je kind afstaan als pleegkind iemand hiermee ervaringen?

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door Ruby1987, 25 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ruby1987

    Ruby1987 Fanatiek lid

    24 mei 2012
    1.114
    0
    0
    student: bedrijfs administratie
    Almere
    Hey,

    Heeft iemand hier ervaringen met je kind als pleegkind af te staan?

    Ik zit enorm te twijfelen en ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen.
     
  2. kickk

    kickk Actief lid

    3 mrt 2012
    403
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat wil je precies weten?

    Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar we krijgen binnenkort wel een pleegzoontje.
     
  3. Ruby1987

    Ruby1987 Fanatiek lid

    24 mei 2012
    1.114
    0
    0
    student: bedrijfs administratie
    Almere
    Waarom diegene zijn kindje heeft afgestaan, hoe ze het nu ervaart en de procedure is gegaan.
     
  4. Ruby1987

    Ruby1987 Fanatiek lid

    24 mei 2012
    1.114
    0
    0
    student: bedrijfs administratie
    Almere
    Waarom diegene zijn kindje heeft afgestaan, hoe ze het nu ervaart en de procedure is gegaan. Ook voor welke manier van pleegzorg is gekozen en waarom voor die manier.
     
  5. kickk

    kickk Actief lid

    3 mrt 2012
    403
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh oke. Tja dat kan ik natuurlijk niet aangeven.

    Ik weet wel dat er heel veel verschillende redenen kunnen zijn, varierend van bijvoorbeeld financiele redenen, verwaarlozing, misbruik, verslaving, psychische problemen etc.

    Ook is er natuurlijk een verschil tussen vrijwillige uit huis plaatsing en verplichte uithuis plaatsing.
     
  6. babyhope

    babyhope VIP lid

    23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Oeg dat is best heftig.

    Mag ik vragen waarom je daaraan denkt, ik zie je fototje in je avatar is dat je zoontje?
     
  7. Ruby1987

    Ruby1987 Fanatiek lid

    24 mei 2012
    1.114
    0
    0
    student: bedrijfs administratie
    Almere
    Hey,

    Dat is idd mijn zoontje. Het gaat niet om hem hoor. En ik bespreek dat liever prive. Ook omdat ik niet echt goede ervaringen heb op forums en ik wil gewoon niet dat ik aangevallen word.
     
  8. Steph80

    Steph80 Bekend lid

    26 apr 2012
    881
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik vind het altijd heel knap als mensen zelf inzien dat ze een kind niet kunnen bieden wat het nodig heeft en voor vrijwillige pleegzorg gaan. Het best kan je dan naar Bureau Jeugdzorg gaan, daar kan je je verhaal doen en zij zullen dan een indicatie pleegzorg schrijven en naar de zorgaanbieder in de regio sturen. De zorgaanbieder zoekt een pleeggezin en organiseert een matchingsgesprek om te kijken of het klikt tussen ouders en pleegouders. Als beide partijen door willen gaan met de matching gaat het kind kennis maken met de pleegouders en als ook dat goed gaat, kan er een wenperiode afgesproken worden met uiteindelijk de plaatsing bij het pleeggezin. De zorgaanbieder koppelt een pleegzorgwerker aan het kind, deze maakt samen met alle betrokkenen een plan en maakt afspraken over bijv. bezoeken. Bij vrijwillige pleegzorg en OTS(onder toezicht stelling) moeten ouders LBIO (ouderbijdrage) betalen van ongeveer 100-130 euro per maand (afhankelijk van de leeftijd). Pleegouders krijgen 500-550 euro per maand pleegzorgvergoeding (voor voeding, kleding, zakgeld etc.).
    Je kan ook in je eigen netwerk naar pleegouders zoeken, zo zijn er veel opa's, oma's, ooms, tantes, buren etc. die een kindje opvangen. Zij zijn netwerkpleegouders. Zij kunnen zichzelf melden bij Bureau Jeugdzorg een aangeven dat ze pleegzorgbegeleiding willen. BJ zal ook dan een indicatie schrijven en naar de zorgaanbieder sturen. De zorgaanbieder zal een netwerkonderzoek doen om te kijken of de netwerkpleegouders voldoen aan de voorwaarden van pleegouderschap. Ook wordt er een verklaring van geen bezwaar opgevraagd bij de Raad v.d. Kinderbescherming. Netwerkpleegouders krijgen pleegzorgvergoeding vanaf het moment dat de verwijzing bij de zorgaanbieder binnen komt. Mochten ze niet goedgekeurd worden, dan kan BJ alsnog beslissen het kind daar te laten zitten, maar dan zonder begeleiding en vergoeding.
    Het is ook mogelijk om ter ontlasting weekendpleegzorg aan te vragen. In dat geval gaat een kind bijv. om het weekend naar een pleeggezin zodat ouders even bij kunnen komen. Dit kan ook in vakanties: vakantiepleegzorg.
     
