Pfff, ik moet even mijn frustratie kwijt. Ik zie vaak leuke foto's voorbij komen van mensen die allerlei dingen bakken met hun kind, of eten maken in de keuken. Overal word het al voorbeeld gegeven om met je kind te doen omdat het leuk en leerzaam is. Maar ben ik nu de enige bij wie het altijd uitdraait op een drama? -ze duwen elkaar weg of maken ruzie wie wat eerst mag. Als ik iets met 1 kind tegelijk doe gaat de ander lopen klieren. -de oudste begint meteen te huilen als iets niet lukt -de oudste trekt vaak alles uit je handen -de jongste word heel snel boos om dingen dus die zit al snel op de bank omdat ze moet wachten of iets niet lukt -ze willen allebei alles tegelijk en ik heb maar 2 handen dus ik raak er zelf ook gestressed van -jongste loopt gerust weg als ik wat uitleg -om nog maar niet te spreken over de zooi
Allebei op een stoel aan tafel en een ander taakje. Of allebei op een krukje aan een andere hoek van de aanrecht.
Allebei de helft van het deeg, de helft van de koekjesvormpjes en een eigen bakplaat. En dan kun jij rustig van de een naar de ander om te helpen. Andere dingen bakken met kinderen vind ik zelf niet zo geslaagd omdat ik dan teveel zelf moet doen.
Ze mogen hier alleen helpen met koekjes bakken en dan ook maar 1 kind tegelijk. Mijn keuken is niet zo groot, mijn kinderen niet zo geduldig (en ik ook niet) en ik word gek als het een te grote zooi is, dus 2 kinderen die willen helpen (pffff, helpen....van de regen in de drup alleen ) zal hier geen succes worden denk ik zo.
Ik bak koekjes en cakejes met 1 kind, nu 3,5 jaar. Gaat prima, het lukt steeds beter (met 2,5 jaar vond ik het nog best een gedoe). De vormpjes zijn niet altijd super mooi geworden, maar ze luistert steeds beter en kan steeds meer. Ik laat ook wel dingen doen die overbodig zijn. Ik heb zo'n handige doorweeg-weegschaal, maar mevrouw wil het meel in de kom doen, en de suiker en de boter. Dan weeg ik het gewoon af in een ander bakje en mag zij het in de kom doen. Prima toch? Is ze weer blij. Maar ik doet het met 1 kind, want de jongste is nog een baby. Het is echt een mama-dochter momentje hier.
Hey, bedankt voor jullie tips. Zal het volgende keer inderdaad inplannen als er 1 van de twee weg is. Ik ben zelf ook niet echt geduldig inderdaad. Helaas hebben we geen eethoek, daar baal ik vaak van. Zou heerlijk zijn ze allebei aan een andere kant te zetten!! Ook met kleuren/kleien enzo.
En op voorhand zelf alvast het deeg maken doet ook wonderen Maar ik denk dat als ik meer dan 1 kind had gehad... Ik liever had gehad dat ze om en om zouden helpen. In ieder geval met dingen als het avondeten dat je toch elke avond moet maken. Met koekjes is dat natuurlijk beetje flauw voor de ander dus inderdaad.. Elk een eigen kant van de keuken
Ik zet alles van tevoren klaar. Dochter mag gesneden dingen in een kom doen, of de kom vasthouden, of met een kindermes komkommer snijden. Ze mag voorproeven en op een kruk meekijken en tafeldekken.
Hier een kind overigens dat graag helpt met het avondeten al vanaf heel klein. Inmiddels is dat best handig. Ze kan prima dingen in de pan doen, opletten of iets kookt, champignons snijden.. Gister heeft ze de avocado voor me geprakt en gemengd met peper/zout/knoflook. Helemaal stoer want tja, alles zelf gedaan Als het samen koken daadwerkelijk lukt is het echt heel leuk. Maarja... Dit begon met in de kinderstoel in de keuken zitten met een pan en 3 sperziebonen omdat ze de hele boel bij elkaar huilde als ik d'r alleen in de kamer liet... Via "op een krukje staan en kijken" naar "veel zeuren dat ze wil roeren" tot daadwerkelijk helpen
Ik denk dat dat ook wel het probleem is, want los van elkaar is het prima te doen en vind ik het zelf ook wel leuk. Ze kunnen dan idd ook best veel. Maar de pest is dat ik er vaak zo tegenop zie om het met hun beiden te doen dat ik het maar uit de weg ga
Huh, helemaal geen (eet)tafel in huis? Waar eten jullie dan? Wij hebben ook geen speciale eethoek ofzo, zou het wel graag hebben in de keuken (scheelt lekker veel troep in de woonkamer). Maar we hebben wel gewoon een grote eettafel in de woonkamer, waar ik de kinderen prima een end uit elkaar kan zetten.
