schakel of automaat?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamzie, 24 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    hoi allemaal,

Ik ben al een aantal maanden bezig met autorijlessen. Heb er iets van 20 gehad ofzo.
    Maar vind het nog steeds moeilijk om alles tegelijk te moeten doen. De ene keer let ik te veel op het schakelen en vergeet ik min of meer het verkeer of ik kijk niet goed genoeg.
    De andere keer zie ik alles in het verkeer en zit dan weer te klooien dat ik niet op tijd terugschakel enzo.
    Daarbij heb ik reuma dus is het schakelen af en toe best pijnlijk.

Dus zit ik te twijfelen om in een automaat te gaan lessen.
    Maarja, dan mag ik als ik m'n rijbewijs heb alleen maar in een automaat rijden. En mijn schoonvader zegt dat er bijna helemaal geen tweedehands automaat auto's zijn en als ze er zijn dan zijn ze mega duur.
    Is dat zo?

Wat zouden jullie doen of wat hebben jullie gedaan?

groetjes Mamzie

2. Duma

Duma Fanatiek lid

13 sep 2007
    1.092
    1.073
    113
    Tja, als je het écht niet ziet zitten, om zo je rijbewijs te halen,
    zou ik voor een automaat gaan.

Zo bespaar je veel lessen, (wat ook veel geld kost)
    en kan je voor dat geld een iets duurdere auto kopen.

En tweedehands automatische auto's hoeven niet duur te zijn,
    wij hebben er nl net eentje verkocht, voor weinig.

Maar goed, mocht je toch nog een beetje hoop hebben
    zou ik nog even doorzetten, en een normaal rijbewijs halen.
    Kan je later nog kiezen wat je doet.

3. Gabbel

Gabbel VIP lid

21 apr 2008
    6.555
    14
    38
    Gelderland
    ik zou als ik jou was gewoon proberen schakelen te behalen !
    want als je nou automaat behaal dan zou je alleen in je eigen auto kunnen rijden dan zou je nooit zomaar van iemand anders ff de auto kunnen lenen!
    miss is het nu nog zwaar en pijnlijk maar je zit al op 20 lessen en als je dan alleen automaat heb behaalt dadelijk krijg je grote spijt en dan kan je het weet helemaal opnieuw leren!

kwa prijzen weet ik niks van 2de hands auto's met een automaat

4. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst

hahahah, geen 2e hands automaat? Grapje zeker, mijn man heeft maar 1 been en wij zijn dus verplicht om een automaat te rijden, en die zijn er genoeg hoor. Kijk maar eens op marktplaats. en zo duur zijn ze tegenwoordig helemaal niet meer.

En ik moet zeggen, automaat rijden is heerlijk. Wij hebben dan wel twee auto's en mijn auto is schakel, maar vind het altijd heerlijk om de automaat te rijden.

5. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Mamzie wat jij schrijft klink mij zoooooo bekend in de oren! Ik ben nu na ruim 30 lessen ook over gestapt op automaat, om exact dezelfde redenen als die jij noemt.

Ik kan je nog niet exact vertellen hoe het is aangezien ik pas net mijn eerste proefles gehad heb, wat ik wel al merkte is dat het rustiger in mijn hoofd is.

Ik wil je heel veel succes wensen met je beslissing en je rijlessen, laat je nog even weten wat het geworden is?

6. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    volgens mij is het ook nog zo dat wanneer je je automaat rijbewijs hebt je dan na een jaar schakel mag rijden. Of is dat inmiddels verandert

7. saartje27

saartje27 Fanatiek lid

13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    Helaas is dat sinds 1 januari 2000 veranderd. Ik heb op 10 januari mijn roze papiertje gehaald en mocht niet meer in een schakel rijden. Doe je dat wel en houden ze je aan, dan heb je officieel geen rijbewijs.

8. Yvette26

Yvette26 Lid

23 sep 2008
    12
    0
    0
    Dat is niet het geval...als je je rijbewijs hebt gehaald voor schakel dan mag je ook gewoon in een automaat rijden, maar heb jij je rijbewijs voor automaat dan mag je niet in een schakelbak rijden, en ook niet na een jaar.

Ik was ook zo een chaot met lessen :oops: maar ben blij dat ik wel gewoon door ben gegaan met schakel.

Op marktplaats staan heel veel leuke automaat auto'tjes, ik kan niet in je portomonnee kijken maar voor nog geen 1000 euro heb ik leuke automaatje's zien staan :D

9. tummetje

tummetje Fanatiek lid

4 dec 2007
    4.270
    1
    0
    in mn holletje
    Automaat is echt relaxed! Heb mn schakelrijbewijs gehaald.. maar na een half jaar een automaat gekocht, wel een nieuwe..dus ik weet niet wat een 2de hands auto kost..zullen er best zijn!

Maar mijn tip is wel.. haal je schakelrijbewijs.. zo kun je altijd een schakelwagen rijden als dat nodig is..
    ;)

10. MamaG

MamaG Fanatiek lid

24 mei 2008
    1.298
    0
    36
    Omg Nijmegen
    Er zijn genoeg tweedehands automaten te krijgen hoor. Ze zijn zelfs goedkoper dan schakelbakken...

