Hi allemaal, Wij zijn nu alles aan het regelen voor als onze uk er aan komt. Mijn vraag, hoeveel uur kraamhulp nemen/ willen jullie? Wij konden kiezen uit 48 of 24 uur.. we twijfelen enorm. De hulp is natuurlijk super fijn, maar 48 uur lijkt zo veel... Ik neem aan dat ze niet de hele dag aanwezig is maar wat hebben jullie gekozen? groetjes!
Gefeliciteerd met je zwangerschap Wij hebben er voor gekozen om 24 uur kraamzorg te nemen (1e kindje) Ze komen dan in de ochtend, en 's middags is mijn man thuis. Dus alleen zorg voor moeder, kind en begeleiding bij borstvoeding. Ik word al kriegel van het idee dat er iemand in mijn huis rondloopt en ik rust moet nemen.. Ben sowieso nogal op mezelf. En mocht het echt nodig zijn kan er op dat moment nog besloten worden om de zorg uit te bereiden.
wij 'nemen' 48 uur. ik heb geen idee hoe ik er zelf aan toe ben net na de bevalling.. misschien lig je in het ergste geval wel de hele week half dood (lekker overdreven ) op bed. volgens mij is het bij sommige kraambureaus best wel een gedoe om opeens meer zorg aan te vragen. grote kans dat een vriendin van mijn moeder bij ons komt kramen, we hebben in ieder geval een aanvraag op haar gedaan. heel erg leuk en gezellig dus! verder moet mijn vriend na 2 dagen weer gewoon aan het werk, dus kan ik wel een paar extra handen gebruiken als ik me niet optimaal voel. voor 48 uur betaal je 192,- aan eigen bijdrage, vind ik persoonlijk wel meevallen als eenmalige uitgave voor een week hulp. (kan natuurlijk niet in andermans portemonnee kijken)
Bij de eerste de volledige uren afgenomen: was jong en totaal onervaren met baby's, borstvoeding etc dus die hulp was zeer welkom hihi (kraamhulp laatste twee dagen niet laten komen omdat alles zo goed ging), bij de tweede 24 uur alleen moeder-kind-zorg (kraamhulp ook eerder naar huis laten gaan) en bij de derde geen kraamhulp. Bij de derde had het wel mogelijk geweest in geval van een onverwachts zware bevalling toch nog kraamhulp te krijgen, maar dat ligt ook erg aan het kraamzorgbureau en de drukte/planning etc.
had ondanks 5dgn ziekenhuis nog recht op 28 uur 1e dag volledige 8 gedaan en de rest verdeeld over middagen (halve dagen) ideaal Bij deze zou doe ik het weer dan de ochtenden denk ik
Huh? Ze hebben bij helemaal niet gevraagd hoeveel uur ik kraamzorg wil. Terwijl ik juist heb lopen hoeveel uur ik er recht op heb. Kreeg nergens duidelijk antwoord. Hangt van je situatie af zeiden ze. Ben je verzekerd trouwens bij Menzis.
Wij doen 24 uur. Ik wilde eigenlijk helemaal geen kraamzorg, derde kindje en de eerste twee zitten op school en vriend is de eerste tijd toch vrij. Verloskundige heeft ons overtuigd om in ieder geval de 24 gratis uren te nemen (zilverenkruis***) Wel heel schandalig vind ik dat ik begin deze week werd opgebeld door een dame van het bureau dat ze me liever 48 uur of 59 uur wilden. Euuhm nee ik wil 24.. We kennen toch alles al. Aan het geheugensteuntje hebben we genoeg. Ik kreeg een hele discussie met die vrouw aan de telefoon, wat pas ophield toen ik zei van nou schrijf me anders maar uit, zo hoeft het niet. Toen opeens was het 'geen enkel probleem'. Heeeeeeel vreemd :x (bij onze eerste twee kindjes, tweeling, vond ik de 48 uur heeeeerlijk, dus voor een eerste kindje raad ik wel 48 uur aan, ze hielp mij goed omdat ik herstelde van keizersnede en ze legde alles goed uit )
ik ben verzekerd bij Univé Zorgzaam.. volgens mij zitten er wel wat verschillen tussen gewone Univé en Univé Zorgzaam. kreeg in ieder geval een aparte zorgzaam kraampakket brochure met wat wel en niet vergoed word
@ Larissa: hier ook hoor.. En wat als dit en wat als dat.. Tja.. Wat als'n houd je altijd mijn inziens. Hier stopte de vrouw pas toen ik hun eigen regels erbij haalde, want ze probeerde eerst te zeggen dat het niet kon alleen bevallingsassistentie en verder niets.
