Man man man, hoe vaak ik onderstaande (varianten op) zinnetjes al niet heb gehoord de laatste tijd. 'Je mag er niet zoveel mee bezig zijn... wanneer je er niet meer mee bezig bent dan zal je zeker zwanger worden... je hoort zo vaak dat koppels die een kind adopteren dan opeens zwanger worden, dat is omdat ze er niet meer mee bezig zijn...' enz. enz. Pffff. Eerst en vooral: als je grootste wens (terug) zwanger worden is dan is dat het enige waarmee je bezig bent, het is moeilijk om dat dan zomaar "uit" te zetten. Twee: mijn man kan niet zomaar klaarkomen van seks dus in ons geval moeten we er wel mee bezig zijn willen we ooit zwanger worden... maarja dat kan je natuurlijk niet zeggen aan die mensen. Drie: we hebben al eens mogen proeven van wat het is, is het dan zo abnormaal dat we zo vlug als mogelijk terug een stukje van dat geluk willen? Hehe, dat deed deugd het even van mij afschrijven. Zeurmodus uit!
Het gekke is ook altijd dat mensen dat gehoord hebben van de buurvrouw van hun vriendin van hun neef, zeg maar. Ze kunnen nooit gewoon iemand noemen die ze persoonlijk kennen waarbij dat ook écht het geval was. Mensen praten maar wat.
Hoewel ik dit soort goedbedoelde adviezen (a la: er gewoon niet meer mee bezig zijn dan gebeurd het vanzelf) echt heel stom vind, is het bij mijn beste vriendin wel een beetje zo gegaan. Na 3 jaar proberen en bezoeken aan gyn, medicatie e.d. Besloten ze de focus op andere zaken te leggen, ze schreef zich in voor een studie aan de uni, begonnen met voorbereidingen voor hun bruiloft volgend jaar en wat bleek: in september was ze ineens zwanger... Maar of het echt te maken heeft gehad met 'de focus ergens anders op leggen' weet natuurlijk niemand. Geolily, niks van dat soort adviezen aan trekken, je hebt er niks aan. Mensen bedoelen het goed maar hebben geen idee hoe het is als je zelf in die situatie zit.
Ik ben na 1,5 jaar proberen en onderweg 1 miskraam opnieuw zwanger geworden in de periode rondom mijn huwelijk. Toen waren er ook mensen die beweerden dat ik zwanger was geworden omdat ik er even niet zo mee bezig was (omdat ik meer bezig was met het huwelijk). Om te beginnen was dat al niet waar. Want ik was er die maanden voor ons trouwen net zo veel 'mee bezig' als de andere maanden. Misschien zelfs wel meer, het had me mooi geleken om de zwangerschap op onze trouwdag bekend te maken. Buiten dat het niet waar is, vind ik het een beledigende om oerdomme opmerking. Beledigend omdat je in feite beweert dat het een vrouw haar eigen schuld is als ze niet zwanger raakt. En oerdom omdat inmiddels toch wel algemeen bekend is hoe een vrouw zwanger raakt en hoe je een zwangerschap kunnen voorkomen. Je kunt een zwangerschap net zo min voorkomen door eraan te denken, als dat je door denken zwanger zou worden. Waarom ik dan die ene keer zwanger werd rond ons huwelijk? Puur toeval! Ik ben toch echt maar 1x getrouwd en vier keer zwanger geweest. Er is echt geen huwelijk voor nodig om iemand zwanger te maken.
