Je kind niet laten mee doen met schoolactiviteit?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Feye, 27 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.301
    17.195
    113
    Heel blij dat ze dat bij ons niet doen (ook in de bovenbouw niet)

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.570
    113
    Twee jaar terug zijn mijn kinderen naar de Efteling geweest.
    School had een heel goede aanbieding gehad.

M'n meiden zaten toen in groep 3 en 6.

Van te voren is heel goed geïnventariseerd en met ouders overlegd wat bij het kind past en zo zijn er groepjes gemaakt.

Ze vonden het fantastisch!

Voor mijzelf is de Efteling teveel lopen en waren we er nog nooit geweest dus daarom was het extra leuk.

En de kosten waren gelijk aan andere schoolreisjes voor de ouders.

Kleuters hebben bij ons op school kleuterfeest die dag en groep 8 helpt daarbij want die gaan een week later op kamp.

3. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Ok fijn om te horen dat ik daar niet de enige in bent. Zoon gaat naar de zomer naar school en vind hem nog echt te klein daarvoor.
    Volgens mij doet onze school dat ook niet maar ga het wel even navragen nog.
    Heb het al van meerdere mensen gehoord dat hun scholen het wel doen.
    Vanaf groep 4 zou ik het wel acceptabel vinden denk ik.

4. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.270
    25.739
    113
    Nee, ik heb nog nooit een kind thuisgehouden van een activiteit van school. Is ook nog nooit nodig geweest. Zolang de begeleiding en evt. andere randvoorwaarden (zoals veiligheid) in orde zijn, zou ik daar ook geen enkele reden voor hebben. Ook niet als de bestemming niet helemaal nuttig is.

Over vuur laten springen slaat nergens op, maar ik zou in de basis al niet voor een school kiezen waarop de kleren van mijn kinderen vlam kunnen vatten.

Wat de Efteling betreft. Ik vind dat voor een bovenbouwgroep een prima bestemming. Voor kleuters niet. Die kinderen zijn dan de hele dag aan het lopen op die korte beentjes, zonder veel tegen te komen waar ze echt in kunnen. Ik vind de Efteling zelf niks aan, maar mijn kinderen hebben het bij schoolreisjes altijd fantastisch gevonden. Net als Bobbejaanland. En dan gaan ze (vanaf groep 7) ook nog zelfstandig door zo’n park in van te voren grotendeels door de kinderen samengestelde groepjes. Iedere zoveel tijd moeten ze zich dan ergens melden.
    Groep 8 gaat sowieso altijd naar de Efteling als ze op kamp zijn. Dan lopen ze er naar toe vanuit hun kamp.
    Als ik dacht dat mijn kinderen dat soort dingen niet aankonden, had ik er misschien anders overgedacht. Maar nu vind ik dat soort dingen allemaal prima.
    Vooral met oog op de middelbare school, waar ze nog veel meer zelfstandig moeten doen.

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Over de Efteling: Mijn oudste had wel mee gemogen met net 4 - de jongste niet. De oudste is gewoon wat sterker. Hoewel mijn ervaring wel is met pretparken of dierentuinen met kleintjes: Begeleiding neemt vaak wel al een bolderkar mee ofzo. Al is het alleen maar voor de tassen. En diegene die de groepjes begeleiden hebben hun eigen kind ook in dat groepje dus snappen zelf ook heel goed wat een kind van die leeftijd wel en niet kan.

De efteling heeft voor scholen soms mooie aanbiedingen waardoor ze voor 14 euro per kind mogen. En tja, dan is het natuurlijk wel super leuk. Hier gaan alleen de groepen 1 tm 5 op schoolreis, omdat groep 6 tm 8 op kamp gaan. Daarentegen heeft groep 3 tm 5 ook nog een slaapfeest op school (van s avonds 17.00 uur tot smorgens 8.30 uur) - maar dit wordt gezien als voorbereiding voor het kamp ;) . Ook spannend altijd voor de groep 3 (ouders) maar wel superleuk.

Verder zijn de uitjes hier vrij verschillend: Pretpark (kleiner, zoals Plaswijckpark), Dierentuin, natuurspeeltuin en vorig jaar - als alternatief omdat het stormde- zelfs een keer een binnenspeeltuin. Ze zijn beiden altijd meegegaan. Ook al vond ik de eerste keer superspannend.... Lang leve whats app....

Adje vindt dit leuk.
  6. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.270
    25.739
    113
    Wat leuk zeg! Lijkt me fantastisch voor de kinderen!
    Bij mijn kinderen op school gaan ze vanaf groep 3 op kamp (gr 3 en 4 één nacht, groep 5 tm 7 twee nachten en gr 8 een hele schoolweek). Ik heb daar alleen maar leuke ervaringen mee met mijn dochters en hun klasgenootjes. Het is met name voor de ouders altijd even wennen.