11. wendyp

wendyp Niet meer actief

@krokus... ja dat is inderdaad veranderd.

@mamzie... Wat je bv zou kunnen doen, dat is je automaat rijbewijs halen, ervaring opdoen in het verkeer en dan je schakelrijbewijs halen. Dan hoef je niet teveel meer op het verkeer te letten, aangezien dat al soort van automatisme is, hoef je jezelf alleen nog maar druk te maken over het schakelen.

12. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    haal je rijbewijs in een schakelauto. Een rijbewijs voor alleen automaten is ZO irritant! Er zijn wel genoeg automaten op I-net te vinden, maar denk eens aan:

-Als je auto stuk gaat, ANWB/dealer heeft 9 vd 10 keer alleen schakelauto's als vervangende auto's

- Je kan nooit even iemand zn auto lenen(als die schakel is) als die van jou stuk is of je vriend is ermee weg etc etc

13. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    beetje dubbelop, dan kan ze net zo goed nu even doorzetten. Of ze nou NU der schakel rijbewjs haalt, of straks, dat maakt dan ook niets uit?

14. wendyp

wendyp Niet meer actief

Nou misschien wel.... Ze zegt zelf al dat ze pijn heeft met schakelen en dat het niet zo goed gaat.

Misschien als ze dr automaatrijbewijs haalt (met nadruk op misschien) heeft ze bv nog maar 15 lessen nodig (even uit de lucht gegrepen) Als ze doorgaat met schakel heeft ze misschien wel nog 40 lessen nodig.

Als ze ervaring opdoet en dan in een schakelauto komt te rijden, heeft ze misschien maar 10 lessen nodig om het schakelen onder de knie te krijgen.

15. MamaG

MamaG Fanatiek lid

24 mei 2008
    1.298
    0
    36
    Omg Nijmegen
    Helemaal mee eens. Ik zou toch echt proberen om je rijbewijs te halen voor schakel.

Maar is het zo dat je teveel pijn hebt bij het schakelen, dan heb je misschien geen keus...?

16. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    als het je pijn doet zou ik gewoon voor automaat gaan meid. daarbij ik heb rijd zelf automaat en moet bekennen dat ik echt geen schakelauto meer zou willen hoor, de laatste 3 zijn allemaal schakelbakken geweest en ook autostick wat inhoud dat je automaat kunt rijden maar ook schakelen maar niks hoor, heerlijk automaat blijven rijden.

17. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    hoi allemaal,
    BEdankt voor het reageren.
    Vandaag heb ik het met mijn instructeur besproken ( hij geeft ook in een automaat les ) en hij raad het me af om nu over te stappen naar een automaat.
    Hij zegt dat het schakelen hartstikke goed gaat enzo. En dat ik niet zoveel lessen meer nodig heb.
    Moet alleen niet zo streng voor mezelf zijn en alles perfect willen doen want dan gaat het mis ;)

Dus ik hou vol en ga gewoon voor dat schakel rijbewijs :)
    ff doorzetten nog. En dan kan ik gewoon lekker een automaatje kopen.

Fijn iig om te lezen dat er genoeg betaalbare tweedehandse automaten te koop zijn :D

Groetjes Mamzie

18. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Als je nu al zo denkt zal het waarschijnlijk altijd een struikelblok blijven... Gewoon in een automaat gaan rijden als je je daar prettig bij voelt!

En er zijn echt genoeg automaten 2e hands te koop, geloof me! Mijn ouders hebben een autobedrijf ;)

19. Kellly

Kellly Fanatiek lid

5 mrt 2007
    1.437
    0
    0
    Wat ik je kan adviseren is als je het allemaal echt te chaotisch vind, om over te gaan naar automaat....je behaald je rijbewijs.....en je rijd ongeveer een jaar of 2 a3 met je automaatje.
    Wil je dan nog steeds gaan schakelen omdat je bijv. geen leuke auto vind of zodat je ook in de auto van je vriend/man kan rijden dan neem je na 2 a 3 jaar nog een paar lessen een examen en slaag voor je rijbewijs met schakel.
    Het lijkt heel erg dubbel (het is heel erg dubbel) maar zo kun je eerst 2 tot 3 jaar ervaring op de weg opdoen zodat je daar straks niet meer naar om hoef te kijken zodat je je gewoon onder het verkeer kunt bevinden zonder daar over na te denken, en je kan je dan helemaal storten op het schakel gedeelte.
    Dit advies geven we vaker aan leerlingen die het allemaal te rommelig is in het hoofd om alles tegelijk te leren.

Wat je ook beslist ...sucses ermee

20. Kellly

Kellly Fanatiek lid

5 mrt 2007
    1.437
    0
    0
    ok stom ik had je laatste berichtje nog niet gelezen (je instrukteur weet het normaal wel het beste voor je) sucses ermee

Deel Deze Pagina