  9. Ruby1987

    Ruby1987 Fanatiek lid

    24 mei 2012
    1.114
    0
    0
    student: bedrijfs administratie
    Almere
    Dat om het weekend en in de vakantie lijkt me wel wat. Moet je daarvoor ook eigen bijdrage geven?
     
  10. Steph80

    Steph80 Bekend lid

    26 apr 2012
    881
    0
    16
    NULL
    NULL
  11. tlc81

    tlc81 Bekend lid

    22 jan 2012
    684
    126
    43
    Mijn broertje heeft ruim een jaar in een pleeggezin gezeten, omdat het thuis echt niet meer ging. Mijn moeder heeft toen (heel dapper) besloten om hem vrijwillig buitenshuis te laten plaatsen in een pleeggezin. In de weekenden en vakanties kwam hij naar huis. Dit is voor zowel mijn broertje, mijn moeder als ons als gezin heel goed geweest! Inmiddels woont hij weer thuis en het gaat echt een stuk beter! Het klinkt heel hard als een kind uit huis geplaatst word, maar soms is het echt even noodzakelijk. Ik heb veel respect voor vrouwen die het zelf inzien en de beslissing durven te maken. Heel veel sterkte!
     
  12. Majo

    Majo Fanatiek lid

    30 jan 2009
    2.522
    0
    0
    Heftig zeg! Dapper dat je erover nadenkt en dus het beste voor je zoontje wil om welke reden dan ook. Wil je alleen maar even sterkte wensen!
     
  13. Kelly1312

    Kelly1312 VIP lid

    30 aug 2011
    5.930
    0
    0
    Bollenstreek
    En degene die aan het LBIO betaald (vader of moeder) krijgt wel gewoon kinderbijslag dus kan je het daar van betalen.
     
  14. Kelly1312

    Kelly1312 VIP lid

    30 aug 2011
    5.930
    0
    0
    Bollenstreek
    Mijn man heeft zijn 2 kinderen ook eerst in een crisis opvang voor 1 jaar gehad en nu wonen ze in een netwerk gezin (bij broertje van zijn ex vrouw) ook niet ideaal maar ja. We hebben 6 jaar "gevochten" om de kids bij ons te krijgen.2,5 jaar na scheding bij moeder gewoont zijn daar uit huis gehaald door ernstige omstandigheden, daarna 2,5 jaar bij ons. Moeder bleef vechten voor de kids bij rechtzaken, BJZ, en de hele mikmak. Moeder advocaat van onvermogen dus had niks geen kosten, en wij volle mep voor een advocaat betalen.

    Kids stress, wij stress........ ging dus niet werken. Alles wat wij aan hulp voor de kids wilden kon niet want moeder ging nergens mee akkoord.
    Toen hebben we besloten om ze bij een crisis gezin te plaatsen voor een jaar (OTS van BJZ) dat ging perfect, omgang alles ging goed. Kids wilde graag weer bij ons wonen maar dat kon niet omdat BJZ ons niet verder kon helpen (moeder heeft zwaar borderline zonder medicatie)(kids bang voor moeder), dus wij hebben de loodzware beslissing moeten nemen dat ze niet meer bij ons konden wonen (was heel erg). Oom en tante wilde de kids wel "hebben", wij waren hier tegen, omdat de scheiding niet vlekkeloos is verlopen en hoogstaande ruzies zijn ontstaan (nu nog hoor). Wij wilden een neutrale plek, maar BJZ vond dit de ideale oplossing.
    Nu zitten ze sinds december vorig jaar bij oom en tante in huis (broertje van moeder dus).
    BJZ regelt omgang enz....... maar vanaf dat ze daar zitten is er elke maand weer gezeik over de omgang enz....

    Kids zijn nu 9 en 12.
     
