Ik had zwangerschapsyoga gedaan en daar leerden we een techniek die ze 'rugadem' noemde. Je moest je dan voorstellen dat je ademhaling via je ruggengraat naar je bekken zakte en daar weer naar buiten. Die techniek is echt goud waard. Ik gebruik het nu nog steeds als ik ergens pijn heb. Het is een hele rustige en bewuste manier van ademhalen en het voelt inderdaad echt of je de pijn zo afvoert. Ik heb niet gepuft, volgens mij zou ik dan ook gaan hyperventileren.
Is dat ook dat je een 's' moest visualiseren? Ik heb dit bij de eerste ook geleerd tijdens yoga, helaas niet van pas gekomen. Het helpt me wel om in slaap te vallen.
Bij mijn eerste bevalling werd ik nogal overvallen door de pijn en daardoor lukte het mij niet mijn ademhaling onder controle te houden. De tweede zwangerschap dus toch maar een cursusje gedaan waar ik leerde heel bewust naar mijn buik toe te ademen. Hier heb ik veel aan gehad tijdens de bevalling. Tot 8 cm ging het op die manier prima.
Bij mij werkte dit ook. Raakte ook in paniek door weeenstorm (binnen 75 minuten na eerste wee bevallen).
En als tweede vooral niet gaan huilen en praten tegen de mensen om je heen want dan vergeet je normaal te blijven ademen.
Maar als het zo enorm snel gaat, kan je dan wel zo'n rustige ademhaling aanhouden? Bij mijn tweede ging het ook zo snel en ik merkte dat ik gewoon geen idee had hoe ik moest ademen. Zat er ook een 'ritme' in je ademhaling? Ik lees nu vaker 'rustig in en iets langer uitademen', maar hoe vaak doe je dat in een wee? Dan heb ik ongeveer een idee in welk tempo ik moet denken. En is het echt diep inademen? Bij de eerste werd mij verteld dat je juist niet die diepe buikademhaling moet doen, omdat je je buik (de weeën) het werk moet laten doen. Is misschien ook wat achterhaald, gezien het voor meerdere mensen hier wel goed werkte..
Ik werd overdonderd maar wat het beste werkte was inademen door mn neus en uit door mn mond. Hoe diep moet je even zelf aanvoelen, als je te diep wilt inademen trek je dat ook niet en weet je bij de volgende ademhaling dat het iets minder diep moet. Doe je aan sport? Ik vond het een beetje hetzelfde als bij een wedstrijd hardlopen waarbij je dus "boven je kunnen loopt" en denkt dat je niet meer kan en dood gaat En toch ga je dan heel bewust langzaam en diep in- en uitademen en komt het goed. Ik was ook missleijk, bij de eerste bevalling moest ik heel veel overgeven en nu dacht ik omg weer overgeven hoe kan ik dan nog ademen? Maar het is goed gekomen
Buikademhaling werkte echt perfect om de weeen op te kunnen vangen! Inademen door je neus, buik laten opbollen bij het inademen (leg een hand onder je buik zodat je weet dat je daar naartoe moet ademen) en uitademen door je mond. Bij de wat zwaardere weeen kun je de ademhaling iets sneller doen en je buikspieren gebruiken (buik-pomp ademhaling). Mijn eerste bevalling was ook een snelle, maar door goed te blijven ademen kon ik de pijn van de weeen goed verdragen. Ik merkte ook dat zodra ik ging vechten tegen de pijn en ging puffen etc het véél pijnlijker voelde
Ik heb geen idee hoe ik het deed, maar ik heb in ieder geval niet gepuft. Ik lag gewoon rustig op bed, op het moment van een wee rustig op m'n ademhaling te letten. Soms zo rustig dat m'n man en vk niet eens doorhadden dat ik een wee had. Vk zat gewoon rustig naast me, zat op een gegeven moment iets van Farmville te spelen op haar tablet en m'n man lag naast me op bed en hield de weeen bij. Maar misschien had ik wel gwoon geluk dat m'n weeen niet zo heftig waren.
Ehhh geen tijd gehad om me te concentreren, ondanks dat ikzelf bij verschillende bevallingen ben geweest en hun begeleid heb hierbij had ik zelf een weeenstorm, waardoor ik voor mijn gevoel continu aan t puffen was lopend door de kamer, hangend aan een infuuspaal. Goede begeleiding hierin tijdens je bevalling is belangrijk, dat heb ik gemist bij de eerste (hun excuus t was erg druk... ondertussen lieten ze me alleen douchen en ben ik bijna onder de douche bevallen) voor nu aangegeven dat ik echt begeleiding wil en wat hier biven al werd gezegd bij elke wee denken die komt niet meer terug