Allereerst wel handig om erbij te vertellen dat dit 15 jaar geleden is geweest. Toch is het hem gelukt. Hij heeft het voor elkaar gekregen door tegenover de rechter te beweren dat hij geen geld meer had i.v.m. het moeten betalen voor zijn vrouw en diens zus inclusief kinderen die bij hem in huis woonden. Geloof me, er is van alles aan gedaan om hem aan zijn plicht te houden, maar hij heeft gelijk gekregen van de rechter... terwijl hij dus eigenlijk een vies spelletje speelde hé! Maar aan de andere kant, je hebt gelijk hoor. Normale mensen zouden dit niet voor elkaar krijgen. Dan moet je toch wel een erg slecht geweten hebben.
Mijn oudste had breath holding spells. Dat is echt een vreselijk gezicht!!!!!, mijn eerste reactie toen was koud water.
De mensen waar ik het over heb zetten hun zoontjes van 1 en 2,5 jaar 's nachts onder de koude douche voor langere tijd. Omdat ze nog wakker worden en huilen. In andere gevallen kan ik het me misschien voorstellen als dit incidenteel voor zou komen. Maar in het geval van de mensen waar ik over praat. Vind ik het gewoon kindermishandeling.
@Skatje, ja klopt en ik krijg hem maar niet goed geinstalleerd. Als ik er ons neerzet maakt hij er zelf on van...8)
Als ik alles hierzo lees dan ben ik vast ook hele slechte moeder.. Ik ga soms ook snel boodschappen doen als mijn jongste dochter slaapt... (winkels gelijk aan de ovenkant) Hier staat de televisie ook merendeel van de dag aan... Ik speel niet de hele dag door met mijn kinderen.. Ik denk van de hele dag misschien een uurtje thuis spelen en een uurtje buiten spelen en verder moeten ze zichzelf leren vermaken.. Ik internet vaak naast de kinderen... Ik kan soms ook snauwen tegen de kids... Ben blij dat mijn dochter naar school gaat en ik meer tijd voor mezelf heb... En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik vind niet dat dit mij een slechte moeder maakt... Een slechte moeder ben je pas als je je kinderen geestelijk en lichamelijk mishandeld en verder bestaat de perfecte moeder niet.. Iedereen doet het op zijn eigen manier. Het belangrijkste is denk ik dat je je kinderen voldoende liefde geeft en ze zich veilig en geliefd voelen...
Ik ben zo te lezen ook een heel slechte moeder !! Het is zo hard om zo te oordelen, het ligt soms toch ook aan de situatie ?! Ik ben een alleenstaande moeder, en bij mij staat de tv ook regelmatig aan. Op deze manier kan ik makkelijker even rustig koken, opruimen etc. Ik snauw ook tegen mijn zoontje wanneer hij vervelend is en na een dag werken kan ik het er soms niet meer bij hebben. Ik heb ook ooit weleens gerookt terwijl hij bij mij in de auto zat, misschien is het een ietwat verzachtigende omstandigheid als ik erbij vertel dat ik in de file stond en net te horen had gekregen dat iemand was overleden. ( mensen die roken snakken bij stress naar een sigaret ) Tijd om echt met hem te spelen heb ik eigenlijk ook niet veel, ik doe mijn best en meer kan ik niet doen. Ik doe mijn boodschappen ALTIJD als hij slaapt. En zo kan ik nog wel even doorgaan..... met ''slechte dingen''. Al met al, vind ik mezelf toch een supermama , ik heb een ontzettend vrolijk, lief en makkelijk kind en ik denk dat ik het goed doe. Met hier en daar wat kanttekeningen dan....
Dat noem ik eerder triest en ziek. Waarschijnlijk geen inslecht mens maar een doodziek mens. Jammer soms dat je dat niet ziet aan iemand en een gebroken been wel...
