We zijn er al even mee aan het worstelen (soms letterlijk), maar onze zoon van 2+ jaar is met geen mogelijkheid in nieuwe kleren of schoenen te krijgen. Niet zo handig met de winter voor de deur. zelf laten kiezen, er langzaam aan wennen door het vast in de kamer te zetten, allebei iets nieuws aantrekken...helpt allemaal niét . bij alles is het gillen geblazen.bij 'oude' kleren niet. wie herkent dit of heeft tips?
Eerst wassen voordat hij het aandoet...? Nieuwe kleren zitten altijd anders dan wat je gewend bent... Maar ook deels doordat de stof gewoon nog wat stijf is. En het ruikt ook nog naar winkel...
dat zou ik ook denken inderdaad.. Onze dochter heeft het met schoenen ook vaak overigens. Vijf minuten en dan is het over meestal dus ik heb verder niet echt tips..
Haha heel herkaanbaar en wassen helpt niets helaas. Sam is de ene keer heel blij met nieuwe kleding...wauwwww roept hij dan en dan wil hij het aan. Soms vindt hij het echt vreselijk. Ik heb wel gemerkt dat ik Sam nooit kleding moet laten passen met het prijskaartje er nog aan, dan wordt het drama. Wij prijzen nieuwe kleren helemaal de hemel in en ik laat hem helpen bij het uitzoeken. En vindt hij het echt niet leuk, dan is jammer maar hij moet het toch aan
Ok, misschien wat ver gezocht maar deel het toch maar ff: hoog sensitief? Nieuwe kleding wat anders aanvoelt en misschien letterlijk pijn doet, incl nwe schoenen. Mijn dochter is een hsper en die had dat vroeger vooral heel erg. Ook met kriebelende labeltjes, randjes in de sokken etc.
oo ik herken het wel een beetje van mijn zoontje. we gingen nieuwe schoenen kopen en hij mocht een beetje zelf kiezen welke hij mooi vond. nou hij nam precies dezelfde als de oude. dus ik zei van nee joh die heb je al kom gaan we nog even verder kijken. nou verder kijken wilde hij wel maar ik kon hem met geen mogelijkheid een ander model of kleur aanpraten hij moest en zou diezelfde hebben alleen een maat groter dan. ik kon echt op mn kop gaan staan maar het wilde niet helpen. de verkoper zei toen ook dat hij het vaker zag gebeuren bij die kleintjes omdat ze zich zeg maar zo veilig en vertrouwd voelen in hun oude schoenen/kleren dat ze eigenlijk geen ander willen.
Hoog sensitief. Zeer gevoelig misschien. Klink raar maar het kan zo zijn dat nieuwe kleding ivm bijv stijfsel echt pijn doet. Als nieuwe kleding aandoen pijn betekend wil je dat zelf op den duur ook niet meer aan. Wassen oke maar dat begrijpt een kind niet. Nieuw is nieuw. Mijn zoontje is zeer gevoelig in zijn mond waardoor een soort voedsel met verschillende structuren bijv druif of soep zorgen voor huilbuien en niet willen eten. Op de duur wilde hij niet meer eten. Ook woorden met klanken waarbij je tong de gehemelte raken vermijd hij. Door oefeningen leert hij nu aan voedsel wennen met een vreemde structuur en het eten vind hij weer leuk. Hij eet zelfs appel wat voorheen echt niet ging. Sap uit iets hards kon hij gewoon niet verdragen. Ik zou dus is gaan kijken of dit het kan zijn. Dwong hem niet nieuwe dingen aan te doen. Laat hem zo nu en dan een gewassen nieuwe trui passen en geef hem als beloning daarna een shirt aan met vest van de zomer. Op den duur zal hij door krijgen dat de nieuwe kleding geen pijn doet ( omdat het gewassen is) en wil hij het misschien wel aan houden. Het is het proberen waard
mja enige wat hier helpt.. is dr zelf dr kleren uit laten zoeken. zachte stofjes, geen kriebellabeltjes etc en bij voorkeur geen spijkerbroeken... als ze in de winkel al zegt.. die wil ik niet nou koop het dan maar gewoon niet want het ligt toch enkel te verstoffen. maar ik heb het idee dat kindje van TS het altijd heeft.. niet enkel bij kriebeltjes en friemeltjes dus wellicht is dat het niet alleen.. speelt er meer mee.
Mijn dochter heeft het ook een lange periode gehad. Bij haar heeft het niks met hoog sensitiviteit te maken, maar de gewenning van haar vertrouwde spulletjes. Sinds ze beter kan praten en laten weten wat ze wil, gaat het beter. Ik laat haar geen nieuwe kleding of schoenen zien wanneer ze moe is (dat vindt ze niks leuk). Ik weet dat ze graag jurkjes of rokjes draagt, dat vind ik prima. Ze is gek op roze, daar hou ik ook rekening mee. En ze mag tussen 2 setjes kleding kiezen iedere dag.
Een vriendin had een dochter die niet echt van nieuwe dingen hield, ook niet van nieuwe kleren. Mijn vriendin deed haar die kleertjes dan tegen haar wil aan en ging dan iets doen wat ze eigenlijk superleuk vond. Haar dochtertje kijkt bv. graag in boekjes en gaat graag naar de bib, dus dan vertrekt ze naar de bib. Haar dochtertje mag daar dan uitgebreid boekjeslezen en ook haar mama deed dat. En als ze weer vertrokken was dochterlief die nieuwe kleren alweer gewoon en vond ze het helemaal niet erg om ze aan te doen. Nu ja je hoeft natuurlijk niet telkens naar de bib of zo maar gewoon even tijd maken om met je kindje iets leuks te doen.
Hoi dames, Dank voor jullie reacties. Fijn te weten dat niet alleen onze uk daarmee problemen heeft. Wassen doe ik altijd, zelf kiezen werkt ook niet echt..merk wel dat wanneer hij eenmaal iets een keer aangehad heeft er verder geen moeilijkheden meer zijn. Voorsnog zullen we maar even doordouwen. Hoog sensitiviteit verwacht ik niet, had sit.zich niet al veel eerder moeten openbaren dan? Ik hoop dat het een fase is..