Onze zoon heeft tot hij ongeveer 1 jaar was, wel een paar keer goed doorgeslapen. Nu hij midden in zijn groei-fase(s) zit, is dat niet vaak meer voorgekomen. De laatste weken is hij zelfs elke nacht wel 1 a 2 tot zelfs wel 3 keer wakker geworden (vaak binnen het uur en ook wel weer makkelijk in slaap te krijgen, na slokje drinken en een knuffel). Nu was ik vandaag bij het CB en zij adviseerde een nachtlampje. Dat heb ik een tijdje in zijn kamer gehad, toen hij heel jong was, maar ik wilde hem eigenlijk 'leren' (ja, zo jong al...ahum..) het verschil tussen dag en nacht/licht en donker. Ik was bang dat als hij snachts wakker werd en een lichtje zag branden, dat het speeltijd was. Wie van jullie heeft goede ervaringen met nachtlampjes? En dan met name het doorslapen? Aangezien onze knul nu in de fase van 'aanhankelijk/eenkennig en verlatingsangst' zit, was dit voor het CB een duidelijke oplossing; slaapt in met nog redelijk wat licht in zijn kamer, wordt rond middernacht wakker in stikdonker en dus enigszins in paniek over wie/wat/waar en dus: nachtlampje. Klinkt mij iets te simpel in mijn oren, vandaar dat ik graag ervaringen hoor...
Nachtlampje was hier echt geen oplossing, daarvan ging ze midden in de nacht keten lekker liggen gillen en lachen omdat het "lichter" was. Hier was het een fase en is het vanzelf overgegaan. Maar goed, soms helpt het wel, is ook een kwestie van zelf uitproberen denk ik, succes
Exact waar ik bang voor ben! haha! Ja, ik ga het gewoon eens een nachtje proberen. Mocht het het probleem alleen maar verergeren, dan is het dus geen oplossing. Dan maar de tijd uitzitten en hopen op betere (doorslaap) periodes...
Ik denk dat je hem beter kan leren dat je niet meer voor elk wisse wasje meer komt omdat hij moet slapen in de nacht. Ik zou niet zo snel aan lampjes beginnen. Iedereen word meerder keren wakker in de nacht maar jou zoontje kan je beter leren om zelf weer verder te slapen dus hem toch minder aandacht geven in de nacht. Dat zal misschien wel met huilen gaan maar het is toch iets wat je emt consequent zijn kan doorbreken.
Tja, helaas werkt dat niet. Hebben we meerdere malen geprobeerd. We wachten vaak al een paar minuten om te luisteren of het een "slaaphuiltje" is of echt wakker/paniek. Helaas vaak het laatste en dan ga ik hem echt niet laten huilen. Vooral niet omdat ik hem dan binnen 5 minuten weer in slaap heb. Dan kies ik voor de snelste weg!
Nachtlampje was hier net de oplossing om mijn dochter weer rustig te laten slapen als ze 's nachts wakker werd. Ik denk dat ze bang is in het donker: vroeger gilde ze alles bij elkaar en nu, sinds het lampje, gaat ze na wat gemopper gewoon weer slapen.
Dat klinkt goed. Heb namelijk ook wel het idee dat onze zoon wakker wordt in paniek doordat het zo ontiegelijk donker is in zijn kamer. Hij slaapt prima van de tijd dat hij naar bed gaat tot midden in de nacht en tja, dan kan ik me voorstellen dat je behoorlijk in paniek kan raken als je niet meteen ziet waar je bent. Maar goed, ik zal vanavond de proef op de som nemen. Wordt het keten of wordt het slapen?
Proberen kan nooit kwaad hè. De kamer van mijn dochter is ook pikdonker, dus dat bang zijn in het donker leek me zo gek nog niet. Ik ben op de twee maand dat ze nu met nachtlampje slaapt 1 keer vergeten het aan te zetten, en die nacht heeft ze weer alles bij elkaar gegild.
Ik zou nog even laten weten hoe het met het nachtlampen-avontuur is gegaan. Nou niet... Meneer had gisteren zijn BMR prik gehad en daarop ook nog een verkoudheid onder de leden, die vannacht ineens erg hevig werd. Hij lag te kreunen en te steunen. Ik weet niet of dat aan de prik (daar merken ze pas een week later pas wat van, volgens het CB) of dat het dus de verkoudheid was, maar hij heeft van 12 tot 2 liggen spoken en dus maar bij ons in bed genomen. En verder liggen spoken... Ik wil de komende nachten even aankijken en ik blijf het nachtlampje gewoon even aanhouden. To be continued!
och beterschap! Dat is niet leuk, ik zou het dan inderdaad even afwachten, mijn dochter heeft ook 2 weken geleden haar BMR gehad, daar kreeg ze een week later 2 dagen last van, is me erg meegevallen sterkte met je zoontje!
Dank je wel! Oh fijn dat de BMR bij jullie meeviel. Ik zal het afwachten, eerst deze verkoudheid maar overleven!
Ons zoontje werd ook steeds wakker. Nu hebben we zo,n pusch lampje van nijntje op baterijeren en die duw je aan en die gaar na 12 min vanzelf weer uit. Dus hij blijft lang genoeg aan zodat ons zoontje weer in slaap valt.
Lijkt me ook handig! Heb nu een nachtlampje van de IKEA. Geeft een flauw blauw licht. En ik moet zeggen; afgelopen nacht ging prima! Ging rond 7 uur naar bed, rond 12 uur even 2x wakker (allebei binnen tijdsbestek van een half uur), wat te drinken gehad en tot volgende ochtend 8 uur geslapen! (ook een record voor hem, meestal al rond 6.30/7.00 uur wakker). Vooralsnog ben ik blij. Of het door het lampje komt, geen idee. Kan ook zijn, dat zijn verkoudheid een stuk minder is en hij gister de hele dag buiten is geweest en maar heel even heeft geslapen overdag.
Bij ons werkt het nachtlampje perfect. Het geeft een zacht oranje gloed in zijn kamertje. Als hij s'ochtends wakker wordt dat is het niet pikdonker dus blijft dan altijd nog even lekker keutelen in zijn bedje. Het is ander licht dan daglicht dus s'nachts denkt hij niet dat het ochtend is. Dit lampje is van Chicco en heb er een dimmer van de praxis op gezet zodat hij niet te vel brand.
Ik zou het zeker proberen. Hier hebben ze het beiden ook op de babyfoon. De oudste lijkt het echt beter te doen daarmee (niet dat hij het slecht deed).
Onze zoon slaapt met een lampje aan op de gang: led-lampje van lidl. Hij wilde het liefst zn grote kamerlicht aan als hij ging slapen Dat begon inee s e weet og steeds niet waardoor hij bang geworden is. Ik ben er nu over aan het denken om hem zelf een lampje te geven aan zn bed ofsow. Hij wordt (volgens mij) niet meer wakker 's nachts en dat lampje brandt wel de hele nacht elke nacht(vandaar led lampje genomen). Met een eigen lampje aan zn bed kan hij het zelf aandoen. Moet indd dan iets hebben wat vanzelf weer uitgaat.
Onze zoon heeft een chicco beer. Zijn buik is een groot hart. Als hij erop drukt gaat het hart branden en komt er een muziekje uit. Wij horen de beer regelmatig aan gaan 's nachts.