Klasgenoot heeft ongevraagd bril van dochter opgezet, bril zit niet goed meer!

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Picolientje, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Picolientje

Picolientje Actief lid

14 mrt 2017
    301
    261
    63
    Hi,

Even stoom afblazen...

Er zit een meisje bij mijn dochter in de klas die echt strontvervelend is. Ze pest kinderen keer op keer en dit keer was mijn dochter blijkbaar aan de beurt.

Mijn dochter was rustig met haar schoolwerk bezig toen dat meisje naar haar toe kwam en zomaar haar bril van haar neus aftrok. Ze is ermee gaan rondrennen en wilde hem niet teruggeven toen mijn dochter verzocht dat te doen. Vervolgens heeft ze hem zélf opgezet...
    Mijn dochter heeft een heel petit, smal gezicht en dat meisje is wat forser. Gevolg is nu dat de bril niet lekker meer zit. Zo op het oog zie je het héél minimaal scheef zitten, je moet echt goed kijken. Maar mijn dochter geeft aan dat hij niet lekker meer zit.

Ik wil morgen naar haar moeder toestappen, maar ook zij is nou niet echt iemand waar ik vriendinnen mee zou kunnen worden. Ik vermoed dat dit best wel een discussie gaat worden omdat het op het oog niet direct te zien is. En of het me nu wel of niet veel gaat kosten om het recht te laten zetten; ik wil dit gewoon niet zomaar laten gaan. Ik heb schoon genoeg van het gedrag van dat meisje; uitschelden, dingen afpakken, kleineren noem maar op.
    De juffen hanteren altijd de 'slappe-hap-aanpak' en vinden het prima als ze sorry zegt. Als jij ongevraagd met mijn dochter haar bril van € 200,- gaat lopen zwaaien, met als resultaat dat de bril niet meer goed zit, dan vind ik een ongemeende sorry nou niet echt voldoende.

Maar goed, kan ik hier iets mee? De bril zit dus niet goed meer, maar op het oog is het nauwelijks te zien..

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.892
    19.367
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het is op school gebeurd, onder verantwoordelijkheid van de leerkrachten. Ik vind dit dus toch meer iets om de leerkrachten op aan te spreken. En de school als geheel, als ze zo met terugkerend vervelend gedrag omgaan. Dit is gewoon niet normaal en zou niet geaccepteerd moeten worden. Ik ben daar naar mijn leerlingen heel duidelijk in: fouten maken kan en dan verwacht ik een sorry. En ècht goedmaken houdt ook in dat je oets doet om de schade of het ongemak van de ander te herstellen. Máár: als jij drie keer in de week sorry tegen iemand moet zeggen, ben je gewoon niet goed bezig en accepteer ik die sorry niet meer, dan volgt er gewoon straf.
    Zeker als je verwacht dat hebt gesprek met moeder problemen oplevert, zou ik dit via school spelen. En als andere ouders ook last hebben van het gedrag van dit meisje, ze aanmoedigen om dit ook te melden bij de leerkrachten en directie.

Wat betreft de bril zelf, is mijn ervaring dat opticiens dit soort dingen altijd gewoon in orde maken zonder kosten. Dat maakt natuurlijk het gedrag van dat meisje miet oké, maar hebt neemt misschien de ergste zorg wel weg.

3. Deliana

Deliana Niet meer actief

Met de bril zou ik even naar de opticien gaan, in principe zouden ze hem daar wel weer recht moeten kunnen buigen.

Ik ga ongeveer 1x per 2 maanden met de bril van mijn zoon naar de opticien (wanneer ik zie dat hij scheef staat of wanneer hij er steeds aan zit om hem goed te zetten...). De bril wordt altijd kostenloos weer recht gebogen en vaak nog helemaal schoon gemaakt (tsja... jongens....:confused:).

Dus om de bril zou ik me nu geen zorgen maken. Betekent natuurlijk niet dat het meisje niet gecorrigeerd hoeft te worden; ze moet gewoon van andermans spullen afblijven. Ik zou het bij de leerkracht neerleggen en duidelijk maken dat je er nu echt klaar mee bent. Even kijken hoe ze het oplossen en dan desnoods de ouders van het meisje ook nog even aanspreken.

Angel1980 vindt dit leuk.
  4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Met de bril even naar de opticien. En naar de juf om over dit voorval te praten.

