Wat voor activiteiten doen ze op de BSO?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Minny, 10 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Onze dochter is nu 4 keer naar de BSO geweest. We hebben alleen het idee dat ze daar alleen maar tekent, tv kijkt of buiten speelt. Nu vindt ze het al helemaal niet leuk om er heen te gaan, maar we hebben ook niet echt het idee dat de leidsters ze echt entertainen. Natuurlijk zijn we er niet de hele tijd bij. Maar als we haar vragen wat ze gedaan heeft is het altijd tekenen of buiten spelen.

Is het normaal dat een BSO verder niks onderneemt voor de kinderen?

2. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Verplaatst naar 'oppas en kinderopvang'

3. Sijke

Sijke Bekend lid

het is wat minder gestructureerd omdat de kids op school al programma hebben gedraaid, maar bij de bso van mijn zoon doen ze wel verschillende dingen, ergens heen, iets buiten, verschillende dingen binnen.

4. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

In de vakantie doen ze veel georganiseerde activiteiten.
    Maar na een schooldag mogen ze lekker hun gang gaan; buiten spelen, knutselen, binnen spelen, enz. Meer hebben ze ook niet nodig na een lange dag school.

Ts; heb je eerdere topic ook gelezen en volgens mij moetje gewoon zelf een keuze maken voor wel of niet bso. Als jij t niet ziet zitten dan gaat je dochter ter ws ook niet leuk vinden denk ik. Het is gewoon wennen in t begin allemaal; hier ook hoor!

5. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    We doen op dit moment juist heel positief over de bso, want we willen het wel een kans geven. Maar als ze er alleen maar wat kan tekenen is het ook niet erg spannend.

Vanaf volgend schooljaar gaan ze alles anders doen en workshops geven. Maar die beginnen pas om 4 uur. Onze dochter is om 2 uur vrij en moet dan dus 2 uur wachten voor ze echt wat leuks gaan doen. Er komen nl ook kids van andere scholen die om 3 uur vrij zijn.

6. Bri

Bri Niet meer actief

Wat ze hier doen is heel divers, en kinderen mogen ook kiezen uit het aanbod wat zij het leukst vinden.

Na school starten ze met wat drinken en een beschuitje eten in hun eigen groepje. Daarna is er van alles wat:
    - sport (varierend aanbod, van judo, voetbal, naar paardrijles voor grotere kinderen, naar zwemles voor grotere kinderen)
    - dans (ballet, zumba, disco)
    - drama (toneellesjes)
    - af en toe een film
    - computerspelletjes en wii
    - knutselen
    - spelletjes doen
    - en natuurlijk buiten spelen in het park, als het weer het toelaat. soms met circuitjes, voetbalpartijtjes, en anders gewoon de 'stormbaan' op.

Het is een lange lijst, en het is niet zo dat je iedere dag alles kunt doen, maar er zijn altijd keuzemogelijkheden en meer uitdaging dan alleen tekenen/knutselen.

Het profiel van deze BSO is sport en beweging, en dat merk je ook wel in het aanbod.

7. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Bij onze BSO gaan ze naar buiten het natuurgebied in (ligt er naast), cakejes bakken, knutselen, bloemstukjes maken, laatst gingen ze naar de midgetgolfbaan (is ook vlakbij), spelletjes doen, buiten spelen... dus echt wel een gevarieerd aanbod zeg maar. En als het kan, gaan de oudere kleintjes met eigen leidsters mee. TV is er niet maar muziek wordt wel veel gedraaid.

8. Bri

Bri Niet meer actief

O ja, cakejes bakken of iets koken, dat doen ze ook.

9. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Okee dat klinkt al leuker dan tv kijken en tekenen.

Zoals ik al zei gaan ze bij deze bso na de zomer ook allerlei workshops organiseren en dat klinkt allemaal hartstikke leuk.
    Het enige waar ik mee zit is dat onze dochter op een continurooster zit en al om 2 uur vrij is. Andere scholen die er komen zijn om 3 uur vrij en daarom starten ze deze workshops pas om 16.00 uur!! Dan moet ze dus eerst 2 uren wachten tot ze eindelijk kunnen beginnen. Dat vind ik een beetje raar. Als ze tot die tijd eerst maar wat tv kijken en tekenen vind ik het niet leuk voor haar.

Tevens wordt ze door ons uiterlijk om 16.30 uur opgehaald, dus dan zou ze de workshop nooit af kunnen maken. Ja alleen als we haar om 17 uur ophalen. Maar dan moet mijn zoontje ook tot 17 uur op de creche blijven.

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn zoontje is laatst wezen spelen bij een BSO, met een vriendje mee. Daar werden met een paar kinderen een activiteit gedaan zoals knutselen. Maar de meesten waren gewoon aan het spelen, zoals ze thuis of bij vriendjes ook zouden doen. Lekker uitrazen na schooltijd, en geen moetjes meer..

Dus het zou fijn zijn als er wel wat opties waren, maar ik vind dat ze na een lange dag school ook best even zelf kunnen uitrazen..

11. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ja dat is ook zo, ze moeten ook niks moeten.
    Maar mijn dochtertje heeft nogal moeite er mee dat ze naar de bso moet (ondanks 4 jaar kdv) en vraagt elke dag of ze heen moet. En is blij als ik zeg dat ze niet heen hoeft.
    Het zou dan leuk zijn als ze een beetje uitgedaagd worden en leuke dingetjes doen.

12. Bri

Bri Niet meer actief

Minny, is er dan geen BSO waarvan de tijden beter aansluiten op jullie wensen? Want halverwege een workshop je kind ophalen, da's voor haar ook niet leuk. (zoonlief stuurt ons gewoon weg als hij nog even bezig is :)) Al vind ik tot 17 uur op BSO/kdv helemaal niet laat.

