Dag dames, Ik ben een trouwe meelezer, maar ik heb besloten dat ik vanaf nu ook mee ga posten. Zit nu in de 2e ronde Clomid (heb uit mezelf geen cyclus, heb dus ook al jaren niet meer uit mezelf gemenstrueerd). Eerste ronde 50 mg. Ondanks een positieve ovulatietest op cd 17, bleek na bloedonderzoek op cd 21 dat ik geen eisprong heb gehad die ronde. Ik werd op cd 23 ongesteld. Heel vreemd dus. Ik ben vanaf dag 3 tot en met dag 7 weer begonnen met Clomid 100 mg. Geen positieve ovulatietesten kunnen ontdekken, maar ben er ook minder mee bezig geweest. Vandaag is cd 21 en heb ik weer bloed laten prikken. Ik moet morgen bellen voor de uitslag. Maar daarnet ontdekte ik op het toilet rood slijmverlies. Als ik vandaag inderdaad ongesteld word, dan is mijn cyclus deze ronde 20 dagen geweest. Hoe is dit mogelijk? Ik heb geen tussentijdse echo's gehad dus ik weet niet hoe het met follikelgroei is. Wél merk ik met Clomid 100 mg bijwerkingen zoals een erg opgejaagd gevoel, vreselijk chagrijnig (ja, echt waar!) en gewoon een beetje een down gevoel. Op zich kan ik er redelijk mee om gaan, maar ik ben een beetje bang dat ik morgen te horen krijg dat ik weer geen eisprong heb gehad en gelijk maar weer door moet met 150 mg. Ik bedoel, gaan ze niet een keer kijken hoe het bijv. met follikels/bms is? Hebben meerdere meiden iets soortgelijks (meegemaakt)?
Hi Nina, Ik kan je helaas geen antwoord geven op de vraag waarom je cyclus zo kort is, maar vind het wel gek dat de gynaecoloog helemaal geen echo's maakt om de follikelgroei te controleren. Ik heb deze cyclus ook voor de tweede maal Clomid geslikt en kreeg vanaf cyclusdag 10 tot aan mijn eisprong om de 2 à 3 dagen een echo. Mijn gynaecoloog wil goed in de gaten houden wat de medicijnen precies doen en of het de juiste medicijnen voor mij zijn. Ik zou voor je volgende cyclus toch eens vragen of er niet d.m.v. echo's gecontroleerd kan worden hoe de groei van de follikels verloopt. Misschien geeft dat ook meer inzicht over waarom je cyclus zo kort is?
Ja, dat vind ik zelf ook wel vreemd. Ik heb met 50 mg dus een cyclus van 22 dagen. Mijn progesteron waarde was 0,71 (dit zegt me niets, behalve dat het zeer laag is). Nu met 100 mg is dit 20 dagen en morgen dus bellen voor de uitslag van mijn progesteron waarde deze ronde. Ik ga wel uitspreken dat ik me wel zorgen maak en dat ik het ook vreemd vind dat er verder geen echo's gemaakt worden. Dat ik niet zwanger ben is natuurlijk jammer, maar nog liever wil ik weten wat er loos is . Ik houd jullie op de hoogte, was gewoon benieuwd of er meerderen zijn met een vergelijkbaar verhaal.
Ik heb geen antwoord op al je vragen. maar ik heb wel cyclussen van mezelf maar hele lange. Heb pcos. heb clomid 25mg vorige ronde voor eerst gehad. Cyclus was 37 dagen (korter dan normaal voor mij). Nu zit ik in de tweede ronde met 50mg. Weet nog niet hoe lang deze ronde gaat duren. Ik word helaas ook niet met echo's of iets gevolgd. Dat zou ik zelf wel prettig vinden, dan weet je iets iets meer wat er in je lichaam gaande is. Succes ermee!
Ik weet niet wanneer deze waarde is gemeten? Mijn vorige cyclus werd ik 7 dagen na mijn eisprong geprikt en had ik een waarde van 14. Dit was volgens de gynaecoloog niet goed. De waarde van het progesteron moet volgens haar minimaal 20 zijn op dag 7 na de eisprong. Het zou kunnen dat ik daarom zo snel na mijn eisprong weer ongesteld wordt, dat wordt deze cyclus uitgezocht. Wellicht dat hier bij jou ook sprake van is?
