Ik wil graag horen van mama's die zowel een keizersnee als een normale bevalling hebben gehad en waar voor hen de voorkeur ligt. Spui het svp! Hartelijk dank alvast voor de gedeelde ervaringen.
1e kz, ik vond het verschrikkelijk! Voor mijn gevoel heb ik echt wat gemist tijden de bevalling. Herstel viel me wel alles mee. 2e gewoon bevallen. Dit wilde ik heel graag! Kindje was wederom erg groot, bevalling was zwaar maar mijn mooiste ervaring ooit! Herstel viel tegen ivm knip, scheur en tang.
1e keer bevallen via keizersnede. Herstel viel me zwaar tegen. Ten eerste heb ik veel gemist voor mijn gevoel, 1e flesje/1e badje (kon door de pijn niet lang staan). Na 5 dagen ziekenhuis kon ik nog niet normaal voor mijn kind zorgen. 2e keer vaginaal bevallen en dat is toch wel iets heel moois. Ivm verdoving heb ik van de uitdrijving niet veel gevoeld. Herstel daarna vond ik ook zwaar k*t, maar dat kwam ook doordat het met onze dochter heel slecht ging. Ze is over gebracht naar IC in Utrecht. Donderdag was ik bevallen dus ook die kant op, vrijdag werd ik ontslagen uit het ziekenhuis en gingen we het Ronald McDonald huis in. Heb dus niet echt de kans gehad om *rustig* te herstellen.
1e keer bevallen (ingeleid), 2e keer geplande KS. Ik vind beide een prachtige ervaring, maar zou weer gaan voor de KS. Lekker gepland en rustig verlopen, je weet wanneer de baby komt en wat je kunt verwachten als je je erin verdiept. Ook het feit dat je vrijwel zeker weet dat de baby veilig ter wereld komt, vond ik heel rustgevend. Herstel was de 2e keer zwaarder dan bij mijn eerste, maar de hoeveelheid pijn vond ik vergelijkbaar hoor (alleen dan de eerste keer tijdens de bevalling en de tweede keer de dag erna).
Bij de eerste een ks, de tweede vaginaal, met een beetje hulp van een pomp. Wát een verschil! Tuurlijk, zonder ks waren kind en ik er niet meer geweest, maar het herstel was vreselijk, wondinfectie, borstvoeding mislukt. De vaginale bevalling verliep vrij voorspoedig. Ik snap niet dat vrouwen vrijwillig voor een ks kiezen (bij een eerste kind) omdat bevallen ze zo eng lijkt. Na een traumatische bevalling snap ik het wel, maar 'zomaar'? Het is echt een flinke operatie en dat wordt mijns inziens nog weleens flink onderschat.
Je kan in Nederland niet "zomaar" voor een keizersnede kiezen.. Precies om de reden die jij aangeeft (en terecht..) Als er een keizersnede wordt gepland dan is dat met een reden, een gynacoloog geeft hier nooit de voorkeur aan. Spreek uit ervaring.. ik mag me dinsdag as. melden voor een geplande keizersnee .
Mijn eerste was ook niet een bewuste ks. En ik heb geen idee hoe het met deze tweede gaat lopen, maar idd de gyn prefereert ook in eerste instantie altijd natuurlijke bevalling. Ik vond het van de ks alleen heel naar dat ik moest bijkomen van een dubbele bevalling. Eerst de natuurlijke weg geprobeerd en daarna nog eens een ks. Dat vond ik wel zwaar. De operatie ansich, daar heb ik geen last van gehad. @maartt: ik zou dus ook graag willen weten hoe je je voelt na de geplande ks. Succes en sterkte alvast voor dinsdag. Ik hoop dat je ondanks de afwijkingen heerlijk mag genieten van je meisje.
1e een spoed ks gehad, herstel vreselijk! alsof er een vrachtwagen over mij heen was gereden. Ik heb nog altijd moeite met de bevalling van mijn 1e, alsof ik niks gedaan heb. de 2e is er nog niet maar we gaan het vaginaal proberen, dus ik kan nog niet zeggen wat ik BETER vind. Ik denk dat het ook scheelt of je weeen heb gehad, ik weet niets, ik heb een kindje maar kan totaal niet mee praten over weeen, en ik weet weeen doen pijn, maar wil er dolgraag 1 voelen.
