via de notaris.. En dat is dus ook precies de reden dat veel mensen toch voor geregistreerd partnerschap gaan in de zwangerschap. als je even googeld krijg je al gauw antwoorden (sorry, ik ben wel getrouwd , maar mijn zusje niet vandaar dat ik het wist)
Ook prima dat jij antwoordt hoor haha. Wij willen waarschijnlijk gaan trouwens na de geboorte. Dus weet niet of het echt noodzakelijk is. Volgens mij niet. Anders laten we het lekker zitten. Mijn vriend kan het kindje toch gewoon aangeven na de geboorte, zonder gezag?!
@marije: hihi kindje aangeven het klinkt zo raar net alsof je hem/haar bij de politie gaat aangeven hihi. ik heb geen idee hoe dat zit wij trouwen namelijk in september hihi. hier net een moederfiets gekocht was zo goedkoop dat ik hem niet kon laten staan! @moosey: goede deals met je ouders en schoonouders!! ik krijg van mijn moeder een x bedrag (250 dacht ik) en van mijn schoonouders de kinderwagen volgens mij dus dat scheelt ook weer een hoop
Toevallig vertelde ze dat het gezag wordt geregeld via de rechtbank. Maar dat is puur administratief. Kost ook maar iets van 30 euro. Je hoeft het gezag niet te regelen maar dan kan de vader bv nooit een bankrekening of zoiets dergelijks regelen voor zijn kind. Wij zagen nooit de meerwaarde van trouwen en vonden het een beetje degelijk en ouderwets maar nu blijkt het toch wel handig! Misschien willen we trouwen als ons kind wat ouder is. En dan gemeentehuis en daarna (als we dan groter wonen) een groot feest in de tuin. We gaan er in ieder geval geen duizenden euro's aan uitgeven. Maar we vinden het nu toch wel iets hebben nu we een kind verwachten! We moesten trouwens net wel meteen aangeven welke achternaam het kind zou krijgen en dat kan niet veranderd worden. Maar dat wordt gewoon de achternaam van mijn vriend.
Bij de erkenning krijg je meteen papieren mee voor de rechtbank. Deze moet je opsturen na de geboorte. Mijn vriend heeft vorige week ons kindje erkent. Je hoeft het idd niet te regelen, maar dan zal de vader van je kindje nooit iets te zeggen hebben over jullie kindje en heb je alleen het voogdij. Vooral als jij mocht komen te overlijden (waar we natuurlijk niet vanuit gaan) heb je een probleem.
@Moosey ja nu mocht het een jongens banner worden. Spannend hoor, ben benieuwd of jij het wel droog houdt...
Naja voor ons is het meer. Gaan we dit regelen voor een half jaar/ jaar na de geboorte. Of zeggen we: we wachten en we gaan toch daarna trouwen.
Gezamenlijk ouderlijk gezag bij huwelijk U krijgt als ouders automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag over de kinderen die u tijdens uw huwelijk krijgt of adopteert. De man is ook automatisch de wettelijke vader, hij hoeft hiervoor het kind niet te erkennen. Ook als de vader niet de biologische vader is van het kind. Als u na de geboorte van uw kind trouwt, krijgt u ook automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag. Hierbij geldt wel de voorwaarde dat de vader het kind heeft erkend. Ik heb het even voor je opgezocht. Persoonlijk zou ik het liever extra regelen tot aan het huwelijk ivm mocht er iets gebeuren.... Maar goed, dat moet ieder voor zich weten.
Ja inderdaad Wen, daar zit wat in. En voor die 30 euro. Het is alleen even wat werk. Maar dit moet je volgens mij wel na de geboorte regelen. Ach dat komt wel goed Bedankt voor het opzoeken trouwens!
