Bij mijn eerste lukte de borstvoeding niet zo goed, achteraf bekeken vind ik het jammer dat ik het niet langer heb geprobeerd... Nu ik weer zwanger ben zou ik me er toch beter op willen voorbereiden. Hebben jullie eventueel tips voor boeken, websites,...?
Ik lees even mee, voor mij geldt precies hetzelfde. Ik denk dat ik een cursus ga volgen, een bijeenkomst, zodat ik er meer van weet.
Op de website borstvoeding.com vind je erg veel praktische informatie, over aanleggen, over evt. Problemen en oplossingen. Het is ook verstandig om alvast gegevens van een lactatiekundige klaar te leggen, voor het geval het niet lukt de eerste dagen.
Ik lees even mee! Naast borstvoeding.com heb ik ook nog deze website gevonden voor professionals: Breastfeeding | Newborn Nursery | Stanford Medicine. Hier staan educatieve filmpjes over borstvoeding waar je als niet-professional natuurlijk ook heel veel van kan leren! Verder ben ik van plan al voor de bevalling een gesprek te hebben met een lactatiekundige over eventueel voorkolven, welke producten ik aan kan schaffen en alle tips en trucs die ze me kan vertellen. Ook wil ik een cursus volgen. Het gaat mij in elk geval niet nog eens overkomen dat ik netjes de opdrachten van de verpleegkundige in het ziekenhuis opvolg, terwijl ik daarmee mijn eigen ruiten ingooi. Denk aan voeden op de klok, je baby op je tepel drukken, direct kleding aan na voeden, etc. Geen goede ervaring. Dit keer beter!
Lees het boek van Stephan Kleintjes en Marie Groothuizen eens. Is ook van borstvoeding.com. Ga naar een info avond. Loop eens binnen bij borstvoedingscafe/ activiteiten van la leche league. En spreek een af met een lactatiekundige in je buurt. Waar is het vorige keer mis gegaan, stel je vragen, maak samen een plan.
Stel je ook in dat je 6 tot 8 weken heel veel er mee bezig bent. Vaak denkt men dat het een kwestie van vraag en aanbod op elkaar af stemmen en dat is in principe ook zo maar dat vergt nogal tijd.
Naast alle tips die zijn gegeven: denk om je netwerk. Als je partner, (schoon)ouders ea je niet steunen is het veel moeilijker. Positiviteit en ervaren mensen om je heen zijn heel belangrijk. Ik schreef ook op fora met andere vrouwen die veel ervaring hadden. Zo steun je elkaar