  15. Ruby1987

    Ruby1987 Fanatiek lid

    24 mei 2012
    1.114
    0
    0
    student: bedrijfs administratie
    Almere
    Bedankt voor de tip
     
  16. SDonya

    SDonya Niet meer actief

    Ten eerste wil ik je niet aanvallen dus vat het ook niet zo op, ik bedoel het alleen maar goed en vanuit mijn ervaringen. :)

    Ik lees hier dat mensen ervaring hebben met pleegkinderen,

    Ik ben zo'n kind geweest en ik kan je vertellen dat het alles BEHALVE prettig was. 16 jaar lang heb ik in kindertehuizen, pleeggezinnen, leefgroepen, noem het maar op gezeten en alle kinderen die ik daar heb leren kennen (geloof me dat zijn er veel!) hebben die situatie ook als erg onprettig ervaren. De meeste voelen zich afgewezen door hun ouders, houden er hechtenis stoornissen of iets anders aan over. Ook heb ik gezien dat heel veel van de kinderen uiteindelijk het slechte pad op gaan of slechte cijfers halen. En dan bedoel ik niet alle kinderen maar het grootste gedeelte wel.

    En dan nog niet te beginnen over wat er allemaal binnen de Jeugdzorg groepen gebeurt.......


    Ik zou er nog maar even heel goed over nadenken of je dit echt wilt doen want als jou zoon dit later als een gunst ziet dan is hij een van de weinige....

    Misschien dat je kan kijken voor ondersteuning thuis?

    Groetjes
     
  17. Ruby1987

    Ruby1987 Fanatiek lid

    24 mei 2012
    1.114
    0
    0
    student: bedrijfs administratie
    Almere
    Hey

    Ik ben zelf ook een pleegkind geweest. Ik heb van 2 tot 4 in een kindertehuis gezeten. Daarna in een pleeggezin tot mijn 18e. Ben daar heel goed opgevangen ondanks dat er ook moeilijke tijden waren toen mijn pleegouders gingen scheiden. Vanaf mijn 18e tot mijn 21e in kamertraining gezeten. Het waren ook geen makkelijke tijden voor mij maar toch kijk ik er echt nuchter tegen aan. Hulp aan huis? Wat voor hulp is er allemaal?
    Want waar ik op vastloop daarbij kom ik niet in aanmerking voor hulp. Het liefste zou ik in de buurt van mijn familie willen wonen. Maar dat kunnen ze mij niet bieden. Mijn huis is voor mijn gevoel in the middle of no where. Heb er niemand. Erg jammer want mijn familie zou mij wel erg graag willen helpen maar de afstand is gewoon te groot.
     
  18. Steph80

    Steph80 Bekend lid

    26 apr 2012
    881
    0
    16
    NULL
    NULL
    Jeugdzorgaanbieders bieden ook ambulante hulp, dus hulp thuis. Er komt dan 1-2x per week iemand bij je langs om je te helpen met je (opvoed)vragen. En zij kunnen je mogelijk ook helpen aan een woning dichter bij je familie (woningruil bijv?). Ik heb ook wel eens urgentie aangevraagd voor mensen die dit ook gekregen hebben.
    Ook dit gaat via Bureau Jeugdzorg, zij moeten hier een indicatie voor schrijven.
    Als je wil, kan je me in een pm de situatie beschrijven, dan kan ik met je meedenken waar je het best naar toe kan met je vraag?
     
  19. TiTaRa

    TiTaRa Fanatiek lid

    25 aug 2008
    1.016
    0
    0
    Interieurverzorgster (mooie naam voor poetsvrouw)
    Lanaken (Rekem)
    Als je overweegt om je kindje op te geven aan een pleeggezin vind ik dit een zeer moeilijke en vooral MOEDIGE keuze...
    En je kind kan niet beter zijn dan bij een pleeggezin aangezien het meestal gaat om mensen die zelf geen kindje kunnen krijgen en ze worden daarbij ook nog eens zeeeer goed opgevolgd...
    Het lijkt mij wel gewoon een enorm zware keuze die je moet maken! Heel veel succes ermee x
     
  20. miekje1982

    miekje1982 Fanatiek lid

    6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Hai,

    Ik zie dat je in Almere woont. Je kunt me een pb sturen met, als je dat wilt, je hulpvragen. Ik werk bij een hulpverleningsinstantie in Almere die ook ambulante hulp biedt in opvoedondersteuning.

    Groet Miekje
     

Deel Deze Pagina