Meedenken indeling boven nieuw huis

Discussie in 'De lounge' gestart door julia80, 25 apr 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Sommige van jullie weten misschien dat ik al vaker berichten heb geplaatst over een nieuwe indeling boven omdat we een slaapkamer te kort waren maar inmiddels hebben we een nieuw huis gekocht!!heel blij mee maar we zitten te denken om boven de indeling aan te passen. We zijn met vier kinderen dus hebben in ieder geval vijf slaapkamers nodig.
    Op de plattegrond zie je de master en dan vier slaapkamers in de lengte gericht. De kinderkamers zijn nu 9,10,11 en 11 m². Aan de andere kant zie je boven de garage twee ruimtes met een heel schuin dak, met de tweede ruimte alleen te benaderen vanuit de eerste.
    In de gang is geen daglicht wat het een beetje donker maakt en hij is ook erg lang en smal. Aan de zijkant van de gang zijn vier super kleine ruimtes geplaatst met daarin een bad, een wc, de cv kast en een losse douche. Dit is ook allemaal vrij oud dus alles bij elkaar genomen overwegen we om dit allemaal eruit te slopen. op die manier krijg je dan een bredere gang met de mogelijkheid om een raampje te creëren aan het eind met daglicht en ook die tweede ruimte boven de garage is dan met een eigen deur Vanuit de gang te benaderen.
    Maar waar ga je dan de badkamer voor de kinderen creëren?
    We overwegen nu om in beide kamers boven de garage een dakkapel te plaatsen zodat dit volwaardige slaapkamers worden. Nadeel is wel dat deze op het noordoosten gericht zijn en al die andere slaapkamers op het zuidwesten op de tuin, maar ze zullen wel zo rond de 16/17 vierkante meter worden dus dat is erg groot.
    Ook overwegen we een derde dakkapel waarbij je het balkon aan de master zou gaan verbinden/inpandig maken en daar een en suite bad kamer voor ons te maken. Omdat de master slaapkamer heel groot is zou je daar een stukje van af kunnen halen en aan gang verbinden wat je met de roze lijn in het plaatje ziet en dan zou de bestaande badkamer de badkamer voor de kinderen worden. Andere optie is natuurlijk om dit helemaal niet te doen en een slaapkamer ervoor op te offeren.
    We hebben natuurlijk maar vijf slaapkamers nodig maar vinden een ruimte voor de was en dergelijke te doen En bijvoorbeeld logeermatras en dergelijke te leggen, en dan een andere ruimte als werkkamer wel handig. Het is goed om te weten dat er geen zolder is alleen een vliering waar je alleen wat kerstspullen kan leggen dus het is wel fijn om een ruimte te behouden waar je dus wel van dat soort extra spullen kan leggen.

Hoop dat het duidelijk is zo. We zijn heel benieuwd naar jullie ideeën en input!!

Bijgevoegde bestanden:

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Wat is zo nadelig aan slaapkamers op het noordoosten gericht? Vooral met een schuin dak/dakkapel kan het zomers erg warm worden en denk ik dat je blij bent dat die dus niet de hele dag in de zon bakken.

Ysabella, Sado, bluedrake en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Waarom is het een nadeel dat de dakramen op het noordoosten zitten? Wij hebben op onze zolder juist de dakramen naar het noorden zodat er geen zon op komt en de zolder is echt heel licht. Als de ramen maar niet te klein zijn.

Ik kan het niet goed zien op het plaatje, maar ik denk dat de 16/17 m2 is als je er een heel grote dakkapel op laat zetten? Ik zou dat sowieso doen dan, dan kun je ze ook echt goed gebruiken, maar ik denk dat het niet echt zo groot gaat worden, want als ik het vergelijk met de andere kamers, denk ik dat je de volledige oppervlakte onder het dak hebt meegenomen en ik verwacht dat dat niet kan (misschien ook wel hoor, het worden sowieso heel mooie ruime kamers, ook als het een paar m2 minder zou zijn).

