Mee eens hoor; de dingen die echt gevaar opleveren liggen buiten bereik (bijvoorbeeld in lades die zo hoog zijn dat zelfs m'n oudste er niets uit kan pakken). Er zijn wel dingen waarvan ik niet wil dat ze die pakken, maar die geen acuut gevaar opleveren. Die ga ik niet achter slot en grendel doen, dan zeg ik liever nu 1000x dat het niet mag, waarna ze het ook gewoon weten en niet meer doen. Ik moet erbij zeggen dat ik opnieuw het hele huis door moet om te zien wat gevaar oplevert nu mijn dochter begint rond te lopen. Ik ben zo gewend aan het gedrag van mijn zoontje, dat ik soms vergeet dat mijn dochter echt een ander kindje is...
Ik denk ook dat je in de loop van de tijd moet kijken wat nodig is voor jouw huis/kindje. Sowieso de echt gevaarlijke dingen wel bij voorbaat al doen. Wij hebben een open trap (trapgat van de zolder tot in de kelder ) en beneden schuifdeuren, dus toen ze begon met de kamer doorrollen, hebben we boven en beneden wel al traphekjes geplaatst. Verder zitten nu overal slotjes op de kastjes, want ik werd hélemaal gek van 3000x per dag kastjes open maken en spullen eruit pakken. Luisteren is niet echt haar ding Maar heb ik pas gedaan toen dat bleek Idd stopcontactdingen. Hoekjes op tafels heb ik wel bij voorbaat gedaan toen ze begon met optrekken/lopen. Mijn zusje is vroeger een keer tegen de punt van de tafel gevallen, dat weet ik nog goed. Maar mijn dochter haalde al snel ook constant al die hoekjes er vanaf, dus die heb ik uiteindelijk maar weggehaald De messen liggen in het midden van de bestekla waar ze (nog) niet bij kan en de rest van de gevaarlijke dingen staat hoog, want ze haalde die ook uit de laden en ging er mee rondlopen Klinken boven omhoog, mede voor de katten, maar ook wel handig dat zij dr (nog) niet bij kan Rekje bij het fornuis heb ik ook gedaan toen ze daar bij kon. Dusss, tja de meeste dingen heb ik in de loop van de tijd wel gedaan, op geleide van haar ontwikkeling. 'Ze moet toch ook leren dat ze ergens van af moet blijven' klinkt erg goed en zeer verantwoord, maar ik vind/vond dat voor mijn dochter absoluut niet werken Wel steeds meer nu ze wat ouder is en dingen wat beter begrijpt.
Lees hier goede tips, en denk dat je idd naar je kindje moet kijken. We hebben de trap in de woonkamer en daar komt een hekje voor, en er komt ook een hekje naar de keuken toe. Als de box weg is en ik moet even naar de w.c of ff wat was in de machine doen(staat beneden in de berging) dan hoef ik niet bang te zijn dat ze gekke dingen kan doen in de keuken, en kinderen horen niet in de keuken. De schoonmaak spullen en medicijnen staan al hoog sinds we een nieuwe keuken hebben. En we gaan de stopcontacten beveiligen.
Wij hebben alleen traphekjes geplaatst,tafelhoekbeschermers gebruikt en van die stopcantact dingentjes.Verder nooit iets van tafel gehaald,en ook niet gezorgd dat ze laadjes en kastjes niet open kregen. Waarom zou je dat allemaal doen?Wij waren,en zijn nog steeds,van mening dat je kinderen moet vertellen(leren)wat ze wel en niet mogen.Natuurlijk hadden we wel poetsmiddelen op een hogere plaats gezet. Overal waar we op visite gingen kwamen ze nergens aan.Mijn moeder heeft swarovski,ook daar zijn ze nog nooit aan gekomen. Echt,al die dingen heb je niet nodig,gewoon de kinderen leren wat wel en niet mag.
ik heb -stopcontactbeveiligers bij stopcontacten waar hij bij kan -traphekjes: meneer is klimfanaat -haakje op kastje waar schoonmaakspullen staan en haakje op kastje waar alcohol ed staat. De rest is gewoon "los" en soms dus leeg Tip: ga zelf een keer op je knieën door de kamer en kijk wat echt gevaarlijk is waar hij bij kan. Sommige dingen zijn alleen vervelend, maar niet gevaarlijk, zoals pannen uit de kast halen
Wil niet belerend doen hoor maar er zijn dus kindjes die die haakjes dus gewoon open kunnen maken. Wist ik eerst ook niet, maar mijn nichtjes konden dat bijna gelijk al! Zelf ga ik mijn schoonmaak spullen bovenop de keuken zetten, in een mand of zo. Stopcontacten beveiligen, (sommige) kastjes vergrendelen, traphekjes.. dat vind ik wel goed zat En verder sta ik de hele dag ''Nee, daar mag je niet aankomen" te verkondigen
Wij hebben ook niet alles beveiligd. wel: - stopcontactdopjes - traphekjes, vooral boven, want beneden hebben we een hele open trap, dus dan kunnen ze er aan de zijkant alsnog op. - schoonmaakmiddelen weggezet - een hele lange schoenlepel door het rijtje handvaten van lades waar messen in zitten, zodat die niet meer zomaar open kunnen - sinds kort een rekje voor het fornuis, zodat ze geen pannen eraf kunnen trekken. Jongste is nogal geinteresseerd in koken (positief, hij vindt het gewoon erg leuk om daarnaar te kijken, maar dat is wel gevaarlijk). - thermostaatkraan in bad Verder hebben we geen beveilgingen en staan er ook nog gewoon kaarsen en glazen op tafel en is de open haard ook aan als er kinderen rondlopen. Ze zijn ook regelmatig op de rand van de tafel gebotst of van de bank gevallen. Ik vind dat soort dingen een beetje bij het leven horen, ze moeten leren dat ze voorzichtig moeten zijn en natuurlijk probeer je ze te beschermen, maar sommige dingen leer je nu eenmaal met vallen en opstaan.
Meeste beveiliging hebben wij hier trouwens voor de jongste geplaatst. De oudste trok nooit kastjes open, viel nergens van af en klom nergens op. Jongste is echt een rouwdouwer wat dat betreft, veel ondeugender en wilder. Het hangt dus ook wel van je kind af wat je nodig hebt.
Ik heb traphekjes, zowel boven als beneden, het kastje waar de schoonmaakmiddelen in staan heeft een kinderslot, de stopcontacten zijn beveiligd en de medicijnen zitten in de medicijnkastje achter slot en grendel. Koffie en thee zet ik altijd ergens neer waar ze er niet zo makkelijk bij kunnen. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Tja, dat van 'ze moeten het maar leren' daar heb ik niet zoveel mee op jonge leeftijd, ze komen vanzelf op een leeftijd waarbij je ze het goed kunt uitleggen en ze dat soort dingen niet snel meer zullen doen, maar die hele kleintjes zien het gevaar er niet van in. Ik vind het een stuk relaxter om te weten dat de meest gevaarlijke dingen zijn afgeschermd dan dat ik overal constant met mijn neus bovenop moet zetten. Want wie zegt dat je dreumesje die normaal van je kop thee af blijft, dat deze keer ook zal doen. Het blijven kinderen die alles willen onderzoeken.