1e is na een lange bevalling toch met spoedkeizersnee gekomen. Je kan de eerste dagen niet zoveel maar voor de kersverse papa was dat wel lekker Bij de 2e mocht ik kiezen, in eerste instantie wilde ik weer een ks maar aan het eind toch besloten het weer te proberen, ze zouden alleen niet meer zolang wachten en eerder een ks doen. Hij is uiteindelijk vaginaal gekomen, ruggeprik deed het niet en het deed waanzinnig veel pijn. Na een uur persen kwam de gyn helpen, toen de hartslag begon te dalen kwam de knip en wassie er direct! Lekker lang op mijn buik gehad tijdens het hechten Voordeel ks: geen weeen gedoe (als gepland is) je hoeft niet te wachten tot het zover is nadeel ks: langer int ziekenhuis blijven je kan zelf weinig de eerste dagen, zeker als het niet de eerste is kan je ook niks met de oudere kinderen, je mag niet tillen de eerste weken en als je dan een peuter hebt lopen... je mag de eerste weken niet autorijden nadeel vaginaal: AU! voordeel vaginaal sneller herstel, ondanks enorme knip (1,5uur hechten), aambeien (AU) ondanks volledig uitgeput wel een wow gevoel! lekker je kind op de borst snel naar huis de bevalling was een hel, wat in intense pijn heb ik gehad, maar het herstel ging wel sneller dan bij de ks. Geen last gehad vant lidteken tijdens de bevalling. Bij een eventuele derde probeer ik weer vaginaa te bevallen zo mogelijk. Succes met je keus! mocht je meer vragen hebben? pb me maar X Miek
Hier 2x gestart met een gewone bevalling en 2x uitgelopen op een keizersnede. De eerste x was hels ook omdat alles lang duurde en ik totaal niet had gerekend op een operatie..de 2e x ging het dus weer niet maar voelde totaal anders omdat ik het al eerder had meegemaakt en het 30! Uur sneller ging..herstel ging ook veel beter..ook geestelijk..dus vond het niet erg dat het weer niet gelukt was maar maar zeggen..
Dank ladies! Helder geformuleerd Miek! Ik pb je zeker als ik met meer vragen kom. Tess: Was het herstel bij de tweede ks ook sneller nu het allemaal sneller ging?
Interessant topic, dit. Ga het zeker even volgen. Bij de 20weken echo werd geconstateerd dat de placenta voor de "uitgang" ligt bij mij. Als die met het groeien van de buik niet mee naar voren/boven groeit wordt het dus sowieso een geplande KS. En dat idee staat me zo tegen! niet zozeer de ingreep zelf (hoewel ik dat ook doodeng vind, maar dat overleef ik wel weer), maar meer dat ik dan niet ervaren heb hoe het is om een bevalling mee te maken. Disney1986 omschreef het precies goed.. "ik weet dat weeën pijn doen, maar ik wil ze voelen." Juist, dat dus. En het herstel lijkt me ook akelig, zo zonde voor mn kraamtijd! Nou ja, elke bevalling en elke KS is natuurlijk anders. Maar ik hoop zo hard dat de placenta nog braaf voor de uitgang weg gaat!
@kawaii: ik heb ze bij mijn vorige bevalling gevoeld... ik kan je zeggen, die zou ik wel kunnen missen. Ik denk juist dat de voordelen van gewoon kunnen autorijden en dingen kunnen tillen, zoals een peuter dat het opweegt om een gewone bevalling te doen. Maar goed, ik heb ze dan ook wel meegemaakt. Ik heb de ks bij mijn eerste als erg prettig ervaren. Het was in mijn geval ook een verlossing natuurlijk na meer dan 35 uur rugweeën, weeën in het algemeen en niet krachtig genoeg persweeën etc. Die ks was het beste wat er voor me was gedaan op dat moment. Nadeel van deze was alleen dat ik van twee bevallingen moest bijkomen. Dat wil ik bij de kleine die nu in me zit niet meer meemaken iig.
ook hier eerst een natuurlijke bevalling wat me alles meeviel. toen op t laaste stukje zat meneertje hier klem en lag verkeerd om. sterrekijkertje. eerst nog geprobeerd met pomp lukte niet toen toch keizersnede. ik heb veel last van mn buik, wond voelt ok maar erboven is raar hard. borstvoeding is weggebleven. bij vagina ook nog pijn bij lopen etc. hoop dat bij jouw je herstel snel gaat maartt en dat de afwijkingen van jullie kleintje mee blijken te vallen.
Interessant topic Mejosje. Ik zit ook met die vraag. De napijn van de ks vond ik 100% meevallen. Een dag na de ks stond ik alweer te douchen en 2 dagen daarna ging ik 3 keer per dag naar het ziekenhuis naar ons zoontje. Maar het gemis van het begin vind ik echt erg. Borstvoeding lukte niet, niet meteen op je borst, niet het gevoel dat je het zelf hebt gedaan. Mensen die weeën hebben gehad zeggen dat ze het kunnen missen. Mensen die het niet kennen (zoals ik) zouden het willen voelen. Waarschijnlijk kom ik daar later op terug. Haha Nou ja, ik laat alle opties maar open want je weet nooit hoe het uiteindelijk zal verlopen.
Nog wat interessante info over de nadelen van een keizersnede waar m.i. niet zoveel oog voor is. - http://www.voedingenvitamines.nl/downloads/krantenartikelen/darmflora%20/kind%20erft%20darrmflora%20van%20moeder.pdf - Keizersnede baby en de darmflora | De Groeisprong