Ja, ik weet het, zwangerschapspagina, maar er blijven hier genoeg vrouwen meeschrijven . Ik vroeg me af hoe degenen die in de overgang zitten de eerste klachten hebben ervaren? Ik weet niet eens of mijn klachten met de overgang te maken hebben, ik ben pas 42, en ik ga na de feestdagen wel naar de huisarts ermee. Maar mijn cyclus wordt dus steeds korter en ik krijg steeds meer last van stolsels en beiden worden veel genoemd bij de overgang. Ook is mijn menstruatie meer wisselend qua hevigheid (van altijd behoorlijk veel klachten naar soms iets beter te doen en soms nog erger). Ergens hoop ik dat het de overgang is, ik ben de menstruaties en bijbehorende pms klachten zo beu....
De eerste klachten waren bij mij van een heel andere orde. Ik ben nu 43 en in het afgelopen jaar heb ik een zeer wisselende cyclus gehad. Voorheen zat ik op zo'n 27 dagen, maar ineens werd dat 20, 22, 43, 22, 25, 25 en nu zit ik op dag 31 en er gebeurd niets (voor de zekerheid zelfs een test gedaan, krijg er de zenuwen van, test is negatief). In de laatste vijf maanden zo'n beetje, zitten er bij ook enorme stolsels bij. Sinds de bevalling ben ik ook heviger gaan menstrueren, meer dan ik gewend was. En in de laatste anderhalf jaar zo'n beetje is het nog erger geworden. Soms moet ik om de tien minuten wisselen. Dat duurt een dag of twee en dan normaliseert het zich. Ik heb anderhalf jaar geleden een thuistest gedaan voor de overgang (urinetest) en die was twee keer positief. Mijn huisarts doet er verder niets aan, die zegt dat ik te jong ben. Mijn vorige huisarts heeft het wel als optie gegeven toen ik 36 was en met ongekend veel vage klachten rondliep (waaronder enorme zweetaanvallen/opvliegers). Ik verklaarde hem voor gek; ik was net een jaar moeder. Het kan dus heel goed de overgang zijn. Achteraf gezien kan ik bij mezelf best een hoop verklaren, wat mij echt frustreert is de ontkenning "je bent te jong". In de bloedtest was ook inderdaad niet veel bijzonders te zien, maar de thuistest gaf het wel aan. Mijn moeder was ook vroeg en mijn oma ook.. Dus ergens weet ik wel genoeg. Het is wel raar, want ergens was ik toch wel blij met een ietwat regelmatige cyclus. Nu blijft het weer uit en kan ik daar best van uit mijn doen raken; mijn lichaam doet het even niet, maar ik voel me wel rot en ondanks een negatieve test, ben ik toch bang om zwanger te zijn. Stom he? Als je meer wil weten, vraag maar raak of stuur me rustig een pb.
@justme1974 Bedankt voor je reactie. Ik wist niet eens dat er thuistesten voor zijn, ik ga zo meteen op zoek. Mijn dochter is pas 2,5 en ik was de eerste poging zwanger bij haar (bij mijn zoon ook), dus ik had niet verwacht dat ik nu misschien al in de overgang zou komen. Maar er zijn natuurlijk ook vrouwen die als ze al in de overgang zitten nog zwanger raken, dus vruchtbaarheid is misschien niet de beste graadmeter. Ik loop op de zaken vooruit, mijn menstruatie was altijd al hevig, dus misschien is het “gewoon” wat onregelmatig nu.