"Je moet een positieve instelling hebben, dan lukt het wel."

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Leaf, 5 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marjo88

Marjo88 Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.160
    514
    113
    Zooo vervelend die mensen! Vriendinnen die blijven zeggen; Zodra je het los laat komt het wel. Als je nieuwe huis klaar is dan komt het wel. Pfff zo werkt het leven niet hoor!!

Ook een collega, we waren tegelijk begonnen met zwanger worden. Zij was degene die elke keer moest huilen als ze ongesteld werd, boos was op mensen die zwanger waren, alles opzoeken op internet enz.. enz.. Ik in september zwanger maar werd een mk. Collega wou me niet eens feliciteren want ze gunde het me niet. Had er al 1 en zij niet dus in haar ogen niet eerlijk. Zij in november zwanger. Gaat ze tegen mij zeggen dat ik het los moet laten, want zo werkt het.
    Die spoort echt niet!

2. Coach

Coach Actief lid

8 feb 2014
    240
    0
    0
    België
    We weten allemaal hoe kwetsend dit soort opmerkingen kunnen zijn, maar weten jullie ook wat jullie dan liever wél horen? Het is namelijk zo dat de meeste mensen gewoon niet weten wat ze moeten zeggen in dit soort gevallen en er dus maar iets uitflappen.

3. fien2808

fien2808 Fanatiek lid

2 dec 2014
    1.180
    28
    48
    Ja, ik kan Coach wel volgen in haar redenering.

Ik was vroeger net zo: als mijn beste vriendin weer een maand niet zwanger was, zei ik dezelfde "troostende" woorden. Inmiddels is zij al een tijd terug bevallen en zegt ze diezelfde woorden ook tegen mij (hoewel ze wel zal beseffen dat ze niet écht helpen :D).

4. Aloly

Aloly Actief lid

7 jan 2015
    320
    5
    18
    NULL
    Gelderland
    Ja ik snap coach haar redenering ook, maar zeg dan liever dat je even niet weet wat je moet zeggen. Die dooddoeners zijn verschrikkeljik irritant. En ook al zijn ze misschien best wel eens waar, in die zin dat ik denk dat stress niet bevorderlijk is en dat je door er veel mee bezig te zijn best wel stress kan hebben (tenminste, dat voel ik wel eens zo), je KUNT niet anders. Zo'n wens schakel je niet ff uit, en door alle pilletjes al helemaal niet

En sommige dooddoeners kloppen ook gewoon echt niet idd..

5. Coach

Coach Actief lid

8 feb 2014
    240
    0
    0
    België
    Veel van die "dooddoeners" zijn er omdat mensen ze gewoon zelf in stand houden. Ik ken óók een aantal vrouwen die na een vakantie zwanger terug zijn gekomen. En die dat dan vrolijk komen vertellen. Maar de dames die NIET zwanger terugkomen, die hoor je niet. En zo blijft het idee in stand.

Veel vruchtbaarheidsproblemen worden verzwegen... soms uit schaamte, uit jaloezie, of omdat we vinden dat het een ander zijn of haar zaken niet zijn.

Hoe kwetsend de bakerpraatjes ook zijn, het is vaak gewoon niet zo bedoeld.

6. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    Ik weet zeker wat ik liever wel hoor. En dat geef ik zelfs aan.. ik heb liever iemand die even een arm om je heen slaat, vraagt hoe het gaat, een appje stuurt met dingen als , we denken aan jullie enz enz. Gewoon steun... of geef aan dat je niet weet wat je moet zeggen.

Ik ken niemand die na jaren proberen ineens zwanger terug kwam van vakantie.. en eigenlijk, nagenoeg iedereen die het gezegd heeft, waarbij ik heb nagevraagd.. wie dan.. wisten ze niet meer ;) het zijn gewoon vooral fabels.

Let maar eens op.. heel af en toe staat er op nu.nl een berichtje, iemand onverwacht zwanger na jaren proberen, in England ofzo.. en ineens kent iedereen iemand bij wie het gelukt is.. en bij navraag.. heeft iedereen dat ene artikel gelezen ;) en kent niemand persoonlijk.

Ben overigens wel mee eens, dat het vaak verzwegen wordt. Ik zou willen dat er meer open over mocht en kon gepraat worden. Zelf ben ik wel heel open, iedereen weet het om ons heen, maar zelfs dat let sommige mensen niet om zo een opmerking te maken... zelfs niet, nu ze weten dat we niet eens natuurlijk zwanger kunnen worden ;)

7. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Klopt hoor. Wij waren open over onze vruchtbaarheidsproblemen en toen kwamen we er achter dat er meerdere mensen in onze werkkring en omgeving moeite hadden met zwanger worden. Terwijl we dat anders ook niet hadden geweten.

