Zesde ziekte, wanneer nou besmettelijk?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door demaco, 8 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. demaco

demaco Fanatiek lid

1 nov 2011
    1.426
    0
    0
    Wanneer is de zesde ziekte nou besmettelijk?

Mijn zoontje heeft sinds vandaag de vlekjes, de koorts is weg.

Ik lees overal dat ze gewoon naar het kdv kunnen omdat besmetting toch al heeft plaats gevonden maar dat ze wel besmettelijk zijn totdat de vlekjes weg zijn.
    Nou gaat hij niet naar het kdv, maar dit weekend wel naar zijn vader. Zijn halfbroer is daar dan ook. Maar die is 4,5.. Ik dacht dat besmetting tot hun 3e jaar plaats kan vinden?

Mijn huisartsassistente zegt dat het helemaal niet besmettelijk is want ze hebben er geen incubatietijd voor staan.

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik dacht dat ze besmettelijk waren zolang de vlekjes er nog zijn. Die zijn vaak met 2 dagen wel verdwenen. Dus dat kan net..

Kindjes van 4,5 kunnen het ook nog wel krijgen, maar de meesten maken het voor hun 3e al door, omdat het ontzettend besmettelijk is. En anders moet hij er toch nog eens doorheen. Is gewoon 1 van de kinderziektes zoals waterpokken. Die krijgen ze (bijna) allemaal weleens..

3. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    De incubatietijd is 10 tot 15 dagen. De ziekte is besmettelijk tot het moment dat de uitslag is verdwenen (over de periode van besmettelijkheid bestaat discussie, huisartsen geven ook aan dat na uitbraak (verschijnen van de rode vlekken) de ziekte niet meer besmettelijk is)

4. demaco

demaco Fanatiek lid

1 nov 2011
    1.426
    0
    0
    Kan je de 6e ziekte maar 1 keer krijgen dan? Zijn andere zoontje heeft het zowiezo al wel eens gehad.

5. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Mijn zoontje heeft ook net de tweede ziekte gehad. Mijn huisarts gaf aan: besmettelijkheid is onbekend, maar bij vrijwel alle kinderziektes is de besmettelijkheid aan het begin het grootst. Mijn zoontje kon 2 dagen nadat de vlekjes zichtbaar waren weer naar het KDV omdat de koorts weg was en hij weer goed at en dronk.
    Je kunt kennelijk twee keer de zesde ziekte krijgen, als de eerste besmetting een 'lichte' was. Bij mijn zoontje waren de vlekjes binnen 2 dagen helemaal verdwenen (na 1 dag al veel minder) en hij knapte heel snel op. Wel heeft hij de week daarna nog erg veel geslapen (16/17 uur per dag) om bij te tanken.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    In principe wel. Net als waterpokken en andere kinderziektes. Eenmaal doorgemaakt hou je genoeg weerstand over om een volgende besmetting te voorkomen..

(Al hou je altijd uitzonderingen)

Deel Deze Pagina