Overvolle borsten bij doorslapen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door nieko, 29 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nieko

nieko Actief lid

2 dec 2013
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

Nu mijn zoontje griep heeft drinkt hij minder dan normaal. Dit merk ik aan mijn borsten die vaak veel voller zitten. Ik twijfel nu steeds of ik moet kolven om m'n productie goed te houden of dat dit niet zo snel kwaad kan. Normaal komt hij 1 tot 2 keer voor een nachtvoeding maar vannacht na de voeding van 23.30 werd ik om 5 uur wakker van overvolle borsten. Zoontje maar beetje wakker gemaakt en aangelegd, maar twijfelde heel erg wat wijsheid is -normaal volg ik vooral zijn ritme. Kolven was uiteraard ook een optie maar ik ben altijd bang dat hij dan net honger heeft als m'n borsten leeg zijn (en dan de fles niet wil).

Dit deed me gelijk doen afvragen hoe moeders dat doen als hun baby begint door te slapen snachts: je borsten staan dan toch op knappen snachts?? Is dat niet slecht voor je productie/risico op borstontsteking/zeer oncomfortabel?? Ik neem aan dat jullie moeders van doorslapende kindjes, niet snachts gaan kolven -tenminste daar zou ik echt geen zin in hebben als m'n zoontje eindelijk door zou slapen.

Pfff kon ik eindelijk slapen, lig ik wakker me dit soort dingen af te vragen haha :)

2. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik had de eerste maanden snel last van overproductie. Toen mijn zoontje begon met doorslapen, leverde dat inderdaad overvolle borsten op. Zeer oncomfortabel en soms echt pijnlijk. Ik was blij als hij 's ochtends wakker werd en ik kon aanleggen ;). Ik heb wel ooit in de ochtend mijn andere borst leeg gekolfd, toen hij begon met doorslapen. Niet vanwege mijn productie, maar omdat ik zoveel melk had dat het pijn deed en hij dit niet in een voeding leeg kreeg. Dat ging dan in de vriezer. Ik deed dit alleen als ik echt op knappen stond, omdat ideaal gezien vraag en aanbod op elkaar afgestemd zijn.

In de praktijk betekende het dat ik regelmatig doorlekte. Als mijn borstcompres verschoven was, werd ik wakker in een nat bed. 's Nachts afgekolfd heb ik nooit, het is een nieuw evenwicht dat zich moet instellen. In principe zou het zichzelf moeten regelen. Behalve als het echt niet goed gaat, dan zou ik bij kolven. Mijn zoontje is bijvoorbeeld langere tijd ziek geweest (ziekenhuis), toen heb ik wel structureel gekolfd op mijn productie op peil te houden. Maar een of twee dagen wat minder drinken is geen probleem. Je baby gaat ook weer meer drinken als hij daar aan toe is, en dan passen je borsten zich weer aan.

Mijn zoontje wordt volgende week 1, en ik voed nog steeds. Nu heb ik geen last meer van overvolle borsten ;)

3. nieko

nieko Actief lid

2 dec 2013
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie. Goed om te lezen dat t (buiten het oncomfortabele gevoel) geen kwaad kan. Ik merk dat ik op een of andere manier een negatieve associatie heb met zulke volle borsten -misschien omdat ik tijdens de kwaamweek steeds gewaarschuwd werd voor stuwing- en dat ik nu dus ook direct wil handelen als ze zo vol voelen.

Enige wat ik me nog afvraag; hoe zit t met een borstontsteking? Die kan je toch oplopen door met volle borsten te blijven zitten..?

4. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Toen mijn dochter ging doorslapen ben ik savonds gaan kolven, eerst omdat ik dacht dat het doorslapen tijdelijk zou zijn en nu ik werk heb ik die melk nodig omdat ik overdag niet genoeg kolf.

In de praktijk zouden je borsten zich gaan aanpassen. Met borst ontstekingen geb. ik geen ervaring.

5. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Hier ging dl met 3 weken opeens tot 9 uur slapen terwijl ze daarvoor om 6 uur de voeding kreeg. Ik heb de 1e 2 weken nog gekolfd om 6 uur maar toen bleek dat dit toch echt haar nieuwe ritme was ben ik hiermee gestopt. Heb nog wel zeker 2 maanden last gehad van harde volle borsten s ochtends, gelukkig nooit borstontsteking gekregen. Nu na 6.5 maand
    kan ik eindelijk zeggen dat ik van overvolle borsten geen last meer heb (wel bv nu afgebouwd na 2 voedingen per dag). Mijn oplossing tegen de stuwing en het doorlekken was een luier doormidden knippen en die in mijn bh doen. Zoogkompressen hielpen namelijk niet en ook een hydrofiele luier was doorweekt.

6. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik heb in eerste instantie soms nog de druk eraf gekolfd omdat het gewoon echt pijn deed. Of bij de eerste voeding (waarbij ze dan een zo'n overvolle borst dronk), bij de tweede een bakje eronder gehouden (had ik zo 200ml melk haha).

Voor de nachten zelf sliep ik met 2 strandlakens de eerste 4(?) maanden. Die kon ik meermaals per nacht vervangen omdat ze doorweekt waren ;) Maar heb nooit een borstontsteking gehad ondanks de overvolle borsten in de nachten.

7. nieko

nieko Actief lid

2 dec 2013
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Haha wat een inventieve oplossingen van sommigen; strandlakens en doormidden geknipte luiers. Wat we al niet over hebben voor onze kleintjes ;)
    Maar bedankt! Ik ben weer wat wijzer -en geruster mocht ik ooit weer eens mogen doorslapen!

8. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik heb ook nog nooit een borstontsteking gehad. Wel ben ik hier erg alert op geweest, omdat ik langere tijd last had van overvolle borsten en stuwing. Als het heel pijnlijk werd, en mijn zoontje kon het niet wegdrinken, kolfde ik wel een borst leeg. Andere trucjes, in de douche harde plekken/pijnlijke plekken masseren en dezelfde plekken masseren tijdens het drinken van mijn zoontje.

Pijnlijke plekken heb ik wel gehad, maar tot een borstontsteking is het nooit gekomen. Na een paar maanden werden de overvolle borsten minder en was het niet langer nodig hier zo alert op te zijn.

Als ik "gewoon" overvolle borsten had (zonder pijn), deed ik er niets aan.

9. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Die ga ik onthouden voor een eventuele tweede. :D Lijkt me veel handiger dan de doorweekte borstcompressen en handdoeken die ik heb gebruikt. ;)

10. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Ja scheelde een hoop! Werd steeds vroeg wakker omdat ik weer eens een kletsnatte bh had. Heel sexy is het overigens niet :D

11. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ik geef mijn zoontje vaak links het laatst om 23:00. In de ochtend krijgt hij dan rechts. Deze zit dan overvol, dus heeft hij er genoeg aan. Links dan weer rond 10 uur. Er zit dus ong 11 uur tussen een voeding links. Het maakt echt niets uit. Hij krijgt genoeg, groeit goed, heb geen borstontstekingen gehad en ook nooit meer nodig gehad dan 1 zoogcompres per dag. Het regelt zich meestal vanzelf.

Deel Deze Pagina