Athina vindt dit leuk.
  7. Janna

Janna Fanatiek lid

En maakt het daarbij voor jou nog uit wat je kind zelf wil?Zeker zolang mijn kind zelf graag mee wil, denk ik dat ik de grens toch wel leg bij of een activiteit wel/niet potentieel schadelijk is.

8. Winter30

Winter30 Niet meer actief

Nog niet aan de orde geweest hier, maar ik kan mij best voorstellen dat ik eens zou kunnen weigeren. Vanuit welk oogpunt dan ook.
    Dat de school dat een leuk of goed plan vindt wil nog niet zeggen dat dat zo is voor iedereen.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind schadelijk zo'n raar woord...
    Maar ja wat het kind wil weegt mee. Zeker in de bovenbouw. Maar als mijn kleuter mee wil naar de efteling op schoolreis dan weegt dat niet mee want dat gaat hoe dan ook niet gebeuren.

10. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hij zit hier pas sinds een week op school, dus nog niet echt aan de orde.
    Over 2 weken gaat hij op schoolreis. Uiteraard spannend, hij is de jongste van de hele groep, maar ze gaan naar een grote kinderboerderij hier een half uurtje verderop.
    Hij komt bij de juf in het groepje en als het niet gaat dan belt ze en kan ik hem zo ophalen, dus we hebben korte lijntjes.
    Dochter is volgende dag jarig, dus zag het zelf niet zitten om mee te gaan. Zelf wil hij graag en hij gaat ook elke dag met plezier naar school.
    Efteling zou ik in de kleuterklas ook echt nog niet doen, maar volgens mij gaat er hier geen enkele klas naar de Efteling toe.

11. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    De jongste zijn 1e schoolreisje.. hij was net 1 dag 4, dus vond het teveel voor hem. Ze gaan op school 1x in de 4 jaar naar iets groots, andere jaren naar wat kleiners zoals een speeltuin, ze gingen die dag naar duinrel.

Afgelopen jaar een deel van de koningsspelen niet mee mogen doen. Hij is extreem hypermobiel en ze gingen eerst een speurtocht doen van 1.5 uur en daarna spelletjes.. speurtocht heeft hij niet gedaan,spelletjes zover hij kon..
    Maar dat heeft dus echt een medische reden

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    mijn zoon is 2 jaar jonger dan zijn groepsgenoten en daarom doet hij soms niet mee. niet vanwege veiligheid. vanwege vermoeidheid of smaak.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Deze drie dagen (wo-do-vr) is er een meisje uit groep 8 bij mijn zoontje in de klas. Zij mocht niet mee op kamp.

14. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.270
    25.739
    113
    Jeetje, ik word dan wel nieuwsgierig naar de reden. Ik kan me dat alleen maar voorstellen als er iets medisch achter zit ofzo.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Nope ouders zien het echt niet zitten dat ze meegaat.

16. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.270
    25.739
    113
    Ai, dat vind ik toch bijzonder... Die ouders (en het meisje misschien ook) gaan nog een grote cultuurshock krijgen als ze op de middelbare zit en niet alles meer te monitoren valt.

Syane vindt dit leuk.
  17. tuc

tuc Niet meer actief

Ja ik weet ook niet hoe ze dat gaan doen eigenlijk.

Adje vindt dit leuk.
  18. Janna

Janna Fanatiek lid

O wauw, dat vind ik wel zielig eigenlijk.

Maar je weet natuurlijk nooit wat er achter zit. Een ex van mijn broertje mocht ook nooit met zulke dingen mee. Haar moeder was als kind seksueel misbruikt en da had de moeder enorm angstig en beschermend gemaakt. Daarom moesten de kinderen altijd thuis slapen. Ze mochten ook nooit ergens logeren ofzo.

tuc vindt dit leuk.
  19. Linda86

Linda86 VIP lid

Als er, in mijn ogen, onverantwoorde activiteiten op de planning staan, mogen mijn kinderen daar inderdaad niet aan mee doen. Gelukkig is dat tot nu toe nog niet het geval geweest en verwacht ik dat de komende jaren ook niet.

Efteling als schoolreisje vind ik ook echt niet nodig. Bij de kleuters zouden ze van mij waarschijnlijk ook niet mee mogen. Vanaf groep 3 wel denk ik, maar wij komen minstens 1x per maand in de Efteling, dus ze kennen het daar op hun duimpje. Anders weet ik nog niet zo goed wat ik zou doen.
    Gelukkig zijn de schoolreisjes bij ons op school wat kleinschaliger en mocht ik tot nu toe elk jaar mee als begeleiding.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Dat weet je idd niet. Kan best zoiets achter zitten.

Deel Deze Pagina