Ik zou ook wel willen weten van mn familie, maar waar zoeken jullie dat allemaal op dan ben al even wezen neuzen maar ik kom geen steek verder...
Maar als ik dan op mijn moeders familienaam zoek is toch niet alles wat ik vind met die naam directe familie of wel?
Ja ik ben er al heel wat uren mee bezig geweest. Heb de stamboom nu tot 1600 aardig compleet. Wat een mensen Ik ben er achter gekomen dat de Zeeuwse kant van mijn vader een stelletje boeventuig was, haha. Maar dat wist ik min of meer al. Ook ben ik er achter gekomen dat er veel troubadours in zaten, die in de 17e en 18e eeuw best bekend waren. Het was een soort zigeuners familie. Mijn moeders kan ben ik nog mee bezig, en de Friese kant van mijn vader ook.
Yup gedaan. En ik weet er ook veel vanaf. Van mijn familie dus. Stinkend rijk door de kolonie,meer zeg ik niet ivm herkenning.
Verzamel eerst de informatie over je eigen ouders. Dus wie waren hun ouders, waar zijn ze geboren. En dan pak je bijvoorbeeld eerst je vader. Wie waren zijn ouders en waar zijn ze geboren? Dan pak je de vader van je vader. Wie waren zijn ouders en waar zijn ze geboren. Dan pak je zijn vader. Word lid van Genlias etc. Als je bijv. weet dat overgrootvader in Rotterdam geboren is, dan zoek je op genlias. Je kunt ook naar het archief zelf gaan etc.
Ik ben zelf bezig geweest met mijn hele stamboom. Heb al erg veel, maar je kan bezig blijven. Heel veel is online te vinden, dat is prima om te beginnen. Wil je echt verder gaan zal je naar de gemeentearchieven moeten, daar is nog veel meer te vinden. Via www.wiewaswie.nl staan heel veel aktes online. Daar kan je dus geboorte/overlijden/trouw - aktes vinden. Dit kan alleen niet van levende personen, dat mag niet openbaar gemaakt worden. Je zal dus wel eerst de namen moeten weten van je (over)grootouders. Als je van hen een trouwakte vindt bijvoorbeeld, staan daar de namen weer op van beide ouders. Die kan je dan weer opzoeken en zo kom je die ouders ook weer te weten. Het is een gepuzzel en erg verslavend, haha! Er zijn ook leuke sites en programma's om je stamboom in bij te houden. Ik werk zelf via www.myheritage.com, zowel met het programma als met de site.
Dat was idd heel normaal. Naam was toch niet meer in gebruik. Mijn moeder is ook gewoon vernoemd.....naar haar overleden oudere zusje...heeft vier maanden geleefd.