Ik heb vandaag gebeld en mijn progesteron waarde was exact 1,0 (op cd 21 met Clomid 100 mg). Er is dus wéér geen eisprong geweest. Ik vraag me sterk af of een hogere dosering Clomid wel gaat aanslaan of dat het zorgt voor een nóg kortere cyclus. Ik had de assistente aan de lijn en heb ook gevraagd of ik niet bijv. mocht overstappen op hormooninjecties. Ze gaat dit bespreken met de gyn en belt me vanmiddag terug. Waarschijnlijk moet ik toch aan de 150 mg Clomid denk ik. Maar ik hoop het niet want ik heb toch wel aardig bijwerkingen (opvliegers, chagrijnig, erg opgejaagd zijn en tijdens het slikken zelf (dus enkel die 5 dagen) krijg ik daar ook nog eens hoofdpijn en duizeligheid bij). Oh en ik heb HONGER. De hele dag door. Ik ben dan ook zeker zo'n 3,5 kg aangekomen in 2 maanden (wat op zich niet zo erg is, want ik heb een bmi van 17,6).
Die progesteronwaarde laten meten op cd 21 is onzin, ze gaan dan uit van een eisprong op dag 14 maar dat is haast nooit met clomid. Als je de waarde goed wil weten moet je het een week na de eisprong meten en dat is het makkelijkste vast te stellen door echo's. Ik heb met clomid altijd echo's gehad, heb aangegeven dat ik dat wilde en kreeg ze toen ook. Clomid 150 mg vond ik geen pretje, maar wel het proberen waard (maar dan wel met echo's).
Ik ben teruggebeld en ze zeiden dat ik Clomid niet meer hoefde te nemen, omdat het gewoon niets doet. Ik moet deze week mijn hormoon waarden (totaal plaatje) weer laten prikken (ben verdorie gisteren geweest) en ik heb volgende week vrijdag een afspraak om het vervolg te bespreken. Een klein beetje teleurgesteld ben ik wel, omdat dit dus een 'verloren' maand gaat zijn. Dan denk ik wel: 'goh, laat me dan gewoon deze week nog langskomen.' Maargoed, dat zal wel aan mij liggen dan.
Ik herken je teleurstelling zo ontzettend! Elke cyclus is sowieso al een teleurstelling maar met een traject in het ziekenhuis erbij heb je regelmatig zo'n 'verloren' cyclus en dat voelt zo kl*te omdat het voelt alsof je kansen op een zwangerschap elke cyclus toch al zo minimaal zijn! Voor mij geldt dat deze cyclus waarschijnlijk ook een verloren cyclus is. Ze wilde deze cyclus onderzoeken waarom ik zo'n korte luteale fase heb en een behandeling daarvoor kan dus op zijn vroegst de volgende cyclus plaatsvinden. Ben je weer een maand verder (áls ze er dan überhaupt al achter zijn wat er aan de hand is). Heel frustrerend allemaal. Overigens zou ik een volgende cyclus wel proberen aan te dringen op het maken van echo's. Lijkt mij best belangrijk om te weten of er überhaupt iets gebeurd en zo ja, wat dan. Voor jou gemoedstoestand lijkt me dat ook een stuk prettiger! Mocht je dan opnieuw medicijnen krijgen waar je veel bijwerkingen van hebt, dan weet je in ieder geval of dat het waard is...
@ Djeuce, ja daar heb je wel gelijk in. Ik ben sowieso blij dat ik weer moet langskomen omdat de Clomid niet aan slaat, maar ik vind het zo vervelend dat er een maand verloren gaat. Zelfs mijn partner was er beduusd van (we zijn al langere tijd bezig en sinds vorig jaar bij de gynaecoloog waarbij ik dus pas sinds juni medicatie heb, wilden eerst cycli een 'natuurlijke kans' geven blablabla). Ik ga in elk geval volgende week wel gewoon aandringen op echo's, maar ik kan me voorstellen dat als we overstappen op hormooninjecties, dit sowieso al in de planning ligt. Vandaag ga ik in elk geval mijn hormoonwaarden prikken en volgende week komt dit dan ook ter sprake. Ik zal dan wel een update plaatsen! Hoe gaat het bij jou? Hoe kort is je luteale fase? En: slaat 50mg Clomid verder wel aan?