5. littlemunchkin

littlemunchkin Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Bril wordt gewoon goed gezet door de opticien, zonder kosten.. Dus daar zou ik niet zo'n groot issue van maken. Maar dat gedrag van dat meisje, daar zou ik met de juf nog eens goed over praten. Want dat soort herhaaldelijk gedrag is niet tof voor de hele groep. Als hun huidige aanpak niet werkt, dan moet er een andere aanpak komen want zo kunnen ze niet doorgaan volgend schooljaar.

6. Picolientje

Picolientje Actief lid

14 mrt 2017
    301
    261
    63
    Oké, even naar de opticien dus.

Het punt is dat de juf echt heel laks is met het pestbeleid. Die hanteert ze nauwelijks, dus ik heb er weinig hoop in. Mijn dochter wordt vrijwel nooit gepest, dus ik heb er niet veel mee van doen gehad. Maar ik hoor over het betreffende meisje zóveel verhalen en dan die reacties van de juf erop..

Vandaar dat ik eigenlijk gewoon die moeder aan wil spreken. Of door naar de directie, maar morgen is de laatste schooldag voor de zomer dus of ze er nog tijd voor heeft..

7. mamabri

mamabri Niet meer actief

ik vind echt dat je nogal overdrijverig overkomt...Bedoeld of onbedoeld. Ik snap best dat je ervan baalt, maar kan me niet voorstellen dat dit alleen van het dragen van die bril komt. Je weet vast, net als bijna iedereen, dat die bril bij de opticien weer binnen no time kan worden afgesteld.

Als er meer dingen dwars zitten, zoals ik lees in je post, moet je daar én juf, en moeder op aanspreken, desnoods het kind zelf.

Maar op het eerste gezicht klinkt het alsof je nodig aan vakantie toe bent.....

olleke, merah, Juul75 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Picolientje

Picolientje Actief lid

14 mrt 2017
    301
    261
    63
    Aan vakantie toe ben ik sowieso!:D Maar klopt, het is een lange dag geweest en dit heeft mijn irritatiefactor wel verhoogd.
    Het is een opeenhoping van incidenten met dit meisje en er wordt niets aan gedaan.
    Haar bril van haar neus aftrekken, ermee gaan rondrennen door de klas en schijnheilig doen als de juf terugkomt...Ik vind het oprecht zeer asociaal en ergerlijk gedrag (het meisje is 10!)

En wat betreft de kosten van de bril; ik heb werkelijk geen idee. Mijn dochter heeft haar bril net een maand en niemand van ons draagt verder een bril.

9. mamabri

mamabri Niet meer actief

ik snap je helemaal hoor en ik begrijp ook echt dat je ervan baalt, daarom bedoel ik ook te zeggen: adem in, adem uit :)

Net wat je zegt: morgen is de laatste dag.....wat moet je er nu nog mee, lastig.

Ik denk dat ik in jouw geval morgen even de directie zou bellen, het verhaal uitleggen, vertellen wat je dwars zit en ook dat het voor nu lastig is, omdat het de laatste dag is. Zeg dan ook dat je in de eerste week na de vakantie erop terug komt bij de directie ivm wisseling van leerkracht (neem ik aan tenminste).

Dat het dan opgepakt wordt en er dan met het meisje aan gewerkt wordt. Want vervelend is het zeker.

10. mamabri

mamabri Niet meer actief

En die bril komt wel goed, heus. Daar moet je even mee naar de opticien gaan, die stellen hem en dat kost normaal niets, heb er al 35 jaar ervaring mee :thumup:

11. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik snap dat het vervelend is, maar...

- ik draag al 30 jaar een bril, en mijn beide dochters, en heb nog nooit meegemaakt dat de bril helemaal schots en scheef wordt nadat één keer iemand anders het op heeft gezet.
    En helemaal niet een goede kwaliteitsbril (obv de prijs die je noemt)

- en mocht het toch zo zijn, in elke brillenwinkel zullen ze de monteur zonder probleem weer aanpassen voor je dochter, is binnen 2m gebeurd.
    Kost niks

12. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Maar als jouw dochter normaal gesproken geen last heeft van dat meisje ga je de directie EN haar moeder aanspreken obv van verhalen die je hoort?

Deze incident is vervelend, maar is mij ook tig keer overkomen. Net zoals kinderen een potlood van elkaar afpakken om te klieren oid.
    Misschien is dit kind wel strontvervelend, maar je dichter wordt niet gepest zeg je, EN ze heeft net een bril waarmee jullie als gezin geen ervaring hebben.