dat meen je niet??! wat een raar mens aan de telefoon zeg! je mag toch zeker zelf wel bepalen hoeveel uur je wilt afnemen? vervelend zeg....
als je intake krijgt vragen ze het normaal standaard je heb standaart geloof ik 48 uur je bent niet verplciht om ze allemaal te nemen iedereen heeft zelfde aantal uren ongeacht waar je verzekerd bent
Bah, vervelend he!! Hier ook inderdaad, had het echt even gehad... Ik had juist vooraf gevraagd wat de minimum afname was, zwart op wit teruggemaild gekregen: 24 uur. Maar als je dat wilt, neeeee dat doen we liever niet. :x Ik had achteraf nu wel liever een ander bureau, helaas zitten er hier maar twee en bij de ander moet je voor een bepaald aantal weken aangemeld zijn. En dan heb je nog de annuleringskosten van dit bureau. VL zei ook gelijk van ze bekijken t nu maar, maar ach t mens dat ik sprak komt hier niet thuis, dus t loopt wel los. Vond t gewoon asociaal
Meer uren is meer geld verdienen (voor het kraamzorgbureau). Dat heet marktwerking in de zorg. Niet kijken naar wat nodig is maar kijken hoeveel declareerbare uren je kunt maken.......
Hier had ik bij mijn dochter het maximale - 6 uur geloof ik voor 1 dag ziekenhuis. Moet zeggen dat het bij mij bijna nodig was geweest om nog extra uren aan te vragen. Kon pas aan het einde van de kraamweek mezelf goed verzorgen. Bij de intake hebben we trouwens afgesproken gewoon het maximale in te plannen, mocht dat niet nodig zijn dan kon het altijd minder. Enorm flexibel dus. Mijn man kon trouwens geen vrij krijgen, die had net een nieuwe baan dus dat was al wat lastiger. Overleg het gewoon. Je weet nooit hoe je uit je bevalling komt.
ik heb bij de eerste extra kraamzorg gehad en was ik heel blij mee en bij de tweede 48 uur super konden we zelf genieten en zei hielp ons met de huishouding dat ging ik echt niet van mijn vriend verlangen en ze ving de visite op heb 2x een super kraamweek gehad en nu weer 48 uur maar moet deze keer in het ziekenhuis bevallen net als bij de eerste
wij ook we mochtten op het laatste moment nog wisselen of tijdens kraamweek. Ligt er ook aan of het bureau flexibel is en goed op je strepen staan idd
Hier zwanger van de 1e. Over paar weken krijgen we het gesprek met de kraamzorg(weet nog niet wanneer). Ik wil ook veel uren, omdat het onze 1e is, maar ook omdat we een bedrijf aan huis hebben(boerderij)en mijn man niet constant in huis kan zijn. Gelukkig werkt hij niet helemaal alleen, maar toch, onze koeien moeten toch gevoerd en gemolken worden(2x per dag). Daarnaast verwachten we de kleine eind augustus(kan ook nog eens eerder zijn natuurlijk)en dan zitten we dus ook met het "zomerwerk" op het land. Man kan dus geen "vrij" krijgen, hoewel het aan de andere kant weer een voordeel is dat hij thuis aan het werk is, hij is bij noodgevalletjes zo in huis. Gelukkig wonen wij in een regio met veel boerengezinnen, dus neem aan dat het kraamburo waar wij zorg van krijgen hier enigzins ervaring in hebben. Ook heb ik al op het aanmeldformulier ingevuld dat we een melkveebedrijf aan huis hebben. Daarnaast zijn mijn ouders allebij met pensioen, dus tijdens/na de kraamweek kan mijn moeder eventueel nog bijspringen in huishouden.
Het is ons eerste kindje dus wij 'nemen' de volledige 48 uur. Bij de intake zei die mevrouw dat je altijd nog aanpassingen kon doen in de kraamweek. Bij een eerste kind lijkt het volledige aantal uur me niet onverstandig, alles is dan nog zo nieuw en je weet nooit hoe je er zelf aan toe bent.