Wat is dat percies? As woensdag? Wat mag je dan niet doen? Hoe lang duurd dit? Ik dacht dat je dan 1 dag geen vlees mag eten klopt dit.? Doen er meiden van dit forum ook aan as woensdag? Veel vragen maar vind het wel interresant om te weten en wat het inhoud...
Op aswoensdag wordt er door de pastoor met as een kruisje op je voorhoofd gezet van vroeger uit na de Carnavalsdagen. Waarom dit zo gebeurt weet ik niet. Groetjes Jelske
Tja, hier onder de rivieren is dat wel bekend. Niet dat ik zelf Carnaval vier, maar dit weet ik dan weer wel!
Op aswoensdag begint de 40 dagen durende vadtentijd voor de Katholieken (duurt tot paaszaterdag) Op Aswoensdag laten katholieken en sommige protestantse gelovigen in de kerk een kruis met as op hun voorhoofd tekenen.
Even gegoogled: De eerste dag na carnaval heet Aswoensdag. Dit is de eerste dag van de veertig dagen durende vastentijd die loopt tot Pasen (zondagen worden hier niet meegerekend). Oorspronkelijk was Aswoensdag een dag van boetedoening waarop de gelovigen een kruisje van as op het voorhoofd kregen getekend. Dit gebaar moest hen herinneren aan hun sterfelijkheid en aan de noodzaak van berouw voor hun begane zonden. De vastentijd was dan een periode waar de mensen sober en vleesloos aten. Tegenwoordig nemen veel mensen tijdens het carnaval wel veel in, vooral aan dranken, maar zien af van het vasten daarna.
Vroeger, toen ik nog een klein meisje was , deden we ook aan de vasten. Ik had dan ook een speciaal trommeltje waar snoepgoed e.d. in verdween, want dat mochten we niet eten gedurende de vastenperiode.
tijdens de vaste periode mag er geen snoep, geen vlees.. en weet ik wat allemaal genuttigd worden... dit was om je weer "rein" te maken en te begrijpen dat wij het zo goed hebben... maar het precieze weet ik ook niet meer
Eigelijk is carnaval het nog even flink uitbundig leven voor de vastenperiode van 40 dagen tot aan Pasen. En dat begint dan op aswoensdag. Ik heb er nooit iets aan gedaan, weet niet of mijn ouders toen bewust bijv. minder snoep gaven ofzo (volgens mij niet). Maar ik weet inderdaad ook van vriendinnen die dan al het snoep wat ze die dagen kregen in een trommeltje bewaarden. Groetjes Jelske
Ik ga woensdag ook naar de kerk om een Askruisje te halen. Dit kruisje herinnert mij eraan dat we fouten maken in ons leven en in de veertig dagen die erop volgen probeer ik me dit voor te blijven houden. Carnaval is inderdaad de periode van feesten voorafgaand aan de sobere periode van veertig dagen. Helaas (tenminste... dat vind ik) wordt carnaval tegenwoordig helemaal los gezien van de Veertigdagentijd. Het lijkt er soms op dat mensen alleen nog maar lol willen maken. Niet dat ik vind dat niemand lol mag hebben, maar ik bedoel daarmee te zeggen dat het toch goed is om af en toe stil te staan bij de mensen die het slechter hebben of bij de dingen die je niet altijd doet zoals het zou moeten... Trouwens, ik denk niet eens dat dit alles met religie te maken heeft. Ik ben toevallig praktizerend katholiek, maar ik denk dat normen en waarden en bewustzijn begrippen zijn die voor iedereen zinnig zijn. In de vastentijd is het de bedoeling (om op jouw vraag terug te komen Popje) om op doordeweekse dagen niet te snoepen. Dit is een combinatie van soberheid en het stilstaan bij mensen die het slechter hebben. Op Aswoensdag en op de vrijdagen in de Veertigdagentijd (in het bijzonder op Goede Vrijdag) eten we ook geen vlees. Ik hoop dat ik je een beetje antwoord heb kunnen geven op je vragen! Groetjes, Josien
Nou, ik doe in elk geval niet mee, want mijn dochter wordt dan 2 en dat moet natuurlijk uitbundig gevierd worden met een lekkere taart. Anders zou ik er trouwens ook niet aan mee doen hoor. x Linda
ik ben hervormd maar ik kan me niet herinneren dat ik dit ooit gedaan heb ! dus volgens mij komt dit bij de katholieke voor ! en met goede vrijdag geen vlees ? wij eten op vrijdag patat met een frikandel dusssss ik weet hier niks van ? maarre josien heel erg bedankt voor de uitleg , enne weer wat geleerd
Ik weet nog dat wij vroeger inderdaad veel strenger waren hierin dan de laatste jaren..... We aten dan inderdaad geen snoep, bewaren in een trommeltje als je iets kreeg.... Alleen op verjaardagen dan niet, want tja, da's dan ook weer zo lullig... Later aten we alleen op as woensdag en goede vrijdag geen vlees (altijd rode bieten, visticks en aardappels, haha...) Nu doe ik er helemaal niet meer aan, maar vond het wel wat hebben vroeger, 40 dagen sober, een kruisje halen, liep je de hele avond met een as kruisje op je hoofd, gedver! Haha... Ik was misdienaar in de kerk, dus dan hadden we uiteindelijk witte donderdag (laatste avondmaal), goede vrijdag (de kruiziging, een heeeele langgge saaaie mis) en dan vanaf zaterdag 7 uur 's avonds elk uur een mis, de paaswake. Om twaalf uur dan een geweldige mis, met groot koor, het licht uit en dan 1 voor 1 langzaam aan, iedereen met kaarsjes.....het had toch wel wat dat sfeertje....