zo sterk zijn dat ze naar hun buik rollen met als gevolg dat ze met het gezicht in het matrasje komen. En als ze op rug liggen en ze spugen draaien ze automatisch hun hoofd. Wil je toch dat je kindje op de zij slaapt kun je beter van die speciale hulpmiddelen kopen.
Ik geef het op. Steeds bijlezen lukt me gewoon niet. En als ik het wel doe, heb ik daarna geen energie meer om te reageren (of ben ik alles al weer vergeten8)). Zie dat er al weer nieuwe mama's zijn: Allen gefeliciteerd! Ook de papa's... Wat hebben jullie allemaal leuke namen bedacht, wist niet dat er zoveel leuke waren (voor niets al die namenboekjes door zitten spitten, had gewoon even moeten wachten hier ). Het lijkt er trouwens op dat de jongetjes in januari gaan winnen (of alle verrassingen moeten meisjes worden). Meeste van ons zijn idd al bevallen, het valt me ook op aan de verhalen op dit forum. *Borstvoeding/ flesvoeding: lijkt hier nog een ver-van-mijn-bed-show. *Kleine baby'tjes die ziek zijn: ik wens alle ouders heel veel sterkte. Ik voel me toch wel een beetje egoistisch, op dit moment maak ik me eigenlijk vooral druk om de bevalling zelf, maar als ik alle verhalen hier lees moet ik me veel meer zorgen gaan maken om de periode erna. Bekend gezegde: Gezondheid is het hoogste goed. Dat blijkt wel weer eens heel erg waar. Van het weekend een boekje ehbo voor kinderen gekocht, nu ik toch alle tijd heb, ga ik die maar eens doorspitten.
gefeliciteer degenen die nog zijn bevallen! Joepie lees goeie berichten, weer kindjes thuis gekomen enz!! Troubles met borstvoeding, het is moeilijk..maar zoals al gezegd..een kindje regeld het zelf (bijvoeden is eigenlijk niet nodig) wat dan wel nodig is is vaker aanleggen...want anders komt je productie niet hoog genoeg en zul je altijd moeten blijven bij voeden..je lichaam maakt wat je kindje opeet..dus maak je te veel en je kindje eet het niet op..dan ga je automatisch minder aan maken. Pijnlijke volle borsten door doorslapen...probeer de druk eraf te masseren met je handen (op internet kun je daar een goeie techniek voor vinden, misschien ff googlen...weet wel dat ik daar veel aan gehad heb, want mijn kolf werkte niet zo bgoed bij mij...kreeg er nooit meer als 50ml uit...(en he b 4 kolven gepro beerd....) O ver het slapen....ik zou ze bgewoon op de zei leggen hoor, he b ik ook gedaan omdat Alyssa een voorkeurhouding had vanaf begin..... en op de buik ook hoor! (mijn moeder moest haar kindjes op de buik laten slapen, mijn oma moest de kindjes op de zei laten slapen....en wij moeten ze op de rug laten slapen) Terwijl mijns inzien, dat juist meer stgik gevaar opleverd als ze veel terug geven. Sorry voor de dfouten...he b in mijn vinbger geknipt en de pleistger zit in de weg hahahahaha.......maar het is te lezen toch? Meiden die nog moeten...spannend hoor!! laatste loodjes!!!
dat is ons nooit verteld dat ze niet op haar zij mocht ivm wiegendood! er ligt een handdoek achter haar rug en daar ligt ze een beetje tegen aan.
@Antares: ja hoor het is te lezen in je vinger geknipt... auw! er wordt inderdaad elke keer wat anders gezegd met die houdingen om te slapen. ons bevalt het erg goed op de zij, vind het zelf de veiligste houding.
evelien, helemaal eens. bv is doorzetten ah begin door onzekerheid, maar aan het begin vond ik het ook gewoon pijnlijk. maar na een paar weken is het zo relaxed! ink, had je zoontje geen pseudokroep? zelf rustig blijven en frisse lucht hielp hier goed. beterschap voor hem!
ink: Beterschap voor je kleine man. Zo te horen gaat het wel al weer een stuk beter en met zo'n leuke dag voor de boeg, wordt hij vast snel beter. Wat mij betreft mag er ook weer nieuw babynieuws komen. Ik wil er ook wel voor zorgen, maar mijn VK heeft het idee dat het nog wel even gaat duren hier. Naomi en Antares:al die medische richtlijnen, ze veranderen met de minuut! Wat te eten tijdens zwangerschap, manier van slapen, waar te slapen (vriendin bevallen in nov.2010 zou haar kind niet op ouders kamer moeten leggen, ik krijg te horen dit juist wel te moeten doen). En zo nog veel meer voorbeelden. Eigen intuitie volgen, lijkt mij het beste.