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.208
    8.919
    113
    #13 NiekeKris, 20 jul 2018
    Laatst bewerkt: 20 jul 2018
    De bril zou ik gewoon mee langs de opticien gaan inderdaad, grote kans dat hij in een paar minuten weer prima zit.

Verder het gebeuren aan de juf en eventueel directie melden, maar gewoon op een normale manier, niet gevoed door alle ‘hearsay’ verhalen. Mocht het volgend jaar vaker voorkomen, dan zou ik er zeker mee aan de slag gaan en actie ‘eisen’. Maar wie weet inderdaad een andere leerkracht en een andere aanpak. En mbt dat dit meisje vaker kinderen pest: die kinderen hebben zelf ouders die bij dit soort incidenten aan de bel kunnen trekken. (En ja, natuurlijk is er een grens, maar in principe vind ik het de verantwoordelijkheid van die andere ouders om er iets mee te doen. Tenzij jij met je neus ergens boven op staat natuurlijk, maar niet als je viavia hebt gehoord dat.)

14. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zoon kreeg dat ook, meerdere malen, brillen winkel maakt het gewoon gratis weer goed. Ik zou niet met de ouders praten. je moet aan de juffen vertellen. alleen sorry zeggen is het niet. de juf legt het ook uit waarom je het niet mag doen.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.558
    36.537
    113
    Nou ik vind het helemaal niet overdreven. Zeker niet met zoiets als een bril. Mijn zoontje heeft +8 en doet echt niets zonder bril. Hij is ook een keer afgepakt en buiten dat hij daarna ook scheef zat, was hij super verdrietig, want hij is echt onthand zonder bril. Dit vind ik dus echt veel te ver gaan en zou zeker juf, maar ook moeder erop aanspreken.

16. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Dit zou ik ook idd doen!
    Hierom hebben we juist 2 brillen en reeds een zonnebril.

Ik zou die pester bij de tweede keer al gemeld hebben bij de directie en gewoon blijven melden, wanneer gaan jullie iets doen??
    Ik vind sowieso dat de school veel te lief is, misschien pedagogisch verantwoord, waar is het strafwerk a 100x ik mag de bril van x niet afpakken gebleven...
    Aan gedrag zitten nu eenmaal consequenties...

suus1983 vindt dit leuk.
  17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.558
    36.537
    113
    Precies. Je kunt een bril ook echt niet met een potlood vergelijken zoals hierboven. Mijn zoontje ziet met bril 90%, zonder bril 20%. Je pakt niet gewoon een voorwerp af, maar iemands zicht.

18. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Mijn zoon draagt sinds hij 3,5 jaar is een bril en geloof me hij komt er nooit meer vanaf. Je moet gewoon met je poten van die bril afblijven! Kan er zo boos om worden, dat meisje had echt een slechte aan mij gehad... ik ga zo maar even sporten.. stoom afblazen denk ik...

Nescio, Angel1980 en suus1983 vinden dit leuk.
  19. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Maar wij weten toch totaal niet hoe school het aanpakt? Alleen van TS en die heeft het ook weer van horen zeggen, want dit is het eerste incident met dat meisje en haar dochter. Misschien hoeft dat meisje in de klas inderdaad enkel ‘sorry’ te zeggen, maar krijgt ze daarvoor wel uitleg van de juf en wordt er bv qua groepsdynamiek iets in werking gezet, heeft de juf een gesprek met de ouders, misschien is de ib’er er wel bij betrokken; dat zijn geen dingen die ze even communiceren in een nieuwsbrief ofzo.

20. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dit meisje heeft net een paar weken een bril, dus gok ik erop dat de sterkte aanzienlijk minder zal zijn, en dat ze geen 20% zicht heeft zonder bril.

Daarnaast kunnen kleine kinderen spullen minder op waarde schatten, VOOR ONS is een bril niet vergelijkbaar met een potlood, voor een klein kind wel qua waarde.

En natuurlijk is het fout en moet het kind aangesproken worden, maar ik vind de reacties behoorlijk dramatisch (naar de directie stappen..??)
    En dat zeg ik als iemand die vanaf haar 4de een bril draagt met (inmiddels) zeer hoge sterkte.

Edit: lees nu dat kinderen 10 jaar zijn, dan zou mijn dochter dit zelf oplossen met een kind sat haar bril afpakt. Duidelijk laten weten dat ze er niet van gediend is en excuus vragen.

Deel Deze Pagina