Hier zijn ook kinderen die op verschillende tijden binnenkomen op de BSO, zo tussen 14.30 en 15.30 geloof ik. Dat is wel te overbruggen. Ik heb zoonlief in elk geval nog nooit horen zeggen dat hij het daar saai vond. Eerst wil hij even bijkomen van de schooldag, daarna is hij wel in voor allerlei activiteiten. Hij is eigenlijk een beetje teleurgesteld op de dagen dat hij niet naar de BSO kan.

13. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Hopelijk is dat hier bij ons ook zo straks, want nu vindt ze het echt niet leuk! Ze zal uiteindelijk wel leuk spelen hoor, maar vantevoren laat ze heel duidelijk merken dat ze de bso echt niet leuk vindt.

En als zij echt zo'n workshop wil doen dan halen we haar wel wat later op.

En als ze het echt niet leuk vindt dan moeten we maar een andere oplossing bedenken. Ik zou op zich anders kunnen gaan werken, zodat ze alleen in de vakanties heen gaat, maar dan heb ik 4 keer oppas voor de jonste nodig ipv 3 keer.

14. Hester

Hester Niet meer actief

Vervelend dat ze het niet leuk vindt op de BSO.

Onze zoon heeft het er wel naar zijn zin. Na een schooldag gaan ze wat drinken / fruit eten en dan voetballen, spelen, gewoon wat ze thuis ook zouden doen.

Nu, in de vakantie, doen ze heel andere dingen: naar de speeltuin, kinderboerderij, de dierentuin, indoor speelparadijs, boswandeling, springkussen opzetten en dat soort dingen.
    Vandaag regent het en gaan ze naar de bioscoop :)

Nee, hij vermaakt zich wel :D :D

15. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Hier hetzelfde dus. Ze hebben een bos aan de bso waar ze in spelen. Verder bij de kleintjes geen workshop, sport, enz. Bij andere bso's in de buurt wel, maar ik zie bij mijn dochter dat ze na n dag school vooral behoefte heeft haar eigen gang te gaan en lekker te spelen. Thuis doe ik ook niet veel bijzonders met dr als ze om 15u uit is eigenlijk.

16. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Mijn dochter gaat het liefst gelijk naar huis op dit moment. Maar goed, ze zit ook pas 4 weken op de basisschool, dus we kunnen er nog weinig van zeggen.

Het kan natuurlijk ook heel leuk zijn als je op de bso een leuke workshop kunt doen!

17. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.884
    398
    83
    Een groot deel van de kinderen heeft het er moeilijk mee dat ze naar de BSO moeten na een lange school dag als ze nog zo klein zijn. Vaak gaat het snel beter en wennen ze sommige kinderen niet en die wennen pas na 6 maanden ofzo. Dit moet je goed in je hoofd houden. want wat ik op werk merk is dat ouders die het daardoor moeilijk vinden om hun kind naar de bso te sturen het onbewust nog moeilijker maken voor het kind!!!

workshops ja wij hebben ze in vakanties en soms een dans of judo workshop reeks na school maar veel kinderen hebben daar geen behoefte aan en spelen liever. vaak zijn het de ouders die vinden dat hun kind er behoefte aan heeft. gevolg kind is opgegeven maar wil niet

18. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ook hier is het vooral heel veel naar eigen keuze.
    Er is vanalles.. poppenhoek, kussenhoek aparte schilder- en knutselruimte, puzzelhoek, tvhoek, computerhoek, tafeltennistafel, ze kunnen naar buiten naar de speeltuin of gewoon voetballen
    en speelgoed/spellen in alle soorten en maten.

Mijn dochter heeft een voorkeur voor de kussenhoek dus.. daar speelt ze bijna altijd met 2 vriendinnetjes.

het principe van de bso (de onze in ieder geval) is dat er overdag op school al genoeg verplichte activiteiten zijn en dat je dus op de bso min of meer zelf kunt doen waar je zin in hebt.

In de praktijk zie ik dat een aantal oudere kinderen vaak achter de computer zit...
    Dat er een dvd op staat.. soms voor de kleintjes, soms voor de groten. Varierend van suske en wiske tot sjakie en de chocoladefabriek.
    Dat bijv mijn dochter met dr vriendinnen verkleed en al in de kussenhoek zit/hangt/rent/vliegt..
    Maar ook een leidster die mee gaat naar de speeltuin of lekker aan de tafel gewoon spelletjes zit te spelen.

(ik moet altijd denken.. dat is nog eens een baan.. gewoon lekker spelletjes spelen :) )
    en onze dochter vindt het geweldig.. laatste keer deed ze zowaar mee met een spelletje "ra ra wat ben ik"
    en de keer ervoor zat ze met een kinderlaptop een educatief spelletje te spelen...
    Maar buiten dat.. moet ik dr meestal eerst weer omkleden naar dr eigen kleding en onder een tafel vol kussens uitvissen :)
    en mee naar huis? dat wil ze nooit :)

19. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0

Okee jij werkt dus op een bso?
    Zoals je in mijn andere topics wel kunt lezen heb ik ineens twijels over de bso. Als ze het nou gelijk leuk zou vinden was het prima, maar ze vindt het echt niet leuk.

Zou jij je kind naar de bso doen als het niet echt nodig is? Ik kan misschien iets regelen op mijn werk zodat ik haar zelf kan halen.
    Alleen moet ik dan voor de jongste 4 keer per week oppas regelen ipv 3 keer.

20. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Kijk als het zo gaat is de bso natuurlijk super. Maar wij horen iedere keer dat ze wel een paar moeilijke momentjes heeft gehad.

Hoe oud is jullie dochter?

Deel Deze Pagina