Ja, al die verloren maanden, dat voelt zo vreselijk kl*te! Elke keer dat je ongesteld wordt realiseer je je dat die droom weer een maand de ijskast in kan... Bij mij slaat de Clomid erg goed aan voor mijn PCOS. Ik ben van een cyclus van een dag of 45, teruggegaan naar een cyclus van rond de 25 dagen. Zowel deze als vorige maand groeiden er twee follikels die beiden keurig rond dag 16 sprongen (voorheen was dat rond dag 35-40). Dat stukje gaat nu dus goed. Omdat dit zo voorspoedig ging, hoopte de gynaecoloog dat mijn luteale fase hierdoor ook verlengd zou worden (wat in veel gevallen ook gebeurd). Helaas was dat vorige maand (eerste keer Clomid) niet het geval. Normaal gesproken heb ik een luteale fase van 7 à 8 dagen, maar soms zelfs slechts 5 dagen. Met Clomid was deze fase de vorige keer 9 dagen (dus 1 dagje langer, hiep hoi ), maar nog altijd te kort. Momenteel zit ik op dag 8 na mijn ovulatie en ik hoop heel hard dat ik in ieder geval niet ongesteld wordt tot het weekend. Al weet ik dat de kans erg groot is dat dat wel gebeurd (daar probeer ik me alvast weer geestelijk op voor te bereiden). Morgen belt de gynaecoloog voor de uitslag van mijn bloedonderzoek. De laatste week om de dag bloed geprikt om progesteron waardes te checken. Vorige keer was deze 7 dagen na ovulatie te laag, dus dit zou mogelijk de oorzaak van de korte luteale fase kunnen verklaren. Ben erg benieuwd!
Oeh spannend. Betekent dit dan dat er bij jou (net zoals bij mij) geen eisprong heeft plaatsgevonden? Ik word dus wel ongesteld door Clomid. Deze maand geen Clomid meer (omdat ik over een week terug moet). Ben benieuwd of ik uit mezelf nu ook ongesteld word - neem aan dat dat nodig is voor het al dan niet starten van hormmooninjecties.
De vorige cyclus heeft er wel een eisprong plaatsgevonden, dat was met echo's goed te zien maar achteraf bleek uit de lage progesteron waarde dat dit een slechte eisprong is geweest. Vanmorgen kreeg ik eindelijk weer een klein beetje positief nieuws: mijn progesteron waarde was deze cyclus wél goed (waarde van 30), dus ik heb eindelijk een keer een goede eisprong gehad. Dat is fijn, maar het is nog afwachten of dat dit keer ook iets positiefs voor mijn luteale fase betekent, want die was vorige keer ondanks de Clomid nog steeds te kort. Morgen mag ik in ieder geval nog niet ongesteld worden. Vorige keer ging het ook op de laatste dag mis, dus ben er nog niet gerust op...
Gelukkig word je dankzij de Clomid wel weer ongesteld, dat is tenminste iets. Wel bijzonder hoe veel vrouwen - zonder vruchtbaarheidsproblemen - maandelijks balen wanneer ze ongesteld worden en dat jij juist ongesteld wil worden en ik ook, maar dan wel eindelijk een keer met een luteale fase van 10 dagen of langer. Je hele focus verandert daardoor. Eerst was ik alleen bezig met zwanger worden, nu hoop ik vooral dat mijn lichaam eerst maar eens gaat functioneren Moet je jezelf de injecties straks geven? Of gebeurt dat in het ziekenhuis?
Klopt, dat ik überhaupt na 2 jaar dus weer (nu dus 2x) menstrueer vind ik heel apart . Gelukkig geen last van (had ik vroeger ook nooit) en kan gewoon alles doen. Ik ben hoogstens een beetje sneller geïrriteerd maar dat is het dan ook. Ik vraag me wél af hoe 'natuurlijk' deze menstruatie is. Ik bedoel, zonder Clomid was ik waarschijnlijk niet ongesteld geworden. Volgende week vrijdag moet ik terug om het vervolg te bespreken (waarschijnlijk stappen we over op hormooninjecties). Dat is op mijn cd 12. Zou ik dan een kuur meekrijgen om mijn menstruatie op te wekken zodat ik 'gelijk' kan starten of wordt er eerst gewacht of mijn menstruatie natuurlijk op gang komt? Iemand hier ervaring mee?