En dat laatste klopt ook. Ze bedoelen er niks kwaads mee en als je zelf niet in de situatie zit of hebt gezeten, weet je ook niet hoe het voelt. En probeer je iets goeds te zeggen wat alsnog verkeerd over komt (terwijl je het zelf dus niet in de gaten hebt.)

Maar tja, het blijven kwetsende opmerkingen.

8. Magnolia83

Magnolia83 Fanatiek lid

12 jun 2014
    2.007
    1
    36
    Weet je, ik word redelijk snel zwanger, twee van de acht rondes was ik zwanger, maar die liepen helaas uit op een miskraam.

Waar ik slecht tegen kan zijn opmerkingen die suggereren dat je daar zelf verantwoordelijk voor bent; 'je maakt je te druk, je moet het loslaten, je moet ervan genieten.' Dus als ik het niet doe wordt het weer een miskraam?

Persoonlijk heb ik geen moeite met opmerkingen als jullie tijd komt nog wel, je hebt nog tijd, je bent nog 'jong'. Die zijn allemaal goed bedoeld en ik snap ook wel dat het moeilijk is om iets te zeggen tegen iemand die heel veel verdriet heeft.

En ik ben het eens met Pandavliegen, het liefst heb ik erkenning door een knuffel of een lief appje met 'hoe is het nu?' en ik 'denk aan je. '

9. Goldfishie

Goldfishie Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.331
    25
    48
    De opmerkingen van 'je bent er teveel mee bezig' en 'ga lekker op vakantie' krijgen wij vooral van de mensen die de MMM niet kennen. Ik weet dat ze dat zeggen omdat ze gewoon niet beter weten.

Maar de meest rotte opmerkingen kregen wij van de mensen die van ons hele traject afweten, 'dat het wel aan mij zou liggen' en 'je bent al boven de 30'. Daarna hebben ze nooit meer aan ons gevraagd hoe het gaat of waar we nu in het traject staan. Gewoon het hele onderwerp genegeerd en dat is ook niet leuk. We balen er wel van dat we het hun hebben verteld, want begrip kwam er niet.

Gelukkig zijn er wel een paar anderen die wel meeleven en me succes wensen als ik naar een fm ga en de dag na de iui vragen hoe het gaat.

Ondertussen hebben we weer eens een vakantie geboekt! ;)

10. Coach

Coach Actief lid

8 feb 2014
    240
    0
    0
    België
    Mensen die bot reageren als ze wél weten dat het allemaal wat moeilijker gaat, tsja, daar heb ik inderdaad ook weinig begrip voor. Maar je zult vaak zien dat dat ook mensen zijn die op andere vlakken ook redelijk bot overkomen: weinig inlevingsvermogen, op alle vlakken... heeft daarom niet an sich iets te maken met het zwanger worden.

11. LVtje

LVtje Fanatiek lid

20 jan 2014
    3.128
    1.100
    113
    Vrouw
    Of van die mensen die je eerst er naar vragen, dan vertel je erover.
    En dan vervolgens zeggen, jaaaaaa je moet er niet zoveel mee bezig zijn hoor .......

Euhm, hoe wil jij weten of ik er wel of niet veel mee bezig ben?
    Op mijn reactie dat het idd wel zal helpen als ik er niet mee bezig ben, dan wordt dat zaad van manlief ineens véél beter ja. Dan zie je ze ineens dom kijken.

En die vakanties idd. Ja tuurlijk, ze gaan in de ziekenhuizen iedereen volstoppen met hormonen etc terwijl een vakantie zoveel makkelijker is.

Een opmerking van, jullie tijd komt nog. Of het komt goed vind ik helemaal niet erg. Dat is ook gewoon goed bedoeld.
    En snap ook wel dat het soms lastig is wat je wel of niet moet zeggen, maar zeg dát dan.

Gelukkig ook genoeg mensen die gewoon eens een berichtje/kaartje tussen met alleen succes, denk aan jullie etc.

12. mpo

mpo Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.417
    0
    0
    Almere
    Opmerkingen zoals hiervoor genoemd worden, kunnen kwetsend zijn. Maar als ik me dan in een ander verplaats, dan is het als je niet weet hoe het is om moeilijk zwanger te worden (of te blijven), het heel erg moeilijk is voor mensen om zich daarin te verplaatsen. Je kunt het ze niet altijd kwalijk nemen.

