Je kind in het openbaar verschonen. Kan dat volgens jou?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Novastar, 6 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Een beetje naar aanleiding van het openbaar-voeden-topic en een beetje door een ervaring vandaag open ik dit topic.
    Vandaag zijn wij naar een grote kermis geweest. Er waren geen cafés of iets dergelijks in de buurt maar eetkraampjes en "bierstubes" waar een toiletwagen bij stond. Wij zaten wat te drinken toen mijn man zei dat hij dacht dat onze zoon had gepoept. Wat nu? Er was geen plek om hem te verschonen. Op het bankje waar we zaten dan maar? Of gewoon in het gras op de grond? Maar kun je dat doen, zo in het openbaar, waar mensen zitten te drinken? Een rustig plekje was er niet echt en de auto was te ver weg. Nu was het vals alarm maar het is me al vaker opgevallen dat er in Nederland weinig plekken zijn met een verschoonplek voor kinderen, ook cafés en restaurants. Wat vinden jullie, kun je je kind in zo'n geval gewoon buiten, in het openbaar verschonen? En wat ik erg vind bij mij thuis: als mensen hun baby gewoon zonder te overleggen op de eettafel leggen om hem te verschonen (wij eten daar!). Ik heb ook geen verschoonkussen beneden, ik loop wel even naar boven. Maar daar lijk ik vrij uniek in te zijn. Hoe doen jullie dat?

2. Nanoni

Nanoni Actief lid

9 jul 2016
    126
    0
    0
    NULL
    NULL
    In het openbaar verschonen waar mensen direct op zitten te kijken zou ik niet (snel) doen, vanwege de privacy van onze kinderen maar ook voor de mensen om ons heen.

Wat ik doe als het echt niet anders kan is de zitting van de kinderwagen plat, matje erin en in de kinderwagen verschonen. Zo heb ik dat ook wel eens gedaan in de reiswieg. Maar dat is hooguit 2 of 3 keer gebeurd, overige keren was er altijd een voorziening in de buurt of een rustig plekje te vinden.

Thuis staat er een commodekast met verschoningskussen beneden, dit omdat we een peuter en dreumes hebben en ik anders steeds beiden mee naar boven moet nemen. Nu ik zwanger ben is dat niet echt handig daarom dus even op deze manier. Ik vind het niks en zou ook liever naar boven lopen maar dit is wel makkelijker (voor nu).

Ongevraagd, bij anderen thuis, verschonen op de bank of eettafel zou ik nooit doen. Ik zou juist vragen of er ergens mogelijkheid is om te verschonen. Lijkt me wel zo netjes naar degene waar je op visite bent en prettig voor jezelf en kind.

3. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Ik heb gisteren mijn dochter verschoond in de dierentuin liggend in de buggy. Stond rustig en niemand had er last van. Op vakantie ook 2x op een parkeerplaats op de voorstoelen Vd auto. Ik heb daar weinig problemen mee

4. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Goede vraag!

Ik vind het aantal verschoonplaatsen in Nederland ook tegenvallen. Bij een kleine baby kan het eventueel in de wandelwagen en anders zoek ik een rustig plekje op. Ergens op tafel zou ik niet zomaar doen, daar zitten mensen mogelijk te eten. Op die kermis zou ik het op de grond in het gras doen, denk ik. Of op een bankje, als er geen mensen heel dichtbij zitten.

Bij mensen thuis vraag ik even of het misschien op hun bank (of zo) kan. Ik heb in de luiertas een matje en hydrofiele doek, dus de kans dat er iets vies wordt, is dan niet zo groot.

5. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Plasluiers vind ik best in het openbaar kunnen. Daar is niets aan te zien. Maar een poepluier vind ik al vies van mijn eigen baby dus ik zou niet graag de poepluier van een andere baby ineens voor mijn neus hebben ;)

Heb laatst dus wel mijn baby verschoond op een picknicktafeltje bij gebrek aan een verschoonplek (wel met een hydrofiel eronder, niet rechtstreeks op de tafel waar mensen van eten ;) ). Gelukkig had hij alleen plas. Zou niet weten eigenlijk hoe je dat moet doen als er geen verschoonplek is en de baby heeft gepoept. Gelukkig poept mijn baby tot nu toe nooit in het openbaar :p

6. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.666
    5.701
    113
    :)Als ik in het openbaar verschoon zorg ik dat niemand iets kan zien. Ten eerste wil ik niet dat vreemden mijn dochter haar in haar blootje zien. Ten 2de vind ik het zelf ook niet fris als ik bijv poep van een ander kind zie. Is er echt geen plek verschoon ik in de auto/ wagenbak of we gaan opzoek naar een restaurant.
    Laatst waren we in de leenbakker en ja hoor ze poepte. Ze stonk een uur in de wind :p toch gewacht tot we bij de auto waren want zal het ook niet in een winkel doen.

Plekken waar je fatsoenlijk een baby kan verschonen zijn er idd weinig.

7. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    hier een keer bij een parkeerplaats rustig hoekje opgezocht langs de snelweg en een poepluier op een picknickbankje verschoont met een matje eronder. tja wat moet dat moet. bank van een hotel ook keer moeten doen met een vuilniszak eronder (lekkere horeca op schiermonnikoog....)
    enne de klassieker in de auto/kofferbak ook vaker gedaan haha

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.815
    19.112
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #8 tupp, 6 aug 2016
    Laatst bewerkt: 6 aug 2016
    Een verschoonruimte heeft natuurlijk mijn voorkeur. Maar als dat er niet is, dan verschoon(de) ik gewoon op de grond. Plasluier eventueel staand, vanaf het moment dat dat kon. Poepluiers wel altijd liggend. Natuurlijk zoek ik een rustige plek, uit het zicht van anderen. Volgens mij hebben wij nooit meegemaakt dat dat echt niet kon. En anders zou ik denk ik heel duidelijk maken wat ik ga doen door uitgebreid met dat matje te rommelen en met een schone luier te zwaaien èn op luide toon tegen mijn kind te zeggen "HÈ BAH, HEB JE GEPOEPT. IK GA JE EEN SCHONE LUIER AANDOEN!" Wie dan niet naar de poep van mijn zoon wil kijken, heeft dan nog even de tijd om te vluchten. :D

Gelukkig is de jongste nu ook bijna zindelijk. Weer een probleem minder in het gelukkige leventje van Tupp.
    Ik ben er trouwens wel trots op dat ik mijn kinderen echt in alle houdingen kan verschonen. Met dank aan het trainingsschema van de oudste, die mij soms in de meest onmogelijke posities dwong. Mijn man kan nog steeds alleen meer een kind verschonen dat op de rug ligt, met het hoofd links. Als het kind andersom ligt, is het al in de war. Ik kan het op de rug met hoofd links of rechts of met de voetjes naar me toe. Maar desnoods ook met het hoofd naar me toe. Op de commode, op de grond of op de bank. Zelfs als het betreffende mormel... Sorry, ik bedoel natuurlijk kind, het presteert om op z'n zij of buik te gaan liggen, lukt het nog. Ook staand, gezicht mijn kant op of juist wegkijkend, lukt prima. Ik heb de oudste wel eens verschoond terwijl hij op zijn handen en zijn tenen steunde. Ik daar er mijn hand niet meer voor om. Desnoods doe ik het rennend. Jullie snappen dat ik op de babyshower die ik recent mocht meemaken de wedstrijd 'geblinddoekt een baby verschonen' glansrijk heb gewonnen. Het was niet eens een uitdaging, met zo'n pop die gewoon stil ligt.
    De oudste was echt een draak met verschonen. Wàt een drama. Er zijn zelfs wel eens mensen IN de verschoningsruimte komen kijken omdat ze dachten dat er een varken geslacht werd. Zo gênant!

9. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik verschoon niet graag in het openbaar maar als er geen andere mogelijkheid is dan doe ik het wel. Vanaf dat ik haar staand kan verschonen doe ik het trouwens het liefst staand bij een plasluier omdat er dan nog minder te zien is voor vreemden.
    Bij mijn ouders/schoonfamilie mag het gewoon op de bank maar als er ook anderen op bezoek zijn dan ga ik bij beiden naar boven. Ook als ik die mensen ken. Niet iedereen hoeft mijn dochter zo te zien. Bij anderen vraag ik gewoon even waar het kan.

10. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Het liefste niet. Vanwege de privacy van mijn kind. Maar als het niet ergens binnen kan niet het wel. Kofferbak, buggy idd allemaal meegemaakt. Kan hem moeilijk zolang in een plas/poepluier laten lopen.

11. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    We zijn graag buiten, en als er geen speciale plek was dan gewoon een hydrofiel op de grond.
    Ik heb ook geen probleem als andere mensen dat bij ons op eettafel doen trouwens, ze laten het toch niet op tafel staan. Stoor me meer aan honden mensen die niet achter hun huisdier opruimen in de park.

12. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Ik was ook ooit in een restaurant met onze toen dreumes. Daar hadden ze zelfs geen verschoon plek.

Vorig jaar waren we op een Kermis en konden we net als ts ook geen verschoon plek vinden. Toen heb ik het maar gevraagd aan een politie agent die daar rond liep en toen mocht ik mijn dochter in de ehbo ruimte verschonen.

13. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Dat is een goed idee! Een ehbo-tent was er namelijk wel. Ik heb ook altijd een matje en een hydrofieldoek in de luiertas dus hygiënisch verschonen kan altijd. Tupp, om jou moest ik echt hardop lachen!
    In Duitsland is het ook niet overal zo verschoonvriendeljk. Ik snap dat niet. Je moet toch overal kunnen komen met een klein kind? In Zweden schijnt dat allemaal supergoed geregeld te zijn.

14. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Precies dit. Wij hebben wel eens in de kinderwagen/buggy verschoond maar dan wel afgezonderd buiten of in een hoek ergens. Het zou niet bij mij opkomen om in het openbaar of zelfs bij iemand thuis op een tafel of bank te gaan verschonen en al helemaal niet midden in een eetgelegenheid, bah! ☹️

15. blondine01

blondine01 Niet meer actief

Zoek altijd eerst verschoningsruimte, is die echt niet te vinden dan een bankje ergens waar niemand is.

16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    In de kinderwagen dan meestal. Of op het matje op de grond of op een tafel, maar dan wel enkel ergens waar er niemand rechtstreeks op zit te kijken.

Hier thuis hebben wij ook gewoon een kussen liggen op tafel om te verschonen. Natuurlijk niet op een moment dat daar effectief gegeten wordt (wij eten meestal aan het keukeneiland). Als dat het geval is, zoek ik wel een ander plekje. Mensen die nu op bezoek komen (nu is er geen kussen meer) hebben altijd wel het fatsoen het niet net voor je neus te doen. Maar als dat op tafel is, wat dan nog? Ze smeren de inhoud toch niet uit?

17. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Ik zoek dan een afgelegen plek waar ik haar kan verschonen.
    Wil niet dat iedereen der maar in der blootje kan zien.
    Als de auto dichtbij staat verschoon ik der op de achterbank.

18. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    #18 Strandbal, 7 aug 2016
    Laatst bewerkt: 7 aug 2016
    Ooh ik verschoon overal als het nodig is. Ik heb daar echt maling aan. je ziet amper wat want ik leg altijd een luier onder de vieze luier, binnen 2 minuten ben in klaar.
    Uiteraard probeer ik het wel ergens dat het uit zicht is.

19. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Ik heb mijn jongste afgelopen jaar moeten verschonen in de wachtrij van de tower of terror in Disney.. Of eigenlijk heeft Skatje (van zp) dat gedaan want ik schaamde me dood! Mijn zoon is ook nog eens heel lang, ziet eruit als 6 maar functioneert veel jonger.. Vond dat wel echt heel erg. Verder lukte het meestal wel discreet.

20. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Dat hoop ik niet zeg! Maar het idee alleen al. Dat er poepluiers worden verschoond waar je een uur later weer gaat zitten eten. Dat vind ik gewoon echt niet fris. Bij ons mag het ook gewoon niet, zelfs niet met matje. De bank mag wel als ze er iets onder leggen.

Deel Deze Pagina