Mijn dochter heeft sinds maandag koorts. Maandag kon ik het goed voelen, maar was geen hoge koorts dus niet getempt. Gisteren in de loop van de dag 40,3 na pcm 38,5 en later weer 40,3 dus weer pcm gegeven. Vanmorgen 39 dus pcm gegeven. Eind van de ochtend 39,8 dus weer pcm gegeven. De dag begon al vroeg om half 6. Net weer 40,3 dus maar weer pcm gegeven. Ze is bijna 2 maar nog geen 12,5 kilo en mag volgens de bijsluiter 2-3 pcm per dag hebben. Maar ja, ik moet het wel geven aangezien ze het op die momenten echt wel nodig heeft. Kan ik er dan vanavond nog 1 geven?? Ik zie haar namelijk echt nog niet opknappen. En wat moet ze eigenlijk aan met dit weer en koorts. Het is hier binnen nu echt niet kouder dan 21 graden. Ik heb haar nu een romper lange mouw en een legging en sokken aangedaan. Ze ligt onder een dekbedovertrek die 4 keer is dubbelgevouwen. Zo'n overtrek is standaard al dubbel dus 8 laagjes katoen.. Toch ligt ze te rillen van de kou in haar slaap...
12,5x60 is 750 mg. Dus ze mag 3 van 240 hebben. Bij voorkeur om de 8 uur.. (60 mg is aanbevolen dosis voor een kind per kilo per 24uur) Maar als ze echt zo ziek er van is, dat ze een 4e nodig zou hebben, kun je beter even overleggen met de huisarts/huisartsenpost. Zolang hoge koorts willen ze soms ook wel even nakijken op o.a. oorontsteking. Ik zou zelf niet die 4e geven, zonder overleg met een medicus. Zeker niet, omdat het de koorts amper naar beneden haalt.
Tja het punt is dus dat mijn huisarts (of in ieder geval de assistente) de koorts niet zorgwekkend vind omdat ze tussen die momenten door gewoon alert en vrolijk is. Maar ja, ze is nog nooit in haar leven suf geweest bij ziek zijn, zelfs niet toen ze bijna uitgedroogd was. Nou nemen ze mij bij mijn zoontje ook niet serieus dus ik zal in hun ogen wel een overbezorgde moeder zijn ofzo.. Ik zal dan maar in ieder geval met de HAP bellen als ze vanavond nog zo'n hoge koorts heeft. Gisteren klaagde ze over buikpijn, maar dit was spontaan over na een keer flink spugen. Nu schreeuwt ze alleen auw auw als ik haar luier moet verschonen ofzo.. Als ik in de buurt van het geslachtsdeel kom. Kan je zo'n hoge koorts krijgen van een blaasontsteking ofzo? Nu kan je natuurlijk niet geheel vertrouwen op de woorden van een kind die niet extreem duidelijk praat. Maar normaal kan ze zich goed verwoorden als ze ergens last van heeft. Buikpijn is over zegt ze... :S
moeilijk - ik zou qua kleding anders ook even voor advies aan de huisarts vragen - normaal gesproken is het natuurlijk zo, dat je bij koorts, juist zo luchtig mogelijk moet kleden, zodat ze de koorts als het ware 'kwijt' kunnen. Maar als je kleintje ondanks de koorts kou heeft - is dat best moeilijk. Ook zou ik met een arts/assistent overleggen inderdaad over die paracetamol. Zij weten de precieze dosissen wat je kindje a.d.v van het gewicht mogen hebben.
Tja qua kleding heb ik juist gekozen voor alles bedekt, maar wel dun. De dekbedovertrek kan er af, of minder dubbel gevouwen als ze het weer warm heeft of te warm aanvoelt. Dit heb ik net dus ook gedaan, nu nog 2 dubbelgevouwen.
Toevallig heb ik van de week dezelfde vraag aan mijn ha gestekd omdat Ties heel ziek was, hij weegt 12 kilo. Het mag absoluut niet!! Tot 4 jaar is 3x 240 miligram echt de absolute max zei ze. Ook de apotheek was daar heel fel in. Gewicht vonden zij daar minder belangrijk in.
Volgens mij heb ik de boosdoener gevonden. De laatste 4 kiezen zijn allemaal tegelijk aan het doorkomen.