Kinderen worden nooit je bezit/eigendom en daarmee is het nooit helemaal je eigen verantwoordelijkheid wanneer dingen te ver gaan. Je mag er voor zorgen en als het niet goed gaat krijg je in de meeste gevallen hulp. Wanneer iemand zijn kind structureel onder de koude douche zet bij een driftbui denk ik niet eens dat iemand slecht is, maar meer de wanhoop nabij en even geen zicht meer op pedagogische 'gereedschappen'. Wanneer je zoiets structureel doet loop je het risico (in mijn ogen terecht) dat iemand een instantie inschakelt. En loop je het risico dat iemand zich met je opvoeding komt bemoeien. Anders vind ik het wanneer je een keer uit wanhoop gehandeld hebt. Het zal iedereen wel eens gebeuren: Je schreeuwt een keer per ongeluk of misschien zet je zelfs je kind onder de koude douche. Als je na zo'n handeling doorhebt dat dit niet de weg is en dat je voor volgende keer beter een alternatief kunt bedenken denk ik dat je gewoon net als ieder mens 'mens' bent. Handel je structureel zo dan hoop ik dat er mensen in de omgeving zijn die deze mama's kunnen vertellen dat ze het allemaal niet alleen hoeven te doen en dat er meer dan genoeg opvoedhulpmogelijkheden zijn. Want wat is er mis met een pedagoog vragen: Goh, mijn dochter is vaak zo driftig dat ik het even niet meer weet. Ik zet haar onder de koude douche. Hoe zou ik het anders kunnen oplossen? Lijkt me een heel redelijke vraag.
Ik vind je slechte ouders als je in een klein rotautootje met 2 kleine kindjes op de snelweg rijd, zelf allebei geen gordels om hebt, en je kleine kindjes van een paar jaar oud los aan het rollebollen zijn op de hoedenplank! Pas gezien, ik vond het te erg voor woorden, je zal maar een ongeluk krijgen!
ik heb de eerste 10 pagina's gelezen ben toen maar gestopt.. Kennelijk ben ik regelmatig een slechte moeder... ik vind dat men door de media berichten die vaak heel erg zijn ook wel s TE spastisch omgaat met bepaalde dingen hoor.. Ik laat mijn kinderen gewoon IN de auto als ik bij het tanken moet afrekenen.. het eruit sleuren en er weer in zetten vind ik gevaarlijker bij een druk tankstation en openbare weg dan veilig in de auto in de gordel.. Ook laat ik de jongste 2 als ze slapen wel s thuis als ik de oudste van school moet halen..zeker een baby 4 x per dag uit zijn/haar slaap halen en t ritme verstoren is behoorlijk heftig soms.. uiteraard staat er dan wel een babyfoon bij de buuf en heb ik een briefje op zak waarin staat waar ik woon en dat er 2 kids thuis zijn mocht ik zelf een ongeluk krijgen en niet aanspreekbaar zijn.. tel van hubbie en schoonouders en buuf staan er ook op.. In bed kan er weinig tot niets gebeuren en is als je het even nuchter bekijkt een stuk veiliger dan in de auto op de weg of op de fiets... en idd.. zoals iemand schreef.. in 2 min kan er heel wat gebeuren, maar niemand kijkt iedere minuut bij een slapende baby of alles nog goed is.. Ik snap moeders die dit NIET willen heel goed.. liever doe ik het ook niet en ik ga echt niet uitgebreid shoppen of boodschappen doen op deze manier of koffieleuten bij een vriendin, maar soms is dit wel een betere oplossing dan ze overal mee naar toe zeulen.. Gelukkig ben ik in de positie dat dit weinig voorkomt aangezein schoonmama regelmatig de kids wil wegbrengen of ophalen of ze komt dan hier even zitten als het slaaptijd is bijv.. Maar goed.. zij heeft ook haar eigen dingen en kan niet altijd.. En om maar even de tegenhanger te schetsen.. eergisteren zat Anna rechtop in haar kinderstoel en ik zat naast haar..ze zat lekker te sabbelen op een babyrijstwafel tot ze zich er in verslikte.. ik wist me geen raad, kreeg t niet voor elkaar om t eruit te krijgen en zij dreigde in mijn armen te stikken.. ik heb 112 gebeld en toen ik te horen kreeg dat de ambulance uit zwolle moest komen dacht