Volgens mij is het bijna niet mogelijk er niet mee bezig te zijn. Want je weet meestal wanneer ongeveer je eisprong is. En dan gaan toch de alarm bellen af van het is nu of nooit. En tegen de tijd dat je ongesteld moet worden ben je toch elke keer weer benieuwd of dat ook het geval zal zijn. En hier ook nog de reden dat we in de mmm zitten en ik medicijnen moet slikken en controles heb in het zh en daar moet je allemaal aan denken/ regelen. Dus dan is het al helemaal niet mogelijk er niet mee bezig te zijn want je moet wel. Anders heb je helemaal geen kansen... Zozo he he, dat lucht ff lekker op
Je kunt er niet niet mee bezig zijn, dat lukt je gewoon niet. Vooral als je al lange tijd bezig bent. Ik las een keer in een onderzoek dat stress slechts geringe mate een negatief effect heeft op de vruchtbaarheid. Veel bezig zijn met zwanger worden betekent vaak ook (enige mate) van stress. Stress heeft met name die negatieve invloed als deze stress te groot en overheersend is geworden en neigt naar depressiviteit. er worden nog steeds genoeg vrouwen in erbarmelijke omstandigheden (honger, grote armoede, oorlog enzovoorts) zwanger. Die vrouwen leven met dagelijkse (grote) stress. Afleiding en een andere focus is vooral belangrijk voor jezelf om je leven nog leuk te houden en kleur te geven, anders trek je het helemaal niet meer. Ja, en als er dan toch vrouwen na zoveel jaar zwanger worden, zoekt men vaak naar een reden waarom het uiteindelijk toch gelukt is. Dus mijn advies maak je niet druk. Er mee bezig zijn of niet, dat maakt niet uit. Een leuke afleiding(en) en andere focussen ernaast maakt het voor jezelf in enige mate makkelijker om door deze moeilijke periode te gaan. Tenminste dat is mijn ervaring.
Mensen die er zelf niet mee bezig zijn of geen hulp nodig hebben om zwanger te raken kunnen dat zo makkelijk zeggen.. Die hebben vaak totaal geen idee hoe moeilijk en slopend het kan zijn. Helaas denk ik niet dat je er iets aan kan veranderen. Sterkte
Ik vind het ook een hele stomme opmerking, omdat het de realiteit van de mmm niet wordt erkend! Hoezo 'er minder mee bezig zijn' als er een medisch probleem is en er zonder onderzoeken en medicatie en wat al niet meer gewoon geen kans is op een zwangerschap?
Ik ken sowieso al 3 mensen waarbij het wel het geval was; een goede vriendin van mij, de beste vriendin van een vriendin en als laatste... Ik zelf. We waren samen voorzichtig naar adoptiesites aan het kijken... Maar ben het wel met Tupp eens! Het is vast goed bedoeld, maar mensen hebben geen idee dat het super kwetsend is. Alsof het helemaal je eigen schuld is dat je maar niet zwanger wordt... Mensen hebben makkelijk praten als het allemaal maar vanzelf gaat.
ik vind een opmerking als er minder mee bezig zijn eigenlijk dikke zever. hier waren we van ons eerste in ronde 13 zwanger en hebben haar moeten afgeven aan een zwangerschap van 5,5 maand en dan komen er ook mensen af die zeggen van je bent nog jong, het komt wel blablabla...ook al bedoelen die mensen het allemaal goed ze weten niet hoe het voelt als je jouw kleintje moet begraven/cremeren en dan denk ik ook hou gewoon jullie mond want jullie weten niet wat er door ons heen gaat!. we hebben 1 maand moeten wachten na Emelina* en dan was het die keer in de "eerste" ronde prijs heel erg gelukkig maar ook wel met gemengde gevoelens zo kort na Emelina we zaten nog volop in het rouwproces,maar we hebben een pracht van een tweede dochtertje. en nu zwanger van ons derde en dat heeft toch ook een tijdje moeten duren. ik kan me ook wel ergeren aan dergelijke uitspraken, ik vind en zeker als je in de mmm zit dat je niet anders kan of ermee bezig zijn en dat vind ik dan ook maar heel normaal. vanaf de dag dat je beslist om voor een kleintje te gaan dan denk je er ook niet aan dat het allemaal zo lang zou duren.
Bedankt voor jullie reacties. Het begon eigenlijk allemaal omdat ik na de mk nog steeds niet ongi ben geworden en daarover was aan het "klagen" omdat ik verder wil. Begrijp wel dat ze het met de beste intenties zeggen maar soms is het een beetje frustrerend, al die goed bedoelde adviezen. Het is ook pas op het moment dat je er zelf mee bezig bent (zwanger worden) dat je begint te beseffen dat het eigenlijk echt niet vanzelfsprekend is. Dus misschien is het wel normaal dat ze het niet begrijpen en zo'n dooddoeners op mij afvuren. Zet me weer met de voetjes op de grond als ik jullie verhalen lees. Eigenlijk hebben manlief en ik nog geen recht van klagen, we waren in ronde twee al zwanger maar jammer genoeg mk geworden en zitten niet in de mmm. Het gaat voor ons wel wat minder spontaner omwille van het "niet kunnen klaarkomen-aspect" waardoor we er wel moeten mee bezig zijn en we het niet "kunnen laten gaan". Ik heb zoveel respect voor jullie allemaal en ben blij dat ik hier steeds mijn verhaal kan doen. Bedankt voor de steun en voor iedereen die hem kan gebruiken een dikke diggiknuf.