Het 'loslaten' gaat gewoon niet, maar ik ben wel van mening dat je een bepaalde manier van lichamelijke ontspanning op moet zoeken, saunaatje pakken, ontspanningsmassages, etc. Je lichaam moet het tenslotte allemaal doen, niet je gedachten ;).

13. mpo

mpo Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.417
    0
    0
    Almere
    #33 mpo, 6 feb 2015
    Laatst bewerkt: 6 feb 2015
    Dat is waar. Als ze weten wat het proces voor je inhoudt, dan vind ik ook dat ze daar iets meer rekening mee moeten houden.

Mijn schoonmoeder bijvoorbeeld (nu heb ik al geen fantastische band met haar...maar dat terzijde). Volg. week donderdag hebben wij de volgende echo waarop wij het hartje hopen te zien. Wij vinden dat heel erg spannend. Zegt ze: 'nou, als je elke keer op die manier naar echo toe leeft, dat is ook niet gezond hoor'. Muts....ze weet dondersgoed dat het bij ons niet vanzelfsprekend is en dan snapt ze blijkbaar niet dat het voor ons killing is om te wachten op zo'n echo :(.

14. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    :$:$:$ Ik weet niet eens wat ik moet zeggen, hiervan valt alleen maar mn mond open.

En dat er teveel mee bezig zijn...Grrr.
    Hopelijk steunt t jullie een beetje dat mijn gyn 3 jaar terug zei (toen mijn man vroeg of dat kon): "zwanger worden zit tussen je benen en niet tussen je oren".
    Daarbij zouden zouden de dames in de mm ook niet zwanger worden, toch?
    Alleen als je niet meer kunt functioneren door je wens tja dan is het denk ik tijd om er iets mee te gaan doen

15. Chubbie

Chubbie Actief lid

28 feb 2013
    470
    0
    16
    Arnhem
    Het enige zinnetje wat ik (gemeend) van waarde vind is:
    Sterkte, ik hoop met jullie mee dat jullie wens vervult word!
    De rest, hoe goed bedoeld ook, vind ik echt moeilijk om te horen..

16. LVtje

LVtje Fanatiek lid

20 jan 2014
    3.128
    1.100
    113
    Vrouw
    Dat laatste kan ik me idd wel in vinden, beetje ontspanning tussendoor is altijd goed. Idd niet dat je het dan loslaat (gaat een beetje lastig, al helemaal in de mmm) maar het zal voor jezelf ook wel helpen om het vol te houden.

Nu staan wij echt net in het begin van de mmm, maar zo heb ik ook gewoon nog een weekendje weg gepland, zomervakantie is geboekt.
    Kreeg laatst ook de vraag, maar wat doe je dan als je aan de andere kant van de wereld zit? Ja tja, dan maar even een maand pauze als het dan nog niet raak is.
    Ik ga nu niet niets meer boeken voor het geval dat, straks duurt het nog jaren. Dus wat dat betreft leef ik wel gewoon door om het maar ff zo te noemen.

17. Coach

Coach Actief lid

8 feb 2014
    240
    0
    0
    België
    Wat ontspanning en minder stressen kan natuurlijk nooit kwaad, ook al heeft het geen invloed op het zwanger worden. ;)

18. ButterflyNova

ButterflyNova VIP lid

31 mrt 2014
    5.326
    104
    63
    ]

Twee keer na onze vakantie kreeg ik een miskraam, wij moeten die ontspanning blijkbaar niet opzoeken ;)

Heb ook al veel goed bedoelde adviezen gehoord, het is voor mensen zo moeilijk iets goeds te zeggen omdat ze totaal geen idee hebben.
    Wanneer iemand tegen mij zegt dat ik het los moet laten of er niet zo mee bezig moet zijn ben ik niet te beroerd te vertellen dat dat onmogelijk is!

19. RSL

RSL Fanatiek lid

16 okt 2008
    2.352
    42
    48
    Overijssel
    Ja verschrikkelijk die opmerkingen!!

Wat ik ook heel erg pijnlijk vond was de opmerking dat baby's zelf hun ouders uitzoeken.. Nou lekker dan?! Ben ik dan zo'n verschrikkelijk mens, dat niemand mij als moeder wil?? En alle mensen waarbij de wens zo verschrikkelijk groot is, en die zoveel liefde hebben te geven?!

Daar kreeg ik echt moordneigingen van...

20. mpo

mpo Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.417
    0
    0
    Almere
    Dat meen je niet!? :$:$
    Wat een kutreactie...dat zeg je toch niet?!

Deel Deze Pagina