Goedenavond dames, In april krijg ik een geplande keizersnede (na 2 eerdere spoedkeizersnedes bij vorige zwangerschappen). Ik vroeg me af wanneer dat ongeveer gepland wordt. Ligt dat er aan wanneer de 2 eerdere kindjes zijn geboren? Ik heb gehoord rond 39 weken. Nu ben ik uitgerekend op een zaterdag, dus het lijkt me sterk dat ze dat op die dag doen (het ziekenhuis een beetje kennende). Wat zijn jullie ervaringen?
Dan zou ik denken de maandag na de 39e week. hier nu ook (weer een geplande) ks en die is gepland in de 39e week. Dat is tegenwoordig de standaard volgens mij....
In principe wordt een geplande keizersnede niet voor 39 weken gepland, omdat de kans op longproblemen bij de baby anders te groot is. Dus reken op ergens in de week na 39 weken.
Hallo, Hier ook na de 39 weken,ik krijg hem met 39 w 1 dag, ze doen het echt niet voor die tijd, de regels zijn veranderd. mijn oudste is 10 en bij hem kreeg ik een geplande keizersnee bij 38,4. Vorige week nog met de gyn over gehad maar hij was heel stellig en zei letterlijk (wel als grap) iedereen is het zat op het eind en voelt zich niet echt prettig meer, je kunt gaan huilen en op je kop staan maar eerder als 39 weken doen we het niet!dit idd omdat 1of 2 baby's van de 100 toch problemen heeft met de longen voor die 39 weken.
De longetjes van een baby zijn rijp tussen week 32 en 34. Daarom mag je ook vanaf week 37 thuis bevallen. De periode is denk ik afhankelijk van wanneer je spoed sectio's hebben plaatsgevonden. Vaak vind een geplande keizersnede rond de 38 weken plaats zodat ze zeker weten de weeën voor zijn. Maar ik zou het gewoon even navragen, elk ziekenhuis is daar anders in
Hier deden ze het echt niet voor week 39. Ik heb in 2013 een keizersnede op de dag voor kerst gehad (mocht kiezen of de dag voor kerst of de dag erna). 1 dag eerder deden ze absoluut niet en ja begrijpelijk. Ze moeten ergens een richtlijn aanhouden zeker als er geen gevaar is voor moeder en kind.
Wij mochten kiezen 38,5 of 39 gekozen 38,5 en mar goed ook de dag ervoor moest ik extra voor ctg omdat ze het niet zo vertrouwden ( moest zowiezo elke dag vanwege weinig beweging en elke ctg was net aan acceptabel.) Dus denk als de datum niet had gestaan voor de dag erna dat het dan alsnog die dag was geworden
Dat verhaal van de longen is niet waar. Er zit een verschil tussen een ks en gewone bevalling . Ik heb met bijna 37 weken een spoed ks gehad. Paar dagen ervoor is er een vruchtwaterpunctie gedaan en de longen waren niet rijp. Dus longrijping gehad. Ik moest eigenlijk wel naar de 37 weken. Maar niet gehaald. Longen krijgen een push bij een gewone bevalling waardoor je bij de 37 weken thuis kan bevallen. Bij een ks krijgen de longen die push niet. De longen van een kindje zijn echt pas rijp na de 38 weken zonder push....
Mijn kindje kwam spontaan met 36,4 in stuit, dus werd spoedsectio. Longen waren prima, kreeg een 9 net de apgarscore en deed het verder prima. Nu waarschijnlijk geplande ks en ben bang om weer tevroeg te bevallen.
Ik heb er 2 gehad, allebei met 42 weken en niet gepland. De 3e wordt nu wel gepland, en inderdaad vanaf de 39e week. Ik krijg hem op de uitgerekende datum, op mijn verzoek. Maar het mocht vanaf 30 december als ik zou willen.
Idd vanaf 39 weken! Mij hadden ze eerst ingepland met 38.5 maar ze hadden niet goed gekeken dat het eerder dan 39 weken was dus die kon niet doorgaan, erg flauw haha Maar iig toen is het met precies 39 weken geworden!
Hier met precies 39 weken. Ze wouden het ook absoluut niet later doen omdat bevallingen bij mij heel snel kunnen gaan. En aangezien ik toch echt een keizersnede moest krijgen..... En het viel allemaal rond Pinksteren. Maar gelukkig werkte ze dan ook.
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik zat al helemaal te denken dat het half april zou worden, maar gezien jullie ervaringen denk ik dat het eerder tussen 20-25 april wordt. Toch fijn om op in te stellen, al heb ik beide zwangerschappen tot het eind uitgehuppeld en was ik het nog niet zat ofzo. We zullen zien!
Hoi, Bij mijn eerste kindje werd het nog gedaan ergens tussen de 38 en de 40 wkn, dat was in 2010, Bij mijn tweede kindje waren de regels al weer anders en werd het gedaan tussen de 39 en de 40 weken, met voorkeur 39.5 of 39.6 dit was in 2013 De reden waarom ze in 2013 langer wachten met de geplande keizersnee was toen omdat ze veel kindjes onder de 39 weken zagen met rand premature kenmerken, dus moeite met de ademhaling, drinken etc. Bij ons is het dus bij de tweede gebeurt dat het toch een eerdere keizersnee was omdat ons kindje niet wilde wachten tot de geplande datum
Een stomme vraag misschien, maar als je nou een datum gepland heb staan op 39,5 weken, en de baby wil zelf komen met 37 weken, wat gebeurd er dan? Ik heb al 2 ks gehad en mag niet vaginaal bevallen.
Degoe, ik denk dat het dan alsnog een spoed KS wordt. Ze gaan het niet tegenhouden denk ik, en je moet toch een KS hebben. Hopelijk is het niet nodig! TS, ik zie dat we rond dezelfde datum zijn uitgerekend! Ik heb bij de tweede een spoed KS gehad, dus in mijn hoofd zit wel een scenario 'als er iets niet goed gaat in de zw sch wordt het een geplande KS'. Vandaar dat ik even mee lees. Ik kijk erg op tegen het herstel daarna, en omdat de eerste op de gewone manier geboren is, hoop ik daar op! Anders ga ik wel ff bedelen denk ik, want door het langere herstel heb ik hem dan liever wat eerder, voor m'n gevoel win je dan wat tijd om te herstellen ofzo Misschien is het nog anders omdat ik 2 kleintjes thuis heb rondhobbelen, ik geloof dat ze daar soms wel rekening mee houden!
Vanaf 39 weken, maar hier in het ziekenhuis is woensdag de geplande dag, dus werd het bij mij precies met 39 weken.