Bedankt voor de antwoorden, ik kan dus contact opnemen met de pastorie en van daaruit verder kijken hoe en wat. Mijn ouders waren beide niet christen en ik heb me later laten dopen omdat we in een dorp gingen wonen waar ik inderdaad overal buiten viel. Ik werd zelfs door de kinderen buitengesloten omdat ik als enige in de klas niet gedoopt was. Mijn ouders stonden er niet meteen achter omdat zij dus niets hebben met het geloof, maar begrepen de keuze wel. Nu ik ouder ben en besef wat het inhoudt ben ik er ook blij mee dat ik de keuze heb gemaakt. Misschien dat wij als we wat ouder zijn wel vaker in de kerk zullen komen, het komt er nu gewoon niet van. Voor onze kinderen wil ik dat ze gedoopt zijn om diverse redenen, maar voorop staat dat wij beiden katholiek zijn en hier allebei ook blij mee zijn. Dus voor onze kinderen willen we dat ook. Verder wil ik niet dat zij hetzelfde mee hoeven te maken als ik in een klas voor katholieke kids. Bedankt!
Maar ook "wat betekent de doop zelf"? Je maakt in principe een afspraak met God dat je je kindje Christelijk op zal gaan voeden. Maar het betekent ook een verbond met God. Al mijn kinderen zijn gedoopt, maar ook bij ons (PKN) gaat dat niet zomaar. Eerst moet je belijdend lid zijn. Ik vind dat wel goed anders wordt er zomaar maar even gedoopt omdat het "gewoon" zou zijn. En daar is dit Sacrament niet voor bedoeld
Ik hoop dat ik het goed uit kan leggen, maar hier komt mijn mening.... Jij had het gevoel dat je vroeger overal buiten viel? Weet wel dat de tijden veranderen. Vroeger was iedereen veel meer met t geloof bezig dan nu. Ik bedoel, de eeuwe-oude strijd tussen protestant en katholiek is er allang niet meer. Ik stond pas geleden op een doop van mensen, en luisterde eens heel aandachtig naar wat de beste man te vertellen had. Het gaat met dopen erom dat jij je kind opvoed naar de ideen van de kerk, en je kinderen dit ook meegeeft in de opvoeding. Helemaal bijzonder als ik zie dat iedereen netjes "ja dat beloven wij" staan te roepen, en eenmaal thuis niks meer aan t geloof doen. Niet bidden, geen duidelijke uitleg aan de kinderen over Jezus, of wat Pasen nu precies inhoud. Daar zet ik mn vraagtekens bij, en dat vind ik schijnheilig.(sorry) Ik vind dat de mensen tegenwoordig om de verkeerde redenen dopen. Omdat t zo hoort, of omdat t traditie is, dat vind ik geen reden. Ik ben zelf ook katholiek, en mijn man ook,maar doen niks aan t geloof. Wij zullen onze kindjes nooit laten dopen, en de reden staat hier boven. Puur en alleen omdat ik mijn kindje zelf wil laten kiezen of ze willen geloven in God, en er iets mee willen gaan doen. Ik hoop dat je een beetje de insteek van mn verhaal snap, en misschien dat je er nu anders tegenaan kijkt. Zo niet, dan wens ik je een mooie doop toe!
Brabbel, ik ben het met je eens! Heel fijn dat er ook goed over nagedacht wordt over het wel of niet laten dopen van je kind. Het is inderdaad een hele opgave als je de doop serieus neemt. Of je nu Katholiek, Hervormd of Protestants bent. Het is niet even 20 euro betalen, mooie kleertjes en een beetje water. (Sorry als ik hiermee iemand voor het hoofd stoot, is een persoonlijke mening)
@Brabbel, ik begrijp je insteek heel goed. Daarom zeg ik ook altijd, ieder zijn ding en keuzes in het leven. Wij laten zoals in mijn verhaal ook eerder al duidelijk werd, in eerste instantie en als belangrijkste reden de kinderen dopen omdat wij zelf ook achter het geloof staan. Bedankt voor alle antwoorden. Ik doe deze op slot.