Ja vreselijke uitdrukking. Dat kan in de mmm helemaal niet. Ik merk wel dat zp een beetje verslavend begint te worden. Maar het is ook zo gezellig hier! Een beetje minderen zou geen kwaad kunnen denk ik, maar ik hoop dat het hieraan niet ligt. Maar ook als ik niet op zp zit gaat er geen dag voorbij dat ik er even niet aan denk. Is dat ook al er teveel mee bezig zijn?
Vreselijk irritante opmerking! Je kunt er niet, niet mee bezig zijn! Wij zijn voor een tweede gegaan geheel relaxed we zien wel wanneer het komt enz.. zijn ook nog maar een paar maanden bezig. Nu zijn er in die tijd al 7! Vrouwen die dicht bij ons staan zwanger geworden! Nou is echt niet meer relaxed dus...:s nu wil ik het nog liever en gewoon nu! Zit mezelf helemaal gek te maken. Oh zou leuk zijn als we tegelijk zwanger zijn, kids samen opgroeien, samen cursus enz enz en je moet natuurlijk constant alle verhalen aanhoren. Ook die "zeur"verhalen over misselijk zijn. Maar wat had ik die graag gehad als ik nu zwanger mocht zijn!
Herkenbaar! Na twee miskramen had ik een vriendin aan de telefoon (ik was op dat moment 37 jaar!) en toen zei ze: 'misschien moet je even een paar maanden een pauze inlassen'. ??????????????? Een pauze inlassen????? Het enige wat ik wil ik zwanger worden en dan ga ik precies datgene doen waar je níet zwanger van wordt... een pauze inlassen. Man, daar heb ik toch helemaal geen tijd voor!! Ik ben 37! En toen zei ze ook nog dat ik er niet zoveel mee bezig moest zijn. Grrrrrr toen ontplofte ik echt. :x Alsof je eitje denkt 'nou ze is er nu wel erg veel mee bezig, ik laat me deze maand niet bevruchten'.. pfffff tuurlijk.
Pfff zulke achterlijke opmerkingen vind ik dat, was dat maar DE oplossing voor iedereen die moeilijk/niet zwanger kan worden :x
Precies, mijn gyn zei laatst ook: zwanger worden gebeurt nog altijd tussen je benen en niet in je hoofd Als het zo makkelijk was om er 'gewoon' even niet aan te denken, dan was iedereen binnen no time zwanger. Maar helaas. In de MMM is het sowieso al onmogelijk om er niet mee bezig te zijn.. Bah ik haat die opmerking.
Ik haat die opmerking! Net zo als dat de eerste altijd een miskraam is. Of maak je niet druk jullie zijn nog jong. Pure domheid en zo kwetsend!
Onze gyn zei ooit, als je zwanger wordt door er niet mee bezig te zijn had ik geen week meer. Hier ook zovaak gehoord bleegh rot zin Tuurlijk ben ik er mee bezig, hoe kun je er nu niet mee bezig zijn zeker in de mmm
ik vind het idd een stomme opmerking. je bent er altijd mee bezig. maar zo was een kennis van mij er al zóveel mee bezig dat ze iedere keer van te voren de uitgerekende datum ging opzoeken (na de eisprong) en ging bedenken of dat wel een goed seizoen was. Ze kocht kleertjes van te voren. Ze had al een kinderkamer gekocht. en ze wist al dat ze het liefst een meisje wilde. Alles heeft 2 jaar op zolder gestaan voordat het écht raak is. En dat gun ik haar van harte maar wat dit betreft vond ik dat ze er écht te veel mee bezig was. Of het wat uit maakt voor de zwangerschap? dat denk ik niet. Maar je maakt jezelf gek op die manier. Of zie ik dat verkeerd