Zwanger worden na operatie in bekkengebied

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door AnneBr, 25 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AnneBr

AnneBr Nieuw lid

25 jan 2013
    2
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hi allemaal,

Na mijn borstvoedingbericht even een andere kwestie. Ik ga er niet vanuit dat er hier meiden zitten met precies dezelfde problemen, maar ik gooi 'm er toch even in.

Ik heb sinds mijn 18e colitis ulcerosa (dikke darm ziekte), en dat is in 2011 zo erg geworden dat ik mijn dikke darm heb moeten laten verwijderen. Ik heb vervolgens een half jaar een stoma gehad, en daarna een tweede operatie om mijn dunne darm aan mijn endeldarm te laten zetten, waar een reservoirtje is gemaakt om de (wacht)functie van de dikke darm op te vangen. (een 'pouch' heet dat)

Nou weet ik dat je na die operaties flink minder vruchtbaar bent, zo'n 40%. Ik vraag me af of er hier dames zijn die positieve zwangerschapservaringen hebben in soortgelijke situaties (operaties in het kleine bekkengebied). Momenteel zijn mijn vriend en ik aan het proberen en op zich voel ik me wel positief over mijn vruchtbaarheid (gezien regelmatige menstruatie en echo's), maar dat is puur een gevoel. Verklevingen schijnen de grote boosdoener te zijn, en die zijn bv niet op echo te zien.
    Ik wil zo graag een kindje!

2. Lusvi

Lusvi Bekend lid

16 okt 2012
    570
    19
    18
    Ik heb bijna hetzelfde. In mijn geval Crohn, aantal operaties gehad nu en ook een stoma (die nu weer is opgeheven). Ik sta onder behandeling van een gynaecoloog nu, omdat wij zwanger proberen te worden met een 'probleem' buik. Ik zal ook nooit naar een verloskundige kunnen, simpelweg omdat ik goed in de gaten moet worden gehouden.

Ze hebben mij nooit iets verteld over verminderde vruchtbaarheid, al kan ik me dat wel voorstellen idd, met al het gerommel in je buik. Voor mij is het dus gewoon afwachten, gezien dit ons eerste kindje zal worden.

Ze hebben mij wel verteld dat als je net als ik al veel breuken in je buik en dergelijk hebt gehad, een bevalling op de normale wijze (bij mij iig) bijna niet mogelijk is, en het dus sowieso een keizersnede zou worden. Dit ivm het vele persen en de druk die dan op de buik/darmen komt..

Deel Deze Pagina