Wij wonen erg klein. We hebben een wat hogere salontafel, met twee stoeltjes eronder voor de meiden. Ze kunnen dus wel aan tafel eten en kleien e.d. maar zitten schuin naast elkaar (dus niet tegenover elkaar). Wij eten op de hoekbank, en zo zitten we toch in een soort kring. Door de crisis niet kunnen verhuizen toen nummer 2 kwam helaas....
Ik heb tot nu toe alleen maar gebakken met 1 kind. Gaat prima. Halverwege is hij het zat en gaat ie op de bank zitten wachten tot het klaar is. En dan kan hij ineens wel gewoon rustig op zijn krent zitten op alleen spelen. Heerlijk, haha. Met twee kinderen nog niet geprobeerd. Lijkt me inderdaad minder relaxed. Dus misschien dat al die foto's ook gemaakt zijn met 1 kind?
Allebei eigen taakjes geven scheelt aardig. Ook als je bijv. iets gaat versieren, gewoon allebei een eigen bakje met versierseltjes geven, anders pakt de één een grote hand, kwakt dat op zo'n cakeje en de ander gaat gillen. Verder laat ik ze om en om dingen afmeten op het weegschaaltje. Daarna met zijn allen de beslagkom en mixer aflikken, koekjes, cakejes, pizza of weet ik veel wat de oven in en klaar.
Dat vindt mijn meisje in ieder geval niet leuk. Die wil ook zelf kneden. Maar voor andere kinderen misschien wel OK? Alles van tevoren klaar zetten is wel een goede tip die ik voorbij zag komen. Dan start je wat sneller op met het kind/de kinderen erbij. Mijn dochter wil ook graag helpen met het avondeten. Inderdaad roeren, of wat in de (nog koude!) pan doen, zoals net geschilde aardappels netjes erin 'plonzen' (mocht ik ook altijd van mijn oppas...)
Mja die van mij is natuurlijk al net wat geoter.. Ze heet gister cherrytomaatjes gesneden, rozemarijn van de takjes gehaald, uitjes in de oan, tomaatjes in de pan, roeren..., feta boven de pan verkruimeld... De voordelen van slechts 1 kind denk ik Oh en we koken mbv inductie.. Dus geen wiebelige pannen. Ook een belangrijk punt wat mij betreft. Roeren boven een gaspit is toch heel wat anders dan op een inductie-plaat. Qua zelf kneden.. Als je daarna nog tig koekjes mag uitsteken vind onze dochter het niet zo erg. Als we muffins maken dan blijft wr weinig over als je zelf het deeg al hebt gemaakt. En koekjesdeeg kneden is zwaar werk.
elk kind zijn eigen spullen geven zou wel handig zijn. dat is van jou, dit is van jou en deze zijn van mij. dingen die jij moet doen doe jij en verder ga je om de buurt mee laten doen. bijvrbeeld bloem moet in het beslag. elk kind moet in eigen bakje de helft van bloem doen en die gaan in het grote bakje. eigen lepel. wanneer zij hun eigen dingentjes hebben, zo veel mogelijk zou wel wachten dat het ander ook het doet. voor de rest wie niet luistert mag niet mee doen zou wel helpen. je kunt je recepten ook volledig in 2 delen. daarna bij elkaar brengen. want op de manier je het doet vechten zij om een plek bij mama. wanneer je maar 1 set hebt staat dat voor mama, en dat willen zij hebben. de spullen verdelen. andere taken geven zou het probleem niet oplossen. want dan krijg je het probleem dat zij de taken niet eerlijk verdeeld vinden. ik weet niet of ik duidelijk genoeg verteel?
inductieplaat vind ik nog gevaarlijker omdat kleine kinderen beseffen niet zo dat het heet is. voor zoontje echt niks koken vuur en fornuis,zelfs koffieapparaat no go area.
Ik doe het wel eens met mijn dochter en dan kom ik ook handen te kort haha. In mijn keuken kan ik niet lekker werken rare hoek zit er in. Haha. En de oudste wil ook wel eens mee helpen maar dan is het tussen broer en zus ook strijd wie wat te doen de oudste mag wel de bakplaat in de oven doen de jongste natuurlijk nog niet... Dus doe het het liefst per kind. Oudste bak regelmatig het avond eten. Jongste bakt meer cakejes en koekjes met mij. Ik doe het beslag geen discussie overmogelijk. ze mag wel een ei klutsen ect ect. Hagelslag op de koekjes of cakejes doen.