Met 4 kinderen zijn 2 badkamers op termijn (nu zijn ze nog erg jong) wel heel fijn, dus als je er nu het geld voor hebt, zou ik dat persoonlijk meteen doen. (en dan dus het idee van die roze lijn en het balkon, want dan houd je die extra multifunctionele kamer over).

julia80 vindt dit leuk.
  4. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.076
    12.030
    113
    Wij zijn maar met 4 personen en hebben 6 kamers en ik vind het heerlijk! Dus ik zou ook proberen voor een extra was/ rommel kamer te gaan. (Ik kan mij voorstellen dat de was een continue proces is met 4 kinderen, dus is het extra fijn als je die deur kunt sluiten).
    Bergruimte sowieso achter de schotten onder de dakkapel. Al heeft de vliering bij ons ook verrassend veel ruimte.
    Verder lijkt mij een dakkapel op het noord oosten ook geen enkel bezwaar. Wij hebben hem op het noord westen en juist fijn, we hebben geen zonnescherm oid nodig.

De plannen voor de master klinken heel tof, ik denk dat dat meer een kostenplaatje zal zijn. Wat gaat het kosten en heb je dat ervoor over… klinkt als een waanzinnig project!

julia80 vindt dit leuk.
  5. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.125
    1.827
    113
    Als ik dit zo zie zou ik als het kan de slaapkamers maken voor de grotere kinderen boven de garage en die er 2 tegen over 2 gelijke slaapkamers maken voor de 2 jongste.
    Dan die 2 slaapkamers aan het einde een was hok met douche en wc creëren.
    En een kantoor/logeer kamer maken.
    En omdat je 2 2 slaapkamer recht trekt kom je in de knel in de hoek kamertje maar dat kun je oplossen door een deur te plaatsen in de kantoor4logeer kamer
    En als je wil kun je natuurlijk een mooie grote kast plaatsen waar nu al die hokjes zijn.
    En in de master kamer een luxe badkamer met bad.

6. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.125
    1.827
    113
    20230425_104952.jpg
    Zoiets dus haha sorry vond ik wel leuk om te doen.
    Zwarte lijn is die muren anders.
    Blauw voor de douche en wc.
    Groen voor de was ruimte.
    En dat rode zijn dus de deuren

7. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Bedankt iedereen voor het meedenken! Klopt inderdaad wat je zegt over twee iets grotere kinderslaapkamers creëren ed.
    Leuk dat je mee bent gaan schetsen! We hadden het bijna zo maar net iets anders in gedachten. Onze huidige en suite badkamer zou door het creëren van een stuk extra gang dan de badkamer van de kinderen worden. Maar Ik twijfel of dat dan niet op een of andere manier een beetje ver weg voelt? We zaten dan wel te denken om een los toilet nog te creëren door een stukje af te halen van de twee slaapkamers boven de garage. Ik denk niet dat we een derde badkamer nodig vinden (of toch wel handig met 4 kinderen?) dus dan zouden die twee kleine slaapkamers gewoon zo blijven zoals ze nu zijn, eentje dan te gebruiken voor was en dergelijke en de ander voor werkkamer.
    Aan het einde van de gang kun je dan heel makkelijk een extra raampje creëren naar buiten toe zodat je wat daglicht toe Treding in de gang hebt

din0 vindt dit leuk.
  8. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Fijn om te horen allemaal! We zijn nu zo gewend aan vier slaapkamers met zes mensen en de behoefte aan eentje extra is groot maar daardoor lijkt het een soort van overbodige luxe om twee extra kamers te hebben maar ik denk dat het toch wel prettig is inderdaad. Een extra nadeel wat je nu niet op het plaatje kunt zien is dat die twee dakkapellen dan bijna meteen aan de erfgrens zitten en de achtertuin van de buren inkijken. Wat betreft licht hebben die kamers natuurlijk wel nog aan de zijkant een extra raam waardoor het waarschijnlijk wel mee zal vallen.

9. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
  10. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Gefeliciteerd met jullie huis! Zou je misschien wat foto’s van boven of funda linkje kunnen pb-en? Dan heb ik er een wat beter /sneller beeld bij en kan ik met je meedenken :)

julia80 vindt dit leuk.
  11. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Leuk! Ik houd wel van puzzelen. Beetje lastig te zien in de tekening doordat alle bestaande muren er in zitten, maar in rood mijn indeling. De dakkapellen zou ik vooral doen voor de stahoogte, niet zozeer voor het uitzicht. Desnoods plak je folie op de ramen waardoor je de buren niet ziet.
    IMG_3981.jpeg

12. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Dankjewel! Ik stuur je later wel even een pb ben vandaag alleen met de kinderen

rocketscience vindt dit leuk.
  13. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Dankjewel helemaal duidelijk zo! Wat grappig dat je de master hebt verplaatst,ook wel een leuk idee!en waarom zou je dat doen?
    En heel goed idee om die deur naar de familie badkamer dan halverwege al te plaatsen.dat maakt het minder Zo'n enorm lange gang

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    #14 NiekeKris, 27 apr 2023
    Laatst bewerkt: 27 apr 2023
    Lastig te zien op het plaatje inderdaad... Ik denk dat rechtsboven het balkon is?

Geen idee of het wat is...maar met twee dakkapellen (blauw) en dan zou ik het raam in de 'ouderslaapkamer' groter maken of wat je wel eens ziet, echt een badkamer in de slaapkamer maken, al ben ik daar zelf nooit zo fan van...maar in ieder geval met het idee dat je dan meer/grotere ramen en dus meer daglicht hebt.

Ik zie nu dat het kleine vakje geen deur heeft ed, maar het idee was daar een apart toilet. ;) En kinderbadkamer en slaapkamer 2 kunnen natuurlijk ook nog andersom als dat handiger is qua wateraansluitingen. Of kinderbadkamer en kinderkamer 1. Of als het qua omleggen qua leidingen ed geen probleem is, dan kan de badkamer natuurlijk ook naar 3 of 4 (omdat die zo wat kleiner zijn). Slaapkamer 4 zou je ook nog iets verder door kunnen trekken en dan in 3 de badkamer...heb dat ook nog erbij getekend voor het beeld. En je zou kamer 4 of het 'washok' (dan heb je ook ruimte voor een logeerbed of studeerkamer misschien?) ook tot de andere muur kunnen vergroten, dan zit het raam daar ipv in de hal (geen idee hoeveel licht er nu door zou komen naar de hal toe...want dat was het idee; een raam in de hal). Of het 'washok' naar het andere raam en dan dat het andere raam wat meer in het midden van de hal licht brengt misschien. Voor dat raam zou je natuurlijk ook prima een bureau kunnen zetten om werkruimte te creëren, alleen zit er dan geen deur voor.

Bijgevoegde bestanden:

15. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.502
    8.424
    113
    Kun je van de 2 kamers boven de garage geen grote masterbedroom maken met eenensuite badkamer voor jullie?

Dan ben je ook direct af van het probleem dat de 2e kamer alleen via de 1e te bereiken is.

Vervolgens heb je dan wellicht iets meer ruimte om de rest in te delen.

Met 6 personen en straks 4 pubers zou ik geloof ik wel een apart toilet boven laten.

16. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik had al wel eerder gereageerd, maar dat was meer een bevestiging van je idee al. Wij hadden een architect, maar aannemers werken meestal ook samen met een tekenaar, die waarschijnlijk ook heel goed kan meedenken. (Mijn zus heeft overigens bij hun vorige huis wel een redelijk grote verbouwing gedaan en dat heeft toen de bouwkundig tekenaar ontworpen, ze waren daar heel tevreden over).
    Ons huis is helemaal gestript en we hebben de badkamer boven verplaatst, maar anders is het leidingwerk wel iets om rekening mee te houden. Hoewel er over de hele verdieping nu ook al sanitair zit, dus dat is misschien geen probleem.

Wij hadden voor beneden in eerste instantie heel andere ideeën, maar die werden redelijk vlot van tafel geveegd, je kunt niet zomaar alle muren weghalen in een huis van een eeuw oud. :roflmao: Maar goed, de architect had eigenlijk meteen een goed idee, dat daarna meerdere keren is aangepast, ook de indeling op de bovenverdieping. En daar hebben we de badkamer dus ook verplaatst.

julia80 vindt dit leuk.
  17. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Ik ging er vanuit dat als de dakkapellen op het noordoosten zitten, dat betekent dat als je de master doet op de plek waar ik hem getekend heb, je die op het noorden hebt zitten. Dat is de koudste kant. Een oud huis wordt zomers vast enorm heet en dan slaap je beter op het noorden. De logeer/werkkamer op het zuiden gebruik je dan relatief weinig.

julia80 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina