De laatste 2 dagen (maar vooral ook nachten) lopen niet echt superlekker hier. M'n ukkie van nu 12 dagen oud lijkt flink wat zuigbehoefte te hebben, maar ik twijfel nu af en toe of het echt alleen zuigbehoefte is of dat ik haar ook vaker aan de borst moet leggen, dat het ook regeldagen zijn. Als ik haar aanleg drinkt ze vaak maar een beetje, valt bijna in slaap. Vaak is ze met m'n pink ook wel tevreden, maar vooral 's nachts ben ik er niet al te happig op continu een pink uit te moeten lenen Een speentje wil ze (nog) niet, ik heb er al een paar verschillende geprobeerd. Ook heb ik gelezen dat als je je kleintje vaker aanlegt en ze steeds maar een beetje drinkt ze alleen maar voormelk krijgt, en dat juist de krampjes weer bevordert. Ik weet het dus even allemaal niet meer zo goed nu...
Gewoon aanleggen natuurlijk! Zeker in het begin moet je je kind niet neppen met een pink, maar gewoon aanleggen, daarmee zorg je voor een goede prodcutie in de komende maanden en je voorkomt er zuigverwarring mee. Zuigbehoefte bestaat eigenlijk niet. Het is gewoon borstbehoefte of mamahonger. Als je bang bent dat ze teveel voormelk krijgt, leg haar dan in de periodes tussen voedingen aan de laatste borst waar ze aan gedronken heeft aan.
Je kunt haar tijdens het drinken ook een beetje prikkelen om wakker te blijven, door over haar handje te aaien of haar sokjes uit te doen. Misschien als ze iets meer drinkt dat ze er ook weer wat langer op kan slapen. Overigens, als ze een borst eerst goed heeft leeggedronken, en snel daarna nog beetjes wil, is dat achtermelk. De melk die net gemaakt is is achtermelk. Het wordt na verloop van tijd de meer waterige voormelk doordat je lichaam er weer stoffen uit haalt (vetten ieg).