Een update van mijn kant, omdat ik vandaag bij de gyn was voor een vervolggesprek. We zouden sowieso mijn bloedwaarden bespreken (vorige week laten prikken). Dat was allemaal weer heel erg aan de lage kant (alsof alles op de een of andere manier onderdrukt werd). De gyn vond dit wel zorgelijk want de afgelopen keer dat ik moest prikken, waren mijn waarden wel iets verbeterd. Inwendige echo was op zich prima. Ze zei dat mijn baarmoederslijmvlies wel nog te dun was maar wel beter (!) dan de vorige keren. Zat op 5 mm ongeveer. Ook waren mijn eierstokken goed zichtbaar. Niets bijzonders, maar gewoon normaal. Ze zag wel een kleine cyste en dat vond ze raar want dat correspondeerde niet zo met mijn bloedwaarden. Immers, mijn eierstokken vertoonden verder geen activiteit. Maar ze zei dat dat heel erg veel voorkwam en dat die ook weer vanzelf verdwijnen. Heel veel vrouwen hebben dit blijkbaar zonder dat ze dit weten. Ze zei ook dat als ik dan toch vaak voor controle moet komen, ze dit ook gewoon in de gaten houden. Ze vond het wel lastig om te bepalen wat vervolgens de juiste methode zou zijn om alles op gang te helpen want: alles ligt gewoon nog steeds stil. Clomid sloeg natuurlijk niet aan en ik had een keuze: FSH injecties of een hormoon pompje. Dat pompje zie ik absoluut niet zitten. Waar ik ook voor zou kiezen, ik zou sowieso pregnyl krijgen. Ik heb uiteindelijk gekozen voor injecties omdat ik zelf controle wil hebben over wat ik wanneer in mijn lichaam toelaat. Maar nog belangrijker: een hormoonpomp stuurt je hersenen aan die alles moeten reguleren. Met injecties spuit je direct hormonen op de juiste plek. Hier heb je dus niet een tussenstap (extra barrière). Dat gaf voor mij wel de doorslag. Aankomende maandag om 9.00 moet ik terug want dan krijg ik een prikinstructie en dan mag ik gelijk die dag starten. Dan maken we gelijk een afspraak voor een controle echo. Mocht ik bijv. een eisprong krijgen en mijn bms nog te dus zijn, krijg ik progesteron tabletten (vaginaal inbrengen) die ik dan vanaf de eisprong tot ongeveer 6 weken zwangerschap moet inbrengen (elke dag). Ik vind het heel eerlijk gezegd nogal een gedoe maar we staan er beiden heel nuchter in. Daarbij komt ook dat de laatste tijd mijn fobie weer opspeelt (angst voor misselijk zijn en kotsen), maar dat heeft te maken met het feit dat ik gewoon niet overal altijd controle op heb. Maar goed. Wat moet dat moet. En tegelijkertijd vind ik het heel spannend en ook heel leuk. Ik zie absoluut niet op tegen de behandeling en ben gewoon blij dat er wat gebeurt. Ik heb alle vertrouwen in mijn lichaam en stukje bij beetje komen we er wel. Daar ben ik van overtuigd! Gelukkig heb ik een hele lieve, begripvolle man waarop ik altijd wel kan leunen, óók als ik soms een beetje down ben! Ben heel benieuwd naar maandag.
Spannend wel hé... Veel goede raad of advies kan ik je niet geven. Van de Clomid had ik ook heel veel last van bijwerkingen, 2kg per poging bijgekomen, opvliegers, misselijk, hoofdpijn, opgeblazen gevoel... en noem maar op! Helaas werd bij mij iui4 ook stilgelegd omwille van een cyste, toen moest ik de volgende cyclus aan de pil en dus ook een verloren poging... Ik hoop van harte dat de cystes binnen de perken blijven, want onder invloed van hormonen kunnen die soms sneller groeien dan gewild. Maar zoals je zegt, ze komen wel vaker voor en niet iedereen weet er dan van! Wat je fobie betreft, die heb ik ook gehad... Rustig proberen te blijven, hoe moeilijk ook! Veel succes gewenst!
