je flesvoedingsvriendinnen....

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Daantje57, 23 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wat ik alleen zo jammer vind (en dat geldt idd niet alleen voor borstvoeding) is dat we door zulke verschillen er vaak niet kunnen zijn voor elkaar, omdat we te veel vanuit je eigen situatie denken.
    Dit kan anderen ook heel onzeker maken.
    Een vriendin van mij wilde zo graag borstvoeding geven. Deels uit zichzelf, deels omdat het was aangepraat op een niet-constructieve manier (dat het toch echt wel zo veel beter was).
    Het ging niet (details doen er even niet toe). De strijd die zij heeft gevoerd met zichzelf hierdoor, die was echt niet mals.
    Het zou toch mooi zijn als een pro-borstvoedings-mama vanuit haar hart zou kunnen zeggen: 'ik zie hoe je worstelt, maar het is goed. Stap over op flesvoeding!'
    In plaats daarvan komen er vaak verwijten en opmerkingen dat je dan niet hard genoeg geprobeerd hebt, of geen goed advies hebt gehad van de lactatiekundige. Borstvoeding is fijn en beter (mijn mening) maar niet tegen elke prijs.

Maar goed. Ook ik ken de blikken van de andere kant. Toen Ties krap twee maanden was kreeg ik al de eerste 'is het niet tijd om te stoppen?' Opmerking.
    Toen ik weer ging werken kreeg ik de opmerking van mijn leidinggevende dat ze helemaal verbaasd was hoeveel 'voedingsrechten' ik heb (met andere woorden: ze vindt het belachelijk!) en dat voor 9 maanden lang! Het kdv is naast het ziekenhuis waar ik werk, dus ikvoed ook geregeld live (1 keer per dag. De rest kolf ik op een invalidentoilet, omdat er in heel heel ziekenhuis maar 1 officiele kolfruimte is en de tijd die me dat kost om daar te komen, pfffff....). Boeie! Ze doet het er maar mee! Hihi

2. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Mijn oudste heeft vanaf het begin flesvoeding gehad, mijn jongste 2,5 jaar borstvoeding. ik heb alle soorten en maten opmerkingen gehad en het heeft mij nooit ook maar een zak geboeid. Ik deed wat ik dacht dat goed was, en dat was het ook.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Hier op het forum vind ik dat het andersom net zo gebeurd...bv in topics als: hoe afbouwen en dan een heel relaas over dat je helemaal nog niet af hoef te bouwen.

In mijn vriendinnenkring herken ik het helemaal niet...maar dat komt omdat het ook stuk voor stuk overtuigde bv gevers zijn:D en andersom ook niet omdat ze heeel goed weten dat ze mij ook niet om krijgen met hun mooie praatjes haha. Ik sta helemaal achter het feit dat ik direct mer flesvoeding begonnen ben.

4. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ik heb gewone vriendinnen. Geen 'flesvoedingsvriendinnen' en ook geen 'borstvoedingsvriendinnen' #hokjescultuur

Als mijn vriendinnen kritische/kritisch informatieve vragen stellen omtrent de voeding van mijn kind(eren) dan zou ik gewoon uitleg geven over het hoe en waarom ik welke voeding geef en het verder laten rusten.

5. sennavt

sennavt Actief lid

18 feb 2015
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij beide kinderen ben ik meteen na de geboorte met flesvoeding gestart, behalve vanuit de professionele wereld heb ik nooit nare opmerkingen hierover gehad. Ik vind het ook zo'n zinloze discussie, iedere vrouw is vrij om te kiezen wat zij haar baby geeft. En waarom zouden we ons verplicht (moeten) voelen om onze keuze te verdedigen? Uiteindelijk hebben we allemaal hetzelfde doel; onze kinderen grootbrengen op de manier die wij het beste vinden. Een ander heeft daar toch geen bal mee te maken? Ik snap überhaupt niet waarom deze discussie zo vaak plaatsvind. Zouden we niet juist elkaar moeten steunen? Dat we, ongeacht of je flesvoeding of borstvoeding geeft, tegen elkaar kunnen zeggen; wat fijn dat je hebt gekozen voor wat JIJ wil en niet wat anderen/de maatschappij wil.

In ieder geval wel vervelend dat je zulke opmerkingen krijgt. Ik zou m'n mond niet houden en als je zo'n nare vraag of opmerking krijgt zeggen wat je vind. Je hoeft er ook geen ding van te maken maar je mag best te kennen geven dat je het niet op prijs stelt.

Overigens heb ik, als flesvoedende moeder, nooit de behoefte gehad borstvoedende vriendinnen/vrouwen van mijn keus te overtuigen. Ieder z'n keus toch?

Ik vind het wel heel jammer voor moeders die graag borstvoeding zouden geven maar dit niet kunnen/mogen. Dan is het geen keus en dat zou niet zo mogen zijn.

6. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is ook een zinloze discussie en ik ga m nooit aan, maar alle "kunstvoedingsvriendinnen" van mij die hebben me gevraagd waarom. Ik niet aan hen.

En wat moet ik dan antwoorden? Alles wat ik kan bedenken zou een belediging kunnen zijn of ze kunnen kwetsen...

7. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Ik ben altijd oprecht geïnteresseerd in deze keuze, ik vraag het dan ook altijd. Ook vraag ik waarom ze zijn gestopt met bv., er komen echt interessante verhalen uit.

Uiteraard kunnen deze vragen gesteld worden zonder oordelen, het is nou eenmaal een keuze die iedereen moet maken.

8. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Mooi gezegd! :D

Deel Deze Pagina