ik werkelijk dat t gebeurd was.. zo lang kon dit nooit goed gaan.. Met aanwijzingen van de 112 medewerkster is het gelukt om het stukje eruit te kloppen, maar het was een ervaring die ik nooit meer mee wil maken.. Dacht werkelijk dat ze in mijn armen het leven zou laten.. Dit kan natuurlijk iedereen gebeuren, maar ik wil er maar mee zeggen dat je nog zo kunt proberen om je kinderen veilig te stellen maar dat een ongeluk in een klein hoekje zit... Iedereen voedt zijn/haar kinderen verschillend op.. kan ook niet anders.. kinderen zijn uniek en ook de mama's en papa's.. wat mijn buurvrouw doet zou ik bijv niet doen, maar dat zegt nog niet dat zij een slechte moeder is of andersom.. we nemen gewoon andere beslissingen...maar zoeken kennelijk allebei het beste voor ons kind maar dan vanuit een ander perspectief.. Zo ben ik niet ingeent vroeger omdat mijn ouders vinden dat dit niet goed is voor je en vinden werkelijk dat dit het beste is voor mij... Ik doe t wel omdat ik dat het beste acht.. Natuurlijk zijn er buitensporigheden zoals slaan, psychische mishandeling, opsluiting.. en ook in de auto laten met ramen dicht tijdens de boodschappen.. warm of niet warm.. dat doe je gewoon niet... Bij zaken zoals dit kan ik een fel oordeel wel begrijpen.. daar is geen excuus voor, maar mensen oordelen wel heel snel. Hand in eigen boezem steken mag ook wel een keer... Ik doe ongetwijfeld niet alles perfect.. dat kan ik nu eenmaal niet, want ik kan niet voldoen aan de verwachting van iedereen...de een is het met me eens en de ander niet.. Het is zo.. Zolang je werkelijk vanuit Liefde het BESTE zoekt voor je kinderen denk ik dat je goed bezig bent.. en of een ander dan dezelfde keuzes zou maken doet dan niet terzake...
je kind in een snikhete auto laat zitten, of je kinderen op bed laat als je boodschappen gaat doen ff snel
Ichtus: Nou, dat vind ik juist (zo zie je maar weer dat meningen verschillen) weloverwogen beslissingen. Ik heb mijn dochtertje ook wel eens vijf minuutjes achtergelaten om mijn zoontje uit de peuterspeelzaal te halen. Voor wie deed ik dat? Juist, mijn slapende dochtertje. Wat had ik zelf gewild? Juist, met mijn schattige dochtertje op pad gaan om haar grote geliefde broer te halen. Dus in wiens belang handelde ik? Juist, mijn dochtertje. Met mijn zoontje doe ik dat niet meer sinds hij in een groot bed slaapt. Ik vind dat allesbehalve een slechte moeder zijn. Overigens vind ik bij nader inzien vrijwel geen enkele moeder slecht. Ik denk wel dat sommige moeders door onkunde of wanhopigheid wat hulp nodig hebben. Soms beseft men niet wat voor impact bepaalde handelingen op een kind hebben.
Oh en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt de kinderen mee te nemen een tankstation in! Wie weet wat er allemaal kan gebeuren als mijn drukke peuter weer eens expres de verkeerde kant op rent en tegelijkertijd mijn dochtertje zich uit mijn armen probeert te wurmelen. Nee hoor, laat ze maar lekker veilig in het zicht in hun veilige kinderstoelen zitten, in een afgesloten auto, want ik moet er werkelijk niet aan denken dat er iets gebeurd!
Ik vind 2 minuutjes in de auto bij het tankstation, in zicht om snel te betalen wel wat anders dan je kind op een parkeerplaats bij de supermarkt te laten zitten terwijl jij rustig de week boodschappen gaat doen om eerlijk te zijn! (ik moet wel bekennen dat ik nooit tank als ik de kleine bij me heb, dat plan ik altijd zo dat ik alleen ben, erg he?)
al die dingen maakt iemand niet tot "slechte" moeder... Wat iemand een slechte moeder maakt is gewoon als zij zichzelf nog altijd op 1 zet...en vanuit eigen belang beslissingen neemt... De perfecte moeder bestaat niet...en al heb jij die...dan zal een ander daar wel weer commentaar op hebben...want diegene zn moeder is dan weer perfect..