Ha Dora26! Jazeker spannend. Ik heb maar 2 rondes Clomid gebruikt maar ben wel mooi zo'n 3,5 kg aangekomen. Niets mis mee, ik kon het wel hebben maar ik weet zeker dat het komt door het eten. Van Clomid kreeg ik zo'n HONGER! Ook opvliegers, duizeligheid en een enorm opgejaagd gevoel waren dingen die ik wel had. Die duizeligheid had ik overigens enkel tijdens het slikken van de kuur zelf. Na 5 dagen was dat ook weg. Ben benieuwd naar de FSH injecties. Schijn je niet zoveel bijwerkingen van te hebben. Over de progesteron die je vaginaal moet inbrengen lees ik dan wel weer nare dingen. Maar ach. Wie weet is het niet nodig. Ik ben trouwens sinds de start van Clomid wel gestart met het slikken van tarwekiemolie. Zou dit dan echt helpen om mijn bms te verdikken? Dit was nu dus zo'n 5 mm, maar ik ben vergeten te vragen wat normaal is.
Opvliegers had ik de vorige twee keren met Clomid geen last van, maar deze laatste keer wel. Ik werd 's nachts wakker en had het snikheet! Ook erg veel last van migraine dit keer. Als ik niet wakker werd van de opvliegers, dan was het wel van de koppijn Ach, ik heb het er wel voor over, als het uiteindelijk werkt, maar leuk is anders. Over fobieën gesproken, ik heb een onwijze fobie voor naalden! Ik ben dus als de dood dat ik op een gegeven moment ook aan de injecties moet. Ik vind je dus heel dapper Wanneer ga je beginnen met de behandeling? Spannend hoor! En ik heb nog nooit gehoord dat tarwekiemolie je bms kan verdikken, maar als het verder ook geen kwaad kan, dan kan je het altijd proberen. Alle kleine beetjes helpen en wie weet is dit wel zo'n klein beetje...
Vervelend van je bijwerkingen. Van Clomid kreeg ik ook snel hoofdpijn / draaierig en vooral opvliegers. Ook honger joh! Vanochtend had ik een prikinstructie. Om half 9 stond ik bij de ziekenhuisapotheek samen met mijn man (gelukkig kon hij tóch mee). Ik heb Menopur gekregen en ook gelijk Pregnyl (in koelkast bewaren). Daarna door naar de verpleegkundige en die heeft me heel rustig alles uitgelegd. Ik ga vanavond starten met de behandeling en volgende week dinsdag voor controle echo. Ik start met 50IE en moet hier dus tot aan de echo mee doorgaan. Ik moest eerst oefenen op een klein balletje en vervolgens een keer in mijn buik prikken. Ging hartstikke prima en vond het geen pijn doen (verbaasde me over het feit dat het prikken zelf zo soepel ging, ik dacht dat je huid en vet enzo veel 'taaier' was). Ik denk dat ik gewoon elke avond na het avondeten, dus een uur of 19 prik. Dat is het gemakkelijkste voor mij. Tijdens de volgende echo bespreken we o.a. de dosering, wanneer ik kan starten met ovulatietesten en/of Pregnyl, controleert ze de kleine cyste die de vorige keer te zien was en controleert ze mijn bms. Toen ik thuis kwam heb ik lekker een pakje koekjes naar binnen gewerkt, daarna een uurtje gaan sporten en vanmiddag ben ik lekker vrij (hello Netflix en Elle / Harpers Bazaar / Woman's Health). Vandaag dus een relaxte dag verder want ik had vrij genomen. Niet omdat ik bang was dat het niet goed zou gaan of ik nerveus zou worden, maar omdat ik - klinkt stom maar juist nu - soms echt behoefte heb aan een beetje afleiding en tijd voor mezelf. Gister zijn we lekker samen gaan uitwaaien aan het strand en dat was ook even fijn. Want hoe dan ook, je bent er beiden als stel toch behoorlijk mee bezig (óók manlief).