@Marije De erkenning kunnen jullie nu al doen en daarna hoef je alleen wat stukken op de bus doen. De erkenning kost bij de gemeente alleen wat tijd (hooguit 10 minuten). Volgens mij betaal je qua kosten alleen de uittreksels uit de gemeentelijke basisadministratie van de ouders en een origineel afschrift van de geboorteakte van jullie kindje. Trouwens veel plezier morgen bij de vk en met je echo.
amy, gefeliciteerd! ik vind die kans niet zo hoog hoor. pas bij een kans groter dan 1 op 200 spreken ze van een verhoogd risico. dan is de kans ook nog maar 0,5%. in jouw geval minder dan een derde daarvan! dat is het nadeel van die test he? je hebt nog geen zekerheid. als je je er rot over voelt kun je misschien nog een vruchtwaterpunctie of vlokkentest laten doen? kan maar tot een bepaald aantal weken zwangerschap en geeft wel zekerheid. maar heeft ook weer een risico'tje. ik zou me persoonlijk met jouw uitslag geen zorgen maken. erkennen/gezag: wij zijn toevallig vandaag geweest. erkennen moet voor de geboorte. samen heen met legitimatie en als het de eerste is kiezen welke achternaam. als je dit niet doet mag je ongehuwde partner je kind niet vanzelfsprekend zijn kind komen aangeven. gezag kun je pas aanvragen als het kind geboren is, daar heb je namelijk de gegevens van het kind voor nodig. bij de erkenning krijg je papieren mee die je na de geboorte opstuurt (volgens mij idd met een uitreksel uit het bevolkingsregister). na de erkenning heeft een vader plichten (bijv alimentatie betalen). met gezag heeft een vader ook rechten. wel belangrijk om te regelen dus.
Erkenning kan ook na de geboorte, tijdens de aangifte. Als de moeder zelf niet mee kan komen ( wat me logisch lijkt, zo kort na de geboorte), dan moet zij schriftelijk toestemming geven voor erkenning.
klopt wen. je hoeft voor de geboorte ook niet samen. met een schriftelijke verklaring van de moeder mag de vader ook alleen erkennen. en volgens mij mag iedereen die bij de geboorte was ook aangifte doen. zou dus ook de vader mogen zijn (die niet erkend heeft maar wel aanwezig was)
Nou om twee formuliertjes te omzeilen ga ik niet trouwen hoor. Dat regelen we gewoon: erkenning voor de bevalling en juridisch gezag kan meteen bij de aangifte na de geboorte. Als de baby de achternaam van je vriend krijgt is het wel handiger om het voor de bevalling te regelen: De moeder moet toestemming voor de erkenning geven. Dit kan eventueel schriftelijk (met kopie legitimatiebewijs). Let op: bij naamskeuze voor de achternaam van de erkenner bij het eerste gezamenlijke kind moet de moeder persoonlijk bij de erkenning aanwezig zijn. Fijn, als je een keizersnee hebt gehad ofzo.. (ik wil dit soort dingen toch altijd zo snel mogelijk geregeld hebben )
Hallo allemaal, alles goed met iedereen. Hier prima, alleen te moe om het hier bij te houden. Volgende week op vakantie, dus tot daarna!
Hee meiden. Ik denk dat het me duidelijk is! En dat ik het toch maar wel van te voren gaan regelen. Erkennen hebben we al wel gedaan, aantal weken geleden. Gezag nog niet. Maar ik denk dat ik dat kleine beetje extra werk wel waard vindt. Maare even wbt mijn echo: IK BEN HELEMAAL GELUKKIG!! We kregen toch een echo. Ik had me ingesteld op alleen luisteren naar het hartje, maar we kregen een hele mooi echo! Was allemaal weer heel goed te zien. De kleine was alleen een stuk rustiger dan de eerste keer. Misschien omdat het nog vroeg was. En ik nog al laat mijn bed uit kwam Ik zal meteen even een foto posten .Is wel foto van foto dus iets mindere kwaliteit. Maar jullie speurders kunnen het wel goed zien Vanavond laat ik mijn ventje even een foto van mijn buik maken. Alleen lukt het me niet zo goed. Hier de echo van mijn chickie!